F1 2010 Bahrain GP - vapaat harjoitukset

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Samat fiilikset on mullakin. Pakko sanoa, että olen vieläkin hyvin hyvin katkera Kimin potkuista ja siitä, että nimenomaan Alonso piti palkata tilalle.

Onko nämä toiveita vai vakavia veikkauksia? :eek:
No realismia mukana - eihän sitä mahdottomia kannata toivoa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Viimeksi muokattu:

Koiruus

Well-known member
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
973
Sijainti
Tampere
En usko, että Rosbergilla on paljon sanomista Schumia vastaa. Alonso sais flopata niin pahasti, että ajaa ens vuonna korkeintaan virginilla. Hamilton on mun suosikki. Saa nähdä saaako ens yönä nukuttua ollenka..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei nyt oikeastaan liity vapaisiin harjoituksiin, mutta kun ajatellaan tallikavereiden välisiä voimasuhteita, niin on hyvä muistaa, että Bahrain on Massalle parhaita ratoja. Samoin Rosberg on viihtynyt Sakhirissa hyvin. Heillä on siis kauden avajaisissa pieni etulyöntiasema. Nicolla nyt Schumin tauon vuoksi muutenkin.

Buttonin ja Hamiltonin välillä tilanne ei ole yhtä selvä, mutta se on tiedossa, että Button säästää renkaita paremmin. Sillä voi olla merkitystä alkukaudesta, kun parhaita parametreja vielä haetaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uskon että kauden avauksessa
Hamilton >> Button
Rosberg >> Schumacher
Massa > Alonso

Miten sitten kauden edetessä on toinen juttu, ehkäpä
Hamilton = Button
Rosberg > Schumacher
Massa = Alonso

Uskon tallia vaihtaneilla olevan pieniä sopeutumisvaikeuksia aluksi, kun testausmäärät on aika rajallisia. Tämä koskee myös Schumia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Enpä kerkeä minäkään aamulla katsomaan. :mad:
Mukavaahan niitä harjoituksia on katsoa, mutta ei harjoituksilla ole aiempina vuosinakaan ollut isommin merkitystä. Esimerkiksi Williams pärjäsi viime kaudella hyvin perjantaisin, mutta ei lauantaina tai sunnuntaina.

Tällä kaudella edes aika-ajoillakaan ei ole vastaavaa merkitystä kuin aiempina vuosina, koska kilpailuissa pärjääminen vaatii nimenomaan tasaisuutta pitkillä vedoilla, kun bensalastin ja renkaiden pidon vaihtelut pidemmällä matkalla muuttavat merkittävästi auton vauhtia. Näistä muutoksista ei saa mitään käsitystä harjoituksissa tai aika-ajoissa, vaan tallien todellinen kilpailukyky paljastuu vasta itse kilpailun edistyessä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Buttonin ja Hamiltonin välillä tilanne ei ole yhtä selvä, mutta se on tiedossa, että Button säästää renkaita paremmin.
Tämähän ei nimenomaisesti ole vielä toistaiseksi tiedossa. Bahrainin kisan jälkeen sitten mahdollisesti tiedetään kumpi osaa säästää renkaitaan paremmin, Button vaiko Hamilton.

Muistettakoon, että Buttonilla on ajotyylin suhteen samansuuntaiset mieltymykset kuin Kovalaisella, ja kahtena aiempana vuotena Hamilton on saanut renkaansa toimimaan paremmin kuin tallikaverinsa Kovalainen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Esimerkiksi Williams pärjäsi viime kaudella hyvin perjantaisin, mutta ei lauantaina tai sunnuntaina.
Noista harkkojen PR-ajoista ei ehkä ollut hyötyä viime vuonna, mutta nythän tiimit suorastaan haluavat saada niitä alleen. Isotkaan tallit eivät enää uskalla vetää pelkkiä pitkiä vetoja, vaan auton nopeus/hallinta kevyellä tankilla on pakko saada selville. Ennenhän tämä oli heille turhaa, kun oltiin aina joka tapauksessa mukana kisabensoilla ajettavassa Q3-osiossa.

HRT:n shakedown/installaatio tulee olemaan mielenkiintoinen.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Rapu-70 sanoi:
Tässä kaudessa on lähinnä mielenkiintoa sitten vaan tosiharrastajilla.
Right :doubtful:

-- Ei ihmekään että Renault on nykyisessä tilassaan, kun kylteissäkin lukee vielä Coulthardin, Piquetin ja Räikkösen nimet...

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämähän ei nimenomaisesti ole vielä toistaiseksi tiedossa. Bahrainin kisan jälkeen sitten mahdollisesti tiedetään kumpi osaa säästää renkaitaan paremmin, Button vaiko Hamilton.
On se tiedossa aiemmilta kausilta. Lewis on mm. totuttu näkemään lukitsemassa eturenkaita, mitä on pidetty ajotyyliin liittyvänä asiana (Heikiltä ei samanlaista havaittu). Muutenkin Lewisin renkaille aggressiivisemmasta ajotyylistä on puhuttu. Buttonilla taas on renkaita säästävän kuskin maine.

Toki uusi auto on aina uusi auto. Ja kuskit jossain määrin muokkaavat ajotyyliään auton mukaan.
Muistettakoon, että Buttonilla on ajotyylin suhteen samansuuntaiset mieltymykset kuin Kovalaisella, ja kahtena aiempana vuotena Hamilton on saanut renkaansa toimimaan paremmin kuin tallikaverinsa Kovalainen.
Button voitti tyylillään maailmanmestaruuden, Kovalainen rämpi. ;) Autostahan se oli kiinni, kumpi ajotapa viime kaudella toimi.

Autojen lähtöpaino on muuttunut, seokset ovat koventuneet, taktiikka on muuttunut rengaslähtöiseksi. Tekee ennustamisen vaikeaksi. Mutta etukäteen on ennakoitu renkaita säästävän ajotyylin olevan etulyöntiasemassa. Kohtahan se selviää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Itse en näkisi Buttonilla paljoakaan mahkuja mielestäni selkeästi lahjakkaampaa Hamiltonia vastaan, mutta olisihan se kiva nähdä hermostumista Hamin perheessä kys. asian takia :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
On se tiedossa aiemmilta kausilta. Lewis on mm. totuttu näkemään lukitsemassa eturenkaita, mitä on pidetty ajotyyliin liittyvänä asiana (Heikiltä ei samanlaista havaittu). Muutenkin Lewisin renkaille aggressiivisemmasta ajotyylistä on puhuttu. Buttonilla taas on renkaita säästävän kuskin maine.
Niin no, McLarenin autolla Hamiltonin tyyli on viimeiset kaudet toiminut renkaiden kanssa erittäin hyvin. Jos auto kuluttaa renkaita rajusti käännettäessä, kuten McLarenille on ollut ominaista, on Lewisin kulmikas tyyli itse asiassa säästävämpi kuin Buttonin (tai Heikin) oppikirjamainen ajotapa, jossa kuormituksen kesto on pidempi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Lewis on mm. totuttu näkemään lukitsemassa eturenkaita, mitä on pidetty ajotyyliin liittyvänä asiana (Heikiltä ei samanlaista havaittu). Muutenkin Lewisin renkaille aggressiivisemmasta ajotyylistä on puhuttu. Buttonilla taas on renkaita säästävän kuskin maine.
Heikki kyllä valitti toistuvasti viime kaudella haastatteluissa, ettei päässyt hyökkäämään mutkiin haluamallaan tavalla koska eturenkaat lukkiutuivat McLarenissa niin herkästi. En tosin osaa sanoa johtuiko tämä siitä, että Heikki yritti ajaa "Lewisin tyylillä".

Olen lukenut sellaisiakin väitteitä, että viime vuoden Brawn-autolla olisi ollut renkaita säästävä maine, mitä muutaman viimeisimmän kauden McLarenilla ei ole ollut. Saattaahan siinä käydä niinkin, että tämän kauden McLarenilla on helppoa säästää renkaita, jolloin Lewis ja Jenson pääsevät molemmat nauttimaan taitavien renkaiden säästäjien maineesta. ;)
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Itse en näkisi Buttonilla paljoakaan mahkuja mielestäni selkeästi lahjakkaampaa Hamiltonia vastaan, mutta olisihan se kiva nähdä hermostumista Hamin perheessä kys. asian takia :thumbup:
Haluaisin myös nähdä että Jenson pystyis pistämään Lewikselle kampoihin, mutta totuuden nimissä kaikki huomioon ottaen ja Lewiksen suhteen McLareniin, jos kilpailut menee ilman ongelmia, uskon että Lewis tulee pieksemään Buttonin aika selvästi, eiköhän tää ole aika selvää.

Vaikka toisaalta jostain syystä pidän Jenssonia edelleen nopeena kuskina, joten siks tässä on hyvä parivaljakko seurata.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Haluaisin myös nähdä että Jenson pystyis pistämään Lewikselle kampoihin, mutta totuuden nimissä kaikki huomioon ottaen ja Lewiksen suhteen McLareniin, jos kilpailut menee ilman ongelmia, uskon että Lewis tulee pieksemään Buttonin aika selvästi, eiköhän tää ole aika selvää.

Vaikka toisaalta jostain syystä pidän Jenssonia edelleen nopeena kuskina, joten siks tässä on hyvä parivaljakko seurata.
prikulleen samaa mieltä tässä asiassa :)
 

007

Well-known member
Liittynyt
13.1.2007
Viestit
148
0.7L kossu kiinni Rosbergin aika-ajo voitosta tallitoveriin. :D
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Pitäisin sensaationa jos jokin kuudesta tulokastallien autosta ajaisi ruutulipulle sunnuntaina. Lotuksella todennäköisyys noin 10%, Virginillä 5% ja HRT:llä 0,1%. :idea:

Näin joulukuussa unta että Bahrainin GP:n paalulle ajoi Schumi 2 kymmenyksen erolla Nicoon. Painajainen suorastaan, vieläkin puistattaa :mad_old:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pitäisin sensaationa jos jokin kuudesta tulokastallien autosta ajaisi ruutulipulle sunnuntaina. Lotuksella todennäköisyys noin 10%, Virginillä 5% ja HRT:llä 0,1%. :idea:
En yllättyisi, vaikka molemmat Dallarat sammuisivat lähtöruudukkoon. Virgin taas voi olla edellä laatikko-malesialaisia aika-ajoissa, mutta autot hyytyvät kisassa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Heikki kyllä valitti toistuvasti viime kaudella haastatteluissa, ettei päässyt hyökkäämään mutkiin haluamallaan tavalla koska eturenkaat lukkiutuivat McLarenissa niin herkästi. En tosin osaa sanoa johtuiko tämä siitä, että Heikki yritti ajaa "Lewisin tyylillä".
Siitä se lukkiutuminen nimenomaan johtui. Viimeiset kisat jotka Heikki veti McLarenilla "omalla" tyylillään oli 2008 Silverstone/Hockenheim akselilla, johtuen mm. Silverstonen rengaskatastrofista, joka oli jo toistoa Kanadasta. Unkarista 2008 eteenpäin Heikin säätöjä ja ajotyyliä alettiin viedä Hamiltonin suuntaan, ja renkaat alkoi kestää paremmin. Loppukaudesta Heikiltäkin nähtiin sitten niitä renkaiden lukkiutumisia, kun yritti matkia niitä Lewisin tiukkoja jarrutuksia.

Sama setti jatkui 2009 alusta saakka. Mutta sehän se ongelma sitten oli koko kauden, että pitää ajaa itselle vieraalla tyylillä, ja koko ajan yrittää samalla niitä renkaita säästää, ja sitten tulee kisan jälkeen lunta tupaan ettei löydy "kisavauhtia". Voishan sitä vauhtiakin löytyä eri tavalla kun vois apinanraivolla revittää ilman huolta tyylistä ja renkaista.

Tulee hiukan tuolta lätkän puolelta itelle mieleen vertauskuva, kun nyt turnauksessa Jalonen yritti näille NHL-miehille tuputtaa sitä pelitapaa, johon nämä eivät olleet tottuneet. Sitä kun sitten kentällä yrität pelin tiimellyksessä miettiä että mihin nyt pitikään mennä, niin siinä vaiheessa ollaan jo tilanteesta myöhässä. Se pelitapa pitäisi tulla selkäytimestä automaattisesti ilman kummempia miettimättä, muuten ei tule hommasta mitään, se ratkaiseva 5% jää puuttumaan. Siltä se Heikin touhu näytti.

Tähän kauteen tämä kai liittyy siten, että mielenkiintoista nähdä miten tuo Buttonin tyyli nyt sitten sopii tuohon McLareniin. Onko auton perusolemus vielä sama, eli Lewisin tyylillä pitää vedellä tai ei tule hommasta yhtikäs mitään? Tuleeko kauden aikana Buttonilta kommenttia että talli on nyt käskenyt yrittää ajaa Lewisin tyylillä?

Vai onko auto muuttuneiden sääntöjen vuoksi nyt sitten enemmän Buttonin tyylille kallellaan? Vai onko tyylillä enää niin väliä? Näitä on mielenkiintoista nyt seurata.
 
Ylös