http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article197524.ece
Kymmenen vaihdelaatikkoa kaudessa
Esimerkiksi vaihdelaatikoita menee kaudessa kymmenen. Yksi vaihteisto maksaa 240 000 euroa, joten pelkät vaihteistot maksavat kaudessa ainakin 2,4 miljoonaa. Myös moottoreitten kanssa on oltava tarkkana. Testeissä moottorinvaihto onnistuu 20 minuutissa. Moottorin toleranssit ovat niin tiukat, että se pitää esilämmittää ennen käynnistystä.
Esittely jatkuu. Gomme nappaa hyllystä ruskean paperisäkin näköisen osan käteensä, heittää lattialle ja rutistaa sen kasaan polviensa alle.
”Tämä on polttoainetankki. Ennen metallitankit tuppasivat repeämään onnettomuustilanteissa. Tämä ei repeä eikä vaadi juuri huoltoa. Otamme sen ehkä kerran-kaksi kaudessa paikaltaan”, hän kertoo.
Polttoainetankki sijaitsee kuljettajan takana, jonne se on tungettava kasassa paikalleen. Kyseessä on auton korin vahvin kohta. Moottorin ja polttoainetankin välissä on kullanvärinen lämpöeriste.
”Kulta on tehokas lämmöneriste”, Gomme toteaa.
Enää ei kannata ihmetellä, miksi F1 vaikuttaa polttavan rahaa.
Gomme nappaa käteensä vaahtomuovilta näyttävän pehmusteen, joka tuntuu puristaessa tahmealta. Se menee hitaasti kokoon ja palautuu vähitellen muotoonsa.
”Tämä on FIA:n hyväksymä pehmuste kuskin pään ympärille. Se on alun perin avaruuskäyttöön suunniteltua materiaalia ja leikattava muotoonsa jäädytettynä, muuten muotoilu ei onnistu”, Gomme sanoo.
Viereisessä hyllyssä nököttää pari auton nokkakappaletta etusiipineen.
”Olette varmaan nähneet kolareita lähdön jälkeisessä mutkassa, jossa nokkakappale menee säpäleiksi”, Gomme kysyy.
”Se maksaa 30 000 euroa nokkakappaleelta.”
Summalla saisi hyvän keskikokoisen perheauton.
F1-tallilla pitää olla valmius saada auto mukaan kilpailuun pahankin harjoitus- tai aika-ajokolarin jälkeen. Teoriassa Force India voi tehdä kisaa varten viisi autoa. Siihen vaaditaan kolme rekka-autoa. Varaosat menevät yhteen, mekaanikoille on varattu työ- ja kokoustilaksi kaksi.
Toisille mantereille mentäessä rekat eivät riitä. Tarvitaan kaksi jumbojettiä.