Estonian uppoamisesta 20 vuotta

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Miten meinaatte viettää vuosipäivää? Itse katson dokumentteja kyseisestä turmasta. Minua pohdituttaa yksi asia turmaan liittyen: miten vesi pääsi autokannen alapuolella sijaitseville kansille? Teorian mukaan veden ei olisi pitänyt päästä autokannen alapuolelle keulavisiirin irtoamisen myötä ja aluksen olisi pitänyt jäädä kellumaan ylösalaisin. Upposi kuitenkin hyvin nopeasti. Tai ehkä oli vaan niin, että virolainen miehistö käytti alusta väärin (liian kova nopeus) kovassa myrskyssä ja se upposi sen takia. Itse olen sitä mieltä, että hylky olisi pitänyt nostaa ja tutkia perusteellisesti.

Lunssila

Well-known member
Miten meinaatte viettää vuosipäivää? Itse katson dokumentteja kyseisestä turmasta. Minua pohdituttaa yksi asia turmaan liittyen: miten vesi pääsi autokannen alapuolella sijaitseville kansille? Teorian mukaan veden ei olisi pitänyt päästä autokannen alapuolelle keulavisiirin irtoamisen myötä ja aluksen olisi pitänyt jäädä kellumaan ylösalaisin. Upposi kuitenkin hyvin nopeasti. Tai ehkä oli vaan niin, että virolainen miehistö käytti alusta väärin (liian kova nopeus) kovassa myrskyssä ja se upposi sen takia. Itse olen sitä mieltä, että hylky olisi pitänyt nostaa ja tutkia perusteellisesti.
Komp.

DW

2009-2016
En sitten tiedä, mut onko noissakin säädettävät vesipainolastit kölissä. Voisin olettaa, että vetävät täyteen ne, kun 10 metriseen aallokkoon painavat. Muistan päivän ja helikopteri pörinän. Vaikka Kaarinan puolella oltiin. Aamupala sisältöineenkin jäi mieleen ennen koulua. Siellä heti tiedotustilaisuus liikuntasalissa.

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Sijainti
Vyborg
Juuri muutamia minuutteja sitten tuli juuri tasan 20 vuotta kuluneeksi kun M/S Estonia upposi sitten kerralla meren pohjalle jonka mukana hukkui surullisesti 852 matkustajaa.
M/S Estonialle ja niille 852 vainajille Rauha muistolle.

Sue_me

Well-known member
Olihan se päivä aikanaan. Myös reissussa mukana olemattomille.

Joni

Well-known member
Vietin muijan kaa ja saatin sen takas bussiin kamppiin joka vei sen himaan. nuudelivaimo

Örfil

Guest
Putin upotti Estonian.
Olisiko peräti ollut yksi salaliittoteorioista se että naapurilla oli jotain tekemistyä tämän kanssa?

Päivä oli aikanaan melkoinen järkytys. Olin silloin töissä Singerillä Pitskussa ja koko päivä meni uutisia seuratessa koko porukalla. Meitä oli n. 7-8 hengen konttorihenkilökunta ja radio oli jollain auki koko ajan ja kuunneltiin uutisia, päiviteltiin porukalla asiaa. Eipä siinä juuri kukaan jutellut naapureistakaan & kavereista muuta moneen viikkoon kuin turmasta.

Seuraavana talvena mentiin lasten ja ex-vaimon kanssa käymään Tukholmassa viikonloppuna (taisi olla maalis/huhtikuussa) ja sattui juuri kova myrsky silloin paluumatkalla.
En nukkunut silmällistäkään koko yönä, kun kuuntelin laivan ryskettä jäässä & myrskyssä ja olin koko ajan valmiina ryntäämään muksut kainalossa kannelle. Eikä nukkunut exäkään.
Poikani oli silloin 1 ja 3 -vuotiaat.

Trullinkaasu

Well-known member
Hiekkalaatikkojuttuja taisin väsätä tasan kakskytä vuotta sitten.

Nopeasti se aika menee, näinhän kaikki usein sanoo. En kyllä ymmärrä, miten se aika muka niin nopeasti menee. Aika normaalilla vauhdilla se aika must menee.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Sijainti
Järvenpää
Missä olin kun upposi? Vaikea sanoa, mutta olin tuolloin 14-vuotias, niin varmaan runkkaamassa.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Olisiko peräti ollut yksi salaliittoteorioista se että naapurilla oli jotain tekemistyä tämän kanssa?
Siitä lie aktiivisimmat salaliittoteoriat pyörineet että kyydissä olisi ollut venäjäläistä aseteknologiaa päätymässä vääriin käsiin ja KGB katsoi parhaaksi pistää merenpohjaan. Ihme kun Renny ei ole tehnyt elokuvaa aiheesta.

----

Tapahtuman aikaan olin vasta kymmenen vanha, niin eipä tuota ihmeemmin ymmärtänyt mistä on kyse. "Uppoohan noita, upposhan titanikkikin" muistan kotona sanoneeni.

CCMK

Well-known member
Surullinen tapaus tuokin oli aikanaan. Niin se vain aika menee painollaan.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Olin sen verran nuori tuon tapahtuessa, että tarkkoja muistikuvia ei oikein ole. Muistaakseni kuitenkin vietin muijan kaa ja saatin sen takas bussiin kamppiin joka vei sen himaan.