F1-fanituksen motiivit

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Olen tässä jo tovin aikaa mietistellyt syitä miksi kukakin kannattaa ja ketä kuljettajaa/tallia tms. Jossain määrin puutteellisen empiirisen tutkimusaineistoni perusteella olen tehnyt muutamia havaintoja:

-Kansallisuus. Tämä tuntuu olevan varsinkin useimpien miespuolisten yleinen - jos nyt ei syy - niin ainakin tyypillisesti fanitukseen liittyvä osatekijä jonkun kuljettajan kannatukseen.

-Erityiset ajotaidot. Senna nyt tietysti helppona esimerkkinä.

-Automerkki. Jos on Toyota alla, niin.. no tämä varmasti on aika selvä asia myös.

Mutta sitten tuleekin aiheen mielenkiintoisin osuus. Naiset. Hyvin harvoin tuntuvat nuo meidän tyttelit pitävän suomalaisia kalmankalpeita kuljettajia suosikkeinaan. Sen sijaan etelän miehet tuntuu näin kärjistäen miellyttävän hameväen ajolinjasilmää. Myös esim. J. Button on jostain kumman syystä esimerkiksi allekirjoittaneen kauniimman osapuolen suosikki. Se on varmaan ne sadekelin poikkeukselliset taidot sitten, joita olemmekin saaneet ihailla tälläkin kaudella mielin määrin.

En nyt tässä mitenkään hameväkeä halua halveerata, mutta mielestäni on aika selvää, että näyttää miehillä ja naisilla olevan hieman eri kriteerit sen suhteen, ketä kuljettajaa pidetään arvossa.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Aasinsiltana tähän onkin hyvä heittää vaikka missikisat. Karkea arvaukseni on, että miesten suosikit eivät välttämättä ole niitä, joilla on jotain muutakin sanottavaa kuin että "haluaisin maailmasta paremman paikan ja ettei olisi sotia", vaan se on se lärvi ja runko mikä määrää pisteet. Voisin kuvitella naisten arvostavan jotain muutakin siinä kohtaa enemmän.

Yhteenvetona siis: Elämän tarkoitus on pariutuminen, ja sitä tässä oikeasti sekä miehet että naiset tahattomasti ja tarkoituksella toisessa sukupuolessa alati arvioivat.

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Mua askarruttaa tässä fanittamisessa se, millainen projekti on fanituskohteen vaihtaminen, tapahtuuko se ihan "tost noin vaan" vai onko se pidempi prosessi? Entä voiko sitä fanituksen kohdetta vaihdella edestakaisin, esim. tänään fanittaa Kimiä, huomenna Heikkiä, ylihuomenna taas Kimiä, sitä seuraavana päivänä jälleen Heikkiä jne.?

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Minulla ei nyt ole ketään suoranaista fanituksen kohdetta nykykuskeista, mutta tietysti mukavaa kun suomalainen voittaa. Silti minun on tämän kauden ajamisten perusteella helppo sanoa ettei esim. Kimi tällä kertaa ansaitsekaan mestaruutta kun siellä on paremminkin ajaneita. Mika Salo oli jostain syystä oma suosikkikuskini, hänessä ei vain ärsyttänyt minua mikään. Ja ajaakin osasi, ja pitää auton radalla paremmin kuin moni muu.

eepy

Well-known member
Tottakai suomalaisia :alppu: Ja jos Kimi ei pärjää niin sitten fanittaa heikkiä.

Haigi

Well-known member
Sijainti
Lievestuore
Nyt kun ei suomipojat taistele mestaruudesta,niin täytyy liputtaa Felipen puolesta,vaikka saumat on melko ohuet...:ahem:

CamoN

Kurvailija
Sijainti
Kouvola
Sekin on tavallaan erikoista miten nopeasti jotkut kuskit menettävät saaneensa arvostuksen. Esimerkiksi Kubica tuntuu olevan tällä hetkellä kovassa kurssissa suomalaisten mielissä, mutta jos BMW on ensi vuonna äärimmäisen kovassa tikissä ja Kubica kouluttaa suomalaisia oikein olan takaa halliten alkukautta, niin ääni saattaa muuttua kellossa salaman nopeasti. Toki se on ihan luonnollista, mutta hassu ilmiö silti. :rolleyes:

gin

Aikuisten leikisti
Sijainti
JJ:n pelihousut
Haluaisin ajatella, että "fanitukseni" kriteerit ovat täysin samat kuin miehillä.

Heheheheh, etelän miehet. Joo kyllä se 160cm pitkä Felipe on tosi hot ihan sama mitä se siellä radalla tekee :yuck:

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Sekin on tavallaan erikoista miten nopeasti jotkut kuskit menettävät saaneensa arvostuksen. Esimerkiksi Kubica tuntuu olevan tällä hetkellä kovassa kurssissa suomalaisten mielissä, mutta jos BMW on ensi vuonna äärimmäisen kovassa tikissä ja Kubica kouluttaa suomalaisia oikein olan takaa halliten alkukautta, niin ääni saattaa muuttua kellossa salaman nopeasti. Toki se on ihan luonnollista, mutta hassu ilmiö silti. :rolleyes:
Tottahan se on, että suosikin vastustajasta löydetään helposti ne negatiivisimmat piirteet. Silti näissä "vihollisissa" on oikeitakin eroja, jotka on tietysti helppo kuitata sillä, että sattuupa nyt olevan vihollinen. En silti millään muotoa voi kuvitella, että esim. Vettel olisi koskaan niin ärsyttävä persoona, kuin vaikka Hamilton on, vaikka kuinka pyyhkisi suosikillani Kimillä lattiaa. Hamilton nyt vaan on totaalinen supernarsismikomplikaatiosta kärsivä mielestään melkein jumala, jonka rinnalla Felipe - ajoin fantastisesti - Massakin näyttää ja kuulostaa nöyrältä ja miellyttävältä.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Haluaisin ajatella, että "fanitukseni" kriteerit ovat täysin samat kuin miehillä.

Heheheheh, etelän miehet. Joo kyllä se 160cm pitkä Felipe on tosi hot ihan sama mitä se siellä radalla tekee :yuck:
Niinpä, entäs jos Felipe olisikin 190 pitkä comeus cullius?

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Mulla fanitukseen vaikuttaa kansallisuus, persoona ja menestys, ja totta kai myös ajotaidot.

Kansallisuuksia, joista en pidä:
- Saksa
- Espanja
- Englanti

Tässä vähän perusteluja edellisille:
- Saksalaisia on F1-sarjassa liikaa
- Espanjalaisista mulla on itseään täynnä oleva kuva
- Englantilaisia on ollut sen verran paljon historiassa F1-sarjassa, joten en enää erityisesti pidä heistä

Lista inhokkikuskeista:

- Fernando Alonso (ehdoton #1 inhokkikuski)
- Lewis Hamilton
- Giancarlo Fisichella
- David Coulthard
- Felipe Massa

Alonsosta en pidä seuraavista syistä: ylimielinen, itkee ja valittaa jos ei pärjää, kauheasti selittelee jos häviää tallikaverilleen.
Hamilton on vaan ylimielinen ja itseään täynnä oleva radalla muista piittaamaton kuljettaja.
Fisichella ei vaan enää osaa ajaa, joten voisi olla parempi jäädä eläkkeelle. :yuck:
Sama koskee Coulthardia sen lisäksi, että Kuutio aiheuttaa jatkuvasti kolareita.
Ehkä en pidä Massasta sen vuoksi, että on Räikkösen tallikaveri. Mun on vaikeaa keksiä parempaa syytä :eek:

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Suomalaisille on aina ollut tapana pitää peukkuja; eihän me muuten oltaisi pysytty itsenäisinä talvi-/jatkosodan jälkeen jos omaa maata ei oltaisi kannustettu.

Muut kuskit tulevat sitten niin että luonne/ajotaito ratkaisee. Tästä syystä Kubica ja Vettel ovat suosikkeja jollain tapaa ainaskin.

Vertti

Well-known member
Sijainti
Helsinki
No emt. Silloin kun oli Häkkinen vs. Schumacher niin en mä vihannut Schumia yhtään samanlailla kun Hamiltonia. Kaveri alko ärsyttää vasta sitten, kun voitti kaikki. Ja silloinkin siitä syystä, että oli tylsää kattoa kun joku on ylivoimainen.

Räikkönen vs. Alonso taas eniten mua vitutti McLarenin kestävyys eikä niinkään Alonso. Kyl se hispaanio otti joskus päähän, muttei kyllä ollut mitenkään sietämätön.

Hamilton nyt vaan on jotenkin niin helvetin ärsyttävä kaveri. Olkoot huippukuski, mutta kaikki ne maneerit ja lausunnot ja se käyttäytyminen radalla tekee siitä ärsyttävimmän kuskin ikinä.

Kubica ja Vettel. Kubica on mun lempikuski suomalaisten lisäksi, joten en pistä pahaksi jos menee voittamaan. Vettelkin vaikuttaa ihan mukavalta kaverilta, mutten osaa kyllä vielä sanoa. Massa taas lässyttää silloin tällöin, mut osaa olla joskus ihan symppis. Ei Massa oo lempikuskeja mutten ois mitenkään hirmu harmistunut jos voittais.

Hamiltonista en pidä enkä varmaan koskaan tuu pitämään. piste.

gin

Aikuisten leikisti
Sijainti
JJ:n pelihousut
Niinpä, entäs jos Felipe olisikin 190 pitkä comeus cullius?
Joo no se ois tietenkin ihan eri asia!!!!!!11 (siis silloin kun ko. kuski ei olisi niin ärsyttävä sössöttäjä ja ei niin kädetön erityisissä tilanteissa)

vähän uskoa naispuolisiin formulafaneihin pliis :thumbfh:

Lunssila

Well-known member
Suomalaisia tulee yleensä kannustettua. Muista kuskeista suosikkeja ovat lähinnä Kubica ja Trulli. Kubicalla on niin komea nenä ja Trulli on aivan uskomattoman nopea aika-ajoissa. Ai niin ja Nicoa kannustan, laskettanko hänet sitten suomalaiseksi tai saksalaiseksi. Nico on kova ohittelemaan ja onhan se nyt sentään Keken poika.

mjk

...
Kyllä meikäläisen kannatus riippuu kuskin persoonasta kansalaisuuden lisäksi. Räikkönen on aina se ykkönen, perussuomalainen kaveri jonka ura ei tarvinnut rikkaita vanhempia ja tukioita heti alkumatkasta.

Kovalaisesta näyttää uhkaavasti tulevan Häkkisen tyyppinen ilopilleri joka toimii kuin sätkynukke Ronin vedellessä naruja..

Kimi+++++
Heikki+++
Kubica++

Sijainti
Kerava
F1:ä tulee fanitettua koska se on autourheilun kuninkuusluokka. Mielestäni olisi parempi jos F1 kuolisi ja joku WTCC tai FIA GT nousisi tilalle. Sitten siellä Kimit ja Alonsot ajelisivat maailmanmestaruuksista. :p

J.J Pulli

Well-known member
Sijainti
V-City, Turku
No emt. Silloin kun oli Häkkinen vs. Schumacher niin en mä vihannut Schumia yhtään samanlailla kun Hamiltonia. Kaveri alko ärsyttää vasta sitten, kun voitti kaikki. Ja silloinkin siitä syystä, että oli tylsää kattoa kun joku on ylivoimainen.

Räikkönen vs. Alonso taas eniten mua vitutti McLarenin kestävyys eikä niinkään Alonso. Kyl se hispaanio otti joskus päähän, muttei kyllä ollut mitenkään sietämätön.

Hamilton nyt vaan on jotenkin niin helvetin ärsyttävä kaveri. Olkoot huippukuski, mutta kaikki ne maneerit ja lausunnot ja se käyttäytyminen radalla tekee siitä ärsyttävimmän kuskin ikinä.

Kubica ja Vettel. Kubica on mun lempikuski suomalaisten lisäksi, joten en pistä pahaksi jos menee voittamaan. Vettelkin vaikuttaa ihan mukavalta kaverilta, mutten osaa kyllä vielä sanoa. Massa taas lässyttää silloin tällöin, mut osaa olla joskus ihan symppis. Ei Massa oo lempikuskeja mutten ois mitenkään hirmu harmistunut jos voittais.

Hamiltonista en pidä enkä varmaan koskaan tuu pitämään. piste.
Sanasta sanaan täysin samaa mieltä :thumbup:

Haigi

Well-known member
Sijainti
Lievestuore
Kyllä meikäläisen kannatus riippuu kuskin persoonasta kansalaisuuden lisäksi. Räikkönen on aina se ykkönen, perussuomalainen kaveri jonka ura ei tarvinnut rikkaita vanhempia ja tukioita heti alkumatkasta.

Kovalaisesta näyttää uhkaavasti tulevan Häkkisen tyyppinen ilopilleri joka toimii kuin sätkynukke Ronin vedellessä naruja..

Kimi+++++
Heikki+++
Kubica++
Mun mielestä Heikistä näyttäisi paremminkin tulevan uusi Coulthard tai Barrichello,se on kuiteski se musta poika Ronin lempilapsi,niinko Häkkinen oli aikanaan,nyky aika-ajo systeemeistähän sen huomaa,kun Hämille ladataan justiin oikea määrä löpöä,ja Heikki vetää sillä toiseks parhaalla taktiikalla,tokihan se on pakko myöntää,että Hamilton on tällä kaudella ollut nopeampi,mutta ei Heikki saa tasa-arvoista kohtelua,kuitenkin aikanaan Häkkisellä ja Coulthardilla oli täsmälleen samat vehkeet ja edut,ja silloin erokin taisi olla kisoissa pienempi,niin ja ääni Kubicalle,joka on vaatimaton kaveri,mutta ajaa kalustoon nähden loistavasti!:alppu: