Espanjan GP 2007

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Matxi sanoi:
Meinaatko ettei täällä saisi parjata Kimiä silloin kun Kimi ajaa paskasti? Pitäisikö vain hyssytellä ja toivotella että toivottavasti parin kisan päästä se ehkä voittaa.

Kimi on selvästi hitaampi ja huonompi kuin tallikaverinsa tällä hetkellä. Ja nyt on jo kausi hyvässä vauhdissa. Äärimmäisen huono se tilanne on, sama miten sitä katsoo. Toki Kimillä on hyvätkin mahdollisuudet vielä loppu kautta ajatellen. Ei sen tarvitsekkaan kuin sellainen reilu puoli sekuntia puristaa kierrosajasta pois!
HELPPOA!
Sen jälkeen nostan massalle hattua kun mies lähtee eka kerran kisaan raskaammalla autolla kuin räikkönen aika-ajon jälkeen ja on vielä suomalaisen edessä.
Bahrain.
massa vie kimiä 0,5 s----> kimillä 3 kierrosta enemmän bensaa, 0,2s/kierros
---> eli kimi vei jo bahrainissa
espanja
massa vie kimiä 0,3 s----> alonso ja massa ottaa tasaväkisen lähdön samanpainoisilla autoilla, massa ollessa edellä ennen mutkaa-----> lähtö järjestelmät yhtä hyvät.
mutta miten kimi???
hamiltonilla on 4 kierrosta enemmän bensaa kuin kärjellä----> pääsee kiihdytyksessä kimin rinnalle---->kimillä vielä raskaampi auto
ferrari laskee kimille niin paljon enemmän polttoainetta ettei saa edes mahdollisuutta taistella massan kans mies miestä vastaan...
Ferrarin touhu on todella outoa.
jos aika-ajo ja lähtö merkkaavat enemmän kuin koskaan, niin silti räikkönen laitetaan kärkinelikon raskaimmalla pelillä liikkeelle..
on siinä tekemistä kun yrittää pysyä raskaalla autolla kevyien kyydissä.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Räksälle pannaan enemmän bensaa koska se on rattimies. Samaa teki Macci ihan koko ajan ja väitän että jutun juju on juuri Kimin kyky olla nopea myös vähän painavammalla autolla. Startissa Kimi on pelin menettänyt Malesian kisaa lukuunottamatta. Vauhti riittää, mutta kun ei vaan irtoa viivalta ja joku veturikuski pääsee aina eteen. Toivottavasti Monacossa nähtäisiin edes vähän kevyempi auto (ei raskaampi kuin muilla) ekalle stintille. Paalulta kärkeen, niin ero on ekalla stopilla sen 10 sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Hevimies sanoi:
Startissa Kimi on pelin menettänyt Malesian kisaa lukuunottamatta
Eh, eikös Kimillä eilenkin ollut tilaa ajaa kovempia aikoja, mutta ei vain onnistunut?
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Hurmurisija sanoi:
Eh, eikös Kimillä eilenkin ollut tilaa ajaa kovempia aikoja, mutta ei vain onnistunut?
# Juha Päätalo:
13. toukokuuta 2007 kello 20.48

Jarkko,

ei Ferrari todellakaan tässä vaiheessa ykköskuskia nimeä, siitä olen samaa mieltä. Ikävä vain, että kaksi kisaa sitten näytti siltä, että tämä rooli olisi jo menossa Kimille, nyt etu on Massalla.

Kysyin juuri äsken päättyneessä Ferrarin tiedotustilaisuudessa tallin kisajohtajalta Luca Baldisserrilta, miksi Kimi jäi alkukierroksilla puoli sekuntia per kierros Massalle. Ensimmäisellä sektorilla miehet nimittäin olivat yhtä nopeita, toisella ja ja kolmannella syntyi tuo ero. Baldisserri vastasi, että syynä oli se, että Kimi ajoi Hamiltonin takana eikä pystynyt käyttämään auton nopeutta hyväkseen. Hänen mukaansa Ferrarille jopa parin kolmen sekunnin välimatka toiseen autoon muuttaa auton käyttäytymistä ratkaisevasti.


Tuohon on paha väittää mitään vastaan. Voihan olla, että Baldisserri sanoi sen vain Kimiä suojellakseen. Pidän kuitenkin todennäköisempänä, että asia on juuri niin kuin Baldisserri sanoi. Ja se tarkoittaa, että emme tänään saaneet nähdä, mikä oli miesten oikea voimasuhde kisassa.

Tekninen johtaja Mario Almondo sanoi samassa tilaisuudessa, että Kimi on mennyt eteenpäin auton säätämisessä ja oli erittäin tytyväinen autoonsa ennen kisaa. Lisäksi Almondo mainitsi, että Kimillä oli kisaan hyvä strategia.

Kimillä oli siis varmasti hieman enemmän bensaa kuin Massalla. Mutta kuinka paljon, sitä ei nyt tiedä kukaan.
Lähde: http://blogit.hs.fi/formula1/massa-loytaa-taas-itsetuntonsa/#comments
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jleinonen sanoi:
No tuohan osoittaa ihan selvästi sen että Alonso käänsi suoraan Massan kylkeen.
Niinpä. Katsoin Alonson onboard-kuvan vielä kerran:

1. Alonso kääntää tiukasti sisälinjalle ilman aikomustakaan jättää tilaa itsensä ja kanttarin väliin.
2. Massa löytyykin yllättäen Alonson rinnalta (huomaa punainen etusiiven pilkahdus). Alonso on jo aivan kanttarin reunassa, Massalla ei ole tilaa ja autot osuvat toisiinsa.
3. Alonso tekee korjausliikkeen vasemmalle (näiltä paikkein on edellinen laittamani kuva).
4. Alonso pystyy vaivoin taittamaan auton kohti toista mutkaa, mutta ajautuu likaiselle ja joutuu ohjaamaan ulos välttääkseen pyörähdyksen tai toisen osuman. Autot eivät toista mutkaa lähestyttäessä käyneet tämän lähempänä toisiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Joo toivottavasti muuttuu. McLaren on kuitenkin ollut sellaisinakin vuosina Monacossa kova kun muualla ei kärkeen ole ollut mitään asiaa.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Hurmurisija sanoi:
Voi olla, mutta vaikea uskoa, että Ferrarin autossa olisi jotain niin poikkeavaa, että se tarvitsisi yli 100 (yli 150) metriä väliä edellä ajavaan toimiakseen edes niin, että sillä pysyy hitaamman perässä.

Voi tuo toki yksi osasyy olla, mutta en sitä kaikkinensa niele.

Mutta toiveikkaammin eteenpäin. Ehkä Monacossa kaikki muuttuu.
Kyllä toivotaan näin! :thumbup:



Turha sitä on jäädä veistä selässä kääntämään, vaan katsotaan eteen päin ja toivotaan ja uskotaan parasta, sitä että Kimi saa edelleen vietyä säätöjä eteenpäin. Se on karhunpalvelus kenenkään ruveta kärjistämään tilannetta suuntaan tai toiseen. Katsotaan mikä on tilanne kun kausi on ohi.
Minulla riittää luottoa Kimiin. Pää pystyssä eteenpäin!
Mitään ei ole koskaan voitettu ilman uskoa parempaan, uskoa voittoon.

Monaco vaan on siitä hassu rata että periaatteessa ei tiedä yhtään mikä tiimi omaa parhaan auton sinne. Voimasuhteet voivat muuttua suuntaan jos toiseen. Viime vuonnahan surkea MP4-21 oli varsin kilpailukykyinen, ja pahoin pelkään että MP4-22 tulee olemaan vahvin auto kyseisellä radalla.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Se että huonompinakin vuosina McLarenilla on pärjätty Monacosssa johtuu varmaankin siitä, että siellä jos missä kuljettajan taidot korostuvat. Tämä tuskin on täysin väärä johtopäätös.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
MaranelloRed sanoi:
Joo toivottavasti muuttuu. McLaren on kuitenkin ollut sellaisinakin vuosina Monacossa kova kun muualla ei kärkeen ole ollut mitään asiaa.
Tai jos tarkkoja ollaan niin Kimi on ollut Monacossa kova.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
mh_84 sanoi:
Tai jos tarkkoja ollaan niin Kimi on ollut Monacossa kova.
On ollut muutenkin kuin vain Kimi. Esim. 2002 Coulthard voitti Monacossa, vaikka McLaren oli surkea sillä kaudella.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Tuosta aika-ajosta vaan sen verran vielä, että voipi olla ettei se kimin kierros niin surkea ollutkaan tällä kertaa.

Hamiltonhan oli Alonsoa aika-ajossa 3 kymppää hitaampi ja pysähtyi kolme kierrosta myöhemmin. Eli vetivät suurinpiirtein yhtä hyvät kierrokset. Kimi oli saman verran Massaa hitaampi vaikka hävisi sen kokonaan viimeisellä sektorilla. Ja noista Ferrarilta tulleista puheista voi päätellä että Kimi olisi pysähtynyt myöhemmin kuin Massa. En kyllä ymmärrä miksi tuollainen taktiikka valittiin, mutta odotuksena on ilmeisesti ollut että Kimi pääsee vähintään ensimmäiseen riviin raskaammallakin autolla.

Täällä kyllä turhan hanakasti ollaan taas vetämässä johtopäätöksiä, kukaan ei ilmeisesti muista, että olivathan Coulthard ja Montoyakin ajoittain Kimiä paremmassa vauhdissa.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
R.Rosset sanoi:
On ollut muutenkin kuin vain Kimi. Esim. 2002 Coulthard voitti Monacossa, vaikka McLaren oli surkea sillä kaudella.
Niin joo, Kimihän meinasi Ranskassa voittaa. :rolleyes:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tässä samoin kuin edellisissä kisoissa Ferrarit on jääny "seisomaan" lähtöviivalle, kun molemmat McLarenit lähtee kuin tykin suusta. Samaan tapaan kuin Rellu viime vuonna. Raskaalla kuormallakaan ei ole tähän selitystä, koska suurta eroa ei ole ollut. Esim. nyt Hamilton vs. Kimi. Tässä on Ferrarilla tekemistä, koska ainoastaan täydellisellä lähdöllä, paalulta ja riskillä Ferrarilla päästään kisan kärkeen ja sieltä voittoon. En usko että kaikki on kuskeista kiinni. Räikkönen on ainakin ollut ihan asiallinen lähtijä. Tässä on strategikolla tekemistä seuraavaan kisaan. Miten saadaan lähtöä parannettua? Lisää pitoa takarenkaille vai jotain muuta? Kannattaisko Kimin ehkä lähteä vieläkin raskaammalla (2-3 kierrosta enemmän) ja ottaa suosiolla tila 2-4 ja mennä varikkotaktiikalla ohi. Tai sitten ihan päinvastoin, kevyellä kärkeen ja sitten tiukka alku ja pidempi vika stintti? Ohittaminen on kuitenkin aika mahdotonta jos jopa 3s erolla on auton käyttäytymiseen merkitystä. Jos kisavauhti on hyvä, niin ei luulis olevan ongelmia kuitenkin pysyä perässä n. 1.5 sekunnin päässä ja ottaa homma haltuun 3 nopealla kierroksella tyhjällä radalla. Toisaalta voihan olla että tässä kisassa olisi juuri todella pitkä eka stintti nähtykin Kimin osalta. Massa laitettiin hieman kevyemmällä keulaan ja Kimille hieman erilainen taktiikka, tai sitten ei. Massaa ei toisaalta kannata tuonne jonoon laittaa seisomaan, kun sillä ei maltti riitä (nähty on) ja toisaalta vauhtia riittää aika-ajosta maaliin tyhjällä radalla.

Vaikka kusta, jaskaa ja muuta eritettä on Kimin päälle heitetty, niin kuitenkin osoittaa kypsää ajoa. Tässä vaiheessa kautta ei ole voitolla niin paljoa merkitystä, että kannattais ottaa suuria riskejä. Tosin niihin ei ole ollut kyllä tarvetta tai oikein mahdollisuuttakaan. DNF pistemenetys sattuu silti paljon enemmän, johtuu se sitten omasta syystä tai tekniikasta. Nykyjärjestelmässä järkevintä on vaan kerätä mahdollisimman paljon pisteitä riskittömästi ja niitähän saa hyvin muistakin kuin voitoista. Voittoja tulee toki kauden aikana ottaa, jos mielii maailmanmestariksi, mutta pakolla niitä ei tässä vaiheessa kannata ottaa. Kärsivällisesti ja älyttömiä riskejä vältellen saa kuitenkin parhaan lopputuloksen. Nyt vaan kovaa testausta ja avointa mieltä uusille ideoille. Ehkä Kimi lähti jo testiradalle venaamaan? Muistelen että Alesi tais polkasta jostain kisasta autolla suoraan himaansa muutaman 100 kilsaa putkeen suurinpiirtein ajohaalarit niskassa ja kypärä päässä, pieni vitutuksen poikanen korvia punottaen.

Kuumakallet Massa ja Alonso paukuttaa vielä yhteen tällä menolla. Vaikkakin Hamilton on ajanut hyvin ja rookieksi todella kypsästi, veikkaan ei kaikkea ole vielä nähty. Saattaa tämä veijari lyödä oman kortensa samaan romukasaankin. Jos paikka tulee, niin märkäkorva on aina valmis taisteluun, sekin on jo nähty. Vaikkakin itse laitoin aluksi lähtökolarin Massan piikkiin, niin tilanteen uudelleen katsottuani, ei Alonso jättänyt Massalle mitään muuta mahdollisuutta - tilaa ei ollut. Tosin, kylmästi ja panikoimatta Massakin ajoi tuohon tilanteeseen. Jarrutus olisi varmuudella syöstänyt molemmat hiekalle. Molemmilta kova riski, joka oli päättää kisan ensimmäiseen mutkaan.

Ferrarille menetti mahdollisesti 8 pistettä ja antoi kaverille 3 lisää - eli voidaan puhua 11 pisteen menetyksestä. Merkkaa MM-taistossa sekä Kimille että tallille. Mitään ei ole kuitenkaan menetetty ja kaikki on edelleen avoinna. Toivottavasti kisa säilyy tasaisena vielä pitkään ja toivotaan että tekniset viat ei pilaa kenenkään kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
mustakaari sanoi:
Nykyjärjestelmässä järkevintä on vaan kerätä mahdollisimman paljon pisteitä riskittömästi ja niitähän saa hyvin muistakin kuin voitoista. Voittoja tulee toki kauden aikana ottaa, jos mielii maailmanmestariksi, mutta pakolla niitä ei tässä vaiheessa kannata ottaa. Kärsivällisesti ja älyttömiä riskejä vältellen saa kuitenkin parhaan lopputuloksen.
Vaan silloin kun Kimi toimii näin niin kyse on siitä, että hän ei osaa ohittaa tai oikeastaan edes ajaa.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
mustakaari sanoi:
Tässä samoin kuin edellisissä kisoissa Ferrarit on jääny "seisomaan" lähtöviivalle, kun molemmat McLarenit lähtee kuin tykin suusta. Samaan tapaan kuin Rellu viime vuonna. Raskaalla kuormallakaan ei ole tähän selitystä, koska suurta eroa ei ole ollut. Esim. nyt Hamilton vs. Kimi. Tässä on Ferrarilla tekemistä, koska ainoastaan täydellisellä lähdöllä, paalulta ja riskillä Ferrarilla päästään kisan kärkeen ja sieltä voittoon. En usko että kaikki on kuskeista kiinni. Räikkönen on ainakin ollut ihan asiallinen lähtijä. Tässä on strategikolla tekemistä seuraavaan kisaan. Miten saadaan lähtöä parannettua? Lisää pitoa takarenkaille vai jotain muuta? Kannattaisko Kimin ehkä lähteä vieläkin raskaammalla (2-3 kierrosta enemmän) ja ottaa suosiolla tila 2-4 ja mennä varikkotaktiikalla ohi. Tai sitten ihan päinvastoin, kevyellä kärkeen ja sitten tiukka alku ja pidempi vika stintti? Ohittaminen on kuitenkin aika mahdotonta jos jopa 3s erolla on auton käyttäytymiseen merkitystä. Jos kisavauhti on hyvä, niin ei luulis olevan ongelmia kuitenkin pysyä perässä n. 1.5 sekunnin päässä ja ottaa homma haltuun 3 nopealla kierroksella tyhjällä radalla. Toisaalta voihan olla että tässä kisassa olisi juuri todella pitkä eka stintti nähtykin Kimin osalta. Massa laitettiin hieman kevyemmällä keulaan ja Kimille hieman erilainen taktiikka, tai sitten ei. Massaa ei toisaalta kannata tuonne jonoon laittaa seisomaan, kun sillä ei maltti riitä (nähty on) ja toisaalta vauhtia riittää aika-ajosta maaliin tyhjällä radalla.
Mitään hyötyä ei ole vielä ollut siitä että kimiä on ajatettu erittäin raskaalla kuormalla. Bahrain ja espanja kimin raskain kärkinelikosta.
Se hyöty tyrehtyy jo lähtöön kun ei pysty pitämään sijoitusta kevyempien seassa.. ja sitten kun muut menee varikolle kärki on jo niin kaukana väh. yli 10 sekkaa.
ja kun ferrari tietää että aika-ajo ja lähtö kisan tärkeimmät hetket, miksi laittaa kimi yli raskaalla kuormalla verratuna pahimpiin kilpailijoihin...
Mielestäni peliä pelataan massan pussiin.
kimin voitot estää ainoastaa ferrarin taktiikka kimiä kohtaa.
eivät voi päästää kimi paalulle ja kärkeen, pian tulisi liian rumaa jälkeä:alppu:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Tuo on kyllä vähän silmiinpistävää että Massa ajaa kevyellä autolla voitosta voittoon eikä Räksälle ikinä edes kokeilla mitään vastaavaa. Pannaan suomipojalle menestyspainot tankkiin niin ei ole ihan ylivoimainen. Kimille parikymppää kevyempi auto qualiin niin katoaisi kisassa horisonttiin ihan ennätysajassa. Saattaisi Massan köröttely vaan näyttää liian onnettomalta siinä valossa. ;) Sitten oltaisiinkin jo hokemassa kilpaa että kannattaisi Felipenkin ottaa kunnon kännit sillointällöin niin ei puristaisi ratista niin kovaa. :D
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tai ehkä Kimi on vain sattunut olemaan olutteltalla silloin kun Ferrarilla on pidetty taktiikkapalaveria. Jotenkin tästä nyt paistaa sisuskumi läpi. Alkutyrmistyksen jälkeen on löydetty oljenkorsi johon tartutaan epätoivon vimmalla. Välillä Kimiä sorsitaan sillä, ettei anneta riittävästi polttoainetta, jotta Kimi voisi kiskoa eroa muiden tullessa varikolle. Nyt taas päin vastoin kun aika-ajojen merkitys tuntuu korostuvan. Ja aina päätöksen tekee talli, joka on liittoutunut Kimiä vastaan.

Voihan näihin satuihin joku uskoa. Minä en jaksa uskoa, että kuljettajat ja heidän kisainsinöörinsä ovat taktiikoita luotaessa tahdottomia statisteja. Myös teorian toinen osa ontuu. 1-2 kierroksen polttoaine-ero ei vielä ratkaise aika-ajoja nähdyillä marginaaleilla.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Tai ehkä Kimi on vain sattunut olemaan olutteltalla silloin kun Ferrarilla on pidetty taktiikkapalaveria. Jotenkin tästä nyt paistaa sisuskumi läpi. Alkutyrmistyksen jälkeen on löydetty oljenkorsi johon tartutaan epätoivon vimmalla. Välillä Kimiä sorsitaan sillä, ettei anneta riittävästi polttoainetta, jotta Kimi voisi kiskoa eroa muiden tullessa varikolle. Nyt taas päin vastoin kun aika-ajojen merkitys tuntuu korostuvan. Ja aina päätöksen tekee talli, joka on liittoutunut Kimiä vastaan.

Voihan näihin satuihin joku uskoa. Minä en jaksa uskoa, että kuljettajat ja heidän kisainsinöörinsä ovat taktiikoita luotaessa tahdottomia statisteja. Myös teorian toinen osa ontuu. 1-2 kierroksen polttoaine-ero ei vielä ratkaise aika-ajoja nähdyillä marginaaleilla.
Niin Hamilton pysähtyi 3 kierrosta myöhemmin kuin Alonso, joka tekee juurikin tuon kolme kymmenystä aika-ajossa.
 
Ylös