Tässä samoin kuin edellisissä kisoissa Ferrarit on jääny "seisomaan" lähtöviivalle, kun molemmat McLarenit lähtee kuin tykin suusta. Samaan tapaan kuin Rellu viime vuonna. Raskaalla kuormallakaan ei ole tähän selitystä, koska suurta eroa ei ole ollut. Esim. nyt Hamilton vs. Kimi. Tässä on Ferrarilla tekemistä, koska ainoastaan täydellisellä lähdöllä, paalulta ja riskillä Ferrarilla päästään kisan kärkeen ja sieltä voittoon. En usko että kaikki on kuskeista kiinni. Räikkönen on ainakin ollut ihan asiallinen lähtijä. Tässä on strategikolla tekemistä seuraavaan kisaan. Miten saadaan lähtöä parannettua? Lisää pitoa takarenkaille vai jotain muuta? Kannattaisko Kimin ehkä lähteä vieläkin raskaammalla (2-3 kierrosta enemmän) ja ottaa suosiolla tila 2-4 ja mennä varikkotaktiikalla ohi. Tai sitten ihan päinvastoin, kevyellä kärkeen ja sitten tiukka alku ja pidempi vika stintti? Ohittaminen on kuitenkin aika mahdotonta jos jopa 3s erolla on auton käyttäytymiseen merkitystä. Jos kisavauhti on hyvä, niin ei luulis olevan ongelmia kuitenkin pysyä perässä n. 1.5 sekunnin päässä ja ottaa homma haltuun 3 nopealla kierroksella tyhjällä radalla. Toisaalta voihan olla että tässä kisassa olisi juuri todella pitkä eka stintti nähtykin Kimin osalta. Massa laitettiin hieman kevyemmällä keulaan ja Kimille hieman erilainen taktiikka, tai sitten ei. Massaa ei toisaalta kannata tuonne jonoon laittaa seisomaan, kun sillä ei maltti riitä (nähty on) ja toisaalta vauhtia riittää aika-ajosta maaliin tyhjällä radalla.
Vaikka kusta, jaskaa ja muuta eritettä on Kimin päälle heitetty, niin kuitenkin osoittaa kypsää ajoa. Tässä vaiheessa kautta ei ole voitolla niin paljoa merkitystä, että kannattais ottaa suuria riskejä. Tosin niihin ei ole ollut kyllä tarvetta tai oikein mahdollisuuttakaan. DNF pistemenetys sattuu silti paljon enemmän, johtuu se sitten omasta syystä tai tekniikasta. Nykyjärjestelmässä järkevintä on vaan kerätä mahdollisimman paljon pisteitä riskittömästi ja niitähän saa hyvin muistakin kuin voitoista. Voittoja tulee toki kauden aikana ottaa, jos mielii maailmanmestariksi, mutta pakolla niitä ei tässä vaiheessa kannata ottaa. Kärsivällisesti ja älyttömiä riskejä vältellen saa kuitenkin parhaan lopputuloksen. Nyt vaan kovaa testausta ja avointa mieltä uusille ideoille. Ehkä Kimi lähti jo testiradalle venaamaan? Muistelen että Alesi tais polkasta jostain kisasta autolla suoraan himaansa muutaman 100 kilsaa putkeen suurinpiirtein ajohaalarit niskassa ja kypärä päässä, pieni vitutuksen poikanen korvia punottaen.
Kuumakallet Massa ja Alonso paukuttaa vielä yhteen tällä menolla. Vaikkakin Hamilton on ajanut hyvin ja rookieksi todella kypsästi, veikkaan ei kaikkea ole vielä nähty. Saattaa tämä veijari lyödä oman kortensa samaan romukasaankin. Jos paikka tulee, niin märkäkorva on aina valmis taisteluun, sekin on jo nähty. Vaikkakin itse laitoin aluksi lähtökolarin Massan piikkiin, niin tilanteen uudelleen katsottuani, ei Alonso jättänyt Massalle mitään muuta mahdollisuutta - tilaa ei ollut. Tosin, kylmästi ja panikoimatta Massakin ajoi tuohon tilanteeseen. Jarrutus olisi varmuudella syöstänyt molemmat hiekalle. Molemmilta kova riski, joka oli päättää kisan ensimmäiseen mutkaan.
Ferrarille menetti mahdollisesti 8 pistettä ja antoi kaverille 3 lisää - eli voidaan puhua 11 pisteen menetyksestä. Merkkaa MM-taistossa sekä Kimille että tallille. Mitään ei ole kuitenkaan menetetty ja kaikki on edelleen avoinna. Toivottavasti kisa säilyy tasaisena vielä pitkään ja toivotaan että tekniset viat ei pilaa kenenkään kautta.