OoPee:
Runar ja Kyllikki:
Moon juossu 60 metrii aikaan 6,9 sekkaa farkut jalassa joskus kouluaikana.
Juu, toi on yks mitä mä en oo koskaan tehny ja toinen juttu mitä en myöskään oo tehny on se, että en oo koskaan ajannu 24 tunnissa autolla pisteestä A pisteeseen B, joiden välinen suora reitti maanteitse olis yli 3100 km johon siis kuluis 100 km:n keskituntinopeudella yli 31 tuntia ja ajannu tuona aikana lautalla kahden maan välissä sekä poikennu matkalla kaffella yhdeksässä eri pääkaupungissa pidentäen näinollen tuota suoraan mitattua reittiä huomattavasti. Kaikennäköistä muuta mä kyllä oon tehny doubtful
Päästään mun lempiaiheeseen; Euroopan maiden koluamiseen omalla kulkuneuvolla!
Itseasiassa kolmen maan välissä lautalla. Vartti Ruotsin ja Tanskan välissä ja 45 minuuttia Tanska-Saksa.
Tuli muuten pitkälti alle 3000 kilsaa ajotietokoneen mukaan, vaikka esim. Maporama väittäs mitä etäisyydeksi Tukholma-Madrid. Ja kattoppas piruuttaan, paljonko Amsterdamin kautta ajaminen oikeasti "pidentää" matkaa.
Ota myös huomioon, että Berliini ei ollut silloin pääkaupunki ja että esim. Saksan baanoilla ei kertaakaan mittari laskenut (kuin satunnaisesti) alle kahdensadan. Kovin käytetty nopeus oli 275km/h jolloin rajoitin nappas kiinni. Tätäkin vauhtia saatiin pidettyä yllä kerranki yhtäjaksoisesti toista tuntia.
Ruotsin ja Tanskan läpi ajettiin tasaisesti 150 km/h tunnissa. Tämä oli myös selvästi hitain osuus. Ja loppu on selvää niille, jotka tuon välin ovat ajaneet. Hampuri-Madrid Amsterdamin kautta n. 18 tunnissa ei ole paha pieti.
Taukoja ei pidetty ollenkaan. Tankkauksien yhteydessä kuppi kaffetta, vessareissu ja menoks. Kuskeja kolmin kappalein ja auto liikkui koko ajan.
Ei tää ole ollenkaan vielä edes kovimmasta päästä aikoja, mitä on välillä Tukholma-Madrid tehty. (Itseasiassa Barcelona-Tukholma väli on se, josta on todistetusti melko hurjia aikoja kun on ajettu niin, että tosikovaa kenkimällä on just ja just keritty ruotsinlaivaan. Huhuja on muistakin, mutta niitä en ole itse ollut todentamassa niin, että olisin ollut lähdön todistamassa.)
Olen tehnyt saman reissun lukuisia kertoja kiireettömästi kolmella yöpymiselläkin, (esim. Heiligehafen, Baden Baden, La Jonguera) mutta ne ovatkin sitten jo eri tarinoita.
Muutkin Espanjasta tönön omistavat, jotka ovat tuon välin useasti ajaneet, tietävät taatusti että vuorokausi ei niillä teillä ole ollenkaan mahdoton aika ajaa tuonne.
Keskinopeus koko matkalla oli ajotietokoneen mukaan 116,666 km/h ja kuten sanottu, matkaa reilusti alle 3000 kilsaa. (Sanomattakin on kai selvää, että kumpikaan lähtö-, eikä päätepiste ei ollut kaupungin keskustassa, eikä kahville tietenkään tungeksittu kaupunkialueille vaan ne juotiin tankkauksien yhteydessä baanan varressa, kaupungin alueella tosin.)
Muuten IronButt-ajo, jossa ajetaan vuorokaudessa 1000 mailia Suomessa, vaatii onnistuakseen keskinopeudekseen 69km/h.
Sitähän ei tietty kukaan usko, että joku olisi Suomen huonoilla teillä ajanut vuorokaudessa 1000 mailia jos runsaat 1000 kilsaa pidempi matka Keski-Euroopan hyvillä baanoilla on epäilyksenalainen....mutta ajaneita vain on satoja, joten totuus on siinäkin tarua ihmeellisempi. Tuo IB on ajettu jopa piikillä!
Edit: (Jos ihmettelet miten keskinopeus oli niin alhainen kuin 116 km/h niin sulta jäi ehkä eräs tärkeä asia huomaamatta....)
<small>[ 18-08-2003, 22:08: Message edited by: Runar ja Kyllikki ]</small>