F1 moottorin jäähdytyksestä....

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ei se ollut mitään saivartelua, etenkään "ilmajäähdytteisen" moottorin yhtydessä. Siinä pääasiallinen jäähdytys tapahtuu nimenomaan öljyn välityksellä. Kuplassa ei tosin ihan 30 litraa tarvita, mutta öljyjäähdytin siinäkin on puhallinkotelossa.
 

Ilesoft

Active member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
36
Sijainti
Stadi
Onko tuohon jäähdytysjärjestelmän pop-off venttiiliin jotain linkkiä? Rellun koneessa oli ainakin 90-luvun lopulla jäähdytysnesteen lämpötila jopa 160C. Käyttöpaine oli 6 barin luokkaa. Etuna oli se että suuremmalla lämpötilaerolla saatiin aikaan suurempi lämmönvaihtuvuus.

Vinosti asennettujen jäähdyttimien etu on tietenkin mahdollisimman suuri jäähdytyspinta-ala mahdollisimman pienellä ilmanvastuksella. Lisäksi ilmanottoaukot tehdään hieman pienemmiksi kuin jäähdyttimen etuprojektio, jolloin ilmavirta saadaan hidastumaan ennen jäähdyttimen läpi kulkemista.

Kaikenlaiset ylimääräiset "kidukset" moottorikatteissa parantavat jäähdyttimien ilmavirtausta, mutta huonontavat taaempien osien aerodynamiikkaa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ilesoft sanoi:
Onko tuohon jäähdytysjärjestelmän pop-off venttiiliin jotain linkkiä? Rellun koneessa oli ainakin 90-luvun lopulla jäähdytysnesteen lämpötila jopa 160C. Käyttöpaine oli 6 barin luokkaa. Etuna oli se että suuremmalla lämpötilaerolla saatiin aikaan suurempi lämmönvaihtuvuus.
En tiedä onko asialla käytännössä merkitystä mutta suuremmalla lämpötilaerolla saadaan myös parempi terminen hyötysuhde.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Menee kyllä nyt h*lvetisti ohi topikin, mutta ei tuota 917:n alkuperäistä aerodynamiikkaa kannata kovin hirveesti alkaa kehumaan. Siis ilmanvastuskerroin oli varmasti kohdillaan ja sitä myöten suoranopeudetkin koska voimaakin löytyi, mutta auto oli alkujaan aivan kamala ajettava. Piiran Petrinkin mainostamaan Porsche DVD:hen kannattaa perehtyä...
 

Ilesoft

Active member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
36
Sijainti
Stadi
Otto Hokkanen sanoi:
2005 FORMULA ONE TECHNICAL REGULATIONS. Kaipaamasi tieto löytyy pykälästä 7.5
Kiitos! Tämä on hyvä linkki. :)

Mielenkiitoinen tuo kohta 9.5.1

Any system or device the design of which is capable of transferring or diverting torque from a slower to a faster rotating wheel is not permitted.
Eikö F-ykkösissä todellakaan ole tasauspyörästön lukkoa, eli luistonrajoitinta :eek!: Minä olen aina kuvitellut että lukko olisi tuollaisilla tehömäärillä vakiovaruste :)
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ilesoft sanoi:
Kiitos! Tämä on hyvä linkki. :)

Mielenkiitoinen tuo kohta 9.5.1



Eikö F-ykkösissä todellakaan ole tasauspyörästön lukkoa, eli luistonrajoitinta :eek!: Minä olen aina kuvitellut että lukko olisi tuollaisilla tehömäärillä vakiovaruste :)
Kyllähän ykkösissä lukot pitäisi olla? Tarkoittaakohan tuo pykälä sitä BAR -tallin käyttämää juttua joku aika sitten?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ilesoft sanoi:
Kiitos! Tämä on hyvä linkki. :)

Mielenkiitoinen tuo kohta 9.5.1



Eikö F-ykkösissä todellakaan ole tasauspyörästön lukkoa, eli luistonrajoitinta :eek!: Minä olen aina kuvitellut että lukko olisi tuollaisilla tehömäärillä vakiovaruste :)


Tossa sanotaan kato momentin siirtämistä toiselta pyörältä toiselle. Takapyörille kun tuodaan koneesta voimaa, niin se ei mene ensin toiselle pyörälle, josta toiselle, vaan voimaa ohjataan jonkinlaisella tasauspyörästöjutulla. Siinä ei siis siirretä voimaa toiselta pyörältä toiselle, vaan valitaan kummalle pyörälle siirretään mitenkin paljon voimaa moottorista. Ja eihän vetopidon kannalta olisi järkeä siirtää voimaa hitaammalta pyörältä nopeammalle suoraan ajettaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Ilesoft

Active member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
36
Sijainti
Stadi
Jep. En huomannutkaan että siinä sanottiin hitaammin pyörivältä nopeammin pyörivälle. Mitähän hyötyä tuommoisesta laitteesta sitten olisi, kun se kerran on säännöissä kielletty?

Ihan heti ei tule mieleen mitään syytä siirtää pitävältä pyörältä vetoa pois.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ilesoft sanoi:
Jep. En huomannutkaan että siinä sanottiin hitaammin pyörivältä nopeammin pyörivälle. Mitähän hyötyä tuommoisesta laitteesta sitten olisi, kun se kerran on säännöissä kielletty?

Ihan heti ei tule mieleen mitään syytä siirtää pitävältä pyörältä vetoa pois.
Ei siinä siirretä vetoa paremmin pitävältä pyörältä pois vaan juuri päinvastoin, normaalissa mutkassa sisäkaarteen puoleinen pyörä pyörii hitaammin ja normaali tasauspyörästö jakaa voiman tasan, perinteinen lukko enemmän hitaammin pyörivälle ja optimaalinen tilanne olisi siirtää suurempi osa voimasta nopeammin pyörivälle ulkokaarteen pyörälle.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Heatpipe jäähdytystä vaan kehiin. Eli siinä lämpö siirretään nestettä kiehuttamalla jäähdytyspintoihin, missä neste taas lauhtuu ja valuu takaisin jäähdyttämään. Tuolla tavalla voisi lähes kaikkia auton ulkopintoja hyödyntää jäähdytyksessä aerodynamiikan siitä kärsimättä.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Paitsi että hiilikuitu ei toimi kovinkaan hyvin lämpöä siirtävänä väliaineena ja tarvittava määrä metallia toimivaan järjestelmään painasi liikaa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
bigbear sanoi:
Heatpipe jäähdytystä vaan kehiin. Eli siinä lämpö siirretään nestettä kiehuttamalla jäähdytyspintoihin, missä neste taas lauhtuu ja valuu takaisin jäähdyttämään. Tuolla tavalla voisi lähes kaikkia auton ulkopintoja hyödyntää jäähdytyksessä aerodynamiikan siitä kärsimättä.
Päivän vitsi :D
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Jostakin muistaakseni lukenut, että ne paineistetut jäähynesteet olis siinä 120C kun toimivat normaalisesti.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
hannu^ sanoi:
Kyllähän ykkösissä lukot pitäisi olla? Tarkoittaakohan tuo pykälä sitä BAR -tallin käyttämää juttua joku aika sitten?
Varmaankin. Ja Benettonkin koikeili kaudella '99 huonolla menestyksellä. Ja kaudella '98 McLarenilla oli jotain kikkoja jolla saatiin jarrutettua etupyörillä ideaaleilla voimilla.

Eikös periaatteessa takana lukot hoida ihan samaa asiaa. Ainakin silloin kun veto on päällä. Eli jarrutuksessa sadaan takapyörien välillä siirrettyä voimia noilla jutuilla ja säädettyä renkaiden pyörimisnopeuksia ja balanssia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
J.Heldenview sanoi:
Varmaankin. Ja Benettonkin koikeili kaudella '99 huonolla menestyksellä. Ja kaudella '98 McLarenilla oli jotain kikkoja jolla saatiin jarrutettua etupyörillä ideaaleilla voimilla.
Ei se kyllä taida siihen viitata. B.A.R:n ja Benettonin systeemit siirsivät voimaa nimenomaan hitaammin pyörivälle pyörälle, jotta se ei lukkiutuisi jarrutuksessa, muistelisin.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Bobakki sanoi:
Ei se kyllä taida siihen viitata. B.A.R:n ja Benettonin systeemit siirsivät voimaa nimenomaan hitaammin pyörivälle pyörälle, jotta se ei lukkiutuisi jarrutuksessa, muistelisin.
Eikös hitaammin pyörivä pyörä ole juuri se pyörä, joka on menossa lukkoon.

Kyllä sitä voimaa siirrettiin nimenomaan siltä hitaammalta nopeammalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Spam sanoi:
Eikös hitaammin pyörivä pyörä ole juuri se pyörä, joka on menossa lukkoon.
No tietenkin, kuinka niin? Mainitsin sen siksi, että tuo sääntö, jota yllä lainattiin kuului, että voimaa ei saa siirtää hitaammalta pyörältä nopeammalle.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Bobakki sanoi:
No tietenkin, kuinka niin? Mainitsin sen siksi, että tuo sääntö, jota yllä lainattiin kuului, että voimaa ei saa siirtää hitaammalta pyörältä nopeammalle.
Emmä mitenkään pahalla, mutta täten niin (tossa alla koko virkkeesi suoraan lainattuna).

"B.A.R:n ja Benettonin systeemit siirsivät voimaa nimenomaan hitaammin pyörivälle pyörälle, jotta se ei lukkiutuisi jarrutuksessa, muistelisin."
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
J.Heldenview sanoi:
kaudella '98 McLarenilla oli jotain kikkoja jolla saatiin jarrutettua etupyörillä ideaaleilla voimilla.
En tiedä puhutaanko nyt samasta aiheesta, mutta muistaakseni McLarenilla oli toinen jarrupoljin, jolla 'jarrutettiin' sisäpuolen takapyörää kaarteesta kiihdyttäessä, joten se ei sutinut yhtä herkästi. Tämä tosin taisi olla käytössä jo kauden '97 loppupuolella, ja se kiellettiin heti Melbournen '98 avauskilpailun jälkeen.

Aika hatarat muistikuvat noista yksityiskohdista tosin, joten korjatkaa jos oon väärässä.
 
Ylös