F1, nykyisin muovia?

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Edellinen kausi oli olosuhteista huolimatta osoitus siitä, että intohimo on miltei kokonaan vaihtunut arkiseen muovisuuteen. Formuloista on tehty tuote arkisille TV-katsojille ja klovneille, jotka eivät ymmärrä mitään lajin perinteistä tai historiasta.

Michael Schumacherin poistuminen oli kova kolaus mutta Räikkönen on nopea kuljettaja ja ei oma tylsistyminen ole nykyisestä sukupolvesta kiinni. Alonso on räväkkä persoona ja Hamilton kykeni tulokaskaudellaan ällistyttäviin suorituksiin.

Ongelma syntyy kun uusia ratoja halutaan väkisin luoda banaanivaltioihin vanhojen moottoripyhättöjen kustannuksella. Uudet radat ovat pitkien suorien ja tiukkojen neulansilmien kombinaatioita, koska se on järjestäjien mielestä ainoa keino luoda ohituspaikkoja nykyisille autoille. Missä haastavuus?

Kilometrien mittaiset turva-alueet johtavat siihen, että kuljettajan tehdessä virheen hän voi palata radalle hetkessä ilman pienintäkään ongelmaa.

Jos ovat radat tylsiä niin ihmiset vievät niistäkin voiton. Kiinalaiset katselijat näkevät vain värieroja ohi paahtavissa autoissa. Shanghaissa sain osakseni lähinnä murhaavia mulkauksia kun juhlin Ferrarin voittoa muiden istuessa hiljaa kuin kirkossa. Tuskin Dubaissa on sen kummempi tunnelma.

90-luvulla Monzassa ihmiset polttivat soihtuja ja lauloivat kuin Serie A:n futismatseissa parhaimmillaan. Mutta nyt Italiassakin jengi on kyllästynyt nykyiseen (Raha ratkaisee, pahimpana esimerkkinä Mclaren-skandaali.) menoon vaikka Ferrarin voitto toisikin vielä tunteet hetkellisesti pintaan.

Tuleva kausi on varmaankin omalta osaltani viimeinen, jos ei ihmeitä tapahdu. Tattista vaan Bernie ja kumppanit [/vuodatus ohi]
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Kyllähän siitä fiilis vähän menee, kun koitetaan yhdistää formula ykköset ja taloudellisuusajot. Pisaralla pisimmälle -kilpailut on ihan erikseen, ei sitä tarvitse koittaa soveltaa formuloihin. Säästetään, säästetään. Valittavat, että on kallista. Silti ei oteta huomioon esim. matka/kuljetuskustannuksia. Lennetään edestakaisin eri maanosien välillä, kun voisi tehdä silleen järkevästi, että ensin ajettaisiin maanosassa A, sen jälkeen karavaani maanosaan B, josta kausi sitten ajettaisiin loppuun maanosassa C. Ei niin, että eka kisa on A:ssa, toka C:ssä, kolmas jälleen A:ssa, seuraavat kaksi kisaa B:ssä, jonka jälkeen pikavisiitti A:ssa, josta taas koko karavaani C:n kautta B:hen takaisin jne jne. Turha FIA:n valittaa mistään liian korkeista kustannuksista, kun itse ovat niitä aiheuttamassa järjestelyineen.

Enkä mäkään kyllä oikein bonjaa, miksi kisoja viedään yhä enenevässä määrin kaiken maailman sosialisti- ja muslimimaihin, joilla ei oikeasti ole mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa, saati, että olisi jonkinlaisia perinteitä. Jos ne haluaa röökimainokset paremmin näkyville, niin myöhässä ovat. Ei rööki tule formuloissa enää hirveän montaa vuotta olemaan. Trendi on laskemaan päin. Eikös se huijaritalli ole ainoa, jolla rööki vielä autossa näkyy?

Tää kehitys menee ihan väärään suuntaan. Pitäisi olla enemmän siellä kehityksen kärjessä eikä suinkaan niin, että esim. moottoreita ei kehitetä ollenkaan. Kas kun eivät määrää samoja renkaita käytettäväksi koko kauden? Kestäväthän renkaat pitkään siviiliautoissakin. Looginen kehitysaskel voisi olla jonkinnäköinen bensankulutuksen säännöstely siten, että jos auto ei ole riittävän taloudellinen, niin ei ajolupaa tule. Rajan voisi vetää vaikka lukemaan 20l/100 km.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Hyvä avaus vaihteeksi F1-puolelle. Mietityttää mikä on F1:n tulevaisuus kun se on Euroopasta puolilopullisesti ulkoistettu Aasiaan? Paikalliset siellä haluavat ostaa kulttuuria. Itsensä kipeiksi maksavat mykät pällistelijät kuitenkin luultavasti tajuavat jossain vaiheessa, että laji on paska ja katsomossa on tylsää. Häipyvätkö nämä siinä vaiheessa kotiinsa, lopettavat lajin TV:stä katselun ja F1:llä ei ole enää peräytymistietä?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Onhan näistä keskusteltu, ja trendi on lajin päättäjien keskuudessa ihan selvä. Kun kilpailut viedään Kaakkois-Aasiaan iltakisoiksi värikkäisiin kaupungin valoihin pois legendaarisilta moottoriradoilta kuten Spa-Francorchamps, Silverstone, Monza, Imola jne., eivät urheilulliset näkökohdat ole aivan ensimmäisenä mielessä. Rahastaahan tällä sirkuksella halutaan.

Mutta ei kai siitä voi ketään moittia. Kehitys kehittyy - Berniellä tyttöystävät nuorenee ja tilipussi paisuu. :alppu:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Milloinkahan tätä sarjaa aletaan käsikirjoittaa valmiiksi? En ihmettelisi vaikka Bernie jo tällaista suunnittelisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Kun kilpailut viedään Kaakkois-Aasiaan iltakisoiksi värikkäisiin kaupungin valoihin pois legendaarisilta moottoriradoilta kuten Spa-Francorchamps, Silverstone, Monza, Imola jne., eivät urheilulliset näkökohdat ole aivan ensimmäisenä mielessä. Rahastaahan tällä sirkuksella halutaan.
Ratojen jääminen kalenterin ulkopuolelle on kyllä yleensä niiden järjestäjien omaa syytä. Toki takana on FOMin vaatimukset ja niiden täyttäminen vaatii rahaa. F1 ei enää kuulu rupuradoille, ja jos radat eivät elä kehityksessä mukana, niin oma häpeänsä. Sinänsä kehitys ei ole uusi, vaan kalenteri on aina elänyt. Onneksi ei enää mennä sentään jenkkien syherökaturadoille.
Mutta ei kai siitä voi ketään moittia. Kehitys kehittyy - Berniellä tyttöystävät nuorenee ja tilipussi paisuu. :alppu:
Flaviolla. Bernie on onnellisesti naimisissa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ferrari 4ever sanoi:
Kilometrien mittaiset turva-alueet johtavat siihen, että kuljettajan tehdessä virheen hän voi palata radalle hetkessä ilman pienintäkään ongelmaa.
Viime kauden Fujin sadekisan Kubica vs. Massa -taistelua viimeisellä kierroksella pidettiin loistavana mies miestä vastaan ajona ja esimerkkinä, että sellainenkin vielä F1:ssä onnistuu. Mielestäni tuo oli lähinnä surullista: voittaja oli se, jolla oli parempi traction control ja joka ajoi eniten radan ulkopuolella.

Ensimmäinen askel parempaa F1:stä kohti on erään mafioson tavoin käyttäytyvän muumion poistuminen luonnollista kautta - kun ei eläkkeellekään ole aikonut jäädä. Häviää varmasti kontaktit samalla, mutta sehän olisi vain hienoa. Palattaisiimpa välillä moottoriurheilun alkutekijöihin pelkän busineksen tekemisen sijasta.

Topicin otsikko on muuten harhaanjohtava. Oikeasti luulin, että tässä oli kyse autoissa käytettävistä materiaaleista. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bernie on tehnyt hienoja tekoja kuninkuusluokan hyväksi, mutta miehen olisi jo korkea aika päästää irti ja antaa nuoremmilleen tilaa vetäytymällä eläkkeelle.

Bernien lisäksi toivoisin Hermann Tilken mahdollisimman nopea vetäytymistä sarjan parista. Kuten olen varmasti jo ennenkin todennut, kehitys ei ole todellakaan tervettä, mikäli yhden miehen kädenjälki näkyy kauden jokaisessa radassa - oli sitten kyseessä uusi tai vanha.

Nurinkurista on myös se, että nyt kun sirkuksen taso on käynyt monin tavoin alemmaksi kuin ehkä koskaan ennen, kisoja on kalenterissa samalla kaavalla - enemmän kuin koskaan. En välttämättä valittaisi, mikäli kalenteria täytettäisiin oikeasti urheilullisin ja laadullisin perustein, mutta nykyisellään suuntaus on aivan toinen. En toki väitä, että F1 tässä asiassa olisi jokin poikkeus lajien joukossa.

F4E:ltä loistava topic ja ensimmäinen kohta tiivistää koko nykyisen kuvion täydellisesti:

"Edellinen kausi oli olosuhteista huolimatta osoitus siitä, että intohimo on miltei kokonaan vaihtunut arkiseen muovisuuteen. Formuloista on tehty tuote arkisille TV-katsojille ja klovneille, jotka eivät ymmärrä mitään lajin perinteistä tai historiasta."
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
Nurinkurista on myös se, että nyt kun sirkuksen taso on käynyt monin tavoin alemmaksi kuin ehkä koskaan ennen, kisoja on kalenterissa samalla kaavalla - enemmän kuin koskaan.
Voisitko eritellä nämä monet tavat?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bobakki sanoi:
Voisitko eritellä nämä monet tavat?
- Uusien ratojen samankaltaisuus
- Yksityistallien lähes täydellinen kato
- Kilpailujen taso
- Kalenterin jatkuva kasvattaminen
- Jatkuvat sääntömuutokset
- Loputon politikointi
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Renessanssinero sanoi:
Eikös se huijaritalli ole ainoa, jolla rööki vielä autossa näkyy?
Ferrariako meinaat? Eihän Ferrari mitään huijaa, Ferrari = F1, ei se voi huijata, vaikka huijaiskin, niin sillä on omat toleranssit ja Marlboro tukenaan.

McLaren taasen on Vodafonen kans liikkeellä ihan ilman tupakkasponsseja.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Noh, nythän TC on poistettu. Ensi kaudella häviää härpäkkeet ja toivottavasti slicksit tulee takas.

Bernie on saanut parit kaukoidän kisansa ja sopivassa suhteessa vanhoja legendaarisia ratojakin on vielä mukana. Kuten mm seuraavat:
Melbourne
Monaco
Montreal
Magny
Silverstone
Spa
Monza
Brasilia

Eli suhteellisen hyviä ratoja vielä mukana, varsinkin Spa ja Silverstone ovat niitä missä kunnon kuskit näyttävät taitonsa.

Ymmärrän topicin aloittajan fiilikset siinä mielessä, että kaverin suosikkikuljettaja lopetti ja tyhjiöhän siitä tulee. Sama kävi itsellä kun Häkä lopetti. Ei varsinaisesti pariin kauteen napannut. Oikeastaan vasta nyt on sellanen fiilis ku aikoinaan.

Tuohon kun lisätään vielä pari iltakisaa, niin onhan tuon viihdyttävyys arvoakin jo mietitty. Turha napista, ei maailma muuttumattomana pysy, jos ei itse pysy mukana tai käy olo vanhaks, niin odottele viiskymppisiä ja osta mopo, kyllä se siitä taas lähtee :thumbup:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Todella hyvä keskustelunavaus! :thumbup:

Joo, itsellä vähän samat fiilikset kanssa. Että laji sinänsä kiinnostaa ja Ferrarin menestys kuljettajista riippumatta. Että en nyt voi ihan irtisanoutua millään koko F1-touhusta Schumin lähdettyä, varsinkin, kun Schumikin tuolla kuvioissa mukana pyörii.

Mutta. Nämä rata-asiat muakin nyppii. Ykköset on nimenoman eurooppalaisten laji. Suurin osa faneista on varmasti eurooppalaisia. Ja jos kisat viedään maihin, joissa ihmiset ei ymmärrä fanien fanaattisuutta tai tiedä lajin historiasta esmes mitään niin kyllähän tunnelma kärsii.

Ja sitten tuo käsikirjoittaminen. Kyllähän Bernie on tainnut jo pidempään harastaa tuota käsikirjoitusta. :rolleyes:

Moni asia Ykkösissä tietyllä tapaa ottaa päähän. Mutta kun on tottunut lajia seuraamaan ja se on joskus ollut ihan henki ja elämä (vuosituhannen vaihteessa itelläni) niin ei siitä pääse mihinkään, että kuitenkin nämä kuviot kiinnostaa. Mutta mutta...:dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
- Uusien ratojen samankaltaisuus
- Yksityistallien lähes täydellinen kato
- Kilpailujen taso
- Kalenterin jatkuva kasvattaminen
- Jatkuvat sääntömuutokset
- Loputon politikointi
Jotenkin tosi vaikea nähdä noiden kaikkien pitävän paikkansa. Ne uusimmat, nyt kalenteriin tulevat radat kun eroavat muotista merkittävästi, kilpailujen taso on ainakin minun silmääni viime vuosina ollut paranemaan päin ja kalenteria ei ole kasvatettu jatkuvasti, kuten kuka tahansa numerot osaava kykenee näkemään (kisojen määrä on laskenut viimeiset kolme vuotta). Yhtäkään niistä todellisista moottoripyhätöistä ei myöskään nähdäkseni ole kalenterista poistettu. Jatkuvista sääntömuutoksista ja politikoinnin määrästä on toki helppo olla samaa mieltä. Yksityistallien kato on ikävää, mutta kolikon kääntöpuolena on yksi tasaisimmista lähtöruudukoista koskaan.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Vaikea sanoa ollaanko kuluneina vuosina menty eteen vain taaksepäin. Loputtomat sääntömuutokset ja politikointi on ollut aina F1:ssä läsnä ja ikävä kyllä tuosta ei varmana päästä eroon.

Kilpailujen taso on ollut pääsääntöisesti huono. Ohittaminen on ollut työlästä, joskin menneellä kaudella tuotakin nähtiin.

Uudet radat ovat samasta muotista. Siitä syystä, että sama ukko suunnittelee radat.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Jos punanuttu-Leopardi meinasi sirkuksen tasolla F1:n urheilullista antia, niin ehdottoman sama. Nykyinen oksettava raharinki maailman suurimpien yritysten leikkipaikkana hakee vertaistaan maailmassa. Mikrotasolla löytyy Venäjältä ja Lähi-idästä ehkä vastaavaa, kun paikalliset öljyjätit pumppaavat rahaa muuten ketään kiinnostamattomaan jalkapallo ja muihin liigoihin. Paljonkos se Gazprom (vai mikä se oli) lupasikaan jääkiekon Euroopan mestareiden liigan voittajalle? 10 miljoonaa €? Muovi on niin tuoretta että se sulaa käsiin.

Minua jotenkin ärsyttää kun tuttavapiirissäni ihmiset kuvaavat F1:siä sanoilla "tylsää ympyrässä ajelua". Valitettavasti he ovat oikeassa, laji on yksiselitteisen tylsä. Kiinnostavinta antia on lajin sisäinen politikointi, varsinkin viime kaudella, joka kertoo koko lajin alennustilasta.

Jotain tarttis tehdä ja ensimmäinen askel ei ole mikään nolo näennäinen budjettikatto, vaan Bernien ja Maxin ulostus. Ennen kuin noista pilalle menneistä apinoista on ainakin toinen saatu ulos, ei tule tapahtumaan lajissa mitään merkittävää hyvää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bernien poistumisessa on se vaara, että sitten katoaa F1:stä se viimeinenkin kokonaisnäkemys. FIA:aan toki saadaan MAXin tilalle uusi naama, mutta kuka perii Bernien manttelin? Jos tilalle tulisi jokin demokraattinen tallien komitea, niin joudutaan varmasti ojasta allikkoon. Käytännössä ohjakset tosin pysyvät edelleen FOMilla, joten johonkuhun kaupallinenkin puoli jatkossakin tullee henkilöitymään.

Bernie poistuu aikanaan luonnollisen poistuman kautta. Sittenhän se nähdään.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Bernien poistumisessa on se vaara, että sitten katoaa F1:stä se viimeinenkin kokonaisnäkemys.
Kuten sanoin jo aiemmin, kontaktit häviää yms., mutta sitten voidaankin palata moottoriurheilun perusasioihin takaisin pelkän busineksen tekemisen sijasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Silk Cut Jaguar sanoi:
Kuten sanoin jo aiemmin, kontaktit häviää yms.
Olin jo aiemmin kysyä, että ethän oikeasti ole noin naiivi... Berniestä voi olla mitä mieltä vaan, mutta kyllähän hän narujen vetelyn hallitsee. Jos ei luonnollisen poistumisen varalle ole suunnitelmaa olemassa, olen pirun yllättynyt.
 
Ylös