Etuveto autojen nopeimmat 0-100 kiihdytykset

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Eli onko kisa kuntoisista autoista (ainoa kriteeri =etuveto) mitattu 0-100 kiihtyvyyksiä tai 50-150 kiihtyvyyttä? tuloksia tänne sillä kiistellään kaverin kanssa kuinka nopeasti voi edes etuvedolla kiihdyttää...
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ketä kiinnostaa etuvetojen = väärävetojen kiihtyvyydet?
Etupyörät= ohjaa
Takapyörät= vetää
Hyvin yksinkertaista.
Miten tämä topicci muuten littyy kotim rata-autoiluun?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
SpeedKing:
Ketä kiinnostaa etuvetojen = väärävetojen kiihtyvyydet?
Etupyörät= ohjaa
Takapyörät= vetää
Hyvin yksinkertaista.
Miten tämä topicci muuten littyy kotim rata-autoiluun?
No vaikka siten, että kotimainen rata-autoiluhan (luetaan S2K) suoritetaan pääosin etuvetoisella kalustolla - mitä nyt pari Bemaria on seassa pyörimässä. :)

<small>[ 31-05-2002, 00:32: Message edited by: Don Vito ]</small>
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Tuttu heppu mittasi laadukkailla antureilla ja loggereilla lievästi piristetylle GTI Almeralle 8,4 s 0-100 km/h. Kuka panee paremmaksi?

SpeedKing: Osuit ytimeen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei ole ollut tapana jäädä odottelemaan niitä etuvetoisia "valokiihdytyksissä", joten en tiedä kauanko ne tuhraa kallista aikaa 0-100 kiihdytykseen.

Jos tuo Almeran 8.4s on kova arvo, niin eipä siinä ole paljoa kerrottavaa jälkipolville. Toisaalta enpä itse laittaisi mitään Almeraa, vaikka kiihtyisi 4.4 sekuntiin ja saisin ilmaiseksi ao. "hirmun"...

Toki olen nähnyt Tekniikan Maailman mittauksia, joissa etuvetoiset kiihtyvät jopa 7 sekunnin pintaan. Nytkin uusimmassa numerossa oli näitä japanilaisia "sportteja" joiden arvot olivat ihan kovia. Pistävät ahtaalle meikäläisen, reilusti yli kymmenen vuotta vanhan pappasedanin...
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Nämä nyt tuli mieleen näistä väärillä pyörillä vetävistä:

Turbot:
Fiat Coupe R5 2.0 20V 220hv/ ?kg: 6,5s
Saab 9-3 Viggen 2.3 16V 230hv/1355kg: 6,7s
Volvo T5-R 2.3 250hv / ?kg :

Vapaastihengittävät:
Alfa 156 GTA 3.2 250hv/1410kg: 6,3s (ehkä hieman optimistinen tehtaan arvo)
Alfa GTV 3.0 220hv/1350kg: 6,7s
 

sikanopee

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
22
0-100 km/t kiihtyvyydellä ei rata-autoissa ole kuin hetken merkitys - lähtökiihdytys. Tekniikan maailma niitä taisi takavuosina mittailla ja sai n. 6 sek lukemia. 1100 kg ja parhailla lähes 250 hv, niin nopeamminkin voisi varmaan mennä, mutta välitykset valitaan pikemminkin niin, että välillä 80 km/t - 170 km/t kiihtyvyys on kohdallaan. Sitä paitsi kuskikin ratkaisee jonkin verran.
 

sasa1

Well-known member
Liittynyt
22.8.2001
Viestit
6559
Sijainti
Finland
Audi A6 V8 nollasta sataan 7 sekkaa.... ite oon ollu kellottamassa (siis kaveri ajoi) 8 sekkaa.

Volvo S80 T6 7,2 sek.
 

IHI

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
19
Taitaapa olla tuo T6:sen arvo jotain 6.8...olen itse kokeillut kyseisen ajoneuvon lähdön ja kivalta tuntui. Itse asiassa V70 R manuaali oli vielä huimasti repivämmän tuntuinen lähtijä, mutta pitoa ei ollut. S80 muuten kulki kakkosella 140...(Geartronic).

Aikoinaan tuli kokeiltua myös kiihtyvyyskisa välillä V70 T-5 aut ja Fiat Uno Turbo(oma). Niinhän siinä kävi, että Volvo oli vastaan tulija...No olihan se aika tiukkaa, Unon etupyörät olivat Volvon takapyörien kohdalla 190 km/h:n kohdalla lähtiessä autojen ollessa peräkkäin(siis Uno takana). Unon kiihtyvyys oli arviolta luokkaa n. 7 sek.

Myös T4 ja T5 aut välinen kiihtyvyys tuli kokeiltua nuoruuden innossa. Tämä meni niin, että T4 karkasi aavistuksen välillä 0-80, mutta T5 meni sen jälkeen menojaan. Hauskaa oli...
 

IHI

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
19
Taitaapa olla tuo T6:sen arvo jotain 6.8...olen itse kokeillut kyseisen ajoneuvon lähdön ja kivalta tuntui. Itse asiassa V70 R manuaali oli vielä huimasti repivämmän tuntuinen lähtijä, mutta pitoa ei ollut. S80 muuten kulki kakkosella 140...(Geartronic).

Aikoinaan tuli kokeiltua myös kiihtyvyyskisa välillä V70 T-5 aut ja Fiat Uno Turbo(oma). Niinhän siinä kävi, että Volvo oli vastaan tulija...No olihan se aika tiukkaa, Unon etupyörät olivat Volvon takapyörien kohdalla 190 km/h:n kohdalla lähtiessä autojen ollessa peräkkäin(siis Uno takana). Unon kiihtyvyys oli arviolta luokkaa n. 7 sek.

Myös T4 ja T5 aut välinen kiihtyvyys tuli kokeiltua nuoruuden innossa. Tämä meni niin, että T4 karkasi aavistuksen välillä 0-80, mutta T5 meni sen jälkeen menojaan. Hauskaa oli...
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Meinasin kerran hommata autokkeen nimeltä Suzuki Swift GTI. Slalom oli mielessä. Autolla olisi pitänyt ajaa päivittäin, joten kiinnostus lopahti koeajoon. Silloin tuli katseltua, mitä netistä löytyy. Yllättävän hyvin tuollaisen kirpun saa kulkemaan. Äsken kävin verestelemässä muistoja ja löysin turbotetulle kinnerille ajan 11,3s vartti ja loppunopeus karvan alle 210km/h (129,8mph). Ihan urheiluautosarjaa tuo kiihtyvyys. Em. peleistä löytyy myös laitteitta, joihin on ympätty ilokaasulaitteet pakokaasuahtimen lisäksi. "Saavutettuja" yli 500 Nm vääntölukemia tohdin epäillä, vaikka moottori onkin rakenteeltaan hyvin urheilullinen.
 
Liittynyt
22.3.2001
Viestit
9
Kesän alkua kaikille.
Kevään testeisssä Jurvan radalla testasimme varsin paljon startteja Sport2000 Alfa 147:lla. Sportti autot ovat varsin kinkkisiä starttavia, sillä 200 mm leveän slicsin sutimisherkkyys on varsin suuri = lähtökierrokset todella kapealla alueella. Paras suoritus AstaTech tiedonkeruun mukaan oli 5,41s 0-100km/s. T. Esa Schroderus
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Esa Schroderus:
200 mm leveän slicsin sutimisherkkyys on varsin suuri
Noin kapean renkaan täytyy sutia aivan valtoimenaan. Kaverini kysyi muinoin Omegaansa 215-kumeja Haveriselta (Sutii Oy). Ukko sanoi, että älä noin kapeita laita nehän sutii koko ajan. Kaveri sanoi, että varmaan riittää vakio Omegaan. Siihen Haverin, että kyllä meidän vehkeet sutii. Kaverini sulki puhelimen.
 
Liittynyt
22.3.2001
Viestit
9
Paras suoritus AstaTech tiedonkeruun mukaan oli 5,41s 0-100km/s. Tarkennetaas oheista, painovirhepaholainen iski . 0-100km/h = 5,41s ei siis km/s, siinähän alkaa jo mopo keuliin....
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Esa Schroderus:
Paras suoritus AstaTech tiedonkeruun mukaan oli 5,41s 0-100km/s. Tarkennetaas oheista, painovirhepaholainen iski . 0-100km/h = 5,41s ei siis km/s, siinähän alkaa jo mopo keuliin....
En ainakaan minä tota huomannut wink . Ja tsemppiä vaan teille sillä, tämä maa tarvitsee yrittäjähenkeä, ei aina siitä mistä aita on matalin wink .
 

sasa1

Well-known member
Liittynyt
22.8.2001
Viestit
6559
Sijainti
Finland
mahdollisessa uudessa ajopelissäni ois ny 90 heposta.....
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
v10:
Esa Schroderus:
200 mm leveän slicsin sutimisherkkyys on varsin suuri
Noin kapean renkaan täytyy sutia aivan valtoimenaan. Kaverini kysyi muinoin Omegaansa 215-kumeja Haveriselta (Sutii Oy). Ukko sanoi, että älä noin kapeita laita nehän sutii koko ajan. Kaveri sanoi, että varmaan riittää vakio Omegaan. Siihen Haverin, että kyllä meidän vehkeet sutii. Kaverini sulki puhelimen.
Heh tyypillistä Hjaverisen kaupankäyntiä...

Parhaat etuveto ajat ovat noin 6.9 sekunnin luokkaa varttimaililla etuvetoiselle...siis kilpuristahan oli kyse eek!
Eikä mistään kauppakasseista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Paljonkohan SuperTouring autot kiihtyy nollasta sataan. Luulisi, että niillä olisi kovempia arvoja kovempien tehojen, parempien vaihdelaatikkojen ja isompien sliksien takia.
Oliskohan alle 5s. ajat realistisia ao. kalustolla.

Entäpä f2-luokan ralliautot. Nehän on kai aika iloisia liikkumaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
LMS voisi osata vastata molempiin. Epäilen kyllä, josko ovat Audeja kellottaneet. Huiput kuulema n. 255 km/h -tietenkin välityksistä riippuen.
 
Ylös