F1, nykyisin muovia?

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
CARTer sanoi:
Lisäksi vihdoinkin saisimme vastauksen kysymykseen: kuka on maailman paras kuljettaja? Le Mansissa paahtava rallimestari Loeb, Amerikan lyhytradojen Tony Stewart tai Jeff Gordon vai Monacon kaduilla kaahaava Räikkönen?
Tasapuolisuuden nimissä kaikkien maailman ihmisten pitäsi osallistua kilpailuun ennekuin puhutaan maailman parhaasta, ilman tänä kyseessä on vain maailman paras kilpailuun osallisunut/päässyt kuljettaja. On meinaan erittäin todennäköistä että maailman paras kuljettaja ei ole osallistunut vielä koskaan mihinkään autokilpailuun, ehkäpä ei ole koskaan edes autoa ajanutkaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
CARTerin kanssa samoilla linjoilla. F-ykkösten pitäisi olla enemmän sarja jossa arvostetaan yksittäisiä kilpailuja, mutta kuitenkin että ne muodostaisivat kokonaisuuden. Eli samantapainen kuin joku FIS:in maailmancup, jossa on varaa jättää useampi kilpailu pois kalenterista, mutta olla silti korkealla cup-pisteissä.

Verrataan nykyistä F1:stä vaikkapa tennikseen. Lähes sama asia olisi jos Räikkönen vaikka sanoisi "otan nyt muutaman pisteen talteen, että pystyn pitämään johtopaikan MM-pisteissä" kuin että Federer sanoisi jossain Wimbledonissa että "voitan vaan ne kaksi ekaa ottelua säilyttääkseni sen maailmanlistan ykköspaikan itselläni".

Tajusitte kai pointtini?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
MM-tittelin arvostus oli paljon nykyistä pienempi ja sen ulkopuolisilla suurkisoilla taas merkittävä asema. Miksei ennemmin näin?
Ehdottomasti enemmän näin. Silti kauden lopussa olisi suotavaa, että Kansainvälinen autoliitto laskisi myös näiden kilpailujen pisteet yhteen ja se, jolla on eniten pisteitä Le Mansista, Monacosta, Indystä, Bathrustista, Daytonasta sekä niistä muutamasta F1-kisasta, julistettaisiin maailman parhaimmaksi kuljettajaksi – kuljettajien maailmanmestariksi.

Sitä ennen tämä aikoja sitten yliammuttu mainoslobbaus ”Maailman parhaimmat kuljettajat – maailman nopeimmat autot” ja ”F1 – moottoriurheilun kuninkuusluokka” tulisi moottoriurheilujärjestöjen ja klubien yhteisellä päätöksellä – samanlaisella, jolla IndyCar-nimi kymmeneksi vuodeksi jäädytettiin – kuopata syvälle maan sisään. Bernard ei siihen tietenkään suostu, mutta se olisi moottoriurheilun yhteisen edun mukaista. F1 kun ei ole sama kuin moottoriurheilu yhtään sen enempää kuin NASCAR:kaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sitten kun F1-sarjassa aletaan ajaa kestävyyskisoja, niin samalla voitaisiin mennä surraamaan Ouninpohjaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Lisäksi vihdoinkin saisimme vastauksen kysymykseen: kuka on maailman paras kuljettaja? Le Mansissa paahtava rallimestari Loeb, Amerikan lyhytradojen Tony Stewart tai Jeff Gordon vai Monacon kaduilla kaahaava Räikkönen?
Emme saisi, koska kalusto olisi edelleen kuljettajaa suuremmassa roolissa, oli kyse ykkösistä tai kestävyysajoista. Eikä taito sen enempää tiivistyisi ideaalisarjaasi kuin nykyäänkään. Lisäksi mikäli todella haluaisit mukaan kisoja joissa ajetaan vuorokausi alkaisi muiden kuskien (eli ajoparien) suoritukset vaikuttaa kuskien menestykseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jason Voorhees sanoi:
CARTerin kanssa samoilla linjoilla. F-ykkösten pitäisi olla enemmän sarja jossa arvostetaan yksittäisiä kilpailuja, mutta kuitenkin että ne muodostaisivat kokonaisuuden. Eli samantapainen kuin joku FIS:in maailmancup, jossa on varaa jättää useampi kilpailu pois kalenterista, mutta olla silti korkealla cup-pisteissä.

Verrataan nykyistä F1:stä vaikkapa tennikseen. Lähes sama asia olisi jos Räikkönen vaikka sanoisi "otan nyt muutaman pisteen talteen, että pystyn pitämään johtopaikan MM-pisteissä" kuin että Federer sanoisi jossain Wimbledonissa että "voitan vaan ne kaksi ekaa ottelua säilyttääkseni sen maailmanlistan ykköspaikan itselläni".

Tajusitte kai pointtini?
Emmä ihan. Jos hiihtolajien puolelta lähdetään hakemaan vertailukohtaa, niin alppihiihdon maailmancupin systeemi joka kilpailumuodon omasta cupista sekä cupin yhteiskisasta olisi hieno.
 

kommunisti

Active member
Liittynyt
17.1.2008
Viestit
44
no kyllähän nuo turva-alueet tavallaan vie sitä intohimoa pois, kujn niin paljon ihmisiä mahtuu sinne seisomaan. se osaltaan ehkä selittää myös sen, miksi niitä soihtuja ei enää polteta. eli turvallisuuden takia soihtuja ei saa enää viedä katsomoon, kun siellä on niin paljon ihmisiä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bobakki sanoi:
Emmä ihan. Jos hiihtolajien puolelta lähdetään hakemaan vertailukohtaa, niin alppihiihdon maailmancupin systeemi joka kilpailumuodon omasta cupista sekä cupin yhteiskisasta olisi hieno.
En ihan tuota hakenut, mutta vois olla todella mielenkiintoinen juttu. Vain että miten mahdettaisiin toteuttaa. Millaiset kilpailumuodot sinne tulisivat?

Niin tarkoitin että kilpailuista pitäisi saada enemmän itsenäisiä GP-kilpailuja eikä niinkään "osakilpailuja". Eli siis kisoihin samanlainen meininki kuin ennen toista maailmansotaa olleissa kilpailuissa, erona vain että jaettaisiin pisteitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Niin tarkoitin että kilpailuista pitäisi saada enemmän itsenäisiä GP-kilpailuja eikä niinkään "osakilpailuja". Eli siis kisoihin samanlainen meininki kuin ennen toista maailmansotaa olleissa kilpailuissa, erona vain että jaettaisiin pisteitä.
Jokainen kilpailu on nytkin itsenäinen, mutta niistä jaetaan pisteitä. En oikein keksi millä tavalla ehdottamasi toteutuisi. Käytännössähän kukaan ei jättäisi osakilpailuja väliin, koska eihän sitä nyt anneta kilpailijoille etulyöntiasemaa.

Ellei sitten säännöillä määrättäisi, että jokaisen täytyy jättää x määrää kisoista väliin. Toivottavasti tallit eivät valitse samaa kisaa, tai näemme 2005 Indyn uudelleen. ;)
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Jokainen kilpailu on nytkin itsenäinen, mutta niistä jaetaan pisteitä. En oikein keksi millä tavalla ehdottamasi toteutuisi. Käytännössähän kukaan ei jättäisi osakilpailuja väliin, koska eihän sitä nyt anneta kilpailijoille etulyöntiasemaa.

Ellei sitten säännöillä määrättäisi, että jokaisen täytyy jättää x määrää kisoista väliin. Toivottavasti tallit eivät valitse samaa kisaa, tai näemme 2005 Indyn uudelleen. ;)
Juu, ei mitään uusia Indy-nollaviitosia kukaan tarvitse. Vaan että jokainen kisa pitäisi jo ennakkoon erota muista jollain tavalla. Se voi olla vaikka iltakisa, 500 km tai 150 km pitkä kilpailu, kestävyyskilpailu (vaikka 6h) tjms.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
JVaan että jokainen kisa pitäisi jo ennakkoon erota muista jollain tavalla. Se voi olla vaikka iltakisa, 500 km tai 150 km pitkä kilpailu, kestävyyskilpailu (vaikka 6h) tjms.
OK. Leikittelinkin tuolla ajatuksella hieman aiemmin aika-ajotopicissa. Siis että eri kisoissa käytettäisiin erilaisia aika-ajosysteemeitä.

Toki nytkin tietyillä kisoilla on oma erikoisluonteensa. Monacolla, Monzalla ja Spalla ainakin, Melbournella avauskisana ja miksei jossain määrin myös Kanadalla, Unkarilla ja Bahrainilla. Singapore tuo meille iltakisan ja Valencia nopean katuradan.

Itse en pitäisi tuollaista kehitystä mahdottomana ajatuksena. Eri mittaisten kisojen joukkoon voisi lisätä vaikka yhden kaksiosaisenkin, GP2-tyyliin. Kisan mittaa ei voi kuitenkaan fyysisten vaatimusten takia pidentää kuuteen tuntiin, koska silloin alettaisiin tarvita toista kuskia.

F1-puristit ovat tietenkin kaikkea muutosta vastaan, ellei se ole paluuta menneisyyteen, mutta jos kaikenlaista yleisöä viihdyttävää showta tuodaan yhteen jos toiseen lajiin, niin mikseipä ykkösiinkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jason Voorhees sanoi:
En ihan tuota hakenut, mutta vois olla todella mielenkiintoinen juttu. Vain että miten mahdettaisiin toteuttaa. Millaiset kilpailumuodot sinne tulisivat?
Tarkoitin lähinnä tuohon aiemmin keskusteltuun liitettynä, eli ne "erikoislajit" olisivat F1, kestävyyskisat, joku Ultimaattinen Ameriikan Formulasarja jne.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
OK. Leikittelinkin tuolla ajatuksella hieman aiemmin aika-ajotopicissa. Siis että eri kisoissa käytettäisiin erilaisia aika-ajosysteemeitä.

Toki nytkin tietyillä kisoilla on oma erikoisluonteensa. Monacolla, Monzalla ja Spalla ainakin, Melbournella avauskisana ja miksei jossain määrin myös Kanadalla, Unkarilla ja Bahrainilla. Singapore tuo meille iltakisan ja Valencia nopean katuradan.

Itse en pitäisi tuollaista kehitystä mahdottomana ajatuksena. Eri mittaisten kisojen joukkoon voisi lisätä vaikka yhden kaksiosaisenkin, GP2-tyyliin. Kisan mittaa ei voi kuitenkaan fyysisten vaatimusten takia pidentää kuuteen tuntiin, koska silloin alettaisiin tarvita toista kuskia.

F1-puristit ovat tietenkin kaikkea muutosta vastaan, ellei se ole paluuta menneisyyteen, mutta jos kaikenlaista yleisöä viihdyttävää showta tuodaan yhteen jos toiseen lajiin, niin mikseipä ykkösiinkin.
Jos eripituiset kisat tulisivat mukaan niin sehän olisi paluu menneisyyteen, 50-60-luvulle ainakin. Silloinhan toiset kisat olivat jopa 400-500 km (ei pelkästään Indy 500, vaan ainakin Reimsin ja Monzan kisat) kun toiset jäivät siihen 300 km.

Bobakki sanoi:
Tarkoitin lähinnä tuohon aiemmin keskusteltuun liitettynä, eli ne "erikoislajit" olisivat F1, kestävyyskisat, joku Ultimaattinen Ameriikan Formulasarja jne.
Eli siis joku ChampCar tai IRL otettaisiin mukaan? Vai perustettaisiin kokonaan uusi sarja jossa ajettaisiin ovaaleilla ja/tai Jenkkiradoilla tyyliin Watkins Glen?

Voi se niinkin olla. Mikäli riittäisi muilla talleilla kanttia ajella ovaaleilla(?). Yhtähyvin voitaisiin jakaa matkakohtaisiin cuppeihin niin kuin hiihdon maailmancupissa (150 km sprinttikisa, 300 km, 400 km ja 500 km esim).

Itse en olisi perustamassa mitään erilaisia cuppeja vaan pitäisin sarjan sellaisenaan, niin että kilpailut erottuivat toisistaan muutoinkin kuin profiililla (Monza/Monaco) tai todennäköisillä sääoloilla (Malesia/Fuji).
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
CARTer sanoi:
Ongelmahan on juuri siinä, että edelleen ainoa järkevä syy sille, miksi F1 edustaa formuloita omalla MM-arvollaan on se, että FIA nimitti sen sellaiseksi. Alussa CSI:n luonnos kuljettajien MM-sarjasta oli sellainen, ettei MM-osakilpailua tarvinnut ajaa F1-autoilla. Siksi Indianapolis oli vuoden 1950 MM-kalenterissa, aivan samalla tavalla kuin se oli ollut 1925 ensimmäisessä versiossa ja myöhemmin MM:stä ajettiin F2-autollakin.
Olen ehkä hieman jyrkkä asiassani, mutta minusta vain on aina tuntunut siltä, että ratkaistaessa kuljettajien maailmanmestaruutta, tulisi kuljettajan todella olla paras. Tästä syystä hänet tarvitsisi laittaa mitä erilaisimpiin tilanteisiin, joita auton ratissa voi kohdata. Verrattuna Indianapolisin 500-mailin ajoon tai 24:n tunnin selviytymiskilpailuun F1 on todella melko muovinen, turhan kliininen. F1 saisi toki elää sarjana muiden joukossa, mutta jalustalle sitä, tai sen mestaruutta en ole asettanut, koska se ei ole läpi historiansa eronnut serkuistaan millään tavalla. Paitsi, että isäpappa on yrittänyt tappaa kaikki lähisukulaiset sen ympäriltä ja se ei ainakaan ole parantanut näkemystäni.
ALMS ajoi Long Beachissä alle kahden tunnin kilpailun samoilla autoilla kuin Sebringin 12 tunnin ajon pari viikkoa aiemmin. CART käytti aikanaan samoja autoja ovaaleilla ja moottoriradoilla. Ralliautoilla voidaan ajaa ratakilpailu.
Säännöt pitäisivät autot samanlaisina kilpailutyypistä ja radasta riippumatta.
Voin vakuuttaa ettei tämä idea maksaisi yhtään sen enempää kuin mitä Toyota nykyään kaataa menestyksettömään F1-autoon, mutta autonvalmistajan kannalta se olisi vain järkevämpi formula, jonka kehityksestä hyötyisivät tavalliset autoilijat kuten sinä ja minä. Lisäksi vihdoinkin saisimme vastauksen kysymykseen: kuka on maailman paras kuljettaja? Le Mansissa paahtava rallimestari Loeb, Amerikan lyhytradojen Tony Stewart tai Jeff Gordon vai Monacon kaduilla kaahaava Räikkönen?

Huippu-utopia, etten sanoisi. Mutta tajuton viihteistäminen vain veisi tältäkin urheilulta urheilun hengen ja alkaisi muistuttaa vapaapainia.

Uskon, että nautimme tulevaisuudessa Ykkösten teknologiasta henkilöautoissamme, tai missä lie koneenhärpäkkeissä, se tulee lähestymään kuluttajaa, sillä tehdastallit haluavat kaiken irti sijoituksestaan.

Itseasiassa, olen jo niinkin lähellä formulateknologiaa, että kaverini mummolla on Byrnen suunnittelema keittiö :D.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Täällä puhutaan kuskien kuskista ja ehdotetaan että pitäisi ajaa lyhyitä-, pitkiä-, kestävyys-, jne. kisoja, ja eniten pisteitä keränny voittaa? Mitä helvettiä kestävyyskisoilla on tekemistä kuskin kanssa? kyllä ne nyt rehellisesti on huomattavasti enemmän kiinni kaluston kestävyydestä, tms. kuka on saanut saanut tehtyä kilpailukykyisimmän auton ilman että on tehty kompromisseja kestävyyden kustannuksella.

Ja muut kuin asfaltti alustat on unohdettu kokonaan? Ei herran jestas... Eli toisin sanoen ei kuitenkaan puhuta KUSKIEN KUSKISTA vaan asvalttiratojen tasaisimmin hyviä suorituksia tehneestä kuskista unohtaen että kalusto kuitenkin merkkaa puolet suorituksesta ellei enemmänkin.

Jos etsitään kuskien kuskia niin tehään sellanen sarja jossa kaikki ajaa samanlaisilla autoilla autoilla, ja asfaltilla, soralla, mudalla, jäällä sekä lumella. Toinen asia sitten on, lähteekö todelliset rattimiehet sitten tollaseen sekamelskaan mukaan. Kyllähän se niin on että näillä, kieltämättä joskus hieman pienilläkin, lajirajoilla on saatu aikaan hyvä jaottelu että omien lajiensa kuninkaat löytyy.

Se, pitääkö sitten Formuloiden MM:ia kuskien kuskina, on toinen asia. Tarviiko edes mitään 'Ultimate King'iä sitten edes olla?
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Mielestäni kaudesta voisi pari vknloppua muuttaa 2xsprinttikisaksi, eli sellaiseksi jonka pituus on se mitä täydellä tankilla f1 suunnilleen menee. Ideana ettei olisi ollenkaan varikkokäyntejä. Toiseen lähtöön voitais lähtee esimerkiksi ensimmäisen kilpailun top8 kuljettajan(saavat pisteitä) käännetyssä järjestyksessä. Pisteitä voitais jakaa tyyliin 8,7,6,5,4,3,2,1 ja normaaleissa kilpailuissa 12,8,6,5,4,3,2,1.
Tällöin kahden lähdön vknlopulta olisi jaossa 16p tuplavoittajalle.

Toisaalta, miksipä toimivaa formaattia muutamaan. Itse en kannata paskan vertaa nykygp:tä pidempiä kilpailuja. Ainoastaan kaluston merkitys korotuisi. F1 ei ole kestävyyskilpailu autoille.
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Tämä Carterin ihannesarja, olisi varmasti niiden mieleen, jotka pitävät kaikesta mikä pärisee, mutta tuskin kiinnostaisi suuria massoja ja näin sinne ei saataisi läheskään parhaita kuskeja. Itse rakastan formuloita ja katson mielellään ratakilpailuja, joissa ollaan yhtä aikaa radalla. Sen sijaan kestävyys- ja ovaalikilpiluja en katso koskaan, rallistakin vilkaisen lähinnä tulokset.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Overhouse sanoi:
Tämä Carterin ihannesarja, olisi varmasti niiden mieleen, jotka pitävät kaikesta mikä pärisee, mutta tuskin kiinnostaisi suuria massoja ja näin sinne ei saataisi läheskään parhaita kuskeja.
Näinpä. Moiseen menisivät yleismies jantuset ja F1-, Nascar- ym kuskit pysyisivät omimmilla aloillaan.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Minusta formulat on ihan hyvä sarja, paras luokka mitä tiedän. minun mielestä kaikki nämä sprintit ynnä muut 24 tunnin ajot olisivat vaan teennäisiä yrityksiä lisätä sarjan kiinnostavuutta. nykyinen aika-ajokin on jo vähän liian teennäinen. Peter Windsorin sanoin: jos haluaa nähdä kymmeniä merkityksettömiä ohituksia jne. voi katsoa vaikka Moto GP.tä tai NASCARIa. Formulat on just hyvä näin.
 
Ylös