Uudet raitiovaunut eivät kestä – korjausvarikolla tuli ahdasta
Matalalattiavaunut kärsivät vakavista lastentaudeista
Helsingin matalalattiaraitiovaunut ovat osoittautuneet tekniikaltaan puutteelliseksi. HKL tilasi vaunuja 40 mutta se on maksanut niistä ainoastaan 16 ensiksi saapunutta.
Vaunujen tilaushinta oli yhteensä noin 67 miljoonaa euroa.
HKL:n projektipäällikön Ollipekka Heikkilän mukaan kaikki 40 vaunua ovat Helsingissä. Niitä on ajettu liikenteessä, mutta vain osa vaunuista on läpäissyt täysin HKL:n luotettavuus- ja toimintavaatimukset.
Suurin osa vaunuista seisoo HKL:n varikolla.
"Vaunut kärsivät lastentaudeista. Ne vaativat paljon hoitoa ja hellyyttä", Heikkilä sanoo.
HKL:n tarkoitus oli saada kaikki vaunut käyttöönsä viime vuonna.
"Meiltä puuttuu kristallipallo, jotta näkisimme, milloin kaikki vaunut pääsevät liikenteeseen. Olemme huolestuneita tilanteesta, koska aikaa kuluu ja vaunut vain seisovat varikolla. Olemme neuvotelleet vaunujen toimittajan kanssa, milloin se saa ratkaistua tekniset ongelmat, mutta selkeää vastausta emme ole saaneet", Heikkilä selvittää.
Varastoissa seisovista raitiovaunuista koituvat kustannukset eivät kaadu HKL:n niskaan. Vaunujen toimittaja maksaa toimitusviiveestä, vaunujen seisontapäivistä ja korjaustöistä koituvat kustannukset.
Rahaa suurempi ongelma ovat normaalin liikenteen vaatimukset. Vanhat vaunut eivät päässeet aikataulun mukaisesti eläkkeelle vaan joutuivat takaisin liikenteeseen. Vanhojen vaunujen käyttöaste on nostettu huippuunsa.
"Vaunujen helmapellit ovat kuhmuilla. Normaalisti pelti oikaistaisiin heti mutta nyt se ei ole mahdollista, koska vaunut ovat koko ajan käytössä", Heikkilä toteaa.
Varastossa tyhjän panttina seisovat uudet raitiovaunut kuormittavat tilaajan varikkoa ja kuumentavat tunteita.
Tilanne oli projektipäällikkö Heikkilän mukaan aikaisemmin lähes katastrofaalinen. "Varikko oli aivan tukossa. Onneksi Koskelan halliin tehtiin laajennus, jolla tilaongelma helpottui."
Uusi raitiovaunutekniikka on kompuroinut vielä pahemmin muualla maailmassa. Keski-Euroopan suurkaupungeissa koko joukkoliikenteen järjestäminen on ollut vaarassa raitiovaunujen ongelmien takia.
Joukkoliikennevälineiden matalista lattioista ei ole kuitenkaan paluuta. Ne mahdollistavat esteettömän liikkumisen esimerkiksi lastenvaunujen kanssa.
"Onkohan tässä käynyt niin, että vaunuteollisuus on ottanut niin pitkän harppauksen, ettei sen askelväli ole riittänyt siihen", Ollipekka Heikkilä heittää.
Täysin samanlaisia kuin Helsingin kiskoilla rullaavat raitiovaunut ei ole muualla maailmassa. Eri maiden vaatimukset vaunujen mittojen suhteen hidastavat teknisten ongelmien ratkaisua.
HS tänään