F1-kuskin kunto-ominaisuudet

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Siirretty Kimi Räikkösen ketjusta. -Webs-

Ulkonäöstä ei kannata välttämättä vetää liikaa johtopäätöksiä. Olen itse aikanaan kilpaillu eräässä lajissa korkealla kansallisella tasolla ja minusta oli vaikea sanoa, että kuinka rasittunut olen, sillä olemus oli aivan sama oli syke sitten 100 tai 180. Eli rastitustaso aivan eri, mutta näyttää ihan samalta ulkopuoliselle. Toiset vaihtaa väriä ja rupee hengittämään näkyvämmin eri tavalla jne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ulkonäöstä ei kannata välttämättä vetää liikaa johtopäätöksiä. Olen itse aikanaan kilpaillu eräässä lajissa korkealla kansallisella tasolla ja minusta oli vaikea sanoa, että kuinka rasittunut olen, sillä olemus oli aivan sama oli syke sitten 100 tai 180. Eli rastitustaso aivan eri, mutta näyttää ihan samalta ulkopuoliselle. Toiset vaihtaa väriä ja rupee hengittämään näkyvämmin eri tavalla jne.
Juuri näin. Kovin moni sellainen, joka ei ole koskaan harrastanut urheilua vakavissaan, ei ymmärrä, ettei ihmisestä pysty kovinkaan hyvin ulospäin sanoamaan, mikä tämän rasitustaso on. Toki sitten kun joku on aivan loppu, sen näkee helposti, mutta sitä ennen perus penkkiurheilija päättelee vain hien ja punan määrän perusteella, kuka on huonossa kunnossa ja kuka hyvässä.

Se muuten pitää vielä sanoa, että vaikka aina jaksetaan laulaa sitä laulua, että kyllähän F1-auton ajaminen on fyysisesti todella rankkaa, ja että kuskit ovat todella kovakuntoisia, niin todellisuudessahan F1-autot ovat viimeksi olleet rankkoja ajettavia ehkä joskus 90-luvulla. Nykyään se on ihan eri tasoista touhua ja kuka tahansa 19-vuotias pikku-formuloita ajava räkänokka voi hypätä ykkösen rattiin ja niskalihaksia lukuunottamatta ajaa sitä täysin ongelmitta. Eipä olisi onnistunut vaikkapa 80-luvulla. Ja varmasti F1-kuskit ovat kovakuntoisia, jos verrataan normikuntoilijaan tai jopa johonkin SM-liigan keskitasoa heikompaan kiekkoilijaan, mutta oikeisiin urheilijoihin verrattuna heistä ei saa kovakuntoisia ei sitten millään. Ja miksi edes pitäisi? Lajin mukaanhan harjoittelu ja kunto pitää mitoittaa, mutta joillakin tuntuu aina olevan kova tarve toitottaa kuskien kunnosta. Ja joo, tiedetään Button ja triathlon. Edustaa vain kovin kapeaa näkemystä kovakuntoisuudesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja varmasti F1-kuskit ovat kovakuntoisia, jos verrataan normikuntoilijaan tai jopa johonkin SM-liigan keskitasoa heikompaan kiekkoilijaan, mutta oikeisiin urheilijoihin verrattuna heistä ei saa kovakuntoisia ei sitten millään. Ja miksi edes pitäisi? Lajin mukaanhan harjoittelu ja kunto pitää mitoittaa, mutta joillakin tuntuu aina olevan kova tarve toitottaa kuskien kunnosta. Ja joo, tiedetään Button ja triathlon. Edustaa vain kovin kapeaa näkemystä kovakuntoisuudesta.
Kovalainen, Trulli ja maraton, Rosberg ja triathlon, Webber ja Tasmanian Challenge, Räikkönen ja moto- ja skicross... onhan noita esimerkkejä. Kyllähän F1-kuskit ihan porukalla ovat kovakuntoista sakkia ja pitää varmaan olla jonkin kestävyysurheilun harrastaja, että vaikkapa jollain puolimaratonilla noille pärjäisi. Aika moni "oikea urheilija" kun harrastaa tekniikka- tai voimalajeja, joissa suoritus on lyhytkestoinen.

Ei F1 tuon tason kuntoa välttämättä vaadi, mutta kestävyydestä on sen verran hyötyä, että harjoittelun tuoma kunto riittää sitten tuollaisiinkin suorituksiin.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Kovalainen, Trulli ja maraton, Rosberg ja triathlon, Webber ja Tasmanian Challenge, Räikkönen ja moto- ja skicross... onhan noita esimerkkejä. Kyllähän F1-kuskit ihan porukalla ovat kovakuntoista sakkia ja pitää varmaan olla jonkin kestävyysurheilun harrastaja, että vaikkapa jollain puolimaratonilla noille pärjäisi. Aika moni "oikea urheilija" kun harrastaa tekniikka- tai voimalajeja, joissa suoritus on lyhytkestoinen.

Ei F1 tuon tason kuntoa välttämättä vaadi, mutta kestävyydestä on sen verran hyötyä, että harjoittelun tuoma kunto riittää sitten tuollaisiinkin suorituksiin.
Mitä poltatkin, lopeta se.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kovalainen, Trulli ja maraton, Rosberg ja triathlon, Webber ja Tasmanian Challenge, Räikkönen ja moto- ja skicross... onhan noita esimerkkejä. Kyllähän F1-kuskit ihan porukalla ovat kovakuntoista sakkia ja pitää varmaan olla jonkin kestävyysurheilun harrastaja, että vaikkapa jollain puolimaratonilla noille pärjäisi. Aika moni "oikea urheilija" kun harrastaa tekniikka- tai voimalajeja, joissa suoritus on lyhytkestoinen.

Ei F1 tuon tason kuntoa välttämättä vaadi, mutta kestävyydestä on sen verran hyötyä, että harjoittelun tuoma kunto riittää sitten tuollaisiinkin suorituksiin.
Jos mielestäsi kunto = kestävyyskunto, niin OK. En vain oikein ole koskaan ymmärtänyt, miksi niin moni näin ajattelee. Todellisuudessa se kun on vain hyvin kapea ja aika usein ei-niin-tärkeä mittari ihmisen fyysisestä suorituskyvystä.

No joo, off-topiciksi menee.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Asiallisemminkin voisi näin asiapuolella kommentoida. Viitsisitkö vähän selventää, että mikä tuossa nyt oli pielessä?
Jos kommenttiani pitää selventää, niin tällä foorumilla on todella paljon pielessä...

KVG G-force
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Se muuten pitää vielä sanoa, että vaikka aina jaksetaan laulaa sitä laulua, että kyllähän F1-auton ajaminen on fyysisesti todella rankkaa, ja että kuskit ovat todella kovakuntoisia, niin todellisuudessahan F1-autot ovat viimeksi olleet rankkoja ajettavia ehkä joskus 90-luvulla. Nykyään se on ihan eri tasoista touhua ja kuka tahansa 19-vuotias pikku-formuloita ajava räkänokka voi hypätä ykkösen rattiin ja niskalihaksia lukuunottamatta ajaa sitä täysin ongelmitta. Eipä olisi onnistunut vaikkapa 80-luvulla.
F1-autojen fyysiyys johtuu kiihtyyksistä. Ei ratin, vaihdelaatikon tai jarrupolkimen jäykkyydestä. Pirellit ja välitankkausten poistuminen on lieventänyt vaatimusta hiukan, mutta autot vaativat silti parempaa fysiikkaa kuin 80-luvun selvästi hitaammat autot. Fyysisimmillään F1 oli luultavasti 2004(nopeimmat autot).

F1 kuntohehkutuksessa unohdetaan, että tärkein asia on painon hallinta. Kuljettajan fysiikan pitää olla juuri riittävä, mutta ei yhtään enempää, koska jokainen ylimääräinen gramma on poissa paremmasta paikasta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ei tuossa "Mitä poltatkin, lopeta se." -kommentissa sinänsä mitään selventämistä ole. Heitetään ilmoille idea, että lainatun viestin kirjoittaja pössyttelee jotain jatsitupakkaa tai kovempia aineita piipussaan/bongissaan/sätkässään. Erittäin epäselväksi sen sijaan jäi, että miten polttamiskommentti liittyi lainatun viestin sisältöön, jossa en itse ainakaan mitään varsinaisia virheitä huomannut. Enkä polta mitään eli "minkäkin polttamisen lopettaminen" ei tässä tapauksessa ole optio.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos mielestäsi kunto = kestävyyskunto, niin OK
Tyypillinen hauistaan pumpanneen kommentti.
Kunto nyt on lihaskuntoa, hapenottokykyä, kestävyyttä ja koordinaatiota. Formulakuskilla mikään näistä ei oikein saisi prakata ja vaikka seals-kaverilla se voi olla hengenvaarallista.

Jos ajatellaan Kimin kestävyyttä ja koordinaatiota niin varmasti on sirkuksen kärkimiehiä. Ehkä sitten penkillä tai maratonilla joku pistelee meneen ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Maratoonarin siis täytyy olla kovempi, koska hän itse juoksee 42km ja F1-kuski ei yhtään.

Montakos G:ä maratooni kokee jarrutuksissa tai kiihdytyksissä?
Entäpä sivuttais kiihtyvyydet ja erityisesti niiden rajut suunnanmuutokset?
Miten maratoonari sietää alustan epätasaisuudesta johtuvat aasinpotkut persuksiin?
On hämmästyttävää, että maratoonari hanskaa yllämainituista syistä johtuvat näkökentän kapenemiset ja hämärtymiset.
Lisäksi maratoonari tarvitsee erittäin nopean reaktiokyvyn, jottei tulisi peräänajoja ja muistaa jättää mutkissa tilaa ihan ääreisnäön avulla...
Miten useasti Maratoonari joutuu kommunikoimaan tiimin teknisenhenkilöstön kanssa, liittyen säätöihin, joita maratoorilla on edessään...
Miten monta kertaa maratoonari tuo itsensä juotto alueelle, jossa tiimihenkilöstöt ovat hengenvaarassa, jos maratoonarilla karkaa mopo käsistä.
Lähes kaikki yllämainittu noin 50 - 70 kiekkaa säässä kuin säässä.

Jukra, kyllä maratoonari on niin kova. Sehän pieksisi Moto-GP kaveritkin ihan mennen-tullen

Edit
Täällä porukka vaikuttaa olevan modea myöten ihan pihalla. Rautalankaa?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos mielestäsi kunto = kestävyyskunto, niin OK. En vain oikein ole koskaan ymmärtänyt, miksi niin moni näin ajattelee. Todellisuudessa se kun on vain hyvin kapea ja aika usein ei-niin-tärkeä mittari ihmisen fyysisestä suorituskyvystä.
No se kestävyyskunto nyt vain sattuu olemaan se, mitä F1-kuljettajat (lähinnä niskalihasten ohella) harjoittelevat. Ei ole oikein järkeä verrata jonkun korkeushyppääjän, moukarinheittäjän tai mäkihyppääjän kuntoon, kun nuo vaativat ihan eri ominaisuuksia.
No sen takia sitä kestävyyttä F1:ssä juuri harjoitellaan, että G-voimia kestetään paremmin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No se kestävyyskunto nyt vain sattuu olemaan se, mitä F1-kuljettajat (lähinnä niskalihasten ohella) harjoittelevat. Ei ole oikein järkeä verrata jonkun korkeushyppääjän, moukarinheittäjän tai mäkihyppääjän kuntoon, kun nuo vaativat ihan eri ominaisuuksia.

No sen takia sitä kestävyyttä F1:ssä juuri harjoitellaan, että G-voimia kestetään paremmin.
Kyllä kyllä, olen tästä ihan samaa mieltä. Alkuperäinen kommenttini viittasi vain siihen, kuinka usein F1-kuskeista sanotaan heidän olevan yleisesti ottaen kovakuntoisia urheilijoita ja perusteena käytetään myös usein esim. yksittäisten kuskien triathlon-tuloksia jne. Nimenomaan yleisesti ottaen F1-kuskit kun eivät ole todellakaan kovakuntoisia urheilijoita. Heillä kun on fyysisen suorituskyvyn paletista hyvin harva osa-alue huipputasolla.

Mainitsin myös ihan erikseen, että harjoittelu ja mittarit tulee valita lajin mukaan, mutta toki jos halutaan etsiä juuri yleisesti ottaen kovakuntoisia urheilijoita, niin se voidaan tehdä arvioimalla fyysisen suorituskyvyn eri osa-alueita ja katsomalla, minkä lajin harrastajilla niistä muodostuu vahvin kokonaisuus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä on G-voima?
No se on se sinun G-force suomeksi. Ihan yleisesti käytetty käännös, liekö virallinenkin.
Kyllä kyllä, olen tästä ihan samaa mieltä. Alkuperäinen kommenttini viittasi vain siihen, kuinka usein F1-kuskeista sanotaan heidän olevan yleisesti ottaen kovakuntoisia urheilijoita ja perusteena käytetään myös usein esim. yksittäisten kuskien triathlon-tuloksia jne. Nimenomaan yleisesti ottaen F1-kuskit kun eivät ole todellakaan kovakuntoisia urheilijoita. Heillä kun on fyysisen suorituskyvyn paletista hyvin harva osa-alue huipputasolla.
No eihän minkään muunkaan lajin urheilija ole kuin oman lajin kuntovaatimusten mukaan hyvässä kunnossa. Kyllä F1-kuljettajat ovat kovakuntoisia urheilijoita, jotka kuntoharjoittelevat tunteja päivittäin. Minulle on nyt jäänyt vähän hämäräksi, että kehen verrattuna F1-kuskit nyt ovat mielestäsi huonokuntoisia.
Mainitsin myös ihan erikseen, että harjoittelu ja mittarit tulee valita lajin mukaan, mutta toki jos halutaan etsiä juuri yleisesti ottaen kovakuntoisia urheilijoita, niin se voidaan tehdä arvioimalla fyysisen suorituskyvyn eri osa-alueita ja katsomalla, minkä lajin harrastajilla niistä muodostuu vahvin kokonaisuus.
Jep, ja siinä F1-kuskit saattaisivat olla yllättävänkin vahvoilla, koska harjoittelevat enemmän kestävyyttä kuin voima- ja tekniikkalajien urheilijat, mutta myös enemmän voimaa kuin kestävyysurheilijat.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
No, on se oppi tämäkin ilta.

Se ja Tämä eivät ilmeisesti ole elämässään tehnyt kovinkaan monta g:ä yhtään missään.
No, eihän se haittaa näppisf1ajamista tällä foorumilla, vai mitä?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Taitavat jotkut tuossa edelle etsiä g-pisteitä yhä vaan.

Mainittakoon nyt, etteivät nuo kotimaiset hornet-miehet järjestään mitään kaksisia coopereita juokse. Aseveljet erikoisjääkärit painelee selkeästi ohi mutta ei ne yks kaks hävittäjässä pärjäisi.
 
Ylös