F1 auton paino?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En usko, että mikään talli kuljettaa mukana turhaa jousittamatonta massaa, sen verren paljon se ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa vaikka kuinka painokikkailun mahdollistaisikin.

Edit: tästä tulikin mieleeni, että mitähän tapahtuu jos auto hajoaa keskistintillä ja se mennään punnitsemaan? Kun nuo vapaastihengittäviä moottoreita käyttäneet tallit 80-luvulla harrastivat noita kikkailujaan, niin olikohan Brabham, jolle kerran kävi näin... Mekatsut kävi näppärästi vaihtamassa autoon _todella_ painavan takasiiven, jotta se meni katsastuksesta läpi...
 
Viimeksi muokattu:

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
En usko, että mikään talli kuljettaa mukana turhaa jousittamatonta massaa, sen verren paljon se ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa vaikka kuinka painokikkailun mahdollistaisikin.
Joka tapauksessa niitten on otettava lisäpainoja autoonsa jos se on alipainoinen, niin miksei sitten esim. renkaisiin eli vanteisiin? Silloin voitaisiin ajaa tämä väli stintti esim. 20 kg kevyemmällä autolla muihin verrattuna! Tällä kaudella on ollut hyvin yleinen sanonta; 'kuljettaja repi tarvittavan eron muihin nähden' juuri sillä väli stintillä? Se on ihme kun ne ns. huonot rengas sarjat sattuu juuri lähtöön ja viimeisiin kierroksiin?:jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Luetun ymmärtäminen 10+. Tuo vaikuttaisi ajettavuuteen niin paljon, että 20 kg kevyempi auto keskimmäisillä stinteillä tuskin riittäisi tappiota kompensoimaan.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
Luetun ymmärtäminen 10+. Tuo vaikuttaisi ajettavuuteen niin paljon, että 20 kg kevyempi auto keskimmäisillä stinteillä tuskin riittäisi tappiota kompensoimaan.
jee jee, että jousitus:ahem: mutta miten sitten selität ne sekunttia paremmat kierros-ajat ns. väli stinteissä:confused: ? Tässä topicissa on pohdittu tämän painolla pelaamisen mahdollisuutta, ja jos on joku auto tai talli jonka autot ovat ylivoimaisia juuri näissä väli stinteissä(eli jättävät juuri silloin muut kuin pierun saharaan), alkaa kyllä pohtia asiaa:dunno: .
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Lisää mutuilia,voisiko bensaa lisäaineistaa tuolla keskimmäisellä stintillä? Tai tietty vo ,mutta kuinka hyvin tankkauslaitteisto on sinetöíty? Toisaalta voisihan autossa olla jokin "nitro" purkki piilossa ,josta saataisiin lisää tehoja ajon aikana?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuskinpa painoilla nykyään pääsee helposti kikkailemaan. Mä villeissä ajatuksissani tankkasin vikalle stintille elohopeata letkuun rakennetusta järjestelmästä. Se painavana hakeutui polttoainetankin pohjassa olevan ventiilin kautta sille tarkalleen mitoitettuun säiliöön. 5 litraa olisi jo 60kg

Toimisi: Jos järjestelmän saisi tankkauslaitteistoon piilotettua.
Jos elohopea ei jättäisi haitallisia jäämiä fuiliin.
Jos autoa ei punnittaisi ennen starttia.
Jos katsastajat olisivat lahjottuja tai tyhmiä. Polttoainetankki tosin on jonkinlainen kaksoiskuorirakenne.

Elohopeaa saattaisi onnistua pumppaamaan viimeisessä renkaanvaihdossa jotenkin muuten. Esimerkiksi tunkit saattaisivat sisältää järjestelmän.

Pyörän mutterinvääntimellä tankkaus ei helposti onnistu.

Jos auton sammuttaisi "vahingossa" vikassa stopissa, niin startterilla saattaisi onnistua elohopean pumppaus.

Sällit, jotka putsaa syylärin voisivat muutaman kilon onnistua lirauttamaan. Visiirin puhdistaja nojaa toisella kädellään runkoon ja saattaisi onnistua kohdistamaan kätensä venttiiliin. Mitäs niitä muita häärääjiä on?

Silloin, kun auton ja ohjaajan yhteispaino tuli määrääväksi, erään ohjaajan paino nousi talven aikana 7kg. Kisan jälkeen halaillessa voisi hieman tunkea painoa haalareihin.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
2Lman sanoi:

Silloin, kun auton ja ohjaajan yhteispaino tuli määrääväksi, erään ohjaajan paino nousi talven aikana 7kg. Kisan jälkeen halaillessa voisi hieman tunkea painoa haalareihin.
Äh, turha käydä kikkailemaan painojen kanssa, vaan mä tekisin niinkuin Häkälle tehtiin Unkarissa joku vuosi sitten: Ämpärillinen vettä niskaan kisan jälkeen, niin on useita kiloja lisäpainoa kuskissa samantien.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
2Lman sanoi:
Tuskinpa painoilla nykyään pääsee helposti kikkailemaan. Mä villeissä ajatuksissani tankkasin vikalle stintille elohopeata letkuun rakennetusta järjestelmästä. Se painavana hakeutui polttoainetankin pohjassa olevan ventiilin kautta sille tarkalleen mitoitettuun säiliöön. 5 litraa olisi jo 60kg

Toimisi: Jos järjestelmän saisi tankkauslaitteistoon piilotettua.
Jos elohopea ei jättäisi haitallisia jäämiä fuiliin.
Jos autoa ei punnittaisi ennen starttia.
Jos katsastajat olisivat lahjottuja tai tyhmiä. Polttoainetankki tosin on jonkinlainen kaksoiskuorirakenne.

Elohopeaa saattaisi onnistua pumppaamaan viimeisessä renkaanvaihdossa jotenkin muuten. Esimerkiksi tunkit saattaisivat sisältää järjestelmän.

Pyörän mutterinvääntimellä tankkaus ei helposti onnistu.

Jos auton sammuttaisi "vahingossa" vikassa stopissa, niin startterilla saattaisi onnistua elohopean pumppaus.

Sällit, jotka putsaa syylärin voisivat muutaman kilon onnistua lirauttamaan. Visiirin puhdistaja nojaa toisella kädellään runkoon ja saattaisi onnistua kohdistamaan kätensä venttiiliin. Mitäs niitä muita häärääjiä on?

Silloin, kun auton ja ohjaajan yhteispaino tuli määrääväksi, erään ohjaajan paino nousi talven aikana 7kg. Kisan jälkeen halaillessa voisi hieman tunkea painoa haalareihin.
Entäs kun williamsilla ainakin on hydrauliset tunkit joilla auto nostetaan ilmaan.. sillähän voi vaikka mitä tököttiä tunkea autoon..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Suurin osa mieleentulevista painonlisäyskeinoista on tullut kokeiltua 80-luvun alussa vapaastihengittäviä moottoreita käyttäneiden tiimien toimesta. Suosituin konstihan oli varmaan monelle tuttu "vesijäähdytteiset jarrut", jota käytti suurin osa Cosworth-tiimeistä ennen sen kieltämistä.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Jos painolla pelaaminen on sitten mahdotonta niin joku viisas/tyhmä/siltä väliltä voisi selittää/valaista miten esim ferrari on yleensä paljon nopeampi näillä ns. väli 'stinteillä', vaikka kierroksia/stintti ajettaisin suunnilleen saman verran? Ihmeen 'hidas/normaali' vauhti on alussa/lopussa?:confused: :confused: :confused:
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
No heitä teoriasi, kuinka painoilla voitaisiin pelata. Kyllä mun kiero luonne on kaikenlaista mielessä jo vuosikymmenen kehittänyt ja sitäpaitsi sehän on hauskaa ja harmitonta spekulointia.

Ferrari on ajanut tarvittavan määrän nopeita kierroksia juuri silloin, kun on tarvinnut. Eli juuri varikkorumban aikana ja kun on päästy kärkeen on säästetty moottoria bensaa ja renkaita. Jos ei muiden ohi pääse, on järkevää säästää kalustoa.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
2Lman sanoi:
No heitä teoriasi, kuinka painoilla voitaisiin pelata. Kyllä mun kiero luonne on kaikenlaista mielessä jo vuosikymmenen kehittänyt ja sitäpaitsi sehän on hauskaa ja harmitonta spekulointia.

Ferrari on ajanut tarvittavan määrän nopeita kierroksia juuri silloin, kun on tarvinnut. Eli juuri varikkorumban aikana ja kun on päästy kärkeen on säästetty moottoria bensaa ja renkaita. Jos ei muiden ohi pääse, on järkevää säästää kalustoa.
Säästetäänkö renkaita ja bensaa myös ekalla stintillä, ennen ekaa varikko käyntiä? :jaska:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
2Lman sanoi:
No heitä teoriasi, kuinka painoilla voitaisiin pelata. Kyllä mun kiero luonne on kaikenlaista mielessä jo vuosikymmenen kehittänyt ja sitäpaitsi sehän on hauskaa ja harmitonta spekulointia.

Ferrari on ajanut tarvittavan määrän nopeita kierroksia juuri silloin, kun on tarvinnut. Eli juuri varikkorumban aikana ja kun on päästy kärkeen on säästetty moottoria bensaa ja renkaita. Jos ei muiden ohi pääse, on järkevää säästää kalustoa.
Michelin käyttää renkaissa erikoisterästä, kun Bridgestone siirtyi kevlariin ja hiilikuituihin. Näin japanilaisten rengassarja painaa kahdeksan kiloa vähemmän Micheliniin verrattuna. Autolle tämä antaa merkittävän edun painojaossa, kun sen ei enää tarvitse keskittyä takaosaan.
- Jos FIA ei nyt pysäytä Bridgestonea samalla tavalla kuin Micheliniä kesällä 2003, Ferrari ei menetä etuaan ensi kaudeksi, ranskalaisteknikot esittävät.

Lähde Turun Sanomat

---------------------

Mitäs minä sanoin.................!!!?? tästä aiheesta on keskustelu toisessakin 'topicissa'..... mutta juuri tämä mainittu 2 kg per rengas antaa sen paino edun mitä nämä ferrarin rajut 'keski stintit' vaativat............ ja yleensä ns. 8 kg lisä bensalasti antaa taktiikoihin lisää venymisen mahdollisuuksia!!!:idea:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Paljon 8 kilon painoero tuo nopeutta kierros aikoihin?

Voiko asiaa laskea mitenkään vertaamalla saman kuskin kierrosaikoihin auton keventyessä(silloin toki esim renkaat kuluu) Faktoja kehiin.

Onko ero 0,01 sek vai 1sek?? per kierros
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käsittääkseni luokkaa kymmenys. Vaan Nasu voisi toki katsoa säännöistä, onko tallin mahdollista käyttää kahta erilaista rengasta yhden kilpailun aikana niinkuin ehdottamasi pelailu edellyttäisi.
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Bobakki sanoi:
Käsittääkseni luokkaa kymmenys. Vaan Nasu voisi toki katsoa säännöistä, onko tallin mahdollista käyttää kahta erilaista rengasta yhden kilpailun aikana niinkuin ehdottamasi pelailu edellyttäisi.
Voihan paino olla vaikka vanteissa..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin, kuten yllä jo kertaalleen totesin, niin tuskin kukaan laittaisi painoa vanteisiin, koska jousittamattomien massojen kasvattaminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin varsin merkittävästi.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Bobakki sanoi:
Niin, kuten yllä jo kertaalleen totesin, niin tuskin kukaan laittaisi painoa vanteisiin, koska jousittamattomien massojen kasvattaminen vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin varsin merkittävästi.
Jos laitetaan paino vanteisiin niin oltaisiin vasta Michelinien tasolla jousittamattomassa massassa... Eli etu muihi siltä osin kärsisi,mutta ei siis lisäisi jousittamatonta massaa yli muiden.

Tietenkin täytyisi testata kummalla tavalla saadaan paremmat tulokset.
 
Ylös