F1-kuskin kunto-ominaisuudet

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei ole täällä ainakaan tehnyt yhtään tiukkaa ymmärtää Revoltin pointtia.
Aika kauan sai selailla ennenkö löytyi Revoltilta viesti, joka sisältää jotain muutakin kuin pullistelua ja meuhkausta. Jotain pari kymmentä viestiä ja noin kahdessa oli asiaakin eksynyt sekaan.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Fysiikan osuus olisi vähän suurempi jos välitankkaukset olisivat mukana lajissa. Kierrosnopeudet nousisivat ja samalla kuskin rasitus.
Niin.. tai jos säännöt noin muuten olis erilaiset. Ensimmäinen asia mikä loppuu kun suunnittelijoille annetaan vapaat kädet on ihmiskehon fysiikka. Oli siellä miten tahansa treenattu ja valmennettu ihminen
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Pidetään keskustelua hengissä...

Oli täällä aikaisemmin puhetta voiman merkityksestä. Ainakin maksimivoima on helposti mitattavissa ja se sanoo taviksellekkin jotain. Onko kukaan kuullut koskaan missään F1 kuskien tai muiden kertovan heidän voimatasoistaan?

Aina kuulee maratooneista ja triathloneista ja muista nylkytyksistä, mutta en ainakaan itse ole kuullut voimista. Ehkä tämä johtuu siitä, että voiman merkitys on pieni ja / tai siitä, että ovat niin heikkoja, että eivät kehtaa tuoda julki :D

Ovat sanoneet ainakin, että jaloissa pitää olla voimaa, että jaksaa painaa koko kisan tarpeeksi kovaa jarrupoljinta. Ei kyllä ole prässituloksia tai staattisia voimantuottoarvoja näkyny (ne ei tietysti sano tavikselle kauheasti ja esim prässitulokset riippu aika paljon prässistä ja liikeradasta).
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Pidetään keskustelua hengissä...

Oli täällä aikaisemmin puhetta voiman merkityksestä. Ainakin maksimivoima on helposti mitattavissa ja se sanoo taviksellekkin jotain. Onko kukaan kuullut koskaan missään F1 kuskien tai muiden kertovan heidän voimatasoistaan?

Aina kuulee maratooneista ja triathloneista ja muista nylkytyksistä, mutta en ainakaan itse ole kuullut voimista. Ehkä tämä johtuu siitä, että voiman merkitys on pieni ja / tai siitä, että ovat niin heikkoja, että eivät kehtaa tuoda julki :D
Maksimi voimasta ei kestävyyden kannalta ole juurikaan merkitystä ja isot lihakset taitaa jossakin kohtaa olla haitaksi kestävyyttä ajatellen. Muuten kyllä voiman kehittäminen helpottaa arkielämää niinkin olemattomassa asiassa kuin ruokakassin kantaminen kaupasta autoon ja autosta keittiöön.
Olen kulkenut salilla kahden n.60kilosen kossin kanssa jotka ovat ravintolassa töissä, kaljatynnyrin siirto ja vaihtaminen kuulemma helpottunu kummasti.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Maksimi voimasta ei kestävyyden kannalta ole juurikaan merkitystä ja isot lihakset taitaa jossakin kohtaa olla haitaksi kestävyyttä ajatellen. Muuten kyllä voiman kehittäminen helpottaa arkielämää niinkin olemattomassa asiassa kuin ruokakassin kantaminen kaupasta autoon ja autosta keittiöön.
En ymmärrä miksi lainaat viestiäni, kun tämä ei liity siihen juuri mitenkään. En puhu kestävyydestä tai lihasmassasta, vaan ainoastaan kuljettajien voima-arvioista. Tiedän varsin hyvin, että kestävyys ja voima sekä lihasmassa ovat osittain toisensa "poissulkevia" ominaisuuksia, mutta siitä ei nyt ollut kyse...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
http://bleacherreport.com/articles/30864-formula-1-are-f1-drivers-considered-athletes

The Arms

Drivers need incredibly strong arms for obvious reasons and while muscle is good, bulk is bad. This is why you don’t see an F1 driver getting into his car with arms like Mike Tyson. The muscles must be incredibly strong but not so big that the driver is carrying extra weight or size.

Finnish driver Heikki Kovalainen for example will train his arm muscles to be strong by sitting balanced on a gym ball and holding out a three kilograms weight in front of him like it is a steering wheel.
Tää kaveri todellaki tietää mitä voimalla yleensä tarkoitetaan :D

Mutta oli täällä jotain mielenkiintoistakin faktaa

The Legs

What does it take to stop this car that’s hurtling towards the next corner at 200 mph? Our driver needs to generate 80 kilograms of downward pressure on the brake pedal just to get this beast to slow.
Muistelen, että kun tuli kokeiltua 19 vuotiaana tuollaista staattista levyä vasten polkemista, niin yhdellä jalalla sain 120 asteen polvikulmalla vähän yli 300 kiloa. Toisin sanoen 80 kiloa on vähän reilu 1/4 siitä maksimista. Olin pari vuotta tehnyt voimaharjoittelua muun harjoittelun ohella tuolloin, enkä todellakaan ollut mitenkään erityisen vahva. Toki 1,5 tuntia kun tuota tekee, niin varmaan tuntuu jalassa...
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Muistelen, että kun tuli kokeiltua 19 vuotiaana tuollaista staattista levyä vasten polkemista, niin yhdellä jalalla sain 120 asteen polvikulmalla vähän yli 300 kiloa. Toisin sanoen 80 kiloa on vähän reilu 1/4 siitä maksimista. Olin pari vuotta tehnyt voimaharjoittelua muun harjoittelun ohella tuolloin, enkä todellakaan ollut mitenkään erityisen vahva. Toki 1,5 tuntia kun tuota tekee, niin varmaan tuntuu jalassa...
Heh. Elikkä ajamiseen riittää kun jaksaa suurin piirtein kantaa oman painonsa jalalla n. 15 kertaa puolessa toista minuutissa
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Heh. Elikkä ajamiseen riittää kun jaksaa suurin piirtein kantaa oman painonsa jalalla n. 15 kertaa puolessa toista minuutissa
Juu, ja toki tuo paine tarvitaan vain kun jarrutetaan suurista nopeuksista, oletan, että paineen pitää olla pienempi, kun jarrutetaan pienemmästä vauhdista, koska vähemmän D-forcea = renkaat lukitsee pienemmällä paineella. Toki jokainen jarrutus tapahtunee laskevalla jarrutuspaineella, kun auton hidastuessa D-forcen määrä vähenee (ja mahdollisesti jarrutuksen lopussa myös käännetään jo mutkaan). Erona siis se, että kovasta vauhdista kun jarrutetaan, voidaan aloittaa kovemmalla paineella. Esim Monacossa ei taideta jarruttaa kovasta vauhdista, kuin 2 tai 3 kertaa per kierros tjsp.
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
En ymmärrä miksi lainaat viestiäni, kun tämä ei liity siihen juuri mitenkään. En puhu kestävyydestä tai lihasmassasta, vaan ainoastaan kuljettajien voima-arvioista. Tiedän varsin hyvin, että kestävyys ja voima sekä lihasmassa ovat osittain toisensa "poissulkevia" ominaisuuksia, mutta siitä ei nyt ollut kyse...
Jotaki yritin vastailla omalla tavallani mutuillen liittyen F1 kuljettajien voimajuttuun. Meni toki vierestä eikä välttämättä läheltäkään edes.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Ehkäpä Suomessa on taas vähän sellainen kausi, että kun ei ole hyviä kuskeja tai näitä suurta menestystä nauttivia niin on sitten niitä menestystä nauttivia oheishenkilöitä?:wink:

Homma on kuin aikanaan olleen Thierry Boutsenin suomalaispilotin paistattelu belgialaisen menestyessä radoilla.

Sen enempää noihin vanhempiin aikoihin viittaamatta on ainakin hiilikuitujarrujen ja nykyaikaisten komposiittijarrujen painaminen ainakin jonkin verran helpompaa kuin vanhempien aikojen hiilikuitujarrujen tai puhumattakaan sitten täysiteräsjarruista. Nuo lihasten painokuntoluokat per tutkimus muistaakseni tarkoittaa sitä, että kuljettajan pitäisi tuottaa tiettyä painoa luokkaa x vastaava voima kuin, että kirjaimellisesti työnnetään painoa nimellistä voimaa käyttäen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9216
Törmäsin tällaiseen uutisen: http://www.ilkka.fi/urheilu/salmela-vaihtaa-kaukalon-formulasirkukseen-1.1543948

Aika jäätävää jos tosiaan seitsemällä kuskilla on suomalainen kuntovalmentaja. Onhan tuo nyt jo vähän siihen rinnastettavissa, että tästä maasta on tullut kolme maailmanmestaria. Eikö muualla osata valmentaa vai mitä ihmettä? Hieno homma, ei siinä mitään mutta aika erikoista silti.
Viime vuoden puolella formulalähetyksissä puhuttiin, että suomalaiset kuntovalmentajat olivat päässeet hommiinsa pitkälti Aki Hintsan kontaktien kautta. Saa nähdä muuttuuko tilanne, kun Hintsa ei enää formulapiireissä työskentele.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Viime vuoden puolella formulalähetyksissä puhuttiin, että suomalaiset kuntovalmentajat olivat päässeet hommiinsa pitkälti Aki Hintsan kontaktien kautta. Saa nähdä muuttuuko tilanne, kun Hintsa ei enää formulapiireissä työskentele.
No en tiedä.. eikös Suomessa urheilulääketiede(fysioterapeutit&lääkärit) ole maailman huippua? Täällä on hyvää koulutusta. Eiköhä noiden nykyistenkin suhteilla päästä sisälle.
 
Ylös