F1-autojen 2022 esittelyt, kuvat, spekulaatiot

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7532
Sijainti
Vantaa
SJ arvio voimasuhteista osoittaa, että tavan tallaajalla ei ole mitään osaamista arvioida autoja. Suunnittelijat tietävät paljon asioita autostaan, mitä monet eivät tiedä. Tämä ei ollut piikki SJ:tä kohtaan, vaan itsekin olisin helposti voinut laittaa Mersun ykköseksi pelkkien kuvien perusteella.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4858
SJ arvio voimasuhteista osoittaa, että tavan tallaajalla ei ole mitään osaamista arvioida autoja. Suunnittelijat tietävät paljon asioita autostaan, mitä monet eivät tiedä. Tämä ei ollut piikki SJ:tä kohtaan, vaan itsekin olisin helposti voinut laittaa Mersun ykköseksi pelkkien kuvien perusteella.
Se mua huvittaa kun täällä aerodynamiikkaspecialistit tekee tuomiot SIVUPONTTOONIEN perusteella. :D Ferrari lytättiin ihan sysipaskaksi.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3869
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Se mua huvittaa kun täällä aerodynamiikkaspecialistit tekee tuomiot SIVUPONTTOONIEN perusteella. :D Ferrari lytättiin ihan sysipaskaksi.
Tämä oli kyllä kaikkein käsittämättömin aspekti tällä foorumilla.
Todellisuus nyt on osoittanut että ovat Redbullin kanssa nopeimpia ja ennen kaikkea tasapainoisia autoja.
Kuten testit antoivat osviittaa, Redbull ja Ferrari käyttäytyivät kaikkein siisteimmin testien aikana, erityisesti Ferrarin ajamat suuret kierrosmäärät kielivät pakan olevan kunnossa.
Sensijaan Mersun pomppiva meno herätti monia epäilyksiä, vaikka moni vannoikin mersun vain piilottelevan vauhtiaan.
Tänään nähdään kuinka kenenkin auto käyttäytyy pitkällä matkalla, Mersun pomppiminen ei välttämättä kisatilanteissa tuo hyviä tuloksia, sillä matka on pitkä ja sille mahtuu monia tilanteita.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4211
SJ arvio voimasuhteista osoittaa, että tavan tallaajalla ei ole mitään osaamista arvioida autoja. Suunnittelijat tietävät paljon asioita autostaan, mitä monet eivät tiedä. Tämä ei ollut piikki SJ:tä kohtaan, vaan itsekin olisin helposti voinut laittaa Mersun ykköseksi pelkkien kuvien perusteella.
Mersun ongelmistahan puolet kumpuaa kirotusta delfiiniefektistä ("porpoising"). Sellainen ei näy kuvissa tietenkään. Tiukat sivuponttoonit taas vaativat kompromissin toisaalla eli painopisteessä. Mersu on pinonnut rojut auton keskilinjaan ja jos painopiste on liian korkealla, niin se varmasti aiheuttaa näitä ajettavuusongelmia mutkissa. Mersu näyttää pieneltä mutta ei se ole yhtään sen kevyempi kuin muutkaan autot.

Ferrarin konsepti on liian ufo ollakseen kestävä ratkaisu. Näitä poikkeavia konsepteja on nähty ennenkin ja ne ovat aina jääneet yhden kauden ihmeiksi. Eikä kauden avauskisa kerro vielä luotettavasti voimasuhteista, koska usealla tallilla on säädöt vituillaan ja varmasti päivitysosiakin vielä tulossa korjaamaan testeissä havaittuja ongelmia. Tulee mieleen esimerkiksi kauden 2014 ensimmäinen kisa, josta McLaren otti tupla-podiumin, mutta valahti sen jälkeen pysyvästi taistelemaan jämäpisteistä. Ferrari on nyt siinä sweetspotissa että autosta on saatu "kaikki" irti nopeasti, mutta kohta muut ottavat heidät kiinni ja painelevat ohi kahdella rintamalla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1453
Sijainti
EP
Mersun ongelmistahan puolet kumpuaa kirotusta delfiiniefektistä ("porpoising"). Sellainen ei näy kuvissa tietenkään. Tiukat sivuponttoonit taas vaativat kompromissin toisaalla eli painopisteessä. Mersu on pinonnut rojut auton keskilinjaan ja jos painopiste on liian korkealla, niin se varmasti aiheuttaa näitä ajettavuusongelmia mutkissa. Mersu näyttää pieneltä mutta ei se ole yhtään sen kevyempi kuin muutkaan autot.

Ferrarin konsepti on liian ufo ollakseen kestävä ratkaisu. Näitä poikkeavia konsepteja on nähty ennenkin ja ne ovat aina jääneet yhden kauden ihmeiksi. Eikä kauden avauskisa kerro vielä luotettavasti voimasuhteista, koska usealla tallilla on säädöt vituillaan ja varmasti päivitysosiakin vielä tulossa korjaamaan testeissä havaittuja ongelmia. Tulee mieleen esimerkiksi kauden 2014 ensimmäinen kisa, josta McLaren otti tupla-podiumin, mutta valahti sen jälkeen pysyvästi taistelemaan jämäpisteistä. Ferrari on nyt siinä sweetspotissa että autosta on saatu "kaikki" irti nopeasti, mutta kohta muut ottavat heidät kiinni ja painelevat ohi kahdella rintamalla.
Olipas taas sulta jäätävän kova lausunto joka osoittaa, ettet edes ymmärtänyt fani82:n kirjoitusta. Tarpeeksi kun veikataan, niin joku arvio osuu oikeaan. Siihen tämä "tieto" täällä foorumilla perustuu, ei yhtään mihinkään muuhun. Ei edes sun kohdalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4211
Olipas taas sulta jäätävän kova lausunto joka osoittaa, ettet edes ymmärtänyt fani82:n kirjoitusta. Tarpeeksi kun veikataan, niin joku arvio osuu oikeaan. Siihen tämä "tieto" täällä foorumilla perustuu, ei yhtään mihinkään muuhun. Ei edes sun kohdalla.
Sä et ole vieläkään tajunnut sitä, että tuo aiempi sutkautukseni oli satiiria. Viimeiseen asti yritin olla ottamatta rautalankaa esille mutta kun ei se näille tolvanoille muuten aukea.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4858
Mersun ongelmistahan puolet kumpuaa kirotusta delfiiniefektistä ("porpoising"). Sellainen ei näy kuvissa tietenkään. Tiukat sivuponttoonit taas vaativat kompromissin toisaalla eli painopisteessä. Mersu on pinonnut rojut auton keskilinjaan ja jos painopiste on liian korkealla, niin se varmasti aiheuttaa näitä ajettavuusongelmia mutkissa. Mersu näyttää pieneltä mutta ei se ole yhtään sen kevyempi kuin muutkaan autot.

Ferrarin konsepti on liian ufo ollakseen kestävä ratkaisu. Näitä poikkeavia konsepteja on nähty ennenkin ja ne ovat aina jääneet yhden kauden ihmeiksi. Eikä kauden avauskisa kerro vielä luotettavasti voimasuhteista, koska usealla tallilla on säädöt vituillaan ja varmasti päivitysosiakin vielä tulossa korjaamaan testeissä havaittuja ongelmia. Tulee mieleen esimerkiksi kauden 2014 ensimmäinen kisa, josta McLaren otti tupla-podiumin, mutta valahti sen jälkeen pysyvästi taistelemaan jämäpisteistä. Ferrari on nyt siinä sweetspotissa että autosta on saatu "kaikki" irti nopeasti, mutta kohta muut ottavat heidät kiinni ja painelevat ohi kahdella rintamalla.
Hmm... Nyt kyllä on aika raakaa oletusta. :D

Katsotaanpa muutama kisa. Entäs Red Bullit? Valahtaako nekin? Kyllä kaikki tiimit jatkaa kehitystyötä siitä huolimatta vaikka ovat avauksessa kärjessä. Mikä tuossa ferrarissa on nyt niin ufoa? Keskitytkö edelleen vain sivuponttooneihin? Voisko porukka nyt unohtaa ne sivuponttoonit edes hetkeksi täällä? Autossa on muitakin osia jotka vaikuttaa.

Sivuponttooni sitä sivuponttooni tätä hohhoijjaa.

Eiköhän mersun insinöörit myös tiedä mitä hakevat konseptillaan eivätkä vain vahingossa kasaa osia keskilinjaan ja sit ylläty et oho onpa korkealla painopiste. Ihan turhaa spekulointia noista yksityiskohdista. Kukaan täällä ei tiedä totuutta mitä suunnittijat miettii ja on noloa leikkiä täällä hirveää asiantuntijaa jos ei ymmärrys riitä. Jos tiimit haluaa vinkkejä f1 forumilta niin eiköhän ne sitä täältä pyydä. :D
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3869
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ferrarin konsepti on liian ufo ollakseen kestävä ratkaisu.
Millä perusteella?
Juuri olemme nähneet ensimmäiset aika-ajot joissa Ferrarit ja RedBull olivat äärimmäisen tasaväkisiä, molemmat autot myös näyttävät kulkevan radalla stabiilisti ilman vikurointia.
Ferrarin ponttooniratkaisu on paljon lähempänä muita tiimejä kuin Mercedeksen ponttooniton konsepti, enemmän Mercedeksen konsepti on ufo autoja verratessa.

Aerodynaamisesti ajatellen pitäisi muistaa etteivät sivuponttoonit ole puhtaassa ilmavirrassa, vaan eturenkaiden ja etusiiven jälkeisessä turbulenttisessa ilmassa. Myös ponttoonin läpi kulkee ilmavirta.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1453
Sijainti
EP
Sä et ole vieläkään tajunnut sitä, että tuo aiempi sutkautukseni oli satiiria. Viimeiseen asti yritin olla ottamatta rautalankaa esille mutta kun ei se näille tolvanoille muuten aukea.
Tästä alla olevasta viestistä ei ainakaan mistään kohtaan ilmene mikään satiiri. Ainoastaan ylimielisyys ja kusipäisyys mihin sulla on ollut jo pitkän aikaa paha taipumus. Sä tosiaan luulet olevasi aina ja ainoana oikeassa.

Ferrarin konsepti on liian ufo ollakseen kestävä ratkaisu. Näitä poikkeavia konsepteja on nähty ennenkin ja ne ovat aina jääneet yhden kauden ihmeiksi. Eikä kauden avauskisa kerro vielä luotettavasti voimasuhteista, koska usealla tallilla on säädöt vituillaan ja varmasti päivitysosiakin vielä tulossa korjaamaan testeissä havaittuja ongelmia. Tulee mieleen esimerkiksi kauden 2014 ensimmäinen kisa, josta McLaren otti tupla-podiumin, mutta valahti sen jälkeen pysyvästi taistelemaan jämäpisteistä. Ferrari on nyt siinä sweetspotissa että autosta on saatu "kaikki" irti nopeasti, mutta kohta muut ottavat heidät kiinni ja painelevat ohi kahdella rintamalla.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4858
Kukas se sankari oli muuten täällä aikoinaan joka oli oikeasti lähetellyt Ferrarille näkemyksiä ja suunnitteluvinkkejä niiden rattiin?
 

Alfaukko

Voorumnaattori
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
902
Se mua huvittaa kun täällä aerodynamiikkaspecialistit tekee tuomiot SIVUPONTTOONIEN perusteella. :D Ferrari lytättiin ihan sysipaskaksi.
Olet ymmärtänyt väärin tuon ulkomuodon perusteella kilpailukyvyn veikkaamisen. Ei kukaan ole sanonut että veikkaukset tulee menemään 100% tai edes 50% oikein, mutta se on mukava veikkauskohde huumori silmäkulmassa.

SJ:n veikkaus nyt oli puhdasta paskaa ilman yritystä.
 

Alfaukko

Voorumnaattori
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
902
Olisi pitänyt julkaisujen perusteella arvioida McLarenin tylsät palikkaponttoonit rohkeammin hitaiksi. Ja Alpinen nousuodotusten kanssa olin myös hieman huolimaton. Perän ja ponttoonin liitoslinjat ovat liian kulmikkaita.

Suurin yllätys kuitenkin on, että Haasin saippualaatikko on ihan hyvä keskikastin auto. Alfalta en paljon odottanut, mutta pidin silti mahdollisena yllättäjänä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4211
Tästä alla olevasta viestistä ei ainakaan mistään kohtaan ilmene mikään satiiri. Ainoastaan ylimielisyys ja kusipäisyys mihin sulla on ollut jo pitkän aikaa paha taipumus. Sä tosiaan luulet olevasi aina ja ainoana oikeassa.
Annan sinun rauhassa etsiä sen alkuperäisen viestin, johon liittyen jo aiemmin tulit vittuilemaan ymmärtämättä ollenkaan kirjoitukseni sävyä. Ainoa katkera kusipää tällä palstalla olet sinä ja nöyryyttämisestäsi saan irti suurta nautintoa vaikket koskaan tajuakaan olevasi ihan kuutamolla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1453
Sijainti
EP
Annan sinun rauhassa etsiä sen alkuperäisen viestin, johon liittyen jo aiemmin tulit vittuilemaan ymmärtämättä ollenkaan kirjoitukseni sävyä. Ainoa katkera kusipää tällä palstalla olet sinä ja nöyryyttämisestäsi saan irti suurta nautintoa vaikket koskaan tajuakaan olevasi ihan kuutamolla.
Sulla tuntuu olevan tapana aina kirjoittaa saamasi palautteen jälkeen aiemman kirjoituksesi olleenkin sarkasmia tai satiiria. Näin on tapahtunut ennenkin. Yrität vain epätoivoisesti pestä kasvosi nolosta tilanteesta. Sarkasmi/satiiri on taitolaji. Lukemisen lisäksi sitä pitää osata myös kirjoittaa ja se taito sulta todellakin puuttuu. Surkeasti viljelty sarkasmi tai satiiri kääntyy sua itseäsi vastaan, koska kukaan ei luota enää yhteenkään kirjoitukseesi ,vaan alkaa pitää jokaista pelkkänä vitsinä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4211
Sulla tuntuu olevan tapana aina kirjoittaa saamasi palautteen jälkeen aiemman kirjoituksesi olleenkin sarkasmia tai satiiria. Näin on tapahtunut ennenkin. Yrität vain epätoivoisesti pestä kasvosi nolosta tilanteesta. Sarkasmi/satiiri on taitolaji. Lukemisen lisäksi sitä pitää osata myös kirjoittaa ja se taito sulta todellakin puuttuu.
Kirjoitin viestini sen jälkeen, kun noin 8/10 tallista oli julkaissut pelkät valokuvat autoistaan – ja niistäkin osa väärennöksiä – alustaen viestini sanoin: "Nyt kun voimasuhteet alkavat olla selvillä". Jos tuollaisesta ei paista sarkasmi läpi tuhannen auringon voimalla, niin silloin olet täysi idiootti – niin kuin oletkin – eikä siitä tarvitse edes väitellä.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
666
Olihan nuo ekat kierrokset ihan matelua, näytti aivan naurettavalta köröttelyltä. Tuolle autojen painolle on pakko tehdä jotakin, vähintään 200kg pitäisi pudottaa pois.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4211
Bensataktiikat takaisin.
Eipä se oikein auta enää mitään. Jos kisassa on vaikka kaksi stoppia ja käytettävissä olevan bensan jakaa tasaisesti stinteille, niin kisan alussa auto olisi enintään 50 kg kevyempi kuin täydellä tankilla. Sattumoisin painoraja kasvoi noin 50 kilolla tälle kaudelle; 752 -> 798 kg. Kaiken kaikkiaan painoraja on kasvanut noin 200 kilolla niistä ajoista, kun meillä oli V10/V8-koneet ja välitankkaus. Itse asiassa välitankkauksen kieltämisen jälkeen painoraja kasvoi vain 15 kilolla, joskin sitä korotettiin heti seuraavalle kaudelle 20 kilolla lisää eli yhteensä 35 kilolla.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
831
Miksi painoraja ei voisi olla alhaisempi? Nyt tallit eivät pääse helposti painorajan alle, mutta miksi painoraja ei voisi olla vaikka 200kg pienempi muuten nykyisillä säännöillä. Eli toisinsanoen yksinään talli ei saavuttaisi minimipainoa
 
Ylös