EU:n perustuslaki

Archie

Well-known member
elle sanoi:
Viime lokakuussa eduskunnassa äänestettiin jo kerran siitä, pitäisikö kansanäänestys järjestää. Ehdotus hylättiin tuolloin äänin 141-36. Vain vasemmistoliitto, vihreät ja perussuomalaiset kannattivat (olikohan siellä vielä muita).
Miten siitä on voitu viime lokakuussa jo päättää, jos kerta lakiluonnos on vasta nyt valmis. Ymmärtääkseni sen sisällön pitäisi ratkaista, että tarvitaanko kansanäänestystä vai ei.

elle

-------
Willer sanoi:
Miten siitä on voitu viime lokakuussa jo päättää, jos kerta lakiluonnos on vasta nyt valmis. Ymmärtääkseni sen sisällön pitäisi ratkaista, että tarvitaanko kansanäänestystä vai ei.
Samassa yhteydessä tuo äänestys pidettiin kun hyväksyttiin hallituksen tavoitteet koskien tuota perustuslakia.

Kysymys lienee nyt siitä miten noiden tavoitteiden onnistumista tulkitaan.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
VR sanoi:
Mä olen varmaan nukkunut maantiedon tunneilla, kun olen tähän mennessä luullut Suomenkin kuuluneen Eurooppaan. :rolleyes: :doubtful:
Itse sain ennen EU-äänestystä semmoisen käsityksen ettei Suomi ole koskaan kuulunut Eurooppaan, meinaan kun kaikki poliittiset vesselit jutteli että Suomi pitää saada Eurooppaan ja että Euroopan ovet sulkeutuu jos ei nyt mennä sinne Eurooppaan.. :confused:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ylen Sankia Priha sanoi:
Itse sain ennen EU-äänestystä semmoisen käsityksen ettei Suomi ole koskaan kuulunut Eurooppaan, meinaan kun kaikki poliittiset vesselit jutteli että Suomi pitää saada Eurooppaan ja että Euroopan ovet sulkeutuu jos ei nyt mennä sinne Eurooppaan.. :confused:
No mun entisen työn mukaan ei kyllä kuuluttu eurooppaan. Työn luonne muuttui melkoisesti kun euroopasta (EUsta) tulevaa tavaraa ei enää tullattu. Melkoisesta paperibyrokraatiasta päästiin kerralla eroon.:thumbup:

Kaktus

Well-known member
Tuomioja: "Suomalaiset hyväksyisivät perustuslain"
25.06.2004, klo 09.30
Ulkoministeri Erkki Tuomioja on vakuuttunut siitä, että suomalaiset hyväksyisivät EU:n uuden perustuslain, jos asiasta järjestettäisiin kansanäänestys. Hän ei ole vielä ilmoittanut, pitäisikö kansanäänestys hänen mielestään järjestää.

- En yhtään epäile, etteikö perustuslakisopimus menisi läpi Suomen kansanäänestyksessä, Tuomioja sanoo perjantain Etelä-Saimaa-lehdessä.
Perustuslain sisältö ei hänen mielestään välttämättä edellytä äänestystä. - Se on poliittinen harkintakysmys.

Suomessa päätetään syksyllä, miten EU:n uusi perustuslaki ratifoioidaan. Pääministeri Matti Vanhanen on ilmoittanut aiemmin, ettei kansanäänestystä hänen mielestään ole tarpeen järjestää.

YLE24, STT
http://ww2.yle.fi/pls/show/page?id=251507

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
En oikein ymmärrä kuinka Jaska voi nähdä maaseudun EU-projektit jotenkin hyvänä asiana. Mielestäni niiden hyöty on vähintäänkin kyseenalainen.

Aivan liikaa toteutetaan projekteja, joita ei ilman EU-rahaa kannattaisi tehdä. Projekti toteutetaan kuitenkin koska siihen saadaan "ilmaista" rahaa.

Vuodet kuluvat ja sitten todellisuus iskee: EU-raha loppui, projektilla ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä yksin ja se näivettyy tai kuolee pystyyn. Monta vuotta on tehty töitä eikä lopputuloksena tullut mitään pysyvää.

Paljon parempaa saataisiin aikaan jos rahan ei tarvitsisi kiertää EU:n kautta.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
. Linkkaatko yhden gallupin, josta näkyy selkeästi, että kansa on EU-vastasta.
Black Leopard väitti kansalaisten olevan EU-kriittisiä. Kriittinen ei tarkoita vastustamista, vaikka jostain syystä tämä käsitys on yleinen.

Esimerkiksi itse kannatan EUta, mutta olen ja olen aina ollut kriittinen myös sen suhteen. Siis en kannata EU'ta kriitkittömästi.

Archie

Well-known member
Nyt Bush painostaa EU:ta hyväksymään Turkin jäseneksi..

Karjalainen: Bush painosti lauantaina EU:ta ottamaan Turkin mukaan EU-jäsenneuvotteluihin. Bushin mukaan Turkki täyttää EU:n vaatimukset.
Jos Turkkia ei oteta jäseneksi, niin tuleekohan sitä kauppasaartoa euroopalle vai mitä? Ottais itse Kuuban ja Mexicon jenkkien osavaltioiksi.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mun mielestä Turkin voisi ottaa USAn osavaltioksi, tai Puerto Rico'a vastaavaksi autonomiseksi alueeksi.

Giffen:[

The Horned Reaper
Sijainti
unknown
EU:n voimakaksikolla Ranskalla ja Saksalla on tässä lähiaikoinakin ollut tapana jo muutenkin totella kaikkea mitä Bush pyytää. Ensin ei suostuta edes laittamaan paria tuhatta sotilasta 'näön vuoksi' Irakin vapautukseen ja nyt pitäis totella tällasta pientä ja vaatimatonta pyyntöä. :D Joku irvileukanen valtionpäämies sais nyt mennä Yankkeihin ja ladella Bushille vähän ohjeita, miten siellä pitäis sisäpolitiikkaa hoidella. :thumbup: "mää vaadin että yhdysvallat tulee HETI JA VIIPYMÄTTÄ Kioton-sopimukseen mukaan, mää vaadin, että yhdysvallat lopettaa velanoton HETI JA VIIPYMÄTTÄ vaalien kynnyksellä ja alottaa säästämään, mää vaadin, että kuolemanrangaistus poistetaan jne..."