Espanjan GP 2007

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ghost_Glove sanoi:
Suuri syy on varmasti mekaanisen pidon puutteella, mutta minusta uusimmassa VM:ssä oli ihan ok juttu "ohittamisen tuskasta"...

Siinä puhuttiin myös kierrosrajottimesta. Jutussa joku mekaanikko tms. (olikohan Hondalta) kertoi, että toisen perässä ajaminen nostaa kierroksia 300-400 kierrosta muistaakseni. Ja jos siinä toisen perässä ollessa kierrokset on jo isoimmalla vaihteella rajoittimella on ohittaminen tietenkin mahdotonta. Eli siis tiivistettynä jos haluaisi edes mahdollisuuden ohitukselle pitäisi isoin vaihde säätää siten, että kun ajaa yksin niin suorien päässä kierrokset ovat maksimissaan jotain 18 500 kierrosta. Ellei jopa vähemmänkin.

Mutta varsinkin kun autoja ei saa säätää aika-ajon jälkeen luulen, ettei tuota "ohitus varaa" paljo jätetä välityksiin. Vaan aika-ajossa mennään niin kuin nopeimmin pääsee eli varmaankin siten, että kierrokset käytettään tappiin asti jo vapaalla radalla ajaessa. Ja siten ohitus ilman toisen mokaa on jo käytännössä mahdotonta...

Voisin veikata, että jos nyt yhtään oon hajulla niin tämä on taas näitä asioita mikä ei varmaankaan ole kattojärjestön heeboilla tullut mieleen sääntöjä viilatessa...
Ihan järkeen vetoava pointti. Riittää kun sen vain hoksaa. Kattojärjestön miehet ei ilmeisesti hoksanneet.

Luulempa että ainoa mahdollinen tapa saada kisoja tasaisemmiksi ja luoda edes jonkinlaiset mahdollisuudet ohittamiselle on että kärkiautot valjastetaan lisäpainoilla. Aika-ajon kärjelle lisäpainot tai MM sarjan 6-8 ensimmäiselle lisäpainot niin johan tapahtuisi. Muuten tämä on tätä ikävystyttävää jonossa ajelua hamaan loppuun asti.

Monacosta kannatta katsoa vain aika-ajot. Sen jälkeen edessä on ikävystyttävä kisa ilman ainuttakaan ohitusta.:dunno:
 

topijadexi

Active member
Liittynyt
11.4.2007
Viestit
38
No Monacossahan tunnetusti nähdään paljon toinen toistaan henkeäsalpaavampia ohituksia 350km tuntinopeudella. Eli on se hyvä että sitä rietastelua on edes vähän vaikeutettu !
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Juhis sanoi:
Okei, polkuautoFormula 1 olisi varsin mielenkiintoista seurattavaa. Voi sitä taistelun huumaa, kun Kimi ja Alonso sotkee munat vaahdossa kohti ensimmäistä mutkaa. Taatusti olisi kuskin merkitys suurempi kuin nykyisin, koska koko auto ei liikkuisi ilman kuljettajaa. Tähänhän se käytännössä veisi, jos sähköt otettaisiin autoista pois, sillä millä muullakaan se sytytyskipinä saadaan aikaiseksi.
No kuule ei taitaisi viedä. Nuotioon ja sytytyskipinään on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin sähkö. Veivillä se ladakin pörähtää..
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ykköset ei halpene koskaan. Kun jonkun osa-alueen kehittämistä rajoitetaan, etsitään lisävauhtia muualta. Talleille on vuosien saatossa tullut huimasti työntekijöitä ja mielettömät infrastruktuurit supertietokoneineen. Ei jonkun standari-ecu:n käyttöönottaminen johda yhdenkään kaverin erottamiseen tai penninkään säästöön.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Oberfeldwebel sanoi:
No kuule ei taitaisi viedä. Nuotioon ja sytytyskipinään on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin sähkö. Veivillä se ladakin pörähtää..
Vain diesel tai muu vastaava hehkutulpallinen polttomoottori toimisi ilman sähköä. Kipinää ei normaalista sytystulpasta saa kuin sähköllä.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Hevimies sanoi:
Ykköset ei halpene koskaan. Kun jonkun osa-alueen kehittämistä rajoitetaan, etsitään lisävauhtia muualta. Talleille on vuosien saatossa tullut huimasti työntekijöitä ja mielettömät infrastruktuurit supertietokoneineen. Ei jonkun standari-ecu:n käyttöönottaminen johda yhdenkään kaverin erottamiseen tai penninkään säästöön.
Siinäpä se, jos jonkun osa-alueen kehittämistä rajoitetaan, niin ne puuttuvat kymmenykset on haettava vielä kalliimmalla joltain toiselta ei-niin-itsestäänselvältä osa-alueelta. Jatkuva noidankehähän se on, takasiipien rakennetta tosin voitaisiin rajoittaa selvästi ja mekaanista pitoa lisätä, eihän tosta kisailusta tule muuten mitään.


Barcelonaa ja Monacoa on muuten hemmetin huono vertailla ohitusten määrällä. Barcelonassa jos teet pienen virheen niin käyt ehkä pikkuisen penkan puolella eikä takanatulija pääse edes välttämättä ohi. Monacossa jäät kaiteisiin ja se oli sitten siinä. Ohituksen yrittäminen ja painostus saattaa tosiaankin kannattaa, ohitettava saattaa tehdä vaikka virheen. Siinä on pisteet äkkiä 10-0
 
Ylös