F1 auton paino?

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Tässä muutama vuosi sitten Maclarenilla ainakin oli sellainen auto jonka kokonaispaino ei yltänyt formula 1 autojen ns. minimi painoon(moottori oli niin kevyt) ja he joutuivat käyttämään lisä painoja(niitä pystyttiin siirtelemään).
Nyt mieleeni on tullut sellainen asia että jos jollakulla tallilla on nyt samanlainen tilanne(säännöt/aika-ajot kisa bensoilla erilaiset) ja tälläinen talli on alkanut käyttämään bensaa 'lisä-painona'? Jolloin auton paino määrätyy sen mukaan kuinka paljon siinä on bensaa! Aika-ajoissa ja kilpailun alussa auto on ns laillisen painoinen, myös maalissa! Mutta ne keskimmäiset 'stintit' voitaisiin päästellä ali-painoisella autolla! Viimeisessä tankkauksesssa varmistettaisiin että auto on laillisen painoinen maalissa!

Yksi talli on ainakin antatanut viitteitä tähän.....! :mad_old:
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Voisin melkeinpä väittää, että kaikkien tallien autot ovat reilusti alipainoisia ilman lisäpainoja. Lisäpainoista on se hyöty, että ne voidaan sijoittaa mahdollisimman matalalle ja täten saada painopiste entistä alemmas. Bensatankkihan ei ole kovinkaan optimaalinen paikka tuolle painolle.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Ehkei polttoaine ole ideaalein lisäpäino sijoituksen takia,mutta jos autoa saa ajaa kisassa jopa 20kg alipainoisena niin luulisi tuon korjaavan tuon pointin... Kisan alussa auto voi olla jo hyvin lähellä minimi painoa ja 10 kierroksen jälkeen auto olisi jo alipainoinen aina siihen saakka kunnes mennään tankkaamaan lisää bensaa,jolloin autosta tulee hiukan painavampi,mutta huomattavasti kilpailijoiden auto kevyempi. Sitten viimeisessä stopissa autoon tankataan normaali painoon vaadittava bensa määrä ,jolloin auto kenties kärsii väärin sijoitetusta painosta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Luulisi, että autoa suunnitellessa ja testiradoilla on tutkittu sitä, että balanssi säilyy niin tankki täynnä kuin tyhjänäkin.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Aika-ajossa etu olisi myös merkittävä, voisi ajella aika-ajot 'tyhjällä' tankilla vrt. muut tallit, silti voisi ajella yhtä pitkän eka 'stintin'!
Joku kuljettaja on ajellut viime aikoina huimia kierros-aikoja juuri keskimmäisen 'stintin' kohdalla, asiaa on selitelty huimalla ajotaidolla yms. viimeinen stintti sitten ajetaan sitten ns. varmistellen? Ihmeelliseltä tuntuu kun kierrosajat (jollakin) saattavat olla jopa 1.5 sek nopeampia kuin muilla, juuri tuon keskimmäisen stintin(joskus ekankin stintin kohdalla) kohdalla. Ja asiallehan ei mahdeta mitään jos auto on laillisessa painossa kisan alkaessa ja maaliin päästäessä, kisan aikana se voi olla kuinka alipainoinen tahansa! Eka renkaiden vaihdossa voidaan polttoaine letku lyödä kiinni, mutta kukaan ei tiedä tankataanko autoon bensaa?:nope:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Nasu sanoi:
Aika-ajossa etu olisi myös merkittävä, voisi ajella aika-ajot 'tyhjällä' tankilla vrt. muut tallit, silti voisi ajella yhtä pitkän eka 'stintin'!
Joku kuljettaja on ajellut viime aikoina huimia kierros-aikoja juuri keskimmäisen 'stintin' kohdalla, asiaa on selitelty huimalla ajotaidolla yms. viimeinen stintti sitten ajetaan sitten ns. varmistellen? Ihmeelliseltä tuntuu kun kierrosajat (jollakin) saattavat olla jopa 1.5 sek nopeampia kuin muilla, juuri tuon keskimmäisen stintin(joskus ekankin stintin kohdalla) kohdalla. Ja asiallehan ei mahdeta mitään jos auto on laillisessa painossa kisan alkaessa ja maaliin päästäessä, kisan aikana se voi olla kuinka alipainoinen tahansa! Eka renkaiden vaihdossa voidaan polttoaine letku lyödä kiinni, mutta kukaan ei tiedä tankataanko autoon bensaa?:nope:


taisin juuri keksiä syyn Williamsin "magneetti" polttoaineletkuun
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
FIA:n sivuilla ainakin katsastusraportti kertoo, että Montrealin kisassa R.Schumacherin ja Buttonin autot oli tutkittu ja todettu, että auto ei ollut missään vaiheessa kilpailua alipainoinen.
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Bleu sanoi:
FIA:n sivuilla ainakin katsastusraportti kertoo, että Montrealin kisassa R.Schumacherin ja Buttonin autot oli tutkittu ja todettu, että auto ei ollut missään vaiheessa kilpailua alipainoinen.
Nii mutta entäs keisarileuan auto...? ;)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Bleu sanoi:
FIA:n sivuilla ainakin katsastusraportti kertoo, että Montrealin kisassa R.Schumacherin ja Buttonin autot oli tutkittu ja todettu, että auto ei ollut missään vaiheessa kilpailua alipainoinen.
Missäs vaiheessa kesken kisan nämä autot olivat puntarissa???
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
bigbear sanoi:
Missäs vaiheessa kesken kisan nämä autot olivat puntarissa???
Ei niitä kesken kisan punnittu, mutta varmasti tutkittiin, että autossa ei ollut keskistint(e)illä esim. kevyempiä vanteita. Samoin tuon perusteella voisi päätellä, että tankit tyhjinäkin autot painavat sallitun määrän.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Bleu sanoi:
Ei niitä kesken kisan punnittu, mutta varmasti tutkittiin, että autossa ei ollut keskistint(e)illä esim. kevyempiä vanteita. Samoin tuon perusteella voisi päätellä, että tankit tyhjinäkin autot painavat sallitun määrän.
Jos vain fia saa tyhjennettyä autoista kaikki tankit :)
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Jos noita alipainoisia autoja todellakin on liikenteessä, niin Silverstonessahan kaikki muuttuu, kun aletaan taas ajaa aika-ajot tankit tyhjinä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eräs tallihan aikoinaan jäi kiinni siitä että se viimeisen varikkokäynnin aikana tankkasi autoon lyijypainoja.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
AJ sanoi:
Jos noita alipainoisia autoja todellakin on liikenteessä, niin Silverstonessahan kaikki muuttuu, kun aletaan taas ajaa aika-ajot tankit tyhjinä.
Voihan sen saman tempun tehdä vanhassa systeemissäkin siten että auton voi olla jo ensimmäiselläkin stintillä alipainoinen. 1. ja 2. stintti ajetaan 70 litraa bensaa tankissa 600-->560kg painoisella autolla ja vikalla stopilla tankataan 110 litraa, jotta paino putoaa maaliin tullessa 640-->600kg ja tankkiin jää siis se 40 litraa. :)

No mutta kuitenkin, eikös tämä vilppimahis todettu jo joskus aiemminkin niin, että bensamäärän tarkistamisella tästä jää heti kiinni jos ei ole litramäärät kohdillaan? Se siis pystytään tarkistamaan FIA:n toimesta yhtä helposti kuin itse auton punnitseminen tai jotain sinnepäin.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Henkka sanoi:
Voihan sen saman tempun tehdä vanhassa systeemissäkin siten että auton voi olla jo ensimmäiselläkin stintillä alipainoinen. 1. ja 2. stintti ajetaan 70 litraa bensaa tankissa 600-->560kg painoisella autolla ja vikalla stopilla tankataan 110 litraa, jotta paino putoaa maaliin tullessa 640-->600kg ja tankkiin jää siis se 40 litraa. :)

No mutta kuitenkin, eikös tämä vilppimahis todettu jo joskus aiemminkin niin, että bensamäärän tarkistamisella tästä jää heti kiinni jos ei ole litramäärät kohdillaan? Se siis pystytään tarkistamaan FIA:n toimesta yhtä helposti kuin itse auton punnitseminen tai jotain sinnepäin.
Tankkauslaitteet tallentaa muistiin tankatun bensan määrän, ja FIA väijyy sieltä muistista kuinka paljon minnekin on tankattu. Näin jossain yhteydessä joskus sanottiin, en nyt muista miksi, milloin tai missä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Vai että FIA valvoo :D Valvoi myös benettonia 1994... Vasta silloin kun Verstappenin auto paloi varikolla selvisi se että Benetton oli hiukan muutellut tankkauslaitteistojaan jne... Jos fia kuitenkin tarkkailee laitteitaan niin ei se mitään haittaa.. Ferkku ilmoittaa vaan autojensa kuluttavan enemmän polttoainetta kuin muut.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Niin, kyllä kai myös keskeyttäneitä autoja otetaan tekniseen katsastukseen kisan jälkeen. Eli jos auto simahtaa sen kevyen stintin aikana, voi jäädä kiinni alipainoista.

Mutta tämäkään sääntö ei koske Ferkkuja, koska ne eivät simahda ja siten niihin ehditään aina tankata riittävästi löpöä = painoa ennen kisan loppua.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Auto pyritään rakentamaan mahdollisimman kevyeksi, jotta lisäpainojen avulla voidaan vaikuttaa helposti auton balanssiin. Auto saa olla kilpailun aikana alipainoinen, kunhan se maalissa täyttää minimin. En tiedä, enkä jaksa käydä etsimässä FIA'n sivuilta, onko minimipaino auton ja kuljettajan yhteispaino (ilmeisesti on) vai pelkän auton paino.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
JTH sanoi:
Niin, kyllä kai myös keskeyttäneitä autoja otetaan tekniseen katsastukseen kisan jälkeen. Eli jos auto simahtaa sen kevyen stintin aikana, voi jäädä kiinni alipainoista.
Alipainolla ei ole näissä tapauksissa merkitystä, koska alipainosta tulee hylkäys. Jos keskeytys tulee ennen viimeistä tankkausta pisteitä ei varmastikaan olisi tulossa.
 
Ylös