F1 auton paino?

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Tuskin tuollainen painon vaihtelu voisi olla vaikuttamatta auton ajo-ominaisuuksiin. Taitaa olla auton säätäminen yhtä tuskaa kun se pitää säätää siihen, että keskistintillä onkin autossa ja etenkin sen kulmissa kahdeksan kiloa vähemmän painoa. :rolleyes:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
Käsittääkseni luokkaa kymmenys. Vaan Nasu voisi toki katsoa säännöistä, onko tallin mahdollista käyttää kahta erilaista rengasta yhden kilpailun aikana niinkuin ehdottamasi pelailu edellyttäisi.
Miksi rengas mallia pitäisi vaihtaa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nasu sanoi:
Miksi rengas mallia pitäisi vaihtaa?
Nyt taisi mennä koko juttu ohi. Siis, jos tallin pitää ajaa kisa läpi samanlaisella renkaalla (tiedäthän, ne valitsee harjoituksissa aika-ajoissa ja kisassa käyttämänsä rengastyypin, jossa joutuvat sitten pitäytymään), niin tuollainen pelailu ei ole mitenkään mahdollista. Vai väitätkö, että painoltansa kaksi kiloa eriävät renkaat ovat sama "rengas malli"?

:jaska:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
Nyt taisi mennä koko juttu ohi. Siis, jos tallin pitää ajaa kisa läpi samanlaisella renkaalla (tiedäthän, ne valitsee harjoituksissa aika-ajoissa ja kisassa käyttämänsä rengastyypin, jossa joutuvat sitten pitäytymään), niin tuollainen pelailu ei ole mitenkään mahdollista. Vai väitätkö, että painoltansa kaksi kiloa eriävät renkaat ovat sama "rengas malli"?

:jaska:
Voihan paino olla vaikka vanteissa.. Sanoi joku tossa vähän ylempänä!!?? Eli renkaat pysyvät samana... vain vanteiden painot muuttuvat.... silti vanteet ovat yhtä kestävät ja tasapainotetut kuin 'misukka' miehillä(ainaski):jaska:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Mikäköhän on määritelmä mikä luokitellaan "renkaaksi"? Kuuluuko siihen vanne + kumi vai onko se pelkästään kumi :D :D
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Nasu sanoi:
Voihan paino olla vaikka vanteissa.. Sanoi joku tossa vähän ylempänä!!?? Eli renkaat pysyvät samana... vain vanteiden painot muuttuvat.... silti vanteet ovat yhtä kestävät ja tasapainotetut kuin 'misukka' miehillä(ainaski):jaska:
nuija. luuletko, että auton käyttäytyminen ei muuttuisi, jos siihen lyötäisiin yhtäkkiä kilokaupalla kevyemmät renkaat+vanteet?
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
leipurihiiva sanoi:
nuija. luuletko, että auton käyttäytyminen ei muuttuisi, jos siihen lyötäisiin yhtäkkiä kilokaupalla kevyemmät renkaat+vanteet?
Joo, itelläs on harvassa korvia?! Mutta se on tosiasia että Ferrarilla on 8kg ns. 'puljaamisen' vara johtuen niiden käyttämien renkaiden keveydestä.... nuo edelliset ovat vain arvailuja sen edun hyväksi käytöstä..........ja MS:n/ferrarin 'luonteen' tuntien on koiruus ensimmäiseksi....:thumbdown JA MUUTTUHAN SE AUTON KÄYTTÄYTYMINEN HITOSTI MYÖS AUTON KEVETESSÄ, BENSATANKIN TYHJETESSÄ!!!:ahem:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
Vielä kerran: kahdeksan kiloa renkaissa tai vanteissa muuttaa auton käytöstä todella radikaalisti.
JOO, mutta kun kilpailevilla misukka talleilla on SE 8kg renkaissa/vanteissa(vielä kerran!):jaska: :jaska: :mad_old: :mad_old: Mites se niitten auton käytöstä muuttaa!!!!!!!!!!:yuck:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Millä periaatteella Bridgellä (tai Ferrarilla, kuten täällä sanotaan) on joku 8 kilon 'puljaamisvara' renkaissa. Ai koska ne on 8 kiloa keveymmät ku Misukat? No onkos Misukalla nolla puljaamisvara sitten? Jos valmistajan x renkaat painaa taas 10kg enemmän kuin Misukat niin, onko Misukoilla sitten 10kg:n puljaamisvara. Tai jos Misukan viimevuoden kumit painoivat 2kg enemmän kuin tämän vuoden niin eikö Misukalla pitäisi tänä vuonna olla 2kg puljaamisvara. Ja viime vuonna niillä oli 2kg keveämmät renkaat kuin toissa vuonna, eli onko niillä nyt sitten 4kg puljaamisvara. Mitäs kun mennään kolme vuotta taakse, neljä,..., mikäs on sitten minkä tahansa rengasvalmistajan puljaamisvara? Ja miksi ihmeessä Brisukan renkaitten pitäis painaa just tasan saman verran ku Misukoiden? Mistä ne edes tietää toistensa renkaiden painot?

Ja miks te uskotte heti tollasen Turun Sanomien jutun. Mä en kyllä usko mihinkään kahden kilon painoeroon per rengas. Mitkäs oli painoerot viime vuonna?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nasu sanoi:
JOO, mutta kun kilpailevilla misukka talleilla on SE 8kg renkaissa/vanteissa(vielä kerran!):jaska: :jaska: :mad_old: :mad_old: Mites se niitten auton käytöstä muuttaa!!!!!!!!!!:yuck:
Niinkuin Spam tuossa kieltämättä fiksusti kommentoi, niin tuo ero on kieltämättä aika uskomaton, jokaisen pitäisi kyllä tajuta, ettei tämä ole oikeasti joku huijaamismahdollisuus vaan korkeintaan ajatusleikki.

Niinkuin tuossa jo kerran luki, niin koko homman pointti on se, että jos auto ensin säädetään toimimaan vaikkapa niillä kevyemmillä renkailla ja sitten vaihdetaan niihin painavempiin, niin se ei toimi. Lisäksi tuo 8 kg pois renkaista olisi niin merkittävä ero, ettei siitä kannattaisi luopua vaikka saisikin ajaa osan kilpailua alipainoisena.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Niin se mun pointti oli lähinnä se, että miten ihmeessä tollanen "puljausvara" voi mitenkään riippua kilpailijan renkaiden painosta?

Esim.:

Jos kaudella 2005 tulee mukaan kolmas rengasvalmistaja, jonka renkaat painavat 10kg enemmän kuin Misukat, niin onko Misukoilla nyt yht'äkkiä joku 10kg:n puljausvara, vaikka heidän renkaidensa painot eivät ole muuttuneet yhtään kaudesta 2004??? Ja sitte ne laittais 10kg extrapainoa omiin vanteisiinsa/renkaisiinsa kisan joillekin rengassarjoille, koska sen uuden valmistajan renkaat painaa sen verran enemmän. Nyt mä oon pihalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin tässä oli sellainen idea, että autoon laitettaisiin kisan alussa nuo painavammat renkaat ja sitten keskistintillä ne kevyemmät, jolloin sillä voisi ajaa alipainoisena jonkin aikaa. Viimeisellä varikkokäynnillä autoon lyötäisiin sitten ne painavat kumit takaisin.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Bobakki sanoi:
Niin tässä oli sellainen idea, että autoon laitettaisiin kisan alussa nuo painavammat renkaat ja sitten keskistintillä ne kevyemmät, jolloin sillä voisi ajaa alipainoisena jonkin aikaa. Viimeisellä varikkokäynnillä autoon lyötäisiin sitten ne painavat kumit takaisin.
Joo kyllä mä sen tajuan, mutta se mitä en tajua on se, että miksi ihmeessä Misukat ei voi tehdä samaa temppua lisäämällä kumeihinsa vaikkapa 10kg tai 5kg tai 100kg. Miten tommonen "puljaaminen" voi riippua toisen valmistajan renkaista, kun todennäköisesti ne ei edes tiedä toistensa renkaiden painoja.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Spam sanoi:
Millä periaatteella Bridgellä (tai Ferrarilla, kuten täällä sanotaan) on joku 8 kilon 'puljaamisvara' renkaissa. Ai koska ne on 8 kiloa keveymmät ku Misukat? No onkos Misukalla nolla puljaamisvara sitten? Jos valmistajan x renkaat painaa taas 10kg enemmän kuin Misukat niin, onko Misukoilla sitten 10kg:n puljaamisvara. Tai jos Misukan viimevuoden kumit painoivat 2kg enemmän kuin tämän vuoden niin eikö Misukalla pitäisi tänä vuonna olla 2kg puljaamisvara. Ja viime vuonna niillä oli 2kg keveämmät renkaat kuin toissa vuonna, eli onko niillä nyt sitten 4kg puljaamisvara. Mitäs kun mennään kolme vuotta taakse, neljä,..., mikäs on sitten minkä tahansa rengasvalmistajan puljaamisvara? Ja miksi ihmeessä Brisukan renkaitten pitäis painaa just tasan saman verran ku Misukoiden? Mistä ne edes tietää toistensa renkaiden painot?

Ja miks te uskotte heti tollasen Turun Sanomien jutun. Mä en kyllä usko mihinkään kahden kilon painoeroon per rengas. Mitkäs oli painoerot viime vuonna?
No joo, jos nää jutut on ns 'uskon' varassa niin turha on väitellä............ mun mielestä sun pitäisi todistaa/kumota tuo TS:n väite........ eikä vain todeta perstuntumalla että TS valehtelee........... mun väitteet perustuu ainoastaan tuohon Turun Sanomien juttuun ja omaan aavistukseen erään tallin auton ylivoimaisuudesta:idea:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
Niin tässä oli sellainen idea, että autoon laitettaisiin kisan alussa nuo painavammat renkaat ja sitten keskistintillä ne kevyemmät, jolloin sillä voisi ajaa alipainoisena jonkin aikaa. Viimeisellä varikkokäynnillä autoon lyötäisiin sitten ne painavat kumit takaisin.
Joo, se oli arvailua vain.... mutta jotenkin ne sitä 2kg/rengas hyötyä käyttävät?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Nasu sanoi:
No joo, jos nää jutut on ns 'uskon' varassa niin turha on väitellä............ mun mielestä sun pitäisi todistaa/kumota tuo TS:n väite........ eikä vain todeta perstuntumalla että TS valehtelee........... mun väitteet perustuu ainoastaan tuohon Turun Sanomien juttuun ja omaan aavistukseen erään tallin auton ylivoimaisuudesta:idea:
Joo siis oli TS:n juttu totta tai ei niin luepa vaikka noi mun postaukset, jos et ymmärtänyt mitä haen takaa.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Ilmeisesti 2kg kevyemmät renkaat on niin iso etu että sitä ei kannata antaa pois missään vaiheessa kisaa. Joten Ferrari ei kikkaile renkaiden painoilla. Renkaan paino taitaa vaikuttaa kiihtyvyyteen ja pysähtymiseen. Kevyt rengas pyörii ja pysähtyy helpommin.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
JKulmala sanoi:
Ilmeisesti 2kg kevyemmät renkaat on niin iso etu että sitä ei kannata antaa pois missään vaiheessa kisaa. Joten Ferrari ei kikkaile renkaiden painoilla. Renkaan paino taitaa vaikuttaa kiihtyvyyteen ja pysähtymiseen. Kevyt rengas pyörii ja pysähtyy helpommin.
Näinkin voi olla, ja tämä ns. ylimääräinen 8kg voidaan sijoittaa minne vain parantamaan auton käyttäytymistä(tai ainakin paremmin kuin niissä autoissa jossa on nämä 2kg painavammat renkaat). Eli huipputalleista(ferrari,williams,bar,renault ja Maclaren) rengas etu on 'brigestone' tallilla! Ehkä 'misukoissa' voi olla parempi mekaaninen pito mutta taisteltaessa sekunnin sadasosista kärjessä on 8kg kauhean suuri etu eli se on ollut Ferrarin salaisuuus, ainakin tänä vuonna kun sillä on nuo keskivertoa huonommat kuskit:ahem: :ahem: :thumbup: :yuck:
 
Ylös