F-Zecure 2007

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sepä se. "Onneksi" eri ohjelmien tekijät, etunenässä Microsoft itse, ovat tehneet siitä aika helppoa. Pahimmillaanhan näihin ei ole tarvittu minkäänlaista käyttäjäinteraktiivisuutta. Kuten virus- yms tartuntojen määristä maailmalla voi päätellä.
Joo no mä tarkotin lähinnä sitä, että just ne virusohjelmistot ja palomuurit ovat myös sen viruksen tahi madon tiellä ennenkuin se pääsee koneeseen sisään tappamaan niiden käyttämät prosessit. Tokihan niistäkin aina aukkoja löytyy, mutta useinmiten ne kyllä sitten myös paikataan suhtkoht vauhdilla, harvemmalla security softan tekijällä on kai varaa pitää softissaan tunnettua aukkoa kovinkaan pitkään.

Ongelmana on tietty se, että tilastojen mukaan kaiketi pahimmillaan jopa noin puolet käyttäjistä ovat liikkeellä täysin ilman minkäänlaista virusohjelmistoa tahi palomuuria. Jos en ihan väärin muista, niin prosenttiluvut olivat luokkaa 30% ja 50%, en muista kumpi oli palomuurittomien ja kumpi antivirusohjlemittomien luku. Ja sekään tietty, että sattuu olemaan koneella joku ikivanha AntiVir, jonka signaturet on useamman vuoden vanhoja, ei kauheesti auta :frown: Loppupelissä siellä on vielä käyttäjä itse, joka epätietoisuuttaan voi jopa antaa sille virukselle luvan tehdä pahojaan :eek:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Joo no mä tarkotin lähinnä sitä, että just ne virusohjelmistot ja palomuurit ovat myös sen viruksen tahi madon tiellä ennenkuin se pääsee koneeseen sisään tappamaan niiden käyttämät prosessit.
Noh, uuden viruksen kun tekee sellaiseksi että se leviää mahdollisimman nopeasti koneesta toiseen, niin virustietokannat eivät ehdi päivitty ennenkuin se pöpö on jo tuhansissa koneissa.
Uutta, hyvin tehtyä pöpöä ei meinaan mikään heuristiikka tunnista. Sonyn rootkit-pelleily oli tästä erittäin hyvä esimerkki. Haittaohjelmaominaisuuksilla varustettu ohjelma asennettiin koneelle kun vain laittoi cd:n asemaan kysymättä käyttäjältä saako moisia asentaa ja yksikään virustutka ei älähtänyt. Jos se ohjelman tekijä ois päättänyt, että samalla sammutetaan palomuuri ja virustutkat, niin se olisi ollut enää pelkkä muodollisuus. Ihan yhtälailla pystyy sen virusohjelman ujuttamaan vaikkapa just Acrobat Readerin tai Operan aukosta koneeseen sisään. Tai edelleen paikkaamattomista Windowd-rei'istä.
Jos uusia viruksia ei tulisi, tilanne olisi just niinkuin esität. Mutta kun niitä tehdään uusia koko ajan ja ne käyttävät uusia tekniikoita tarttuakseen ja levitäkseen, eivätkä virustutkat tunnista niitä, niin eipä nuo nykyiset virustutkat ja palomuurit ole niille just kummonenkaan haaste pois päältä otettaviksi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Noh, uuden viruksen kun tekee sellaiseksi että se leviää mahdollisimman nopeasti koneesta toiseen, niin virustietokannat eivät ehdi päivitty ennenkuin se pöpö on jo tuhansissa koneissa.
Kyllähän se toki näinkin on. Mun pointti olikin lähinnä se, että sen pöpön leviämislaajuus olis kuitenkin aika monta kertaluokkaa suurempi ellei koneissa olis minkäänlaista suojausta, oli se sitten vaikka ihan puhtaasti softapohjainen. Ne ensimmäiset tuhannet ovat tietysti niitä, joilla on tässä tapauksessa suhtkoht paska tuuri :eek:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kyllä se on, jos virusta/matoa/tms. on tekemässä asiansa osaava tyyppi. Ns. script-kiddiet jotka varmaan tänä päivänä tekee suuren osan pöpöistä ei siihen pysty, ne tekee pöpöjä leikkaa/liimaa-systeemillä, mutta sellaselle joka vähänkään osaa hommia, ei ole temppu eikä mikään tappaa tarvittavia prosesseja. Se on Wintoosassa tehty ihan liian helpoksi.

No jos nyt maailmassa on vähänkään asioita edes vähänkään osaavia tyyppejä, niin on se kumma, ettei jo kohta joka toinen softamuurillinen kone ole kyykyssä. Useimmiten kun näin ehdottoman mustavalkoisia mielipiteitä esitetään, niin asiasta ei ole tarpeeksi tietoa. Kun sitten gurulta kysytään, niin suoraa "helppoa" vastausta ei yleensä olekaan. :rolleyes:

Mut minen osaa viruksia kirjottaa, niin enpä viiti tästä sen kummemmin jarnata. Tuo "asiahan on näin ja piste" -periaate vaan vähän kummastuttaa.:eek:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
formulastara sanoi:
No jos nyt maailmassa on vähänkään asioita edes vähänkään osaavia tyyppejä, niin on se kumma, ettei jo kohta joka toinen softamuurillinen kone ole kyykyssä. Useimmiten kun näin ehdottoman mustavalkoisia mielipiteitä esitetään, niin asiasta ei ole tarpeeksi tietoa. Kun sitten gurulta kysytään, niin suoraa "helppoa" vastausta ei yleensä olekaan. :rolleyes:
Aika monet niistä oikeesti ON kyykyssä. Spämmerien käsissä tuosta syystä olevat botnetit on oikeasti vitunmoinen ongelma tänä päivänä. Kannattais havahtua tähän päivään.

Mut minen osaa viruksia kirjottaa, niin enpä viiti tästä sen kummemmin jarnata.
Minä osaan. Mutta olen ammattitaitoni niin moneen kertaan osoittanut kunnon töissä kuin myös tuolla harmaammalla puolella, ettei mun tartte. Sama pätenee useimpiin softapuolen ammattilaisiin yleisestikin. Kuitenkin, sellaisen ohjelman tekemiseen joka ohittaa määrätyn softapalomuurin joka ois koneella valmiina asennettuna, multa menis arviolta 5 minsaa. Jos tarttis tehdä yleiskäyttöisempi tehdä, että se pääsisi läpi useimmista tunnetuista softapalomuureista, menisi enemmän aikaa jo ihan pohjatöihin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Aika monet niistä oikeesti ON kyykyssä. Spämmerien käsissä tuosta syystä olevat botnetit on oikeasti vitunmoinen ongelma tänä päivänä. Kannattais havahtua tähän päivään.


Minä osaan. Mutta olen ammattitaitoni niin moneen kertaan osoittanut kunnon töissä kuin myös tuolla harmaammalla puolella, ettei mun tartte. Sama pätenee useimpiin softapuolen ammattilaisiin yleisestikin. Kuitenkin, sellaisen ohjelman tekemiseen joka ohittaa määrätyn softapalomuurin joka ois koneella valmiina asennettuna, multa menis arviolta 5 minsaa. Jos tarttis tehdä yleiskäyttöisempi tehdä, että se pääsisi läpi useimmista tunnetuista softapalomuureista, menisi enemmän aikaa jo ihan pohjatöihin.
Ok, sait vakuutettua mut. Miten on mun sunbelt kerion kanssa? Monta minsaa?:confused:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
formulastara sanoi:
Ok, sait vakuutettua mut. Miten on mun sunbelt kerion kanssa? Monta minsaa?:confused:
Paha sanoo. Mutta kuitenkin ihmisten tekemiä ohjelmiahan tollaset softapalomuurit on ja sellasta ihmisen tekemää ohjelmaa ei vielä ole PC:lle tehtykään, jota toinen ihmisen tekemä ohjelma ei pystyis muuttamaan halutulla tavalla.
Nykyvirusten primääritehtävähän nimenomaan on vaurioittaa softapalomuuria ja siten sallia koneen käyttö spämmerin työalustana. Sitä hyö tekeet erittäin hyvällä menestyksellä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ei tää Zonelabs ainakaan mikään kätevä softa ole ..

Surffauksessa on nykimistä, kone lähes jumahtaa kun lataa jotain, vaikka vain uutta Operan versiota. Mirc ei toimi, vaikka se on asetettu sallituks softaks...
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Ei tää Zonelabs ainakaan mikään kätevä softa ole ..

Surffauksessa on nykimistä, kone lähes jumahtaa kun lataa jotain, vaikka vain uutta Operan versiota. Mirc ei toimi, vaikka se on asetettu sallituks softaks...
Kai sulla on Windowsin oma palomuuri pois päältä? Mulla on meinaan tuolla kaikkein mopoimmassa koneessa ilmaisversio ZoneAlarmista ja se ei kyllä hidastu ollenkaan tosta ohjelmasta.
Virustorjuntana siinä koneessa ilmainen Avast ja hyvin toimii sekin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kai sulla on Windowsin oma palomuuri pois päältä? Mulla on meinaan tuolla kaikkein mopoimmassa koneessa ilmaisversio ZoneAlarmista ja se ei kyllä hidastu ollenkaan tosta ohjelmasta.
Virustorjuntana siinä koneessa ilmainen Avast ja hyvin toimii sekin.
On! Sama tilanne mulla, läppärissä tuo ilmaisversio ja toimii ongelmitta...

Noh vaihdoin jo F-Zecuren 2007:n ja se tuntuu (ainakin tällä hetkellä) toimivan ongelmitta....
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
On! Sama tilanne mulla, läppärissä tuo ilmaisversio ja toimii ongelmitta...

Noh vaihdoin jo F-Zecuren 2007:n ja se tuntuu (ainakin tällä hetkellä) toimivan ongelmitta....
Mikä proggis sulla aikaisemmin hoiti tuon palomuuripuolen (sori, en jaksa kahlata ja ettiä, kai se täällä jossain tuli mainituks). Meinaan olisko mahdolliata, että siitä vanhasta softasta jäi vielä jämiä sinne sun systeemis ja näinollen whidduilevat? Tuohan nimittäin on hyvinkin usein just se perimmäinen syy uuden palomuuri tai antivirussoftan toimimattomuudelle.

Nortonin postityökalu löytyy tuolta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Mikä proggis sulla aikaisemmin hoiti tuon palomuuripuolen (sori, en jaksa kahlata ja ettiä, kai se täällä jossain tuli mainituks). Meinaan olisko mahdolliata, että siitä vanhasta softasta jäi vielä jämiä sinne sun systeemis ja näinollen whidduilevat?

Nortonin postityökalu löytyy tuolta.
Ennen oli F-Zecure 2006 ja mielestäni poistin kaiken (käytin poistotyökalua ja katoin rekisterin.)

Mutta katellaan nyt, jos tuo F-Zecure 2007 ei seuraavan ~viikon aikana jonka sitä koekäytän valita mitään, niin otan sen käyttöön. Koska ainakaan ~2h pikakaäytön perusteella se ei konetta erityisemmin hidasta - toki jonkin verran, mutta "hyväksyttävissä" määrin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Ennen oli F-Zecure 2006 ja mielestäni poistin kaiken (käytin poistotyökalua ja katoin rekisterin.)
Ok, no siinä ei sitten Nortonin Removal Toolista oo kauheesti apua :eek:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Toistaiseksi toiminut Avast hyvin ja tuntuu ohjelmat toimivan jouhevammin kuin F-Securen aikaan. Tiedä sitten Avastin tehokkuudesta mutta ainakaan vielä ei ole mitään ongelmia ilmennyt.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Niin, en muistanut kertoakaan, että sen jälkeen kun uninstalloin F-Secure 2007:n, kaikki ongelmat loppuivat kun korvasin sen NOD32:lla ja ZoneAlarmilla.
Tosta sellanen huomautus, että jos käyttää irciä, ZA:sta täytyy asentaa versio 6.x, eikä 7.x. Näissä ilmaisversioissa ei nimittäin IRC toimi millään ilveellä käytettäessä versiota 7.x. Kutosversio löytyy kyllä Zonelabsin sivulta.

Tässä samalla huomasin että buuttikin nopeutui ihan älyttömästi kun F-Secure tuli poistettua ja lyötyä nuo kaks muuta tilalle. Olen noita aikamoisen määrän kokeillut ja kyllä NOD32 tuntuu vievän voiton noissa antivirusohjelmistoissa...ainakin mun käytössä ja tässä koneessa. Tuolla yhdessä mopommassa koneessa on Avast!, eikä sekään huono ole, mutta testien mukaan se ei ole parhaimmasta päästä tunnistamaan viruksia sun muita. Mutta sopivan kevyt tollaseen mopokoneeseen. (900 Celeron)

Sivuhuomautuksena sen verran, että tuolla Linux koneessa mulla ei tietenkään ole virussuojaa, mutta siinä taasen on palomuurina Debian-paketin mukana tullut Firestarter joka on todella erinomainen.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Micael sanoi:
Toistaiseksi toiminut Avast hyvin ja tuntuu ohjelmat toimivan jouhevammin kuin F-Securen aikaan. Tiedä sitten Avastin tehokkuudesta mutta ainakaan vielä ei ole mitään ongelmia ilmennyt.
Jep, Avast toimii paljon nopeammin kuin F-Secure, se on selkeesti kevyempi, eikä siinä tule niitä F-Securelle tyypillisiä vikoja, että esim. fssm32.exe alkaa jostain täysin käsittämättömästä syystä viedä lähes kaiken prosuajan ja homma ei ratkea kuin buuttaamalla kone.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin, en muistanut kertoakaan, että sen jälkeen kun uninstalloin F-Secure 2007:n, kaikki ongelmat loppuivat kun korvasin sen NOD32:lla ja ZoneAlarmilla.
Tosta sellanen huomautus, että jos käyttää irciä, ZA:sta täytyy asentaa versio 6.x, eikä 7.x. Näissä ilmaisversioissa ei nimittäin IRC toimi millään ilveellä käytettäessä versiota 7.x. Kutosversio löytyy kyllä Zonelabsin sivulta.

Tässä samalla huomasin että buuttikin nopeutui ihan älyttömästi kun F-Secure tuli poistettua ja lyötyä nuo kaks muuta tilalle. Olen noita aikamoisen määrän kokeillut ja kyllä NOD32 tuntuu vievän voiton noissa antivirusohjelmistoissa...ainakin mun käytössä ja tässä koneessa.
Mulla on myös semmonen käsitys, tosin ihan luetun perusteella, omaa kokemusta tuosta ei ole, että tuo NOD32 pitäis olla suhteellisen ok, ainakin monet sitä kehuvat. Ei tainnu olla virustunnistuksen puolesta ihan kaikkein terävimmässä kärjessä, mutta ei millääntavoin huolestuttavan heikkokaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jep, Avast toimii paljon nopeammin kuin F-Secure, se on selkeesti kevyempi, eikä siinä tule niitä F-Securelle tyypillisiä vikoja, että esim. fssm32.exe alkaa jostain täysin käsittämättömästä syystä viedä lähes kaiken prosuajan ja homma ei ratkea kuin buuttaamalla kone.
Mulla on muuten kanssa tuo f-secure ja windowsin logista löytyi aika paljon (virhe)ilmoituksia kun jonkun tiedoston tarkistaminen oli loppunut timeouttiin.
 
Ylös