F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Österreichringilla 1982 Raul Boesel ajoi toistamiseen Medical Caria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 Dijonin Medical Caria ajoi Chico Serra eli Keken entinen tallikaveri.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kauden 1982 Medical Caria ajoi rallityylillä Monzassa Manfred Winkelhock.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Las Vegasin finaalissa kaudella 1982 Medical Carina toiminutta Datsunia ajoi Chico Serra. Kauden 1982 jälkeen sääntöjä Medical Carin kuljettajien käytöstä jälleen muutettiin huonompaan suuntaan ja paikalliset ajajat saivat niissä sen jälkeen enin osin loistaa. Tosin Course Carin ajajiksi ruvettiin ottamaan ammattimaisempia kuljettajia.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tää alkaa jo vissiin lähennellä jotain käsitetaidetta, tai jotain, kun yks hahmo postaa yhteen ketjuun 60 peräkkäistä viestiä yhden päivän aikana :idea:.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ja nyt sitten Course Careista siirrytään takaisin asiaan.

21.4.1982 tiistaina FISA ja FOCA kokoontuivat Brasilian päätösten tiimoilta. FIA oli pitänyt lopullisesti Brasiliasta tehnyt päätöksen ja vielä vahvistanut sen erillisellä lisätuomiolla joka oli tehty ylimääräisen vetoomuksen päätteeksi. Samana päivänä pidettiin pitkä ja vaikea kokous. FISA:n mielestä päätös oli selkeä ja he pitivät valitettavana FOCA:n kantaa valittaa jatkuvasti asioista.

FOCA:n mielestä FISA taas itse rikkoi sääntöjä ja uusimpien päätösten myötä sääntörikkomusraja oli tullut FOCA:n mielestä täyteen. Sääntöjen rikkomisia lajin edun nimissä oli tapahtunut enemmän kuin sallittu yksi päätös. Se tarkoitti FOCA:n mukaan Concorden uudelleentarkastusta. FISA ei asialle hetkauttanut korviaan.

FOCA pyysi FISA:lta aikaa saattaa tallit ajanmukaisiksi. FISA:n kysyttyä aikaa se suostui. Ikävä kyllä ehtona oli silti osallistua Imolaan ja autot pitäisi saada siihen mennessä lainmukaisiksi. FOCA ei suostunut ehdotukseen. Seuraavaksi se pyysi lykkäystä Imolan kilpailulle ja se olisi voitu ajaa 1-3 viikon kuluttua.

FISA ei suostunut lykkäykseen ja lopulta FOCA:n vaatiessa kilpailua ajettavan kokonaan myöhemmin kaudella tai jopa sen perumista kokouksessa ilmapiiri aikoi kuumeta. Syyttelyt alkoivat Bernien ja Balestren kesken. Bernien mielestä kilpailun peruuntuessa olisi voitu ajaa kokonaan ulkopuolelle jääneellä Zandvoortin radalla, mutta Balestren mielestä koko kapinointi oli halpamainen osoitus Bernien asenteesta.

Sen myötä kokouksesta FOCA:n edustajat häipyivät. Viimeinen sana Bernie Ecclestonelta Balestrelle ja hänen oppi-isälleen kreivi von Metternichille oli vain se, että FOCA:n edustamat tiimit tulevat boikotoimaan Imolaa ja tarvittaessa kaikkia muitakin kilpailuja kunnes asia saadaan selville. FISA:n edustajilla asiasta oltiin hiljaisia ja jatkoa olisi tulossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
FOCA odotti FISA:n edustajien murtuvan, mutta päätös pysyi. He olivat valmiita ajamaan 6 auton voimin Imolassa alustavasti. Talleina olisivat olleet Ferrari, Renault ja Alfa Romeo. FOCA:n mielestä kisalla ei olisi ollut mm-arvoa edes sääntöjen poikkeuspykälän turvin koska se olisi rikkonut Concordessa sovittua 13 auton rajaa.

Siinä uudessa pykälässä oli määritelty autojen minimiraja jolla mm-sarjan osakilpailulla piti olla mukana lähdössä. Muussa tapauksessa kisa ajettaisiin ilman MM-arvoa tai sarjan ulkopuolisena kilpailuna. Kuudella autolla tai vähemmän se olisi merkinnyt nyrkkeilytermein no-contestia.

Poikkeuslailla asiaa voitiin kuitenkin muokata myös alle 13 auton kilpailun, mutta kuitenkin yli 5 auton kilpailut sääntöjen sallimiksi. FISA ei aikonut muuttaa rajojaan vaan toisti sanomansa vesitankkien poisheitosta ja aikoi ajaa Imolassa ilman FOCA:n talleja. Sen jälkeen alkoi tapahtua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Keskiviikkona 22.4.1982 FOCA piti Lontoossa oman hätäkokouksensa Imolan asiasta ja tallit alkoivat olla yhtä mieltä asiasta. Kuitenkin jotkut tallit alkoivat epäröidä kun asiat menivätkin yhä enemmän varman boikotoinnin suuntaan. Tolemanilla syinä boikotista jättäytymiseen oli muun muassa riitautuminen Ken Tyrrelin kanssa.

Heillä oli riitoja kuskien sponsoriasioista, Long Beachin Tyrrelin turbotallien vertailusta turbiiniautoihin jotka olivat kiellettyjä ja eräs syistä jättäytyä pois boikotista oli myös se, että sille ei ollut myönnetty FOCA:n varsinaista jäsenyyttä joten se ei myöskään halunnut sitoutua boikotoimaan ulkopuolisena minkään liiton puolesta.

Toisaalta Tolemanin Alex Hawkridge perusteli myös Tolemania tarvittavan neuvottelijana FISA:n ja FOCA:n välillä. Päätös boikotista uhkaisi sen puolueettomuutta. Muilla FOCA:n talleilla oli päässä pyörittelemistä ja Ken Tyrrelin mielestä asia oli lähes roskapuhetta.

Hänen mielestään syy oli vain saada Warwick ja Fabi mukaan kilpailuun koska he olivat karsiutuneet kokonaan aiemmin kauden kisoista tai keskeyttäneet. Toisaalta Hawkridge oli tehnyt suurta työtä taivutellessaan Enzo Ferrarin pitämään suuren kokouksen jolla estettiin F1-sarjan jakaantuminen moottoriurheilun maailmanfederaatioksi ja formula 1:ksi.

Concorden syntyminen oli myös osin Hawkridgen ansiota joten siinä mielessä Ken oli väärässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vielä muiden tallien kiistellessä asioista Theodore ja Fittipaldi ilmoittivat vetäytyvänsä kilpailusta. Kaikki ymmärsivät kokouksessa talleja sydämellisesti. Kaiken lisäksi molemmilla talleilla oli hirvittävä rahapula joka olisi saattanut estää ilman boikottiakin molempien osallistumisen kilpailuun.

FISA:sta oli toki hieman valitettu Fittipaldin suuntaan asiasta ja yritetty saada rahalla Theodore mukaan FISA:n leiriin, mutta Emersonin kontaktit ja yleinen kunnioitus f1-piireissä estivät arvostelun hyvin nopeasti. Theodorelle taas FISA:n tarjoama avustus FOCA:n vastaavaan verraten oli liian alhainen loikkaukseen ja näin nämä kaksi tallia saivat hengähdysaikaa.

Toisaalta näiden rahaheikkojen tiimien poispäästäminen antoi kuitenkin tekosyyn hetkeä myöhemmin eräälle toiselle tallille...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Yllätysten aika ei ollut vielä ohi. ATS ja Osella päättivät myös jättäytyä pois boikotista. Williams, Dennis, Ecclestone ja Chapman halusivat kuulla miksi. ATS:n ja Günther Schmidtin mukaan he olivat FOCA:n jäseniä, mutta eivät ymmärtäneet jatkuvaa boikotointia.

Samalla he olivat jääneet sivuun päätöstenteosta liikaa. Lisäksi FOCA ei ollut aikanaan auttanut hänen talliaan f1:siin samalla tavalla kuin FISA. Sen aikainen lajijohtaja von Metternich oli antanut suostumuksensa tallille ja sen mukaantulolle.

Muitakin erinäisiä apuja ATS oli FISA:lta saanut. Eräs syistäkin liittyä FOCA:n riveihin oli suojelu Balestren liialta vallanhalulta. Lisäksi ATS:n tallia kaiveli vieläkin kauden 1978 aikaiset rengassotkut joiden seurauksena useimpiin kauden aika-ajoihin talli sai vain liikaa heikkoja Puurenkaita ja liian vähän varsinaisia aika-ajorenkaita.

Muutenkin he olivat edelleen kiitollisuudenvelassa FISA:lle ja von Metternichille vaikka hän ei enää lajia juuri johtanutkaan vaikkakin oli vielä kunniapresidenttinä. Enzo Osellan ajatukset olivat samansuuntaisia vaikkakin eriäviä hieman Balestren ja von Metternichin keskinäisen johtamisen suhteen.

Lisäksi kun organisaatio kerran salli Theodoren ja Fittipaldinkin jäävän pois taloussyistä niin hän olisi mielellään voinut jäädä myös pois joten hän pyysi avustussummaa FOCA:lta peruakseen päätöksen mahdollisesta kilpailuun osallistumisesta. Bernie kieltäytyi joten Osella valitsi ajamisen kotikisassaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
En ole nyt lukenut tästä ketjusta kuin neljä viimeisintä viestiä, mutta pitää kysyä, mistä CCMK tämän aineiston on ammentanut? Ettei vaan olisi jostain suoraa copy-pastea? :)

Ihan mielenkiintoista tekstiä, mutta onko tarkoituksenomaista postata kymmeniä viestejä ihan perä perään, en kysy että se juuri minua häiritsisi.. :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Viimeinen tiimi joka jättäytyi pois boikotista lopullisesti oli Tyrrell. Se tuli iskuna FOCA:lle täysin. Ken Tyrrelin mukaan tallin rahoitus oli pohjalukemissa. Hänet oli petetty maksuasioissa ja laskut erääntyivät.

Muilla FOCA:n edustajilla oli ilmeissä pitämistä kun Tyrrell aloitti tarinansa. Hawkridgen mielestä syyt olivat jälleen tuulesta temmattuja ja syytti Tyrreliä tekopyhyydestä.

Rauhoituttuaan Alex pysyi vaiti ja Ken jatkoi tarinaansa. Hän oli onnistunut hankkimaan sponsoreita ja oli hyvin iloinen siitä, mutta hänen tulevat päärahoittajansa olivat italialaisia. Ja kun sponsoreita kysyttiin niin Candy ja Imola Ceramica olivat lyöneet rahaa tiskiin.

Candy erittäin paljon ja Imola Ceramica toistaiseksi vain kahden kisan ajaksi ja tarvittaessa myöhemmin. Vain näiden kahden syyn takia Tyrrell pyysi poikkeuslupaa ajaa Imolassa.

Aluksi FOCA:n tiimit yrittivät vielä saada muita poisloikanneita talleja takaisin mukaan boikottiin. He sallivat Tyrrelin poisjäännin Imolan kilpailuista todellisten syiden vuoksi, mutta halusivat Tolemanin, Fittipaldin, Theodoren, ATS:n ja Osellan takaisin mukaan.

Toleman suostuisi mutta vain yhdellä ehdolla. Hawkridgen mukaan Tyrrell pitäisi erottaa FOCA:n jäsenyydestä ja yksimielisesti olla antamatta hänen enää tulla mukaan yhdistykseen vastaisuudessa. Vain siten hän olisi liittynyt enää mukaan boikottiin.

Theodore ja Fittipaldi halusivat FOCA:n takaavan taloudellisesti heidän loppukautensa muillakin osin jotta he pysyisisvät varmasti muutenkin yhdistyksen toiminnassa mukana ja päätösvallan tallit saisivat myös lisähyväksynnän FISA:n kanssa käytävien taistelujen myötä heidän osaltaan.

Osella ja ATS vaativat taas boikottiin paluustaan ehtoa brittikeskeisyyden vähentämistä ja heidän mielipiteidenseä huomioon ottamista enemmän. Lisäksi he halusivat myös jäsenkeskeistä veto-oikeutta tärkeisiin päätöksiin. Tolemanin vaatimukseen yhden tallin erottamisesta he eivät suostuneet.

Theodore ja Fittipaldi saivat taas Bernien mielestä liikaa avustuksia kauteen vaikka muut johtavat tallipäälliköt olivat tarvittaessa valmiita auttamaan kahta kärsivää tallia. Osellan ja ATS:n vaatimuksiin suostuminen taas oli herättänyt pelkoa tehdasvalmisteisuuden mukaantulosta ja sitä myötä enemmän FISA:n vaikutusvallan lisääntymisestä piiloteitse organisaatiossa.

FOCA:n johtohahmot kieltäytyivät asiasta. Tolemanin Hawkridgen kuullessa asiasta se näkikin enemmän yhteistä FISA:n tiimien kuten Ferrarin ja Renaultin kanssa ja ei aikonut enää keskustella asiasta. Se osallistuisi kisaan.

Lisäksi hän oli kurkkuaan myöten täynnä Ken Tyrreliä. Monien mielestä tämä viha johtui osin Candyn menettämisestä Tyrrelille. Lisäksi myös eräästä kuskista käyty kiista oli myös päättymässä Tyrrelin eduksi. Siitä lisää pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
No minulla sattuu olemaan varsin paljon noita vanhoja lehtiä ja joitakin vanhoja f1-kirjoja joissa paljon puhutaan noista eri talleista ja niiden vaiheista.

Lähteitä tässä kausikoosteessa ja sen tekemisessä on omien muisteloiden ohella käytetty varsin paljon. Eräs lähde on ollut myös Erolan Lassen kauden 1982 kausikirja jonka ainakin rataesittelyiden osalta ovat varmasti tarkkasilmäisimmät bonganneet. Tämä nyt näin muuten esimerkiksi.

Ja sitten tuosta yksinpuhumisesta: Muutkin voivat ihan rohkeasti laitella mielipiteitään sitä mukaa kuin vain jotain Keken kaudesta muistavat tai tietävät. Ettei nyt ihan monologiksi mene...:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
John Watsonin mielestä koko f1 oli täynnä valtataistelua toisensa jälkeen. Hän myös toisaalta ilmoitti hyväksyvänsä boikotin. Hän ei kuitenkaan ymmärtänyt jatkuvaa boikotointia sillä se vaikeutti hänen työtään josta hänelle maksetaan.

Hän myös ymmärsi Tolemanin mielipiteen ja asiasta kysyttäessä hänen mielestään Tolemanin olisi voinut Tyrrelin ohella myös erottaa FOCA:sta vaikka sitä hän ei tietenkään halunnut.

Tai sitten Tolemanin yksinään. Keke Rosbergin mielestä boikotti olisi voitu järjestää jossakin muussa kilpailussa sillä auto olisi ollut hyvä Imolan radalle ja hän olisi kovasti halunnut yrittää ajaa voitosta kun auto oli alkanut kulkemaan.

Syyt koko vetäytymiselle olivat kuitenkin poliittisia ja toisaalta Williamsilla ei vieläkään olisi välttämättä ollut toista kuljettajaa sillä neuvotteluita käytiin edelleen tiukasti useiden kuljettajien kanssa. Keken mielestä Ken Tyrrelin poisjäänti Candyn takia oli tekosyy.

Hänen mielestään Tyrrelillä oli totta kai oikeus osallistua kilpailuun ja niin pitikin erityisesti Imolan Keramiikkayritysten takia, mutta muillakin huonommillakin talleilla oli kanttia jäädä pois kisasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sitten kokouksen loppuvaiheessa Tyrreliin yritettiin vedota boikotin puolesta. Sen myötä Ken Tyrrell soitti Imola Ceramican ja Candyn vastaaville ja ilmoitti mahdollisesti jäävänsä pois kisoista. Candylle ei käynyt poisjäänti.

Siinä tapauksessa talli saisi etsiä poisjäännin myötä uuden sponsorin. Tyrrell yritti vielä saada kompromissia aikaan. Candy antoikin armoa, mutta vain yhden kisan ajan. Kuitenkaan boikotti ei saisi koskea juuri Imolaa.

Ken ilmoitti tahdon muille boikotoijille jotka eivät olleet valmiita perumaan boikottia eikä juuri Imolaa. Sitten Tyrrell otti vielä Ceramicalle yhtetyttä joka oli vielä Candya armottomampi ja näin Tyrrell oli mukana. FISA:n leirissä oltiin jännitetty kun ilmoittautujia oli 12.

13:sta auto riittäisi mm-arvoon. Muussa tapauksessa kisa olisi pitänyt ajaa ilman mm-arvoa. Kalenterissa se olisi kuitenkin pysynyt kaikesta huolimatta. Ja näin kävi. Alustavasti Michele Alboreton myötä mukana oli 13 autoa ja kisa ajettaisiin laillisesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kokouksen loppuvaiheessa otettiin esiin myös Arrowsin tilanne. Jackie Oliver oli ollut varsin vaitonainen kokouksen aikana. Hän kuitenkin sponsoriasian aikana oli herännyt keskusteluun mukaan ja soitti myös italialaiselle laattayritykselle joka toimi pääsponsorina Arrowsille. Kyseisen sponsorin nimi oli Ragno.

Arrowsilla oli toki myös maksuasiat heikosti ja lisäksi myös Marc Surerin kuntoutuminen oli edelleen epävarmaa vaikka hän olikin parempaan päin. Pahaksi onneksi Arrows oli päästänyt kuljettajansa Brian Hentonin menemään ja hänellä ei ollut Surerin mahdollisen poissaolon myötä harkittavaksi ketään toista kuljettajaa Imolaan.

Ragno oli varsin ikävystynyt asiasta kuullessaan ja aluksi myös kielteisellä kannalla.

Lopulta kuitenkin Jackie Oliver juhlallisesti lupasi boikotin jäävän vain yhteen kilpailuun ja ilmoitti myös muille boikotoijille ajavansa Zolderista eteenpäin kaikki kilpailut loppukaudella vaikka sen hintana olisi ollut jäsenyyden menetys. Sponsorit olivat suostuneet vain yhteen poissaoloon hyvästä syystä.

Tosin Oliverin myöhemmän kertoman mukaan kysymys kisan boikotista oli myös periaatekysymys. Valitessaan FOCA:n se myös aikoi pysyä uskollisena sille. Järjestön piti kuitenkin yrittää olla mielellään enää boikotoimatta kilpailuja. Muuten olisi tallin olemassaolo tullut kyseeseen.

FOCA:n todellisten asioiden suhteen se ilmoitti kuitenkin olevansa oikealla asialla. Ken Tyrrelin ja Alex Hawkridgen kanssa välit eivät olleet kokouksen päättyessä kovinkaan hyvät.

Oliverin mielestä Tolemanin irtautuminen oli vain FISA:n miellytämiseksi tehty ja Tyrrelin irtautuminen taas vain osoitus Ken Tyrrelin tekopyhyydestä ja omanvoitonpyynteisyydestä. Sen myötä jäi enää yksi kysymys jäljelle. Se kysymys oli nimittäin tämä:

Mitä tekee Ligier?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ligierillä asiasta oltiin varsin jakautuneita. Toisaalta haluttiin lähteä mukaan kisaan koska Matran, Talbotin ja muiden ranskalaisten sponsorien rahoitus olisi taas nopeutunut ja Balestre lupasi puhua vastineeksi osallistumisesta ranskalaisille yrityksille jotka olivat alkaneet epäillä Ligierin koko järkevää olemassaoloa.

Kaikki oli satsattu ykköstalliin Renaultille ja valtiovallan yritys rahoittaa kahta tallia oli osin vain kiinni Guy Ligierin ja korkeiden poliitikkojen hyvien välien ansiosta. Francois Mitterrand oli toki presidenttinä myös hyvää pataa Ligierin kanssa.

Toisaalta Ligierille uutta ranskalaisvalmisteista turboa ei ollut kuulunut ja vaikka se sinällään ei halunnut jälleen jättää kisaa väliin niin se JS19:stan ongelmiin vedoten, teknisten syiden takia ja sponsorien alkaessa satsata suurtaa rahaa vain Renaultin suuntaan julkaisi vain pienen lehdistötiedotteen jonka mukaan se aikoisi vetäytyä kisasta. Silloin tiedotteen ajankohdan takia ei ollut vielä varmaa, että kävisikö näin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
22.4.1982 torstaina Ligier talli ilmoitti vetäytyvänsä Imolan kilpailusta. Huhujen mukaan Ranskan rajalla oltiin jo aiemmin nähty Italiasta päin saapunut rekka ja sen myötä tilanne oli selvä.

Toisaalta tallin kuljettajista Eddie Cheever ja suurin osa tallin mekaanikoista elivät kuitenkin epätietoisuudessa ja saapuivat Bolognan Novoteliin.

Siellä he saivat kuulla lopullisen varmistuksen vetäytymiselle. Kuitenkin tallin henkilökunnan palaverissa sovittiin muutaman mekaanikon ja Jacques Laffiten odottelusta kisapaikalla ja suurin osa muista mekaanikoista ja Eddie Cheever lähtivät kotimatkalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Williamsilla oli alustavasti valittu Derek Daly Imolaan, mutta vetäytymispäätös sotki kuviot toistaiseksi. Frankille se oli onnenpotku sillä hän halusi vielä yrittää itsepäisesti saada Mario Andrettia tai Alan Jonesia ajamaan toista Williamsia.

Jones ei ollut kovin iloinen Frankin asenteesta ja Andretti oli korottanut hinnan 60 000 dollariin kilpailulta mikä ei taas sopinut Frankille ollenkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Theodorella taas Dalyn alustava vapautus toi myös ongelman. Sillä ei ollut yhtään kuljettajaa. Teddy Yip kääntyi Colin Chapmanin puoleen ja Lotuksen kakkostestaaja Geoff Lees oli valmiina tarttumaan Imolassa Theodoren puikkoihin.

Vetäytyminen rahahuolien takia ja boikotin myötä estivät Leesin ajon Imolassa 1982. Myöskin Roberto Moreno Lotuksen ykköstestaajana oli ehdolla Theodorelle yhden kisan ajaksi.
 
Ylös