F1 Kulukatto kaudelle 2010

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eikös se sitä just käyttänyt. Missä paperissa lukee että se pitää käyttää maaliskuussa?:doubtful:
Jep. Menee sarjaan "Ferrarin huonot taktiikat". Tästä on tulossa kaikkien aikojen Ferrari-vuosi ryssimisen osalta. Kukahan maestro siellä on taas onanoinut, kun olisi pitänyt olla läsnä :mad:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kulukatto ei koske palkkoja.
Kulukaton ulkopuolella ovat vain kuljettajien palkat sekä tietyt erikseen mainitut kuluerät, kuten markkinointi ja moottori. Insinöörien palkat luetaan kulukattoon ja tästä syystä esim. Red Bullilla menisi huomattava osa kulukattobudjetista Neweyn palkkaan.


The cost cap for 2010 will be £40m per annum*. This figure will cover all team expenditure except:

  • Marketing and hospitality;
  • Remuneration for test or race drivers, including any young driver programmes;
  • Fines or penalties imposed by the FIA;
  • Engine costs (for 2010 only);
  • Any expenditure which the team can demonstrate has no influence on its performance in the Championship;
  • Dividends (including any tax thereon) paid from profits relating to participation in the Championship.
http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9290.html
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikös se sitä just käyttänyt. Missä paperissa lukee että se pitää käyttää maaliskuussa?:doubtful:
Kun säännöt ensimmäisen kerran esiteltiin, silloin pitäisi olla hankaamassa vastaan, Ferrari ei ollut. Eli eihän ole mitään järkeä sellaisessa veto-oikeudessa joka käy milloin vain, juuri ennen kauden alkua tms. ? Maaliskuu sattuu olemaan se aika kun säännöistä ensimmäisen kerran puhuttiin, silloin ois pitäny veto-oikeus käyttää.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kun säännöt ensimmäisen kerran esiteltiin, silloin pitäisi olla hankaamassa vastaan, Ferrari ei ollut. Eli eihän ole mitään järkeä sellaisessa veto-oikeudessa joka käy milloin vain, juuri ennen kauden alkua tms. ? Maaliskuu sattuu olemaan se aika kun säännöistä ensimmäisen kerran puhuttiin, silloin ois pitäny veto-oikeus käyttää.
Maaliskuussa ei mun muistaakseni puhuttu 40Milj.£ kulukatosta, silloin julkaistiin sääntöehdotus jossa budjettikatto oli 30Milj£ sis.kuljettajien palkat, lisäksi piti mestari kruunata voittojen perusteella - nämä ehdotuksethan poistettiin/ muutettiin. Äänitorvena (FOTA:n) on ollut Montezemolo eli ferrarin "edustaja" (nooh, FOTA:n tässä tapauksessa)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos (ja mahdollisesti kun) tämä riita johtaa siihen, että yhdellä tallilla ei enää ole veto-oikeutta sääntöjen suhteen, eikä sama talli saa takuuvarmasti enemmän rahaa FOMilta kuin muut, niin onhan se urheilulliselta kannalta hyvä asia. Ainakin niille, jotka arvostavat urheilullisuutta ja haluavat F1:nkin toimivan urheilulliselta pohjalta (niin kaupallista showta kuin se onkin).
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jos (ja mahdollisesti kun) tämä riita johtaa siihen, että yhdellä tallilla ei enää ole veto-oikeutta sääntöjen suhteen, eikä sama talli saa takuuvarmasti enemmän rahaa FOMilta kuin muut, niin onhan se urheilulliselta kannalta hyvä asia. Ainakin niille, jotka arvostavat urheilullisuutta ja haluavat F1:nkin toimivan urheilulliselta pohjalta (niin kaupallista showta kuin se onkin).
Pohjaan putoaminen edessä. FIA:n johtohahmo haluaa tuhota tehdastiimit joilla on liikaa valtaa ja 100 miljoonien sponsoritulot.

Mitä jää jäljelle? Räkänen sarja johon kiinnostus lopahtaa... vaihtoehtona kompromissi? Mosley tarvitsee sitä enemmän kuin autotehtaat vaikka tämä hänen selviytymisoppi tähtää juuri tehtaiden karkottamiseen...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Pohjaan putoaminen edessä. FIA:n johtohahmo haluaa tuhota tehdastiimit joilla on liikaa valtaa ja 100 miljoonien sponsoritulot.

Mitä jää jäljelle? Räkänen sarja johon kiinnostus lopahtaa... vaihtoehtona kompromissi? Mosley tarvitsee sitä enemmän kuin autotehtaat vaikka tämä hänen selviytymisoppi tähtää juuri tehtaiden karkottamiseen...
Niin ja olen käsittänyt, että sama mies puhui 2000-luvun alussa, että F1 tarvitsee tehdastiimejä selviytyäkseen..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenkä tuon saisi purettua? Jos ferkku poistuu takavasemmalle, niin sitten ainakin, vaikka sitten myöhemmin tulisikin takaisin? Ei voine tietää...
Ferrarin lähtöön viittasin. Tosin jos Ferrari tulee takaisin, niin varmaan se taas neuvottelee FOMin kanssa itselleen muihin nähden epäreilun edun paluun ehdoksi. Ikävää, mutta hyvin mahdollista.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Jos (ja mahdollisesti kun) tämä riita johtaa siihen, että yhdellä tallilla ei enää ole veto-oikeutta sääntöjen suhteen, eikä sama talli saa takuuvarmasti enemmän rahaa FOMilta kuin muut, niin onhan se urheilulliselta kannalta hyvä asia. Ainakin niille, jotka arvostavat urheilullisuutta ja haluavat F1:nkin toimivan urheilulliselta pohjalta (niin kaupallista showta kuin se onkin).
Juu ja Max itse on niin "urheilullinen", että alunperin koko homman juoni eli kohteli talleja eriarvoisesti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin ja olen käsittänyt, että sama mies puhui 2000-luvun alussa, että F1 tarvitsee tehdastiimejä selviytyäkseen..
2000-luvun alusta on moni asia muuttunut. Silloin tilanne varmaankin oli tuo, koska säästötoimenpiteet eivät olleet kenenkään mielessä, vaikka pikkutallit olivat henkihievereissään. Kun isotkin miettivät lähtemistä, tilanne on toinen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Selvennätkö?
Täydennän. Autotehtaiden oman sarjan estääkseet tämä sama hemmo teki omaaetuaan tavoittelevan sopimuksen Ferrarin kanssa. Siis Mosley.

Sopimusta ei ole koskaan käytetty ja se on nyt todistettu mahoksi. Veto on muka olemassa mutta ei sillä ole vaikutusta?
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Täydennän. Autotehtaiden oman sarjan estääkseet tämä sama hemmo teki omaaetuaan tavoittelevan sopimuksen Ferrarin kanssa. Siis Mosley.
Noh noh eipäs takerruta pikkuseikkoihin, se oli silloin se ja nyt on nyt. Nyt Max suuri haluaa ajaa tehdastiimit sarjasta ja perustaa jokkisF1-sarjan.
 
Ylös