dzeidzei sanoi:
Minulla on kyll� edelleen se k�sitys ja muistikuva, ett� isompien luokkien karting-autoissa (125-250 -kuutioiset) on kytkin ja vaihteisto. (En toki sellaisilla ole ajanut). Tuskin tosin tuollaisia todellisia kisakoneita satunnaiselle vuokraajalle lainattaisiinkaan. Kertokaa nyt joku "ammattilainen"!
Noniin siis karting luokkiahan on esim
- JUNIOR Intercontinental A(ICA-J) -> 100cc SUORAVETO (keskipakokytkin)
- Intercontinental A(ICA) -> 100cc SUORAVETO
- Formula A ->(FA) 100cc Suoraveto (viritys vapaampi)
- Intercontinental C(ICC) -> 125cc vaihteellinen (alle 10 kuskia Suomessa)
- Intercontinental E(ICE, F-250) -> 250cc vaihteellinen (ajetaan suomessa, autot suurelta osin ite tehtyj� runko poislukien..)
Suomessa l�hes kaikki rataenn�tykset on ajettu suoravetosella laitteella. Kartingin ideahan on ainakin mun mielest� se ett� tehd��n mahdollisimman yksinkertainen laite mill� ajetaan kilpaa muita vastaan..
Eli periaatteessa KART tarkottaa suoravetosta, jousittamatonta laitetta miss� ei o tasauspy�r�st�� eik� jousitusta.
125cc vaihteellinen eli ICC luokka viel� menettelee kun moottori on l�hes saman kokonen ku tavallinen Karting-moottori mutta ICE eli 250cc on mun mielest� v�h�n sellanen isojen poikien luokka mihin ajautuu ne ketk� ei ikin� oppinu ajamaan(ihan k�rkitasolla) vaan tykk�� hakee vauhtia laitteista..