F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Brian Hentonin tilanne Arrowsilla oli myös epäselvä. Marc Surer oli tulossa takaisin talliin, mutta boikotti antoi hänelle lisää kuntoutusaikaa. Surerin kohdalla oli epäselvää, että pystyisikö hän vieläkään ajamaan Imolassa ja Henton oli jo lähtenyt tallista pois.

Lopulta boikotti teki tarpeettomaksi ajattaa vain yhtä kuljettajaa tai etsiä hätätilassa toista tilalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hentonin tilanne oli auki kunnes Candyn edustajat ilmoittivat tehneensä sopimuksen Tyrrelin kanssa. Brianin sopimustilanne oli varsin erikoinen. Hänen alkukautensa olisi voinut alkaa Tyrrelillä, mutta Candy ei halunnut hänen ajavan tallissa ja Slim Borgudd sai paikan myöhemmin olemattomaksi paljastuneen rahasumman myötä.

Henton olisi myös halunnut olla Tolemanilla edellisen vuoden tapaan, mutta Teo Fabi sai kuitenkin paikan. Muita paikkoja olivat Theodore ja Arrows. Lopulta hänen paikkansa Arrowsille pelastui Patrick Tambayn lopettamisen myötä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tyrrell oli menettänyt Long Beachin romurallin jälkeen uskonsa Slim Borguddin suorituksiin ja kun sovittua 100 000 dollarin maksua kolmesta kilpailusta ei löytynyt niin pahalta näytti.

Hänen mahdolliset tulevat sponsorit olivat ruotsalaisia hämäräperäisiä pienfirmoja joiden rahoituksesta ei myöskään ollut takeita. Se oli viimeinen pisara Ken Tyrrelille ja sen myötä Borgudd sai kenkää Tyrreliltä ja hänen uransa f1:ssä oli ohi. ATS:llä ja Arrowsilla ei edes ajateltu Slimin palkkaamista ja työtä piti etsiä muista sarjoista.

Brian Hentonille sopimus oli onnenpotku. Hänen sopimuksessaan oli myös edullinen ehto jolla hän olisi päässyt Candyn avustamana mihin tahansa tiimiin mitä sponsori olisi rahoittanut ja myös Tyrrelin kanssa oli jo kauden 1981 jälkeen erikseen sovittu lisäehtoinen esisopimus kaudesta 1982.

Sopimus ei tuolloin ottanut tuulta alleen kun Borguddilla luultiin olevan enemmän rahaa kuin Hentonilla. Sopimus oli kuitenkin edelleen voimassa Imolaan tultaessa ja sen myötä Hentonilla oli etuoikeus Tyrrelin ajajaehdokkaaksi paremmin kuin kenelläkään muulla.

Ken Tyrrell vaati kuitenkin maksua etukäteen kauden ajoista. Imolan kisaan Hentonilla ei ollut antaa kuin 400 000 markkaa joten hänen ajonsa olivat toistaiseksi kahden kisan mittaiset. Zolderin jälkeen rahaa piti löytyä enemmän tai sitten tulisi jälleen uusi kuljettaja tilalle.

Toisaalta Tyrrell halusi vain riittävän kilpailukykyisen kakkoskuljettajan joka ei saisi tuomariston tai kanssakilpailijoiden moitteita silmille ja sitä kautta talliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Brian Hentonin palkkaaminen Tyrrelin toiseksi kuljettajaksi nosti tarvitun kilpailijamäärän 14:sta. Se oli vaan taas yksi hyvä asia kilpailun kannalta. Huono asia Hentonin palkkaus oli Beppe Gabbianin kannalta. Tyrrelin italialaiset sponsorit olivat tarjonneet Ken Tyrrelille Gabbiania ja kahden kisan ajon vastineeksi 400 000 dollaria.

Ken Tyrrell kuitenkin kieltäytyi tarjouksesta. Kysymys kenties oli kasvojen säilytyksestä jotta tallin maine ei olisi mennyt maksukuskien leikkikentäksi. Toisaalta Gabbianilla oli omia ajojaan ja lisäksi hänellä ei ollut tuoretta kokemusta. Hentonilla sen sijaan oli ja vaikka italialaiset sponsorit nurisivat niin asia oli loppuunkäsitelty.

Gabbianin ura oli sitä myöten myös F1:ssä kuljettu loppuun sillä hän ei juuri sen jälkeen pyörinyt ajajakuvioissa ja rahaakaan ei löytynyt Osellan paikkaan kauden myöhemmässä vaiheessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Gilles Villeneuve oli saapunut uunituoreella Augusta-merkkisellä helikopterilla Imolan radalle. Hänellä ja Pironilla oli vain yksi asia mielessään. Voitto ja hienon shown tarjoaminen tifosoille. Pironilla suunnitelma oli toki valmiina ja Villeneuve ei sitä tiennyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Torstaina illalla Balestre kävi kuumana kun boikottiin osallistui kuitenkin varsin paljon talleja. Balestren mielestä mustamaalaus, uhkailu ja valehtelu eivät taivuta häntä työssään ajajien henkien pelastamiseksi. Hän syytti FOCA:n edustajia sopimusten rikkomisesta ja ilmoitti myös pian tulevasta Casablancan ylimääräisestä kokouksesta. Kokous pidettäisiin 2.5.1982 ja sen mukaan käytäisiin vakavia keskusteluja lajin ja Concorden tulevaisuudesta. FISA:n mielestä FOCA:n tallit olivat rikkomuksillaan menneet liian pitkälle.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Yhteisymmärrys oli f1:ssä erittäin kaukana ja tällä kertaa tallit saivat kritiikin niskaansa. Tallien omistajat itse olivat tekemässä f1:sestä Formula B-sarjaa ajattamalla useita sarjaan kuulumattomia kuljettajia Kyalamin kisaviikonloppuna ja sen jälkilöylyissä Etelä-Amerikan kiertueella ja tuominneet kuljettajat sakkoihin.

Nyt tallit olivat itse tehneet saman tempun ajajille ja ajajat eivät olleet siitä mielissään. Keke Rosbergin ja Niki Laudan mielestä he eivät koskaan pettäneet ainakaan omin tahdoin yleisöään. Kyalamissa molempien ajajien edustajat olivat itse syyttäneet heitä siitä. Imolan boikotilla tallit olivat itse tehneet itselleen hallaa ja oli pienen muistutuksen paikka.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Balestre esitti Bernielle myös syytöksiä hänen maineensa mustamaalaamisesta ja kolmen kuukauden mittaisesta vainosta FIA:n kunniapresidenttiä von Metternichiä kohtaan. Balestren mukaan vainolla oli vain yksi ainoa tavoite:

Saada Balestre ja von Metternich ulos kokonaan päättämästä asioita ja heille myötämielisemmän lajijohtajan ja FISA:n johtajan saaminen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ensign ja March olivat myös vetäytyneet Imolasta taloussyihin vedoten. Ensignin kohdalla tilanne oli ymmärrettävämpi. Marchin kohdalla oli kyse jälleen enemmän politiikasta.

Tallin rahatilanne oli parempi Rothmansin myötä kuin Ensignilla jonka budjetti oli erittäin tiukilla ja sitä eivät helpottaneet Guerreron 500 000 dollariakaan hirveän paljon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Williamsilla ja Lotuksella oltiin sovittu tarvittaessa myös Imolan jälkeisten kisojen boikotoiminen mikäli heidän ehtoihinsa ei suostuttaisi. Molemmissa talleissa oltiin suututtu Balestren tapaan hallita f1:siä.

Brabhamilla harkittiin boikotin jatkamista Imolan jälkeenkin, mutta toisaalta lajin tulevaisuuden edun nimissä Bernie oli kuitenkin valmis jättämään boikotoinnin vain Imolaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Niki Laudan mielestä koko tilanne oli täysin surkea. F1:n piti hänen mukaansa olla urheilua eikä politiikkaa. Hänen mielestä tallit olivat pettäneet ajajat omalla boikotillaan ja lisäksi tehneet neljä erittäin suurta virhettä.

Ensin Williams ja Brabham olivat liikaa ärsyttäneet ja vedonneet päätösten jälkeen aivan turhaan enempää Brasilian tulosten ja vesitankkien puolesta. Toiseksi taas ymmärrettävistä syistä liika puolustaminen oli tuonut lisäsanktioiden uhan FOCA:n niskaan vastaisuudessa. Toisaalta Lauda näki kilpailujen kannalta Brasilian diskaukset huonona asiana.

Kolmanneksi FOCA teki Laudan mielestä erittäin pahan virheen olla tulematta Imolaan. Laudan mukaan FISA:n tehdastallit ja erityisesti Ferrari saivat vain valtavasti ilmaista mainosta Imolassa ja se heikentäisi FOCA:n asemaa entisestään. Viimeinen suuri virhe oli Laudan mielestä kilpailusta viikon kuluttua jo alunperin siirretty ja sittemmin pidettävä Casablancan kokous jossa päätettäisiin lajin tulevaisuudesta.

Poliittisesti kyse olisi ollut vain Balestren oman pelin säilymisestä ja kaikkien syntien kaataminen Bernien ja Maxin niskaan. Sitä kautta koko tilanne koskisi myös talleja. Laudan mukaan Kreivin puolustaminen oli lähinnä Balestrelle imagosyistä tapahtuvaa sillä von Metternichiä vastaan Balestre oli myös omalla vuorollaan kapinoinut monta kertaa levottomalla 70-luvulla. Toki oppi-isäänsä vastaan asettuminen oli luonut omat haasteensa ja nyt mukavan vanhan miehen ja FIA:n kunniapresidentin puolustaminen toisi vain plussaa hänen tililleen ja saisi Bernien ja tallien omistajat kuten Chapmanin näyttämään vain omaa etuaan ajavilta pelureilta.

Laudan mielestä vain ajamattomuus oli virhe. Samalla myös hän pelkäsi Prostin saavan taas liikaa etua mestaruustaisteluun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten boikotoineiden tallien tarinat ja tilanteet kauden 1982 Imolasta:

Williams: Talli boikotoi ja oli FOCA:n rivien pääjäseniä. Keke Rosbergille tilanne boikotista oli harmin paikka. Keke olisi saattanut joutua ajamaan Imolassa yksin sillä varsinaisesti talli ei ollut vielä palkannut toista kuljettajaa Reutemannin tilalle. Derek Daly oli vahvasti ehdolla, mutta peruminen antaa ainakin aikaa vielä etsiä muita kuljettajia tilalle.

Lotus: Chapman oli automaattisesti boikottiriveissä ja hänen vihansa Balestrea kohtaan oli jo entuudestaan varsin suurta. Kuljettajarintamalla oli valmiina auttamaan tallinsa puolesta vaikeuksissa ollutta Theodorea.

Se oli valmis antamaan testikuljettajilleen Geoff Leesille tai Roberto Morenolle ajovuoron tallissa. Toisaalta tallin päätös lopullisesti vetäytyä ja Theodorenkin selvä vetäytyminen rahapulan vuoksi antavat aikaa kehitystyölle tallissa.

Brabham: FOCA:n edustajana ja tallipäällikkönä Bernie Ecclestone oli tapahtuman puuhamies ja Brasilian diskauksen myötä Frank Williamsin tavoin vetäytyi myös Imolasta puhtaasti. Toivoi myös turbon kehittyvän tauon aikana testeissä.

McLaren: Ikävä välikäsi tallille. Osa tiimin jäsenistä oli boikotin kannalla ja osa taas ei ollut. Vanhoista johtajista Mayer ja Alexander olisivat halunneet Mclarenin ajavan Imolassa.

Sen sijaan Dennis ja Barnard eivät halunneet tallin menevän Imolaan. Kuljettajien mielestä boikotti oli virhe sillä Prost saattaisi päästä karkuun mm-taistossa. Talli kuitenkin vetäytyi kilpailusta.

March: Vetäytyi brittiläisen politiikan vuoksi kilpailusta. Toisaalta kilpailuviikonlopun alla italialaiset yrittäjät olisivat tarjonneet maksukuskiehdokkaana ollutta Beppe Gabbiania ajamaan yksityisellä Marchilla kilpailua.

Talli ei nähnyt kuitenkaan siinä ideaa ja näin kilpailu jää väliin tallilta. Rothmansin rahat varmistivat kilpailun väliinjätön paremmin kuin ilman sponsoreita rimpuilevien pikkutallien tilanne. Molempien ajajien mielestä kyseessä oli virheliike myöskin.

Ligier: Vetäytyi yllättäen vastoin FOCA:n ja FISA:n ennustamaa linjaa. Auton kehitystyössä on yhä häiriöitä ja kilpailussa läsnäolo olisi vain voinut aiheuttaa huonoja tuloksia. Zolderista eteenpäin kehitystyö on toivottavasti parempi.

Arrows: Liittyi boikottiin vasta saatuaan sponsoriltaan luvan yhden kilpailun poissaoloon. Jackie Oliver luotti FOCA:n yhteishenkeen ja oli valmis myös järjestön tukeen sponsoreiden menetyksen uhalla. Oliver ilmoitti tosin boikotoivansa vain Imolaa.

Siitä eteenpäin hänen tallinsa osallistuisi kilpailuihin sponsoreiden sanktioiden pelossa. Toisaalta talli oli valmis vetäytymään kilpailusta tai ajattamaan vain yhtä kuljettajaa tarvittaessa sillä se oli vapauttanut Brian Hentonin sopimuksestaan ja sillä ei ollut toista kuljettajaa.

Marc Surer oli toipunut, mutta hänen ajokuntonsa ei ollut varma. Boikotti antoi täten Surerille vielä lisää toipumisaikaa tulevaan Zolderin kilpailuun.

Ensign: Vetäytyi rahapulan vuoksi kilpailusta. Guerreron rahat toki auttavat jonkin verran mutta lisää rahoitusta on löydyttävä pian. Muuten konkurssi voi kolkuttaa.

Fittipaldi: Vetäytyi Ensignin tapaan suurten talousvaikeuksien takia. Talli on ilmeisesti sitten vuoden alun jälkeen hankkimassa talliin toista käytettävissä olevaa autoa Chico Serralle.

Kolme kuukautta sitten talli myi alunperin Kekelle kuuluneen auton kokonaan pois rahavaikeuksien myötä ja siksi, että Johnny Cecotto ei tullut ajamaan talliin neuvotteluista huolimatta.

Theodore: Vetäytyi myös Fittipaldin ja Ensignin tapaan rahavaikeuksien takia kilpailusta. Derek Daly oli vapautettu sopimuksesta jokseenkin kilpailun perumisen myötä Daly oli velvoitettu palaamaan talliin koska Williams ei ajanut kilpailussa. Toisaalta Dalyn poismenon myötä tallilla ei olisi ollut Imolassa yhtään kuljettajaa.

Lotuksen Colin Chapman oli luvannut Imolaan Teddy Yipin käyttöön testikuljettajansa eli Roberto Morenon ja Geoff Leesin. Näistä Yip oli itse valinnut Leesin ajamaan Imolassa, mutta Morenokin olisi käynyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantaina Jacques Laffite ja muutamat radalle jääneet Ligierin mekaanikot lähtivät pois tarkkailemasta tilannetta ja menivät takaisin Ligierin tehtaille Ranskaan. Imolan kilpailu oli FOCA:lta kauden huonoin boikotoitava kilpailu.

Se ajettiin lähellä Maranellon tehtaita Imolassa ja yleisöä odotettiin paikalle enemmän kuin vuotta aiemmin. Huolimatta hieman korottuneista pääsylipun hinnoista.

Italialaisia ja ennen kaikkea tifosoja ei edes kiinnostanut politiikka. Heidän mielestään oli aivan sama vaikka autoja ei kilpailussa ajaisi kahta enempää edellyttäen, että Ferrarit osallistuisivat kilpailuun.

Ja kun vielä lisättiin kokonaan italialaisia käyttänyt Alfa Romeo ja pikkuhiljaa italialaisen lehdistön huomaama uusi tähdenlento nimeltä Michele Alboreto niin ainekset kokonaan italialaiseen riemujuhlaan olivat olemassa. Renault olisi kuitenkin vastus vertaansa vailla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Imolan tynkäkisassa ainoastaan Ferrarin ja Renaultin oletettiin olevan todella kilpailukykyiset. Toisaalta pienin mahdollisuuksin myös Alfa Romeon tai Tyrrelin Michele Alboreton oletettiin saavan kilpailun voitto. Brian Henton oli taas Tyrrelin ratissa täysi mysteeri siinä vaiheessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kilpailun poikkeuksellisen luonteen takia Imolassa ei ollut Harjoituskarsintaa eikä aika-ajon karsintaa. Karsintoja ei ollut lainkaan joten jokainen mukaantullut kuljettaja pääsi kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantaina harjoituksissa moottorit paukkuivat Renaultilla ja Virallisessa harjoituksessa molempien autojen moottorit hajosivat erittäin pahasti. Aluksi pelättiin jopa Renaultin joutuvan jättämään kilpailu väliin tai ainakin vetämään pitkää tikkua kuskien kesken vara-autosta.

Puolen tunnin korjausten jälkeen kävi selväksi, että molemmat autot pystyttiin korjaamaan kilpailukuntoon sillä rungon vauriot koneen rikki repeytyessä olivat onneksi erittäin vähän ja tärkeimmät komponentit rungossa vahingoittumattomia. Ajajat joutuivat vuorottelemaan perjantain vara-autolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Didier Pironilla taas Virallisessa Harjoituksessa tuli kolari perjantaina ja lauantain hän joutuisi ajamaan vara-autolla sillä kisan auto ei tulisi käyttöön ennen sunnuntaita. Villeneuven Virallinen Harjoitus meni paljon paremmin ja Villeneuve oli alustavasti toiseksi nopein ajalla 1.31.514.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantain tavallisessa harjoituksessa moottori hajosi myös Teo Fabilla jolle ongelmat eivät suinkaan olleet ainoita. Alex Hawkridge oli edelleen erittäin vihainen Ken Tyrrelille Brain Hentonin menettämisestä. Lisäksi tallin talous oli konkurssin partaalla Candyn menettämisen myötä.

Koko tallin omistaja ja pääjohtaja Ted Toleman joutui rahoittamaan sitä omasta pussistaan ja tallin uusi pääsponsori Cougar oli oikeammin vain yksi Ted Tolemanin omistamista liikeyrityksistä. Rupert Keegan oli myös valmis maksamaan 780 000 dollaria kauden lopuista kisoista.

Tarkoituksena oli Tolemanin paikka Teo Fabin syrjäyttämistä vastaan. Keegan tavoitteli sivutoimena paikkaa myös Marchilta sillä Boeselin ajoihin ei oltu kovin tyytyväisiä. Brasilialaisen rahat vain painoivat siinä vaiheessa enemmän vaakakupissa ja Rothmans ei myöskään ollut kiinnostunut maksukuskeista.

Myöskin Derek Warwickin paikka kävi sillä Warwick oli ehdolla Williamsille sopivaa maksusummaa vastaan ja Hawkridgelle siirtosumman maksuun olisi mieluusti riittänyt Keeganin toimittama rahasumma.

Summa olisi tehnyt hänestä kolmanneksi eniten maksavan maksukuskin kaudella. Vain Manfred Winkelhock ja Chico Serra maksoivat ajoistaan enemmän. Winkelhock maksoi 800 000 dollaria ja Chico Serra maksoi miljoona dollaria kauden ajoista mikä teki hänestä kaikkien aikojen maksukuljettajan siinä vaiheessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ted Toleman itse aikoi myös tulla paikan päälle Imolaan mikä tiesi näytönpaikkaa hänen nimeään kantavalle tallille ja perjantai ei ollut hyvää mainosta vaikka vauhtia olikin autoissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Imolan viikonlopun suurin ja mielenkiintoinen asia oli myös ATS:n tilanne. Sillä ei ollut lainkaan kilpailukykyisiä renkaita. Avon oli toimittanut renkaat ATS:n autoihin siihen asti. Ikävä kyllä Avonin renkaiden tehdas oli Englannissa ja kun vielä ostosopimus oli tehty Bernien edustaman FOCA:n kanssa niin uusia renkaita ei Avonin tehtailta tullut boikotin myötä.

Toisaalta Avonilla oli myös toimitalon neuvottelut jotka koskivat yhtiön vähennyksiä kilpa-autoilussa. Karsittavien lajien joukossa oli myös formula 1. Perjantaina Günther Schmidt oli närkästynyt tilanteesta ja vain entistä vihaisempi koko FOCA:lle. Lopulta tallin autot käyttivät Long Beachissa käytettyjä renkaita.

Kun Avonin pehmeät ja kovatkin kisarenkaat olivat Extra-pidon aika-ajorenkaiden ohella ajokyvyttömiä niin lopulta talli joutui turvautumaan ainoana tallina Puurenkaisiin jotka olivat painajaismaisen hitaita. Salazarin kierrokset Puurenkailla olivat vielä 10 sekuntia hitaampia nopeimmillaan kuin hänen jo valmiiksi kuluneella Long Beachin Extra-pidon renkaalla ajamansa kierros.

Kierrosaika Long Beachista säilyneellä ainoalla Avonin Extra-sarjalla oli 1.41.255. Sillä hän jätti vain moottoririkon kärsineen Teo Fabin taakseen. Fabin aika oli 1.42.529. Tallikaveri Winkelhock ajoi lähinnä myös naurettavia kierroksia Puurenkailla.

Kahden kierroksen jälkeen Puurenkaat menivät tuhoamistehtaalle ja lähinnä ajotaitojensa puolesta tallin ainoa toinen Extra-sarja riitti nuoren ja autonsa kanssa kamppaileen Riccardo Palettin edelle.

Aika oli Winkelhockilla 1.36.155 ja Palettin aika oli 1.37.999. Salazar ajoi ainoana myös alustavat kierrokset Imolan radalla yli 2 minuutin mikä oli hyvin onnetonta ja antoivat karmean kuvan jo 70-luvulla käytetyistä pikkutallien ja ajajien painajaisesta kuten Suomessakin muistetun Theodoren ja Keke Rosbergin uran alkutaipaleen.

Järjettömän kovalla ja vielä massatuotantoauton ja f1-auton yhteiskumista valmistetulla seoksella ei tehnyt mittavan kehitystyön ja testauksen f1:ssä yhtään mitään järkevää.
 
Ylös