Euroopan GP 2007

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mikkoz84 sanoi:
Schumin tapauksessa oli järkevintä ja helpointa tuupata auto takaisin radalle kun muutenkin niin lähellä rataa oli. Hami taas oli jossain kilometrin päässä radalta, joten helpoin ratkaisu olisi ollut nostaa auto muurin yli
Näinpä juuri. Schumilla tais olla eturenkaat asfaltilla, jos oikein muistan. Siinä mielessä sen tilanteen vielä jollain tasolla ymmärtää (varsinkin kun nyt vertaa tähän tapaukseen). Hämin tapauksessa kovin paljon kauemmas radasta ei enää olisi edes päässyt. Nyt käytännössä Hämin auto nostettiin vähemmän vaarallisesta paikasta vaarallisempaan paikkaan, eli juuri päinvastoin kuin on tarkoitus.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ja ylipäätään tuo että auto otetaan koneennokkaan killumaan silloin kun kuski on sisällä on jo jotakin aivan käsittämätöntä. No Mclarenhan on päättännyt voittaa keinoija kaihtamatta.:alppu: :alppu: :alppu:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Ylen Sankia Priha sanoi:
Näinpä juuri. Schumilla tais olla eturenkaat asfaltilla, jos oikein muistan. Siinä mielessä sen tilanteen vielä jollain tasolla ymmärtää (varsinkin kun nyt vertaa tähän tapaukseen). Hämin tapauksessa kovin paljon kauemmas radasta ei enää olisi edes päässyt. Nyt käytännössä Hämin auto nostettiin vähemmän vaarallisesta paikasta vaarallisempaan paikkaan, eli juuri päinvastoin kuin on tarkoitus.
Vaikka olisi kuinka järkevää, niin ei se saa sotia kuitenkaan urheilullisuuden kanssa. Mielestäni se oli silloin todella epäreilua ja epäurheilullista.

Hamiltonille pitäisi antaa penaltia jos tahallaan jäi heilumaan vaaravyöhykkeelle. Eli tässä on sellainen paradoksi, että jos paikka oli vaarallinen, niin apu oli sallittua, mutta mielestäni Hamilton itse määritteli paikan turvalliseksi, koska siihen saattoi jäädä hengailee, joten apu olisi kielletty. (sori tää kielioppi)
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
FIAn sääntökirjan pykälä #20.1 on edelleen se sama kuin silloin Schumin tapauksessa:
2007 Formula One sporting regulations

20) DRIVING
20.1 The driver must drive the car alone and unaided.
En ymmärrä vieläkään mikä tässä pykälässä on epäselvää.. :confused:

edit: oho.. linkki johtaakin ens vuoden luonnokseen.. :eek: odottakaas..
edit2: Numerointikin on eri, mutta pointti ei muutu kuitenkaan. Nyt on lähteet kohdillaan. Sori jaskailuni.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
L4z! sanoi:
Vaikka olisi kuinka järkevää, niin ei se saa sotia kuitenkaan urheilullisuuden kanssa. Mielestäni se oli silloin todella epäreilua ja epäurheilullista.
En sitä tarkoittanutkaan. Mielestäni auton voi työntää radalle, jos se katsotaan turvallisemmaksi ratkaisuksi (kuten voidaan olettaa Schumin tapauksessa), mutta tällöin kuljettaja pitäisi silti laskea keskeyttäneeksi ja ottaa varikolle.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/07/545898

Räkä:"Vauhti olisi riittänyt voittoon". Oiskohan sateellakin ohitettu Lonso? Tais olla vauhtia sitten reservissa -ja paljon!

Mukava oli myös huomata kuinka helppoa (!) ohittaminen oli. Nykyautoilla kurviin voi mennä myös linjan vierestä. Erityisesti macci kuskit heittelee autoa rajusti mut silti se pysyy radalla. Auto voi vatkata jarrutuksissa mutta silti on helpon näköistä hallita auto. Nyt ollaan selvästi enemmän mekaanisen pidon varassa kuin esim. viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ylen Sankia Priha sanoi:
FIAn sääntökirjan pykälä #59 on edelleen se sama kuin silloin Schumin tapauksessa:


En ymmärrä vieläkään mikä tässä pykälässä on epäselvää.. :confused:
Ilmeisesti tuo katsotaan niin, että kuski ei aja silloin kun istuu autonsa kanssa hiekoilla :rolleyes:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olihan kerrassaan mielenkiintoinen iltapäivä :eek!: :thumbup: :ahem:

Tulee mieleen Brasilia 2003.

Voitostakin ajettiin tosissaan lähes ruutulipulle asti - rengas renkaassa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
L4z! sanoi:
Vaikka olisi kuinka järkevää, niin ei se saa sotia kuitenkaan urheilullisuuden kanssa. Mielestäni se oli silloin todella epäreilua ja epäurheilullista.

Hamiltonille pitäisi antaa penaltia jos tahallaan jäi heilumaan vaaravyöhykkeelle. Eli tässä on sellainen paradoksi, että jos paikka oli vaarallinen, niin apu oli sallittua, mutta mielestäni Hamilton itse määritteli paikan turvalliseksi, koska siihen saattoi jäädä hengailee, joten apu olisi kielletty. (sori tää kielioppi)
En edelleenkään usko, että päätöksiä on tehnyt Hamilton tai McLaren. Seuraavassa kilpailun johtamisesta:

Facilities vary between different circuits, but all will have several key features essential to allowing the FIA Race Director and his staff to make the right decisions to keep things safe, legal and to schedule.

Screens will provide images from every part of the circuit with a dedicated Closed Circuit Television (CCTV) system. This enables the location of problems to be detected quickly - and the appropriate action taken.
Lähde: http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_the_sport/5301.html

Jos päätös todella on syntynyt Hamiltonin ja nosturinkuljettajan kesken, pitää Hamiltonia rangaista kilpailukiellolla.

Ennen kovempia raipaniskuja asioiden oikea laita tulisi selvittää.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Powered by BMW sanoi:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/07/545898

Räkä:"Vauhti olisi riittänyt voittoon". Oiskohan sateellakin ohitettu Lonso? Tais olla vauhtia sitten reservissa -ja paljon!
.
Samaa mieltä.
Kyllä Kimillä löylyä riitti. Ei epäilystäkään. Sen pystyi jo päättelemään siitä tahdista millä hän ajoi Alonson ja Massan kisan alussa kiinni. Sitten petti putki.:jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Mitä taas tulee sadekelitaitoihin, niin niiden arviointia vaikeuttaa paljon se, kuinka paljon autojen säädöt oli säädetty kuivalle kelille vai sadekelille. Joku saattoi ajaa osittain kompromissi säädöillä, jolloin hyötyi märällä. Sateella autoa pehmennetään ja downforcet maksimiin.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Ois Pulkkinen kysyny Kimiltä onko saksa paska maa.

Viittaan tässä Kimin funtsimiseen entisen keihäslegendan kommenteista.
 

Huikka

Active member
Liittynyt
16.6.2007
Viestit
43
MaranelloRed sanoi:
Samaa mieltä.
Kyllä Kimillä löylyä riitti. Ei epäilystäkään. Sen pystyi jo päättelemään siitä tahdista millä hän ajoi Alonson ja Massan kisan alussa kiinni. Sitten petti putki.:jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
Säädettiinkös muuten Massalle ja Alonsolle siipiä, kun siirryttiin kuivalle kelille? Kimillehän tehtiin muutoksia, mutta kärkikaksikolla oli sen verran tiivis skaba varikolla, että ehdittiinkö siinä ruuvailla siipiä lainkaan?

Edit: Jahas, mtv3:n sivuilla olikin osittainen vastaus: "Hänen (Alonso) toinen vetonsa kuivan kelin renkaisiin vaihtamisen jälkeen kärsi siitä, että siivekkeen säätämistyökalu hajosi, minkä seurauksena hän kärsi aliohjautumisesta. Hänen kolmannella varikkokäynnillään onnistuimme säätämään siivekkeen kuntoon ja siitä eteenpäin hänen vauhtinsa oli fantastista, Dennis sanoi."
 
Viimeksi muokattu:

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Se Hamiltonin kiikuttaminen turva-alueen perukoilta takaisin radalle oli kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Saamari jos sieltä olisi joku auto rysäyttänyt sitä nosturiautoa päin niin huonosti olisi käynyt. Paikkahan oli kaiken lisäksi pääsuoran päässä jonne juuri oli neljäsosa autoista vetänyt pitkäksi. :nope: :thumbdown

Uskomatonta hölmöilyä.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Huikka sanoi:
Säädettiinkös muuten Massalle ja Alonsolle siipiä, kun siirryttiin kuivalle kelille? Kimillehän tehtiin muutoksia, mutta kärkikaksikolla oli sen verran tiivis skaba varikolla, että ehdittiinkö siinä ruuvailla siipiä lainkaan?

Edit: Jahas, mtv3:n sivuilla olikin osittainen vastaus: "Hänen (Alonso) toinen vetonsa kuivan kelin renkaisiin vaihtamisen jälkeen kärsi siitä, että siivekkeen säätämistyökalu hajosi, minkä seurauksena hän kärsi aliohjautumisesta. Hänen kolmannella varikkokäynnillään onnistuimme säätämään siivekkeen kuntoon ja siitä eteenpäin hänen vauhtinsa oli fantastista, Dennis sanoi."
Alonsolle ainakin säädettiin. Kärsi kuulemma tokalla stintillä aliohjautuvuudesta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Powered by BMW sanoi:
Alonsolle ainakin säädettiin. Kärsi kuulemma tokalla stintillä aliohjautuvuudesta.
Säätäminen ei Dennisin mukaan Alonsolle onnistunut ensimmäisellä kerralla, koska tuo säätöveivi hajosi.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tomacu sanoi:
Se Hamiltonin kiikuttaminen turva-alueen perukoilta takaisin radalle oli kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Saamari jos sieltä olisi joku auto rysäyttänyt sitä nosturiautoa päin niin huonosti olisi käynyt. Paikkahan oli kaiken lisäksi pääsuoran päässä jonne juuri oli neljäsosa autoista vetänyt pitkäksi. :nope: :thumbdown

Uskomatonta hölmöilyä.
Eikös Yksi Toro Rossoista osunut tuohon nosturiautoon, tosin hiljaisella vauhdilla?
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Rusina sanoi:
Eikös Yksi Toro Rossoista osunut tuohon nosturiautoon, tosin hiljaisella vauhdilla?
Jep, taisi tapahtua siinä vaiheessa kun nosturiauto oli saapumassa sinne paikalle.
 
Ylös