F1 auton paino?

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
No jos mä olisin sääntöjenlaatija, tekisin sellaisen pykälän, että autot punnitaan tyhjällä tankilla. Kisan jälkeenkin se onnistuu helposti tyhjentämällä bensasäiliö. Samalla saadaan bensanäyte varmistamaan polttoaineen sääntöjenmukaisuus. Tyhjillä tankeilla punnittaessa yllä mainitut huijaustavat kävisivät mahdottomiksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Käsittääkseni paino on kuskin ja auton yhteispaino kilpailusuorituksen jälkeen. Tämä on oikeudenmukaista, muuten kevyemmät kuskit saisivat merkittävää etua. Kilpaautoiluun kuuluu taktikointi, joista polttoaineen määrä on yksi elementti. Liian suuri alipainokaan ei ole hyväksi, koska sillä on merkitystä pitoon.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
jps sanoi:
Liian suuri alipainokaan ei ole hyväksi, koska sillä on merkitystä pitoon.
Formula ykkösissä sillä ei ole paljon väliä, koska siivet tuottavat sen verran dowforcea.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Juhis sanoi:
No jos mä olisin sääntöjenlaatija, tekisin sellaisen pykälän, että autot punnitaan tyhjällä tankilla. Kisan jälkeenkin se onnistuu helposti tyhjentämällä bensasäiliö. Samalla saadaan bensanäyte varmistamaan polttoaineen sääntöjenmukaisuus. Tyhjillä tankeilla punnittaessa yllä mainitut huijaustavat kävisivät mahdottomiksi.
Tuokaan ei tee huijaamista mahdottomaksi,sillä tyrrell meinasi onnistua siinä lyijypainojensa avulla... Kyse on siitä että saako FIA tankit tyhjäksi vai voiko autossa olla jotain piilo systeemejä jne.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
jps sanoi:
Liian suuri alipainokaan ei ole hyväksi, koska sillä on merkitystä pitoon.
Alipaino on aina hyvä juttu, sillä silloin auton teho-massa suhde paranee. Sen lisäksi siipiautoissa painoa vähentämällä myös pito-massa suhde paranee :alppu:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
jps sanoi:
Käsittääkseni paino on kuskin ja auton yhteispaino kilpailusuorituksen jälkeen. Tämä on oikeudenmukaista, muuten kevyemmät kuskit saisivat merkittävää etua. Kilpaautoiluun kuuluu taktikointi, joista polttoaineen määrä on yksi elementti. Liian suuri alipainokaan ei ole hyväksi, koska sillä on merkitystä pitoon.
Jospa et jps heitä omia mielipiteitäsi enää faktoina, joohan. Forumilta löytyy kyllä henkilöitä jotka kykenevät perustelemaan väitteensä jne. Aika säälittävää räpellystä.:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kerrataas. Ykkösten teknisistä säännöistä (löytyy FIA:n kotisivuilta):

Article 1: Definitions

--

1.9 Weight :
Is the weight of the car with the driver, wearing his complete racing apparel, at all times during the event.

--

ARTICLE 4 : WEIGHT

4.1 Minimum weight :
The weight of the car must not be less than 605kg during the qualifying practice session and no less than
600kg at all other times during the Event.
4.2 Ballast :
Ballast can be used provided it is secured in such a way that tools are required for its removal. It must be
possible to fix seals if deemed necessary by the FIA technical delegate.
4.3 Adding during the race :
With the exception of fuel and compressed gases, no substance may be added to the car during the race.
If it becomes necessary to replace any part of the car during the race, the new part must not weigh any
more than the original part.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
"With the exception of fuel and compressed gases"

Paljonkos se paineilma painoikaan? Kunnon säiliö ja tiukka kompressori autoon, niin muutama sata ilmakehää pullossa nostaa auton painoa aika mukavasti. :D

Yhtä todennäköinen skenaario kuin aikasemmin esitetyt. Vai?
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Dnada21 sanoi:
"With the exception of fuel and compressed gases"

Paljonkos se paineilma painoikaan? Kunnon säiliö ja tiukka kompressori autoon, niin muutama sata ilmakehää pullossa nostaa auton painoa aika mukavasti. :D

Yhtä todennäköinen skenaario kuin aikasemmin esitetyt. Vai?
Joo, vois sen noinkin toteuttaa mutta se kompressorikin painaa ja bensiini vaatii vain tyhjän tilan. Bensiini on myös itsessään energiaa(näissä väli stinteissä).
Mutta käyttökelpoinen idea tuo ilmalla autonpainon lisääminen(esim. maaliin tulon jälkeen) on, ja ilmaahan saa aina, niin ulos autosta kuin auton sisäänkin!:D
Maranellored on varmaankin informoinut näistä jo Italiaan!:mad_old:
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Heliumia vaan ilmatankit täyteen, kisan lopussa sitten tyhjentää tankit. :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
formulastara sanoi:
Jospa et jps heitä omia mielipiteitäsi enää faktoina, joohan. Forumilta löytyy kyllä henkilöitä jotka kykenevät perustelemaan väitteensä jne. Aika säälittävää räpellystä.:rolleyes:
tuo quotaamasi jps:n teksti ainakin oli ihan faktaa, kyllä se paino täytyy olla kisan jälkeenkin tuo 600kg minimi (muistaakseni FIA voi punnituttaa auton koska vaan), tuo keveys sitten tietty on asia erikseen :)
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
FO110K sanoi:
tuo quotaamasi jps:n teksti ainakin oli ihan faktaa, kyllä se paino täytyy olla kisan jälkeenkin tuo 600kg minimi (muistaakseni FIA voi punnituttaa auton koska vaan), tuo keveys sitten tietty on asia erikseen :)
FIA(t) voi punnita auton koska vain tietty, mutta mitenhän se onnistuisi kesken GP:n?:eek!:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nasu sanoi:
FIA(t) voi punnita auton koska vain tietty, mutta mitenhän se onnistuisi kesken GP:n?:eek!:
Esimerkiksi asettamalla vaaka varikolle, auton tullessa tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
Kai siinä nyt FIAnkin hälytyskellot soi jos auto painaa 610 kg ja tankissa on 50 kiloa polttoainetta...
Joo, mutta jos se polttoaine onkin muualla kuin itse polttoaine tankissa? Tätä juuri haenkin, auto on normaali eka stintin, mutta yhtä äkkiä väli stinteissä auto kulkeekin paljon kovempaa!? Ja sitten viimeisessä stintissä vauhti normalisoituu? Haiskahtaa siltä että auto olisi keveämpi ns. väli stinteissä?:confused:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
jps sanoi:
Esimerkiksi asettamalla vaaka varikolle, auton tullessa tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon.
HYvä ratkaisu asiaan, mutta luultavasti hyvin kallis? Autojen painothan pyörivät aina laittomuuden rajamailla, koska kaikkihan tietävät sen että kuskeja käsketään kerätä kumia yms. renkaisiin kilpailun jälkeisellä kierroksella! Yksi syy siihen(ainakin Mika Salon mukaan) on painon lisääminen.:idea:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
FO110K sanoi:
tuo quotaamasi jps:n teksti ainakin oli ihan faktaa, kyllä se paino täytyy olla kisan jälkeenkin tuo 600kg minimi (muistaakseni FIA voi punnituttaa auton koska vaan), tuo keveys sitten tietty on asia erikseen :)
Kyse on siitä että tämä JPS vaan sanoo miten ne asiat on, esim. "Ei kannata olla liian kevyt auto koska paino vaikuttaa pitoon". Jepjep:) Mielestäni tuo kertoo suoraan siitä että tämä JPS vaan "järkeilee" asioita, ja kertoo ne sitten "faktoina". Olisi ehkä korkea aika alkaa tarkistamaan mielipiteitään ennen kuin pistää varmaa tietoa yleiseen jakeluun. kaikenlaisia spekulaatioita voi - ja on kenties aiheellistakin - esittää, mutta mielestäni on syytä ymmärtää mielipiteiden ja faktojen ero. On aika säälittävää pyrkiä nostamaan omaa auktoriteettiaan sepittämällä omia kuvitelmiaan yleisenä, hyväksyttynä tietona.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Nasu sanoi:
Joo, vois sen noinkin toteuttaa mutta se kompressorikin painaa ja bensiini vaatii vain tyhjän tilan. Bensiini on myös itsessään energiaa(näissä väli stinteissä).
Mutta käyttökelpoinen idea tuo ilmalla autonpainon lisääminen(esim. maaliin tulon jälkeen) on, ja ilmaahan saa aina, niin ulos autosta kuin auton sisäänkin!:D
Maranellored on varmaankin informoinut näistä jo Italiaan!:mad_old:
Tätä keskustelua käytiin tässä taannoin, silti ihmetyttää vieläkin tuo(esim Barrichellon vauhti kiinan gp:ssä) ferrarin vauhti jossakin ns. väli stintissä? Olisikohan sellainen mahdollista että tätä paino juttua pelattaisiin renkailla/vanteilla? Esim. 5kg/rengas aina punnittaessa(eli lähdettäessä ja maaliin tullessa), siinä on jo paljon puljaamisen varaa, niin bensan kuin auton kokonaispainon kanssa! Ja näin ei voi jäädä mitenkään kiinni! Kilpailun kuluessa voitaisiin siis ajaa ns. kevyemmällä autolla tarpeeksi kovia kierroksia(niinkuin MS ja RB ovat tehneet):eek!:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Charlie sanoi:
Salaliittoteoriat sen kuin jatkuu...

Miten nuo vanteet ja renkaat tähän asiaan liittyvät?
Lueppa 'topicia' vähän aiempaa, eli ihan alusta saakka:ahem:
 
Ylös