Espanjan GP 2007

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Istaria sanoi:
Jep. Vaikeaa se on ohi tulla kun auto ei toisen vanavedessä käyttäydy ollenkaan miten pitäisi. Luulisi nyt sen FIAnkin tajuavan näin simppelit asiat. Mutta ei, jauhetaan vuodesta toiseen jotain toinen toistaan ihmeellisempiä uudistuksia joiden "pitäisi" parantaa ohitettavuutta. Harmi vaan että koskaan mitään ei sillä saralla tapahdu.
Niillähän on ollu näitä "FIA- surveyta"- eli fanikyselyitäkin ainakin parina vuotena. Mitään muuta merkittävää muutosta kuin tämä "säästölinja", ei ole tainnut tapahtua. Motit tietysti muuttuivat viime vuonna. No, toivottavasti luistoneston kieltäminen ensi vuonna tuo edes vähän muutosta parempaan suuntaan.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Oberfeldwebel sanoi:
Eiköhän tasaisuus saada pois vetämällä autoista sähköt pois.

Ei varmaan turvallisuuteen hirveesti vaikuta vaikkei sähköjä olisi.
Ilman sähköjä: Ei mitään luistonestoja, ei kaikenmaailman elektroniikkaa, keppivaihteet jne.

Oisko kuskin merkitys suurempi? Pikkusen.. mutta eihän huipputeknologian edelläkävijä, moottoriurheilun kuninkuusluokka moiseen alamaisuuteen lähde..

Tärkeintä olisi saada se luistonesto pois. Ja mikäli oikein ymmärsin, niin se lienee lähteekin ens vuonna?
Tuo keppivaihde-asia on sikäli kaksipiippuinen juttu, että jos halutaan tuoda autoa enemmän kuljettajan kontrolliin, niin eikö tuo kuitenkin mene vähän väärään suuntaan? Varmasti se ajamista vaikeuttaa, kuten luistonestokin.

Tuli muuten juuri mieleen, että jauhetaan oikeasta asiasta väärässä toikissa..
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Aika-ajoja pitäisi ainakin muuttaa. Kisabensat tankissa ajaminen on se kaikkein typerin sääntö. Aika-ajoon vapaasti valittava bensalasti ja eri moottori kuin kisassa niin nähdään kuka on nopein.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vaikkei nykyinenkään aika-ajo aivan karmea ole - paitsi kisabensojen kohdalta - niin ei ole eikä tule parempaa systeemiä kuin vanha kunnon 60 minuuttia/12 kierrosta - vapaat bensat, renkaat ym.

En laittaisi toki vastaan kahdellekaan aika-ajotunnille (perjantai ja lauantai)
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Oberfeldwebel sanoi:
Eiköhän tasaisuus saada pois vetämällä autoista sähköt pois.

Ei varmaan turvallisuuteen hirveesti vaikuta vaikkei sähköjä olisi.
Ilman sähköjä: Ei mitään luistonestoja, ei kaikenmaailman elektroniikkaa, keppivaihteet jne.

Oisko kuskin merkitys suurempi? Pikkusen.. mutta eihän huipputeknologian edelläkävijä, moottoriurheilun kuninkuusluokka moiseen alamaisuuteen lähde..

Tärkeintä olisi saada se luistonesto pois. Ja mikäli oikein ymmärsin, niin se lienee lähteekin ens vuonna?
Okei, polkuautoFormula 1 olisi varsin mielenkiintoista seurattavaa. Voi sitä taistelun huumaa, kun Kimi ja Alonso sotkee munat vaahdossa kohti ensimmäistä mutkaa. Taatusti olisi kuskin merkitys suurempi kuin nykyisin, koska koko auto ei liikkuisi ilman kuljettajaa. Tähänhän se käytännössä veisi, jos sähköt otettaisiin autoista pois, sillä millä muullakaan se sytytyskipinä saadaan aikaiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tästä ole niin kauhean kauan, kun yhden tallin ylivoima koettiin lajia uhkaavaksi tekijäksi, ja nyt se sitten on suorituskykyjen tasaisuus. ;) Perusongelma on edelleen ohittamisen vaikeudessa, ei tasaisuudessa sinällään. Rajoitetuista kierrosluvuista ei olisi haittaa, mikäli imua pystyisi hyödyntämään ja nopeat mutkat ajamaan lähekkäin.

Luistoneston poistaminen tulee toivon mukaan lisäämään virheherkkyyttä, mikä tarkoittaa myös ohitusten lisääntymistä. Perusongelma on silti aerodynamiikassa.

-Edit- Kun tämä muutenkin on jo mennyt offtopicin puolelle, niin yksi ratkaisu härpäkkeettömyydelle olisi FIA:n toimittamat yhtenäiset ulkokuoret nokkapalaa ja takasiipeä lukuunottamatta. Auto pitäisi sitten suunnitella noiden "kuorien" sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
WebSlave sanoi:
yksi ratkaisu härpäkkeettömyydelle olisi FIA:n toimittamat yhtenäiset ulkokuoret nokkapalaa ja takasiipeä lukuunottamatta. Auto pitäisi sitten suunnitella noiden "kuorien" sisään.
Karmeeta. Toivon todella että tällaista menetelmää ei koskaan tulla käyttämään. Kyllä jokaisen tallin pitää saada suunnitella oma autonsa alusta loppuun. Ja toivottavasti ostoautoja ei koskaan tulla sallimaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mediaprofeetta sanoi:
Karmeeta. Toivon todella että tällaista menetelmää ei koskaan tulla käyttämään. Kyllä jokaisen tallin pitää saada suunnitella oma autonsa alusta loppuun.
Kyllähän minä sen ymmärrän, ettei tällainen viehätä standardoimisallergiaa potevia. Toisaalta standardointi on arkipäivää käytännössä joka sarjassa. Ykkösissäkin yhä enenevissä määrin. Nyt on jo kaikilla samat renkaat ja rajoitetut kierrokset ja ensi kaudesta tulee yhteiset ECU:t. Jos ja kun kustannuksia ja aerodynamiikkaa halutaan säädellä, tämä on se suunta johon on mentävä. En minäkään sitä ilolla tervehdi, mutta realistina tunnustan tällaisen kehityksen tarpeen.
Ja toivottavasti ostoautoja ei koskaan tulla sallimaan.
Ne sallitaan ensi vuonna, ja käytännössä niitä on jo pari vuotta ollutkin. Eikä ostoautot kieltävä sääntö edes ole hirvittävän vanha, joten se on paitsi tulevaisuutta, myös F1:n historiaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Black Leopard sanoi:
Vaikkei nykyinenkään aika-ajo aivan karmea ole - paitsi kisabensojen kohdalta - niin ei ole eikä tule parempaa systeemiä kuin vanha kunnon 60 minuuttia/12 kierrosta - vapaat bensat, renkaat ym.
Itse pidin yhden kierroksen aika-ajosta. Mahtavaa nähdä jokainen aika-ajokierros kokonaisuudessaan. Mutta se pitäisi ajaa tyhjillä tankeilla :jaska:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Kyllähän minä sen ymmärrän, ettei tällainen viehätä standardoimisallergiaa potevia. Toisaalta standardointi on arkipäivää käytännössä joka sarjassa. Ykkösissäkin yhä enenevissä määrin. Nyt on jo kaikilla samat renkaat ja rajoitetut kierrokset ja ensi kaudesta tulee yhteiset ECU:t. Jos ja kun kustannuksia ja aerodynamiikkaa halutaan säädellä, tämä on se suunta johon on mentävä. En minäkään sitä ilolla tervehdi, mutta realistina tunnustan tällaisen kehityksen tarpeen.

Ne sallitaan ensi vuonna, ja käytännössä niitä on jo pari vuotta ollutkin. Eikä ostoautot kieltävä sääntö edes ole hirvittävän vanha, joten se on paitsi tulevaisuutta, myös F1:n historiaa.
Tuossa se onkin. F1 ei todellakaan ole mikä tahansa jokamiesluokka, mutta nyt siitä näemmä yritetään moista väen väkisin tehdä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Milkman sanoi:
Itse pidin yhden kierroksen aika-ajosta. Mahtavaa nähdä jokainen aika-ajokierros kokonaisuudessaan. Mutta se pitäisi ajaa tyhjillä tankeilla :jaska:
Kieltämättä tuossakin oli oma viehätyksensä, mutta myös ratkaisevat ongelmansa. Jos esim, kesken aika-ajoa sattui pienikin sadekuuro, loppusosa meni pelkäksi kruisailuviihteeksi yleisölle - jos kuljettajat radalle edes vaivautuivat - ilman mitään panosta ja järjestys oli arvalla heitetty.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mediaprofeetta sanoi:
Ostoautoilla homma menee tietysti siihen että siellä on kolme huipputallia ja loput näiden kakkostalleja.
Montako huipputallia siellä nyt on? Jos jotain ostoautojen myötä tapahtuu, niin erot kapenevat ja kilpailu kiristyy. Kuskin merkitys nousee, niitä tuskin standardoidaan. Yleisöä kiinnostaa enemmän kuskit ja huipputallit, kuin jotkut energiatölkkiautot ja muut pienten pajojen kilpurit.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mediaprofeetta sanoi:
Ostoautoilla homma menee tietysti siihen että siellä on kolme huipputallia ja loput näiden kakkostalleja.
Ykkösissä on niin kauan kuin minä olen lajia seurannut ollut 1-3 huipputallia.

Tällä hetkellä mukana on 6 tehdastallia (jos McLaren lasketaan Mercedeksen tehdastalliksi). Loput ovat sitten ainakin moottoreiltaan jo tälläkin hetkellä näiden satelliittitalleja. Ja ensi vuonna Prodrivesta tulee ilmeisesti McLaren-Mercedeksen satelliittitalli. Mikään muu ei oikeastaan muutu kuin se, ettei köyhempien tallien tarvitse kuluttaa vähäisiä resurssejaan oman auton suunnitteluun, vaan voidaan keskittyä kisailuun.

Tämä vain parantaa sarjan tasaisuutta. Ja onhan se mukavampaa, että köyhilläkin talleilla on käytössään isolla rahalla kehitellyt autot, eikä nähdä mitään 5-6 sekuntia hitaampia Minardeja.

-Edit- Niin, ja minä muistan ajan, jolloin Ford Cosworth oli normi ja muita moottoreita oli vain harvalla (Ferrarilla ja Rellulla lähinnä).
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Kyllähän minä sen ymmärrän, ettei tällainen viehätä standardoimisallergiaa potevia. Toisaalta standardointi on arkipäivää käytännössä joka sarjassa. Ykkösissäkin yhä enenevissä määrin. Nyt on jo kaikilla samat renkaat ja rajoitetut kierrokset ja ensi kaudesta tulee yhteiset ECU:t. Jos ja kun kustannuksia ja aerodynamiikkaa halutaan säädellä, tämä on se suunta johon on mentävä. En minäkään sitä ilolla tervehdi, mutta realistina tunnustan tällaisen kehityksen tarpeen.
Standardoinnissa on yksi ongelma. Kun se viedään tarpeeksi pitkälle, lakkaa f-1 olemasta f-1. Maailma on täynnä vakioituja kilpa-autosarjoja alkaen tuosta jo mainitusta jokamiesluokasta. Liian standardoinnin myötä F1 putoaa yhdeksi luokaksi tuon massan sekaan.

Yksinkertainen ajatus menee niin, että mitä sitten? Sarjassa ajaa edelleen maailman parhaat kuljettajat ja yleisö on kiinnostonut. Kaikki hyvin, vai onko? Jossain vaiheessa suuret autotehtaat vetävät miljoonansa pois sarjasta ja se on tarun loppu. Ei "jokamiesluokkaan" kannata syytä satoja miljoonia. "F1" on sen jälkeen totaalisesti vain yksi sarja muiden "tusinasarjojen joukossa".

Ei tämä visio ehkä aivan oven takana odota, mutta selvä kehityspolku siihen on olemassa jos vakiointi viedään liian pitkälle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Standardoinnissa on yksi ongelma. Kun se viedään tarpeeksi pitkälle, lakkaa f-1 olemasta f-1. Maailma on täynnä vakioituja kilpa-autosarjoja alkaen tuosta jo mainitusta jokamiesluokasta. Liian standardoinnin myötä F1 putoaa yhdeksi luokaksi tuon massan sekaan.
Ei putoa, sillä edelleen maailman parhaat kuskit ajavat maailman nopeimmassa autourheiluluokassa. No, ehkei kaikki kuskit ihan ole maailman parhaita (eivät ole koskaan olleetkaan), mutta pitää tapahtua muutakin kuin pelkkää standardointia, että F1 menettää kuninkuusluokkastatuksensa. Ainakin median pitäisi lakata seuraamasta sitä, eikä se ole näköpiirissä. Vaikka osa F1-friikeistä katsoisi lajin muuttuneen liikaa, ei se massoja ja mediaa hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Jossain vaiheessa suuret autotehtaat vetävät miljoonansa pois sarjasta ja se on tarun loppu.
Jos median mielenkiinto säilyy, säilyy autotehtaidenkin. Ainakin teoriassa niille olisi vain parempi, että sama medianäkyvyys olisi saavutettavissa pienemmin taloudellisin panostuksin. Todelliseen kustannusten laskuun en usko, ellei maailmataloudessa tapahdu jotain 70-luvun öljykriisiin verrattavaa.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Kyllä toi Espanjan GP oli ainakin paikan päällä erittäin mielenkiintoista katsottavaa :thumbup: ... Kaikkea tapahtui. Massa veti kyllä ihan käsittämätöntä vauhtia, ja sai onneksi kasipallon hyvin aisoihin. Harjoituksissa joko Massa kokeili säätöjä tai oli muuten ongelmia, mutta vasen etupyörä lukittui joka kiekalla usemmman kerran...
Jännä katsoa, säilyykö Massan vauhti myös Monacossa...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Ei putoa, sillä edelleen maailman parhaat kuskit ajavat maailman nopeimmassa autourheiluluokassa. No, ehkei kaikki kuskit ihan ole maailman parhaita (eivät ole koskaan olleetkaan), mutta pitää tapahtua muutakin kuin pelkkää standardointia, että F1 menettää kuninkuusluokkastatuksensa.
Minähän juuri kuvailin mitä muuta tapahtuu. Autotehtaiden intresseissä ei ole sijoittaa huimia summia jokamiesluokan sarjan kehitystyöhön, jos sijoitettu raha ei tuota menestystä. Ja jos riittävästi menestystä ei tule niin markkinointi kärsii. Isot rahat sijoitetaan silloin tehokkaammin johonkin muuhun markkinointiin. Ja jos suuret autotehtaat lähtevät, jää jäljelle vakioituja "minardeja". Raha katoaa, mielenkiinto katoaa ja sarja tippuu tusinasarjojen joukkoon.

F1-konsepti on noussut nykyiseen suosioonsa nimenomaan autonvalmistajien kilpakenttänä. Sarja on edustanut teknisen kilpavarustelun kärkeä. Minusta on kovin sinisilmäistä kuvitella, että jos konseptin perustekijät poistetaan, niin kaikki jatkuu silti ennallaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Eri mieltä asiasta saa vapaasti olla. Ei F1 nyt aivan lähivuosina statustaan ole menettämässä. Mutta katsotaan miten asiat etenevät.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
mh_84 sanoi:
Kyllä Imola on yleensä ollut se tylsin.
Muistaakseni kahtena viime vuonna ollaan nähty melko kova vääntö voitosta.. Vaikka toki niissä väännöissä olisi pari ohitustakin ollut ihan mukava nähdä. Mutta on se taistelukin kivemman näköstä kuin se, että ajetaan tasaisilla 10-15 sekan eroilla jonossa... :D

Mä ainakin laitan kaikki toiveeni ensi kauteen mitä kilvanajoon tulee. Tänä vuonna on kyl tosiaan saatu säännöt kaiken kaikkiin niin mahtavaan tilaan että....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jeeves sanoi:
Eiköhän se suurin syy edelleen ohitusten vähäisyyteen ole mekaanisen pidon suhde aerodynaamiseen pitoon.
Suuri syy on varmasti mekaanisen pidon puutteella, mutta minusta uusimmassa VM:ssä oli ihan ok juttu "ohittamisen tuskasta"...

Siinä puhuttiin myös kierrosrajottimesta. Jutussa joku mekaanikko tms. (olikohan Hondalta) kertoi, että toisen perässä ajaminen nostaa kierroksia 300-400 kierrosta muistaakseni. Ja jos siinä toisen perässä ollessa kierrokset on jo isoimmalla vaihteella rajoittimella on ohittaminen tietenkin mahdotonta. Eli siis tiivistettynä jos haluaisi edes mahdollisuuden ohitukselle pitäisi isoin vaihde säätää siten, että kun ajaa yksin niin suorien päässä kierrokset ovat maksimissaan jotain 18 500 kierrosta. Ellei jopa vähemmänkin.

Mutta varsinkin kun autoja ei saa säätää aika-ajon jälkeen luulen, ettei tuota "ohitus varaa" paljo jätetä välityksiin. Vaan aika-ajossa mennään niin kuin nopeimmin pääsee eli varmaankin siten, että kierrokset käytettään tappiin asti jo vapaalla radalla ajaessa. Ja siten ohitus ilman toisen mokaa on jo käytännössä mahdotonta...

Voisin veikata, että jos nyt yhtään oon hajulla niin tämä on taas näitä asioita mikä ei varmaankaan ole kattojärjestön heeboilla tullut mieleen sääntöjä viilatessa...
 
Ylös