Espanjan GP 2017 jälkihöyryt (Bottaksen moottorista)

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kyllä sekä Ferkun että Mersun on keskitettävä kaikki ykköskuskin auttamiseen mestaruuskamppailussa.

Williams ei voi tallikisassa pärjätä yhdellä kuljettajalla. Rellulla sama ongelma.

Wehrlein oli minulle suurin yllättäjä.

Plussat: Wehrlein, Perez ja Ocon.

Miinukset: Stroll, Palmer ja Vandoorne.
Unohdin Wehrleinin. Mahtava ajo tosiaan!
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Avausmutkan kolarille ei voinut mitään, kolme autoa samaan kohtaan... Bang.
Ööö, olishan Bottas voinu sille paljonkin kun olis jättäny Kimille tilaa kuten Kimi jätti Bottakselle. Mutta ei jättänyt vaan ajoi päin.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
No eipä ollut Bottaksellakaan tilaa mihin olis Kimiä väistänyt, kaikista syyttömin osapuoli kolariin oli Verstappen. Niin "tyylipuhdas" racing incident kuin vaan voi olla, ja hyvä ettei tuosta tullut väkisin rankkua kenellekkään(toki kaikki sai tavallaan rankkunsa sillä ettei kukaan nähnyt maalia).
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
No eipä ollut Bottaksellakaan tilaa mihin olis Kimiä väistänyt, kaikista syyttömin osapuoli kolariin oli Verstappen. Niin "tyylipuhdas" racing incident kuin vaan voi olla, ja hyvä ettei tuosta tullut väkisin rankkua kenellekkään(toki kaikki sai tavallaan rankkunsa sillä ettei kukaan nähnyt maalia).
Toisaalta Verstappenkin tuli ja änki sinne ulkoreunaan todella pitkän matkan takaa. Ihailen kyllä Maxin ennakkoluulottomuutta ja asennetta hakea sijoituksia noissa alkukahinoissa, mutta tällä kertaa se kostautui. Jos joka väliin änkee aina, niin joskus sitten osuu. Eikä ole tarkoitus tässä mitenkään Maxia haukkua, eihän tuo kolari hänenkään vika ollut. Välillä käy näin. Kuten sanoit, oppikirjamainen kisatilanne.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Itsestäni tuntuu vähän siltä, että ehkä itse lajille olisi ollut parempi, ettei Rosberg olisi lopettanut. Olisi kiva katsoa Hamiltonin ja Nicon kylmiä välejä ja rajua (likaista) taistelua radalla, samalla kun kummankaan voitot eivät olisi enää varmoja. Myös Bottasta olisi mielenkiintoista seurata myös Williamsilla ja voi vain kuvitella mikä ero olisi tällä hetkellä Strolliin. Renkaat on myös SAATAVA pehmeämmäksi. Vähintään vastaamaan viime kauden kulutusta.

Lisäksi nuo tasoerot pitäisi yksinkertaisesti saada pienemmäksi kärjen ja keskikastin osalta. Manorinkin poistuminen oli ikävää, koska gridi näyttäisi paljon kivemmalta 22:lla autolla.
On tässä kaudessa hyviä asioita, mutta paljon on ikävä myös viime kautta :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Harmilliseen väliin joutui Kimi avausmutkassa kun Bottas oikealla (ei voi kadotakaan) ja Verstappen pyrki vasemmalta nousemaan kolmanneksi. Tila kävi sitten ahtaaksi. Racing incident.
Vettelin Hami-kiilaus varikoltatulon yhteydessä meni ehkä yllättäenkin ilman rankkua (Mersu jo vähän edellä). Mutta hyvä voittotaistelu sitten.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
On ne kyllä typeriä nuo Ferrarin taktikot. Olisivat voineet varmistella Vettelin voiton, ottamalla stopille VSC aikana, mutta ei. Mitään syytä ei ollut jatkaa enää pitempään radalla, koska renkaat olis kestäny helposti maaliin asti. Hamilton sit tuli VSC aikana varikolle, tosin sekään ei täysin putkeen mennyt, koska VSC loppui varikkokäynnin aikana.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
On ne kyllä typeriä nuo Ferrarin taktikot. Olisivat voineet varmistella Vettelin voiton, ottamalla stopille VSC aikana, mutta ei. Mitään syytä ei ollut jatkaa enää pitempään radalla, koska renkaat olis kestäny helposti maaliin asti. Hamilton sit tuli VSC aikana varikolle, tosin sekään ei täysin putkeen mennyt, koska VSC loppui varikkokäynnin aikana.
Vettel menetti melkoisesti aikaa Bottaksen takana. Se maksoi sen, että Hamilton pääsi stoppien jälkeen lähietäisyydelle ja ohitusyritystä hakemaan.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Mitenkäs se Hamilton otti siinä viimeisellä virtual safety carin varikkopysähdyksellä Vettelin kiinni? Onko mittauspiste vasta Mersun varikkopilttuun jälkeen tms, joten pystyi "huijata" ajamalla kovempaa varikolle kuin muuten olisi sallittua ja tämä ei näkyisi mittauksessa?

Näkeekö mistä tarkemmat kierrosajat? Tuntuu tuntuu todella omituiselta muuten vetää tuollainen ero kiinni.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Varikolla kuluva aika on koko lailla vakio, on sitten (virtuaalinen) turva-auto radalla tai ei. Kun taas radalla nopeus on rajoitettu.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Varikolla kuluva aika on koko lailla vakio, on sitten (virtuaalinen) turva-auto radalla tai ei. Kun taas radalla nopeus on rajoitettu.
Tarkoitin, että kun virtuaalisen turva-auton aikana on käsittääkseni aikarajoitus (ei nopeus). Niin voiko tätä aikarajaa huijata, jos mittauspiste olikin vasta Mersun pilttuun jälkeen. Tällöin voi ajaa nopeampaa, koska kuitenkin mittauspisteeseen saapuessa on pysähdytty vaihtamaan renkaat.

Ei mitään hajua, että kuinka pitkin välein noita mittauspisteitä on ja onko tämä mahdollista. Ihmettelin vain, että kun suli noin suuri johto oliko kyseessä jotain muutakin taktista kikkailua.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Semmosen hyödyn siitä saa jos tekee stopin VSC aikana. Muut ajaa radalla hiljempaa joten varikolla ei häviä niin paljon aikaa verrattuna kuskeihin ketkä on radalla.

Joka sektorilla on siis tietty delta-aika joka pitää ylittyä.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4358
Yllättävän tapahtumarikas kisa kisaksi Barcelonassa. Ohituksiakin nähtiin...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
On ne kyllä typeriä nuo Ferrarin taktikot. Olisivat voineet varmistella Vettelin voiton, ottamalla stopille VSC aikana, mutta ei. Mitään syytä ei ollut jatkaa enää pitempään radalla, koska renkaat olis kestäny helposti maaliin asti. Hamilton sit tuli VSC aikana varikolle, tosin sekään ei täysin putkeen mennyt, koska VSC loppui varikkokäynnin aikana.
Hamiltonin pysähdys otettiin just tarkoituksella silloin kun VSC oli jo loppumassa, ettei Ferrari voi enää reagoida siihen ja nollata Mersun saamaa hyötyä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Hamiltonin pysähdys otettiin just tarkoituksella silloin kun VSC oli jo loppumassa, ettei Ferrari voi enää reagoida siihen ja nollata Mersun saamaa hyötyä.
Ei ne voineet etukäteen tietää milloin VSC poistuu käytöstä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Tarkoitin, että kun virtuaalisen turva-auton aikana on käsittääkseni aikarajoitus (ei nopeus). Niin voiko tätä aikarajaa huijata, jos mittauspiste olikin vasta Mersun pilttuun jälkeen. Tällöin voi ajaa nopeampaa, koska kuitenkin mittauspisteeseen saapuessa on pysähdytty vaihtamaan renkaat.

Ei mitään hajua, että kuinka pitkin välein noita mittauspisteitä on ja onko tämä mahdollista. Ihmettelin vain, että kun suli noin suuri johto oliko kyseessä jotain muutakin taktista kikkailua.
Noita sektoreita on kaiketi parikymmentä kierrosta kohti, ja ainakin viimeisin ennen Mercedeksen varikkoa on maalilinjalla, missä täytyy olla jo rajoitin päällä. Maalilinjan on oltava aina ennen tai jälkeen kaikkia varikkopilttuita, ei koskaan keskellä.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Renkaat olisi tosiaan voinut olla ihan hyvin pykälää pehmeämmän, niin että medium ja hard olisiva olleet enemmän kisarenkaita ja soft vähän tollanen aika-ajo tyyppinen renkas, jolla pystyis ajaa kisassa noin 10 kierrosta. Nyt softilla ajetiin mielestäni liikaa ja hard oli aivan liian kova edes kisarenkaaksi.
Varikko stoppien määrä oli hyvällä tasolla siinä ei mitään vikaa.
Vaikka renkaita pitää mielestäni pehmentää, niin ei liikaa, koska en halua nähdä pitään parin viimekauden kaltaista säästelyajoa.
Pirellin on mun mielestä jossain sanonut että tälle vuodelle renkaitten toimintaikkuna olisi laajempi, mutta jotenkin tuntuu, että se on edelleen todella pieni. (En tiedä, onko se Fykkösissä aina ollut näin tarkkaa.)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitin, että kun virtuaalisen turva-auton aikana on käsittääkseni aikarajoitus (ei nopeus). Niin voiko tätä aikarajaa huijata, jos mittauspiste olikin vasta Mersun pilttuun jälkeen. Tällöin voi ajaa nopeampaa, koska kuitenkin mittauspisteeseen saapuessa on pysähdytty vaihtamaan renkaat.
Varikolla on nopeusrajoitus, kaikki siellä ajavat ihan samaa nopeutta. Se VSC-nopeus, joka radan puolella ajetaan on selvästi varikkorajoitusta nopeampi.
 
Ylös