F1 kauden 2022 testit

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Mikä tuossa Mercedesin sivuponttoonikonseptissa on mielenkiintoista minulle, niin se että olen aina kuvitellut koko ponttoonin etuosan olevan osa pakollista törmäysrakennetta. Mersun ratkaisu kuitenkin paljastaa sen, että se (pakollinen) törmäysrakenne onkin vain tuollainen ohut kaistale oletetun ponttoonin yläreunassa. Ehkä käy vielä niin, että seuraavalle kaudelle sääntöjä rukataan turvallisuuden nimissä siihen suuntaan, että ponttooni on pakko venyttää määrättyyn pisteeseen asti eikä tällaisilla vanhan ajan purkkaratkaisuilla voida kiertää asiaa.

Tarkennetaan vielä, että Mercedesin autossa ponttoonin edessä oleva ns. siiveke on siis säännöissä määrätty sivutörmäysrakenne.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9520
Sijainti
Helsinki
Vieläköhän Formuloissa jatketaan covid protokollaa? Itsestä kyllä on ihan naurettavaa jos jatketaan. Eiköhän se olis aika palata normaaliin. Kaikki on rokotukset saaneet ja yleisöt on kisoissa jne jne.
Tauti ei häviä, joten varotoimenpiteet säilyvät.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Tauti ei häviä, joten varotoimenpiteet säilyvät.
MotoGP:n puolella ei esimerkiksi pelleily maskien kanssa edes viime kaudella. Samoin haastattelut yleensäkin vaikuttivat olevan normaalilta etäisyydeltä. Formuloissa sen sijaan piti kuskien puhua maski naamalla vaikka "sosiaalinen etäisyys" oli jo otettu.

Osittain rajoitukset ja protokollat määräytyvät kisajärjestäjän paikallisten vaatimusten mukaan mutta kyllä F1:n puolella on paljon turhaa hyvesignalointiakin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Eiköhän se Mersu siellä kärjessä ole taas ja sunnuntaina kuullaan kuinka tiimissä ollaan viimeisen viikon aikana tehty uskomatonta työtä ongelmien selättämiseksi.
"We never give up" saatetaan myös mainita.

Ykköskorissa Mersu, Ferrari, RB satunnaisessa järjestyksessä

Seuraavana Alpine, Alpha Tauri ja McLaren satunnaisessa järjestyksessä

Loput tallit sitten perällä, Zhou, Latifi ja M. Schumacher viimeisten joukossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Haasin yllättävän nopeuden taustalla saattaa olla myös alipainoisella autolla ajetut sponsoreiden haku - kierrokset.
Mitä olen ymmärtänyt niin kaikki talli taistelee painorajan kanssa, autoa e on erittäin vaikea saada minimipainoon nousseesta painorajadta huolimatta. Alfa mm rakensi erkoikeveän lattian mutta joutui fiksaamaan tämän koska lattia ei kestänyt porpoisibg- ilmiötä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Haasin yllättävän nopeuden taustalla saattaa olla myös alipainoisella autolla ajetut sponsoreiden haku - kierrokset.
Tuolla ei taida olla kuin Alfa, jonka auto on ylipäätään lähellä painorajaa. Monet tallit ovat vielä jopa pari kymmentä kiloa ylipainoisia.

Ehkä Pietro maksaa osan ajoistaan PR-työllä, mutta se kovin avoimesti puhui testeissä auton nopeudesta. Hänen mielestä ovat kisabensoilla monien kanssa samalla tasolla tai jopa nopeampia. Kevyemmällä kuormalla oltiinkin sitten heti listan kärjessä, kun viime kaudella vastaava tuotti ehkä yhden sijoituksen nousun.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Mersulla ollut täysin sama laulu ainakin vuodesta 2015, joka testien jälkeen mussuttavat etteivät ole kärjessä tai lähelläkään sitä ja miten on käynyt? Pelkään, että tässäkin käy niin, että Mersu on ensimmäisissä aika-ajoissa sekunnin muita edellä ja kisassa ajelevat horisonttiin. Lähes joka kisassa päästään nauttimaan Brittien ja Saksan kansallishymnit. Parhaat tuulettimet jne... Toivon toki, että tulee hyvä kausi ja kunnollista kilvanajoa myös kärjessä.

1. Mersu
2. Red Bull
3. Ferrari
4. Alpha Tauri
5. McLaren
6. Alpine
7. Aston Martin
8. Williams
9. Alfa Romeo
10. Haas
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Tauti ei häviä, joten varotoimenpiteet säilyvät.
Niin tässäpä se vastaus. Tauti ei tule koskaan häviämään. Eli ollaanko Formuloissa jatkossa aina maskit naamalla?

Tauti ei juu häviä, mut rokotteiden ja omikronin myötä muuttuu vaarattomammaksi eikä tartu samalla tavalla ihmisiin ja ei aiheuta vakavia oireita kun jokaisella alkaa olemaan suojaa sairastettuaan tai koska on rokotettu ja pikku hiljaa vaipuu pois. Toki jää pyörimään johonkin paikallisesti aina. Eli puhutaan tilanteesta mikä oli ennen. Lisäksi nykyvariaatio aiheuttaa lievemmän taudinkuvan eteenkin rokotetuille. Valtaosa edes huomaa mitään.

Sinällään naurettavaa, että Formuloissa ei vissiin saa nenä nyt sitten vuotaa jatkossa koskaan? Aletaanko siellä myös etsimään influenssa a virukset myös? :D

Mut formulathan on tekopyhää paskaa politiikassa. Varmaan ovat seuraavat 5 vuotta sateenkarimaskit päässä joka kisassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Haasin yllättävän nopeuden taustalla saattaa olla myös alipainoisella autolla ajetut sponsoreiden haku - kierrokset.
Haaskalla on varmaan tällä hetkellä eniten syytä feikkaamiseen, mutta mediassa on puhuttu myös siitä, että kun talli sai erikoisluvalla ajaa perjantaina ja lauantaina lisätunteja ilta-aikaan, niin jäähtyneellä radalla olisi ollut osuutensa hyviin kierrosaikoihin. Haasille myönnettiin siis erikoisluvalla lisäaikaa kaksi tuntia per päivä, sillä talli menetti puolet torstain testaamisesta rahtikuljetuksen myöhästyttyä pahasti.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Mikä tuossa Mercedesin sivuponttoonikonseptissa on mielenkiintoista minulle, niin se että olen aina kuvitellut koko ponttoonin etuosan olevan osa pakollista törmäysrakennetta. Mersun ratkaisu kuitenkin paljastaa sen, että se (pakollinen) törmäysrakenne onkin vain tuollainen ohut kaistale oletetun ponttoonin yläreunassa. Ehkä käy vielä niin, että seuraavalle kaudelle sääntöjä rukataan turvallisuuden nimissä siihen suuntaan, että ponttooni on pakko venyttää määrättyyn pisteeseen asti eikä tällaisilla vanhan ajan purkkaratkaisuilla voida kiertää asiaa.

Tarkennetaan vielä, että Mercedesin autossa ponttoonin edessä oleva ns. siiveke on siis säännöissä määrätty sivutörmäysrakenne.
On se sivurörmäys suoja oltava siinä alempanakin ja löytyy myös mersusta, käytännössä osana lattian muotoilua
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sivutörmäyssuoja on standardoitu osa, jonka voi joko ostaa tölkiltä tai tehdä tiukkojen speksien mukaan itse. Katteet eivät ole osa suojaa ja testit tehdään ilman niitä, eli ponttooneja saa muotoilla täysin vapaasti sääntöjen puitteissa. Riittää, että ne suojat ovat siellä, kuten läpäistyssä testissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Alpine käyttää kauden ekoissa kisoissa erivärityksellä olevaa autoa, kuin myöhemmin kaudella. Kovasti tämä väritys tuo mieleen Racing Pointin pinkit autot, mikä tietysti selittyy sponsorilla mikä on sama. Ocon ajanut ennenkin pinkeillä autoilla.

dc-Cover-6o99sn5t3cqr9rt1u7d4ld5nr0-20180227065413.Medi.jpeg

Olisi Alpine voinut säilyttää pinkit värityksen koko kauden. Piristävä poikkeus.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Tämä voi maksaa mersulle mestaruuden, 3 pävän "turhat testi" uudella evoluutiolla on pois kilometreistä vanhalta versiolta. Alkukaudesta testeissä ajetut kilometrit ja näiden mukana saatu ymmärrys autosta ja säätämisrstä ratkaisee kuinka kisoissa kulkee.
Yada yada yada. Jossain välissä tuota ns. B-versiotakin olisi pitänyt kokeilla. Esimerkiksi Aston Martinilta kerrottiin eilen, että heillä on tuulitunnelissa jo kokeiltavana "täysin erilainen" konsepti autostaan. Varmasti jokaisessa tallissa mietitään tällä hetkellä, että onko oma konsepti oikea vai väärä ja mitä voidaan tehdä.

https://www.motorsport.com/f1/news/aston-martin-wind-tunnel-model-already-nothing-like-current-car/9012700/
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5367
Yada yada yada. Jossain välissä tuota ns. B-versiotakin olisi pitänyt kokeilla. Esimerkiksi Aston Martinilta kerrottiin eilen, että heillä on tuulitunnelissa jo kokeiltavana "täysin erilainen" konsepti autostaan. Varmasti jokaisessa tallissa mietitään tällä hetkellä, että onko oma konsepti oikea vai väärä ja mitä voidaan tehdä.

https://www.motorsport.com/f1/news/aston-martin-wind-tunnel-model-already-nothing-like-current-car/9012700/
Varmaan useammalla tallilla on jotain Plan B:tä ollut olemassa ja nyt kun on nähty miten muut on asioita ratkaissut, niin rohkaisee kokeilemaan lisää. Ja isommat tallit tarkistelee muiden ratkaisuja omassa vehkeessä.
 
Ylös