Euroopan GP 2016 kisaennakko ja liveseuranta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tiedän mutta silti oikein mainittiin ilman ohuuden vaikuttavan nopeutta nostavasti enempi.
Luistelussa ja yleisurheilun nopeuslajeissa on tehty kautta aikojen ennätyksiä korkealla. Kestävyyslajeissa (hapenottoa vaativissa) eipä juuri ole.

Hiihdossa ja ampumahiihdossa korkealla kilpailtaessa korostuu pienikoko ja siihen tehokas hapenottokyky.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Korkealla on happea vähemmän.
Nykysäännöillä hapenottoa ei ole millään tavalla rajoitettu vaan käytettävän polttoaineen määrää. Eli samat 100KG/s tunnissa polttoainetta rajoittavat moottorien tehon korkeallakin. Ja turbokone muutenkaan vähennä tehojaan ilmanpaineen laskiessa koska moottorin varsinainen ahtopaineeseen vallitseva ilmanpaine ei vaikuta.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Skylla oli hieno juttu miten kuskin katse liikkuu ja miten reagoi. Hulkki koekaniinina. Olisipa maikkarillakin joskus...
 

poljat

Well-known member
Liittynyt
3.11.2010
Viestit
121
Sijainti
Selostajan puvuntakki
Hamiltonilla kopsahti vähä omaan nilkkaan kun ratkaisevalla hetkellä ote lipsui aika-ajoissa. Ei simulaattorilla rataan tutustunu eikä muutenkaan. Oisko vähän noussu menestys päähän?! No vähän veikkaan että kisassa sählää ittensä ulos aika alkuvaiheessa...
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
On vaan pakko toivoa että Ferrarilla riittää vauhtia tossa suoralla eikä jää jalkoihin. Muuten kisa on jämäpisteistä ajelua.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Bottaksella tulee olemaan ohitusjuhlat tolla vauhdilla! :eek!: Ottaakohan Vettel taas jäätävän lähdön. Toivotaan niin ei pääsis Nico karkuun.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Hamiltonilla kopsahti vähä omaan nilkkaan kun ratkaisevalla hetkellä ote lipsui aika-ajoissa. Ei simulaattorilla rataan tutustunu eikä muutenkaan. Oisko vähän noussu menestys päähän?! No vähän veikkaan että kisassa sählää ittensä ulos aika alkuvaiheessa...
Jos tuo on peruste, niin mm. Räikkösellä on ollut menestys päässä koko uran ajan.

En toki sanoi ettei olisi. Tai olisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Nykysäännöillä hapenottoa ei ole millään tavalla rajoitettu vaan käytettävän polttoaineen määrää. Eli samat 100KG/s tunnissa polttoainetta rajoittavat moottorien tehon korkeallakin. Ja turbokone muutenkaan vähennä tehojaan ilmanpaineen laskiessa koska moottorin varsinainen ahtopaineeseen vallitseva ilmanpaine ei vaikuta.
Ja samoin myös polttoaineen kemialliset rajoitukset ovat tyypiltään olleet jo viimeiset 20-21 vuotta erittäin säänneltyjä ja viimeisen turbovuoden 1988 tasoon nähden koventuneet huomattavasti vaikka toki tallin muut insinöörit aina koettavat miettiä mahdollisimman oikeaa ja energiatehokasta polttoaineseoslaatua jota käyttää.

Saa kyllä nähdä, että mitä tämän päivän kisassa todella käy. Romua kyllä tulee ilman onnea, mutta GP2:n turva-autokolarit taisivat ainakin osin olla kuskien omaa varomattomuutta ja tietämättömyyttä linjoista? Joskus kyllä toivoisi, että turva-autojen tilanteissa olisi todella erittäin selvät ja tiukat takarajat ilman kolarivaaraa.

Takavuosina ja vuosikymmeninä Course Carien ja Safety Carien ollessa laadultaan mitä oli niin ihan kontissa ei ajettu yleensä vaan kun ne lähtivät radalta niin tilaa yleensä annettiin ajaa pilaamatta silti omaa tai toisen kilpailua. Toki joskus ajettiin ja kolarivaara oli yleensä vielä nykyistä huikeampi.:eek:
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Hamiltonilla kopsahti vähä omaan nilkkaan kun ratkaisevalla hetkellä ote lipsui aika-ajoissa. Ei simulaattorilla rataan tutustunu eikä muutenkaan. Oisko vähän noussu menestys päähän?! No vähän veikkaan että kisassa sählää ittensä ulos aika alkuvaiheessa...
Ja huutelee lehdistölle "istun ja hymyilen" -kommentteja.

Edit: Nyt on kunnon tsingis chan kansallislaulu :))
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mitäs jos ajais kolme lämmitteli kierrosta q2 ja sisään. Uudet renkaat alle, lämmittely kierros, aikakierros, jäähdyttely kierroksella kunnon lukkojarru tahallaan. Silloinhan saisi käyttöön ne samanverran ajetut renkaat kisaan. Kyllähän tolla jonkinlaisen edun saisi starttiin muihin verrattuna, ainakin sellaisella radalla jossa rengas kuluu.
Juu mutta tuollainen mahdollisuus on poissuljettu säännöissä. Eli siis talli ei saa valita renkaitaan em. tilanteessa vaan ollaan täysin FIA:n armoilla korvattavien renkaiden suhteen, eli jos selkeästi on tahallaan tuhotut renkaat niin niillä pääsee sitten kisaankin. Esimerkiksi nyt Hamilton sai vaihtaa yhden renkaan, yksi rengas vaihtoon sarjasta ja tilalle rengas joka on todennäköisesti kokonaan toisen tallin sisäänajama, ei mitenkään optimaalinen tilanne mutta parempi kuin epätasapainoon jäävä rengas.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Mihis diktatuuriin ja sananvapauden antimaahan vietäisiin kisa seuraavaksi? Olisiko joku Zimbabwe vaikka? Kansan viimeiset rahat pääkaupungin pariin pilvenpiirtäjään ja formulakisaan...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös