Espanjan GP 2007

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
mh_84 sanoi:
Niin Hamilton pysähtyi 3 kierrosta myöhemmin kuin Alonso, joka tekee juurikin tuon kolme kymmenystä aika-ajossa.
Huhu kertoo, että Kimi olisi ollut vielä hiukan raskaammalla kuin Hamilton.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Mediaprofeetta sanoi:
millä kierroksilla kolmikko Massa-Hamilton-Alonso tekivät ekat pysähdyksensä?
Massa ja Alonso kierroksella 19. Hamilton kierroksella 22.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mh_84 sanoi:
Niin Hamilton pysähtyi 3 kierrosta myöhemmin kuin Alonso, joka tekee juurikin tuon kolme kymmenystä aika-ajossa.
Nyt en puhunut Hamiltonista ja Alonsosta vaan Kimistä ja Massasta. Malesiassa ja Bahrainissa heillä oli tuo 1-2 kierroksen polttoaine-ero. Espanjasta voidaan vaan esittää arvailuja. Sinivalkoisten lasien läpi nuo arvailut ovat todennäköisesti jotain muuta kuin todellisuus.
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Ensin missä on se purnaustopic missä saa vapauttaa tunteitaan? Etusivulla kolme aihetta kuudesta viittaa jotenkin Räikkösen menestymättömyyteen tällä kaudella, 4 kisaa ajettu ja loppupisteet on jo jaettu, ainakin tällä foorumilla :jaska:

Muuten, mclarenin etusiivestä ei olla tehty mitään protestia, eikä FIA pidä sitä myöskään laittomana. Toisinsanoen kaikilla talleilla on monacossa vaikka minkälaista härpäkettä, jotka taipuvat suuntaan jos toiseen, "kun noillakin on niin mullakin saa olla" periaatteen mukaan. Luulisi nyt että Ferrarilla saa olla taipuva pohjalevy kun mäkillä on siipi.

Eikä se taivu myöskään pelkästään sinivalkolasien läpi, speedin selostajat ainakin olivat kovin selvästi sitä mieltä, että koko höskä taipuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Henkkaa^ sanoi:
Luulisi nyt että Ferrarilla saa olla taipuva pohjalevy kun mäkillä on siipi.

Eikä se taivu myöskään pelkästään sinivalkolasien läpi, speedin selostajat ainakin olivat kovin selvästi sitä mieltä, että koko höskä taipuu.
No, Kekehän pointtasi varsin selkeästi Ferrarin etusiiven taipumisesta kisalähetyksessä. Kaikkien etusiivet taipuvat, ja jos yhtä aletaan tutkia, on kohta kaikkien etusiivet tarkkailun alla. Joten kaikki ovat hiljaa.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Eipä olisi mikään ihme jos MäkLaarenin härpäke taipuisi yli sallitun rajan. Kyllähän järkikin jo sanoo että tuommonen rima taipuu kun siihen edes puhaltaa
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
mustakaari sanoi:
Tässä samoin kuin edellisissä kisoissa Ferrarit on jääny "seisomaan" lähtöviivalle, kun molemmat McLarenit lähtee kuin tykin suusta. Samaan tapaan kuin Rellu viime vuonna. Raskaalla kuormallakaan ei ole tähän selitystä, koska suurta eroa ei ole ollut. Esim. nyt Hamilton vs. Kimi. Tässä on Ferrarilla tekemistä, koska ainoastaan täydellisellä lähdöllä, paalulta ja riskillä Ferrarilla päästään kisan kärkeen ja sieltä voittoon. En usko että kaikki on kuskeista kiinni. Räikkönen on ainakin ollut ihan asiallinen lähtijä. Tässä on strategikolla tekemistä seuraavaan kisaan. Miten saadaan lähtöä parannettua? Lisää pitoa takarenkaille vai jotain muuta? Kannattaisko Kimin ehkä lähteä vieläkin raskaammalla (2-3 kierrosta enemmän) ja ottaa suosiolla tila 2-4 ja mennä varikkotaktiikalla ohi. Tai sitten ihan päinvastoin, kevyellä kärkeen ja sitten tiukka alku ja pidempi vika stintti? Ohittaminen on kuitenkin aika mahdotonta jos jopa 3s erolla on auton käyttäytymiseen merkitystä. Jos kisavauhti on hyvä, niin ei luulis olevan ongelmia kuitenkin pysyä perässä n. 1.5 sekunnin päässä ja ottaa homma haltuun 3 nopealla kierroksella tyhjällä radalla.
Kimi taitaa itsekin tykätä ajaa raskaalla autolla. Ja niinhän se usein on tehnytkin. Kylmä fakta vaan on se, että esim. Espanjassa ei Kimillä olis voitto taistoon ollut asiaa lähdön jälkeen kun Hamilton pääsi Kimin eteen. Ainakin näin luulen. Ellei Kimi olis sattunu pääseen Hamista ohi. Nimittäin Massalla tais olla se 15 sekkaa kaulaa Hamiltoniin kun tuli varikolle. No toki jos Kimi olis siitä ottanut kaks sekkaa per kierros pois ennen omaa stoppiaan niin ehkä sit olis ollu mahkuja Massalle jos toinenkin stoppi olisi ollut pitempi kuin Massalla.

Mutta miksi varsinkin Kimi tuntuu usein olevan se joka kärsii periaatteessa hyvästä taktiikasta ajaa pitempi eka stintti? Ehkä paremmalla aika-ajosysteemillä se toimisi kun Kimi voisi päästä paalullekin. Useinhan Kimi mäkkärilläkin lähti raskaana liikkeelle sijoilta 4-8 ja joko joutu kolariin tai jonkun hitaan taakse. Sillon jo ihmettelin, että eikö tosiaan kannattais ottaa riskiä kevyemmällä autolla... Ja varsinkin nyt, olis sit vaikka kierros enemmän kuin Massalla niin saatas molemmat Ferkut ekaa kertaa eturiviin.

Mitä muuten tulee tohon lähtöön. Niin syitä sille että Mäcci lähtee paremmin voi olla myös se, että ehkä Mersu syö vähempi bensaa kuin Ferrari... Ainakin Malesiassa se näytti kovasti siltä kun katteli varikkopysähdyksiä. Ja eikös Mersu oo bensa pihiydessään ollu aina ainakin melko hyvä?

Ja sit on se seikka, että kun Ferrari on kohteliaampi renkailleen kuin Mäkki niin väistämättä eka kierros lienee parempi Mäkillä renkaiden puolesta. Ja tässä asiassa olen ihmetellyt sitä vähäistä määrää mitä Ferrari kuskit käyttää renkaiden lämmitykseen lämmittely kierroksella. Mäkit vatkaa koko ajan ja menevät poikittain kaikki suorat kun Ferkut menee nätisti suoraa paljo vähemmin vatkauksin. Tai näin mä oon asian nähny.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave sanoi:
No, Kekehän pointtasi varsin selkeästi Ferrarin etusiiven taipumisesta kisalähetyksessä. Kaikkien etusiivet taipuvat, ja jos yhtä aletaan tutkia, on kohta kaikkien etusiivet tarkkailun alla. Joten kaikki ovat hiljaa.
Eikö me jo viime vuonna täälä sovittu, että ei ole sellaista siipeä/härpäkettä formuloissa joka ei taipuisi. Kyse on toki siitä paljonko joku taipuu, mutta kaikki varmasti taipuu kun mennään toista tai kolmatta sataa.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Nyt en puhunut Hamiltonista ja Alonsosta vaan Kimistä ja Massasta. Malesiassa ja Bahrainissa heillä oli tuo 1-2 kierroksen polttoaine-ero. Espanjasta voidaan vaan esittää arvailuja. Sinivalkoisten lasien läpi nuo arvailut ovat todennäköisesti jotain muuta kuin todellisuus.
No anteeksi. Tämä on Espanjan GP toikki.
Olihan tuo kaikkien tiedossa ettei Kimi aikaisemmin pystynyt Massan vauhtiin aika-ajoissa. Nyt omien sanojensa mukaan auto tuntuu paremmalta. Siksi siis on realistista kuvitella että olisi tosiaan ollut suurinpiirtein samalla bensakuormalla kuin Hamilton. Silti en ymmärrä miksi tällainen taktiikka olisi valittu, ehkä tästä taas opittiin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuli tässä mietittyä että vuodesta toiseen Espanjan GP yleensä tuppaa olemaan se kauden tylsin kilpailu.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Vice sanoi:
Tuli tässä mietittyä että vuodesta toiseen Espanjan GP yleensä tuppaa olemaan se kauden tylsin kilpailu.
Kyllä Imola on yleensä ollut se tylsin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
No joo, Imola myös, mutta ainakin se paikka huojuu tietynlaista legendaarisuutta vaikka itse kilpailut eivät oikein mitään kiinnostavaa viime vuosina ole tarjonneetkaan.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mediaprofeetta sanoi:
taitaapa tänä vuonna olla jokainen kilsa tylsä paalulta voittoon sununtai-ajelu

Ärsyttävintä tässä vielä on se, että tällä kaudella niitä ohituksia olisi voinut olla kärjessäkin ilman noita kierrosrajoittimia. Viime kausina on totuttu siihen, että autot lähtevät kisaan nopeusjärjestyksessä kärjen osalta, mutta nyt McLarenit pärjäävät aika-ajoissa ja starteissa suhteessa paremmin kuin kisanopeudessa. Malesiassakin Massan ohitus olisi varmaan onnistunut ilman kierrosrajoitinta.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Juzo sanoi:
Ärsyttävintä tässä vielä on se, että tällä kaudella niitä ohituksia olisi voinut olla kärjessäkin ilman noita kierrosrajoittimia. Viime kausina on totuttu siihen, että autot lähtevät kisaan nopeusjärjestyksessä kärjen osalta, mutta nyt McLarenit pärjäävät aika-ajoissa ja starteissa suhteessa paremmin kuin kisanopeudessa. Malesiassakin Massan ohitus olisi varmaan onnistunut ilman kierrosrajoitinta.
Näinpä ja rajoituksella ollaan saatu suorituskykyä tasattua, kun kaikilla on lähes yhtä hyvät motit.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Juzo sanoi:
Ärsyttävintä tässä vielä on se, että tällä kaudella niitä ohituksia olisi voinut olla kärjessäkin ilman noita kierrosrajoittimia. Viime kausina on totuttu siihen, että autot lähtevät kisaan nopeusjärjestyksessä kärjen osalta, mutta nyt McLarenit pärjäävät aika-ajoissa ja starteissa suhteessa paremmin kuin kisanopeudessa. Malesiassakin Massan ohitus olisi varmaan onnistunut ilman kierrosrajoitinta.
Eiköhän se suurin syy edelleen ohitusten vähäisyyteen ole mekaanisen pidon suhde aerodynaamiseen pitoon.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Jeeves sanoi:
Eiköhän se suurin syy edelleen ohitusten vähäisyyteen ole mekaanisen pidon suhde aerodynaamiseen pitoon.

Niino tietysti sekin, mutta tuolla kierrosrajoittimella on ollut suuri vaikutus huonompaan suuntaan. Maikkarin tilastojen mukaan tähän mennessä ohituksia ollaan nähty noin puolet siitä mitä viime kauden alussa nähtiin.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Jeeves sanoi:
Eiköhän se suurin syy edelleen ohitusten vähäisyyteen ole mekaanisen pidon suhde aerodynaamiseen pitoon.
Jep. Vaikeaa se on ohi tulla kun auto ei toisen vanavedessä käyttäydy ollenkaan miten pitäisi. Luulisi nyt sen FIAnkin tajuavan näin simppelit asiat. Mutta ei, jauhetaan vuodesta toiseen jotain toinen toistaan ihmeellisempiä uudistuksia joiden "pitäisi" parantaa ohitettavuutta. Harmi vaan että koskaan mitään ei sillä saralla tapahdu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän tasaisuus saada pois vetämällä autoista sähköt pois.

Ei varmaan turvallisuuteen hirveesti vaikuta vaikkei sähköjä olisi.
Ilman sähköjä: Ei mitään luistonestoja, ei kaikenmaailman elektroniikkaa, keppivaihteet jne.

Oisko kuskin merkitys suurempi? Pikkusen.. mutta eihän huipputeknologian edelläkävijä, moottoriurheilun kuninkuusluokka moiseen alamaisuuteen lähde..

Tärkeintä olisi saada se luistonesto pois. Ja mikäli oikein ymmärsin, niin se lienee lähteekin ens vuonna?
 
Ylös