Belgian Grand Prix Zolder
Päivämäärä: 9.5.1982
Radan pituus: 4,262 kilometriä
Kilpailun pituus: 70 kierrosta tai 298,34 kilometriä 2 tunnin sisään.
Sää: Aurinkoinen
Yleisöä: 55 000 katsojaa
Grand Prixilla on Belgiassa pitkät ja kunniakkaat perinteet. Vuodesta 1921 lähtien on tässä flaamien ja vallonien maassa kamppailtu Grand Prixista. Sellaista ajajalegendaa, joka ei olisi onnistunut voittamaan Belgian Grand Prixia urallaan jossakin vaiheessa ei olekaan. Ascarit Antonio ja Alberto, Louis Chiron, Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola, Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Jim Clark ja monet muut heidän jälkeensä ovat jättäneet jälkensä belgialaiseen autourheiluhistoriaan.
Historia koostuu legendaarisesta Spa-Francorchampsin radasta jolla ajettiin vuosien 1950-1970 välisenä aikana 18 kertaa. Klassinen 14 kilometriä pitkä huimia mäkiä sisältänyt maantierata joutui 60-luvun lopulla Ardennien vuorijonon vaihtelevan sään ja radan turvallisuuden boikotin uhan alle. F1:ssä rata esitteli ensimmäisenä äärimmäisen nykyaikaiset Armcon kaiteet jotka ovat sittemmin kehittyneet monta kertaa paremmiksi. Pedro Rodriguez ajoi viimeisessä Span kisassa keskituntinopeudeksi 241,253 km/h.
70-luvulla Belgian kisaa yritettiin ajaa mitä erinäköisimmillä radoilla. Brysseliin ehdotettiin jopa Monacoakin lyhyempää 2,6 kilometrin mittaista katurataa. Onneksi sen paikalla ajettiin Nivellesissä mikä ei sekään ollut grand prixin riemuvoitto. Viime vuosina ja Nivellesin jälkeen pitopaikaksi on vakiintunut Zolderin moottoristadionin rata Hasseltissa 60 kilometriä Brysselistä koiliseen.
Molemmissa suorien päissä on kaksi shikaania ja reilusti hidastavia kaarteita. Toisaalta takasuoran alamäen mutkat voi ajaa keskinopealla tahdilla. Useimmat ajajat eivät kuitenkaan pidä siitä, sillä rata johtaa helposti seuraa-johtajaa -leikkiin kuin todelliseen kamppailuun. Rata on myös likainen, kapea ja keinotekoisen oloinen. Tosin turvallisuudesta ei voi tinkiä. Etenkään viime vuoden kuolemien johdosta.
Rataa on uudistettu erityisesti varikkosuorien jälkeen ja radan pinnoitetta on uudistettu. Ikävä kyllä se syö renkaita ja ei edes AA-renkailla voi ajaa kilpailua maaliin täysin luotettavasti. Sen sijaan Michelinin Enduroille rata on kuin unelma tai Pirellin Karkealle renkaalle. Toisaalta taitava ajaja Zolderissa osaa ajaa säästeliäästikin. Hitaat kaarteet syövät epätavallisen paljon myös jarruja. Zolderiin laitetaan usein Monacon ohella erikoiskestäviä jarruja ja rakennetaan autoihin erityisiä jarrupalojen ilmanottoaukkoja.
Toisaalta Zolder on äärimmäisen ristiriitainen rata. Toiset ajajat eivät pidä siitä lainkaan. Joidenkin mukaan rata on painajaiskuva Brandsista. Toisten mielestä se on nykyajan viimeisiä aitoja moottoristadionin ratoja ja on omalla tavallaan uniikki. Radan parhaimmat ohituspaikat ovat nopeissa varikon jälkeisissä mutkissa.
Radan huonoin on maalia edeltävä shikaani joka lisättiin rataan turvallisuuden takia. Se on myös radan kapein paikka. Kleinen shikaani taas on eräs nopeimmista shikaaneista mistä avautuu matka kohti ylämäkeä ja siitä erittäin nopeaan alamäkeen. Terlamen on erittäin pitkä ja nopea tuplaoikea mutkayhdistelmä. Sen voi ajaa kolmosella, nelosella tai Villeneuven tapaan jopa viitosella.
Tällöin hengenvaarallisen ulosajon riski on olemassa ja siten kuolema väijyy koko ajan varomatonta. Toisaalta radan 90 asteen mutkat ovat erittäin nopeita verrattuna vastaaviin mutkin katuradoilla. Ikävä kyllä lukuunottamatta edellä mainittuja kuuluisia mutkia radan muissa pitkissä mutkissa on aerodynamiikan myötä erittäin vaikea ohittaa.