Oma näkemykseni aiheesta saa yleensä ihmisillä tunteet pintaan, joten tuonpa sen tässä esiin.
F1 on moottoriurheilua, ei urheilua. Kaikki tulokseen ratkaisevasti vaikuttavat fyysiseen suorituskykyyn liittyvät tekijät liittyvät auton fyysiseen suorituskykyyn, eivät kuskin. Kuskin pitää olla riittävässä fyysisessä kunnossa, että voi ajaa autoa, mutta auto on se fyysisen suorituskyvyn väline, jonka fyysinen suorituskyky ratkaisee tuloksen. Kuskin fyysinen suorituskyky ei lisää auton suorituskykyä.
100m juoksussa asia on toisin, juoksijan suorituskyky ratkaisee ja ei ole mitään riittävää suortuskyvyn tasoa, ellet ole Usain Bolt. Eli parempi suorituskyky johtaa suoraan parempaan tulokseen, oli suorituskyky kuinka hyvä tahansa.
Toki tämä pätee täysin vain puhtaasti fyysisiin lajeihin, kuten juoksu, uinti, painonosto jne. Esimerkiksi jalkapallo ym. ovat hieman eri asia, sillä voidaan sanoa, että taito on ratkaisevin tekijä, eikä fyysisen suorituskyvyn kasvattaminen paranna tulosta kuin vähäisesti tietyn pisteen yli, toisin kuin vaikka pikajuoksussa.
On toki monia lajeja, jotka on rajatapauksia, niistä ei ole tarkoitus nyt väitellä, kunhan toin yhden näkökulman tähän. Itse pidän noita puhtaasti fyysisiä lajeja eniten "puhtaana" urheiluna, koska ne mittaava selkeimmin fyysistä suortuskykyä. Toki taito ja koordinaatio ovat myös fyysisen suorituskyvyn osa-alueita, mutta ne voivat liittyä moneen muuhunkin asiaan elämässä, joita ei lasketa urheiluksi. Esimerkiksi se peli, jossa pitää painaa vilkkuvia nappeja mahdollisimman nopeasti jne. Tämä siis vain oma näkökulma, tiedän, ettei muut tähän yleensä yhdy. :alppu:
Pontti katosi matkalla, mutta ehkä se on se, että kuskit on hyvässä kunnossa, mutta ei ole se lajin kannalta tärkein asia se juoksu kunto tai vastaava. Moottoriurheilu eroaa muusta urheilusta muunkin kuin nimen osalta (toki riippuu lajista, osassa fyysisyys isommassa roolissa kuin toisissa). Kaikki on hyviä siinä missä heidän pitää olla hyviä. F1 kuskien kesken paremmuuden ratkaisee kolmiulotteinen hahmotuskyky, koordinaatio, kyky ottaa vastaan tietoa auton ja ratin kautta ja tulkita pidon määrää, kylmähermoisuus jne jne.