F1, nykyisin muovia?

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kehmu sanoi:
Tarviiko edes mitään 'Ultimate King'iä sitten edes olla?
Niin kauan kun puhutaan tämän lajin - moottoriurheilun - parhaimmasta niin silloin tarvitsisi. Olisi vain luonnollista, että Kuljettajien Maailmanmestari – tittelin omaava todella olisi ”The Ultimate King of Motor Racing” eikä sellainen, joka ajaa kaksi tuntia tietokonepeliä asvalttierämaan valkoisten viivojen välissä. F1 saa minun puolestani olla juuri sitä – yhtä paljon IRL saa olla pelkkää ympyrää ajoa, mutta silloin on turha edes väittää, että esim. Michael Andretti tai Alex Zanardi olivat huonoja kuljettajia vain koska he eivät pärjänneet ”kuninkuusluokassa” tai että F1-kuljettajat ovat maailman parhaimpia, kuten F1-puristit väittävät.

Minusta on erittäin naivia pitää nykyisen kaltaista F1-sarjaa edes MM-arvoisena. Samankaltaisia formulasarjoja on ollut ja tulee jatkossakin olemaan. Historian lehdille jo jääneiden henkilöiden toimia tutkittua tulisi F1:n MM-arvo muutenkin kyseenalaistaa. Mikäli yksi kilpailu päämantereen ulkopuolella toi F1:lle MM-arvon jo 50-luvulla, niin tällä logiikalla tällä hetkellä maailman pitäisi olla täynnä MM-arvoisia formulaluokkia. Tämä ei käynyt aikanaan Balestrelle, joka jopa lakkautti alkuperäisen CSI:n aloittaman MM-sarjan 80-luvun alussa, koska heille olisi ilmeisesti vielä silloinkin käynyt, että kuljettajien MM-tittelistä ajettaisiin jollain muulla kuin F1-kalustolla. Ecclestonelle ja Mosleylle F1:n Amerikan serkun kasvaminen MM-arvon kriteerit täyttäväksi sarjaksi oli niin kova isku, että heidän piti rajoittaa sitä myöhemmin laittomaksi todetuilla tempuilla. Ja FIA:nhan pitäisi kattojärjestönä ajaa moottoriurheilun etuja. Roskaa. Se on aina ajanut oman poikansa etua, ja sitä varten eivät ranskalaiset omaa pientä autoklubiaan viime vuosisadan alussa perustaneet.

Eli pääpointtini on se, että moottoriurheilussa pitäisi olla joko yksi ”The Ultimate Driving World Championship” tai sitten kymmeniä MM-sarjoja, mikä luonnollisesti aiheuttaisi tittelin arvon inflaation. Toisaalta tälle löytyy WebSlaven hakemaa historiaa ja perinteitä alkuperäisen CSI:n Championnat du Monde des Conducteurs'n muodossa, toisaalta se veisi paljon pois nykyiseltä F1:ltä lisäten esimerkiksi muiden formulaluokkien arvoa.
Ehdotukseni saisi F1:n elämään maineensa veroisesti tai sitten se asettaisi "moottoriurheilun kuninkuusluokan" muiden kanssa samalle viivalle. Sarjaksi muiden sarjojen joukkoon.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Mutta eikös pienempien sarjojen parhaat lähes aina päädy lopulta Formula ykkösiin? Eikös silloin ole ihan loogista, että sarjassa on maailman parhaat kuskit?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mun mielestä autojen taso vaikuttaa myös lajin kuninkaallisuuteen. Ja autojen tasoon vaikuttaa se kuinka paljon resursseja niiden kehittämiseen satsataan. Edelleen lajin huippuuteen ei vaikuta se kuinka monta kymmentä autoa tulee maaliin sekunnin sisällä tuhannen kilometrin kilpailun jälkeen. Edellä olevasta voikin jo päätellä että ääneni kuninkuusluokasta menee F-ykkösille.

Yleisemminkin ottaen on jotenkin sellainen tunne, että keskustelu autourheilun kuninkuusluokasta on F1-mielisten osalta puolustustaistelua kun taas jotain muuta sarjaa ehdottavat miettivät erilaisia "hyökkäyksiä" tyyliin: "jossain muussa sarjassa ajetaan kovempaa huippunopeutta", "jossain muussa sarjassa on tasaisempi kilpailu", "jossain muussa sarjassa on kovempi keskinopeus", "ei joku muu sarja välttämättä ole sen huonompi", jne.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kuninkuusluokka on se, jossa ajetaan suurimpia kierrosnopeuksia, eli F1 on kingi. Tietysti monia muitakin mittareita voi käyttää, mutta kisan tasaisuus tai huippu-nopeus ei ole niitä.

F1 on se sarja mihin kuskit pyrkii, siellä pyröii isoimmat rahat jne. Eli vaikka F1 autot ei oliskaan nopeimpia, niin F1 olis silti kingi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ground Effect sanoi:
Kuninkuusluokka on se, jossa ajetaan suurimpia kierrosnopeuksia, eli F1 on kingi.
Tuossa taitaa vaan jenkkilän ovaaliajot mennä ohi. Lienevät siksi tuon ympyräradan keksineetkin, että saadaan kovat keskinopeudet ja voidaan mainostaa: "wöööööölds fäääästeeest kaaars".
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
F1 on autourheilussa täysin oma lukunsa. Siinä sen hienous ja vetovoima piilee. Se kerää kymmeniä miljoonia katsojia ympäri maailman, vaikka ohituksia ei tapahtuisikaan jokaisella kierroksella. Siitä ei kuitenkaan koskaan tule "koko kansan" rakastamaa huvia - toivottavasti (tämän voi lukea halutessaan väärin).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Niin kauan kun puhutaan tämän lajin - moottoriurheilun - parhaimmasta niin silloin tarvitsisi. Olisi vain luonnollista, että Kuljettajien Maailmanmestari – tittelin omaava todella olisi ”The Ultimate King of Motor Racing”
Ei sentään Motor Racing, vaan korkeintaan King of Circuits. Mielestäni ei ole mielekästäkään selvittää kaiken moottoriurheilun parasta. Eri lajit ovat yhtä kaukana toisistaan kuin seiväshyppy ja maraton.

Niin kauan kuin ei ajeta identtisellä kalustolla ei kuskien todellista paremmuutta ratkaista pelkällä ajotaidolla. Pelkän ajotaidon mittaaminen ei kuulu oikein minkään moottoriurheiluluokan piiriin, vaan kaikessa vaikuttaa kalusto, identtinenkin.

Joskus 70-80-luvuilla oli olemassa IROC-sarja, International Race of Champions, johon oikeasti saatiin eri rata-autoilun mestareita ja kärkinimiä (F1, ChampCar, NASCAR, IMSA). On se olemassa nykyisinkin, mutta ainakaan F1-mestareita ei ole tainnut 70-luvun jälkeen osallistua. Sarja ajettiin identtisillä koppiautoilla jenkeissä, joten NASCAR-kuskit olivat yleensä vahvoilla.
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Tässä koko kuningaskuljettaja keskustelussa unohtuu, että moottoriurheilu ei ole mitään yksilöurheilua. Kuljettaja on osa tiimiä, eikä parhaan kuljettajan pidäkään voittaa, vaan parhaan tiimin.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
”The Ultimate King of Motor Racing” voisi olla sarja jossa kilpailijat saisivat identtisen kaluston lajista riippumatta. Kaudessa pari kisaa formuloita, rata-autoilua, rallia, ratamoottoripyöräilyä, motocrossia ja miksei vielä vaikka pari venekisaa.. :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
henrizio sanoi:
”The Ultimate King of Motor Racing” voisi olla sarja jossa kilpailijat saisivat identtisen kaluston lajista riippumatta. Kaudessa pari kisaa formuloita, rata-autoilua, rallia, ratamoottoripyöräilyä, motocrossia ja miksei vielä vaikka pari venekisaa.. :rolleyes:
Taitolentoa vielä niin alkaa lajit olla kasassa..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
henrizio sanoi:
”The Ultimate King of Motor Racing” voisi olla sarja jossa kilpailijat saisivat identtisen kaluston lajista riippumatta. Kaudessa pari kisaa formuloita, rata-autoilua, rallia, ratamoottoripyöräilyä, motocrossia ja miksei vielä vaikka pari venekisaa.. :rolleyes:
Lumikelkkailu voisi sopia Räikköselle. Lisätään vielä trial lajivalikoimaan.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
JPP sanoi:
Tuossa taitaa vaan jenkkilän ovaaliajot mennä ohi. Lienevät siksi tuon ympyräradan keksineetkin, että saadaan kovat keskinopeudet ja voidaan mainostaa: "wöööööölds fäääästeeest kaaars".
Tarkoitin luonnollisesti ratoja, joissa käännytään myös oikealle. Jos puhutaan niistä radoista, joilla F1:t ajaa, niin siellä ovat nopeimpia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jopa on höpinää. Wöölds Faastest Caars vois olla sit kiihdytysajoneuvot. Tehdään niistä riittävän kestäviä radalle ku radalle ja samalla kestämään sekä hiekka, sora, että asvaltiradat. Johan lähtee, siinäpä vasta kuningassuhari ku sellasen hallitsee :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pikkusen viiveellä vastaus... :)

WebSlave sanoi:
Kaupallisuus on FOMin olennaisin toimenkuva. Bernie laukoo mielipiteitään siinä kuin kaikki muutkin tässä nykyisessä mediamaailmassa: kun mikrofoni kysymyksen jälkeen tungetaan nenän alle.
Välillä tuntuu, että se on Bernie, joka tunkee nenäänsä mikkien eteen. Kuten nämä viime kauden "kannatan Hamiltonia" -kommentit. Siinä on jonkunlainen eturistiriita.

Vaikutusvallan laskeminen ei yksiselitteisesti ole hyvä asia. Kuten Kekekin on todennut, F1 tarvitsee diktatuuria. Demokratialla ja komiteoilla saavutetaan vain puolivillaisia nahkapäätöksiä.

Mitkäpä mahtaisivat olla keskeisten sidosryhmien agendat?
FOM: Raha, eli hyvä show
GPDA: turvallisuus
Tehdastallit: markkinointi ja teknologinen haaste
FIA: turvallisuus, relevanssi siviililiikenteeseen ja sarjan arvostus
Oon samaa mieltä tässä sanotun kanssa:
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?p=968840#post968840

Urheilullisuudenkin pitäisi johonkin mahtua, vaan tuntuu armotta jäävän usein rahan alle. Vaikka hyvänä mutta kovin mitättömänä esimerkkinä tämä vasta uutisissa ollut superlisenssimaksujen merkittävä korotus; sen pitäisi estää ajotaidottomien kuskien tulo F1:een, vai miten se perustelu nyt menikään. Jep - kai se on sitten parempi että F1:een tulee oljymiljonäärien sponssirahojen turvin näitä ns. ostokuskeja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Kestävyysajot ovat eri urheilulaji ja 90-luvun alkuun niillä olikin oma MM-arvo.
Jep, World Sportscar Championship, 1953-1992. Le Mans kuului sarjaan ja loput kisat oli 1000 km. 80-luvun kulta-ajan jälkeen FIA yritti korjata sellaista mikä ei ollut rikki eli muutti moottorisäännöt, kustannukset räjähti käsiin vaikka piti käydä toisin päin ja valmistajat katosi.

Itse asiassa mielenkiintoisesti FIA GT saattaa saada MM-"mandaatin" vuonna 2010. Tai ainakin WMSC hyväksyi ehdotuksen viime vuoden puolella GT komissiolta. GT1-luokasta tulisi MM, mutta kai jostain pykälästä johtuen GT2-luokasta tulisi EM (vaikka kumpikin ajaa täsmälleen samat kisat).

Mielestäni hieno homma, oli laji lähes mikä tahansa niin MM-titteli antaa kuitenkin eri tavalla medianäkyvyyttä, vaikkei se suoraan lajia muuttaisikaan. Toisaalta herää kysymys, pitäisikö MM-titteli antaa monelle muullekin sarjalle... varsinkin kun isoja GT-luokkia on useampi maailmalla ja kaikki ovat melkolailla tasavertaisia - paitsi että ainoastaan FIA GT on FIA:n hallinnoima. :doubtful:

Mikäli tämä on täydellinen listaus, niin MM-status on vain neljällä:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_FIA_events

.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kehmu sanoi:
Mitä helvettiä kestävyyskisoilla on tekemistä kuskin kanssa? kyllä ne nyt rehellisesti on huomattavasti enemmän kiinni kaluston kestävyydestä, tms. kuka on saanut saanut tehtyä kilpailukykyisimmän auton ilman että on tehty kompromisseja kestävyyden kustannuksella.
Yhtä paljon kuin F1:llä; auto menee rataa ympäri kuljettajan ohjaamana. Tekoäly ei vielä ole riittävän kehittynyttä auton itsenäiseen kulkemiseen...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Silk Cut Jaguar sanoi:
WebSlave sanoi:
Kestävyysajot ovat eri urheilulaji ja 90-luvun alkuun niillä olikin oma MM-arvo.
Jep, World Sportscar Championship, 1953-1992. Le Mans kuului sarjaan ja loput kisat oli 1000 km.
Urheiluautofanina muistanet kuitenkin, ettei WSC:ssä jaettu kuljettajien mestaruuksia ennen vuotta 1981 eli vuosi Rion konferenssin jälkeen, jossa Balestre lakkautti alkuperäisen kuljettajien MM-sarjan ja perusti uuden FIA/FISA:n hallinnoiman sarjan. Kun kuljettajien MM:n kaupalliset ja juridiset oikeudet olivat nyt kokonaan FIA:n hallussa, pystyttiin erilaisille autoluokille antamaan kuljettajien MM-arvo, sillä aikaisemmin näissä rataluokissa taisteltiin vain autonvalmistajien välisestä maailmanmestaruudesta.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Mielestäni hieno homma, oli laji lähes mikä tahansa niin MM-titteli antaa kuitenkin eri tavalla medianäkyvyyttä, vaikkei se suoraan lajia muuttaisikaan. Toisaalta herää kysymys, pitäisikö MM-titteli antaa monelle muullekin sarjalle...
BINGO. Totta kai pitäisi. Koska lienee tässä vaiheessa jo kaikille selvää etten ole vieläkään päässyt yli vuoden 1991 tapahtumista niin tuon ne jälleen esille. Kansainväliselle autoliitolle syntyi tuolloin odotettu ongelma. Kaksi suurta formulaluokkaa lähentyivät kansainvälisessä taistelussa toisiaan. CART/IndyCar julkisti kilpailun Australiassa. Tätä seurasi suuri vastalauseiden ryöppy, jota johti FIA:n silloinen varapresidentti Bernie Ecclestone – joka jo tuolloin suunnitteli WSC:n moottorisääntöjen muuttamista ja niin sanottua ”kansainvälistä yhtenäistämis-formulaa” jonka toteutus lopulta tuhosi WSC:n.

Mikäli CART/IndyCar olisi Australian lisäksi päässyt laajenemaan Eurooppaan ja Aasiaan, kuten tavoite oli, olisi 80-luvulla käyty FISA-FOCA-sota ollut ajanhaaskausta. CARTin kansainvälistyminen piti estää. Kansainvälinen autoliitto – Balestren ja Ecclestonen johdolla - yritti estää kilpailun ajamisen, mutta CARTin päälliköt pitivät pintansa. USAC järjesti jo 60-luvulla Fujissa sarjan ulkopuolisen kilpailun ja samaa kaavailtiin Australiaan, mikäli FIA onnistuisi estämään kilpailun kuulumisen IndyCar-sarjaan. CART-päälliköt päättivät järjestää kilpailun FIA:n mandaatilla tai ilman. Siksi FIA joutuikin perääntymään, mutta sääti myöhemmin, ettei pohjoisamerikkalainen kilpasarja saa ajaa mantereen ulkopuolisia kilpailuja muilla kuin ovaaleilla. Tämä sopi Balestrelle, jonka suunnitelmissa oli ovaaleilla ajettava FIA:n alainen sarja, joka tuhoaisi CARTin. Ongelmana oli, ettei Yhdysvaltojen ulkopuolella ollut ovaaleita, mutta mikäli CART haluaisi päästä kilpailemaan kansainvälisellä näyttämöllä niitä piti nyt rakentaa. Tämä FIA:n ”ystävällinen” päätös mm. vesitti kaudeksi 1992 suunnitellun katukilpailun Japanissa ja myöhemmin pakotti rakentamaan Rockinghamin, Eurospeedwayn, Motegin ja
Rion keinotekoisen ovaalin, josta ei tosin ollut kenellekään mitään hyötyä.
Kuninkaantekijät kuitenkin hävisivät pitkällä tähtäimellä Australian. Maan suurin formulakilpailu tänä päivänä ei ole F1, ei lähelläkään. Nyt Ecclestone suunnittelee häipyvänsä Melbournesta. Maailmassa on vielä oikeudenmukaisuutta jäljellä.

CART ei edes ehtinyt vaatimaan MM-arvoa - joka sille kyllä olisi kuulunut, koska yksi oman mantereen ulkopuolinen kilpailu kerran riitti F1:llekin 50-luvulla – kun moottoriurheilukerhojen ja lajin etuja valvomaan luotu järjestö jo löi kapuloita rattaisiin. Eihän se nyt millään olisi käynyt, että meillä olisi kaksi formulasarjaa, joilla molemmilla olisi ollut MM-arvo. Varsinkaan kun FIA eikä Ecclestone olisi saanut omaa siivuaan.

Eli lopuksi sopiikin kysyä mikä tekee F1:stä MM-arvoisen? Se ei ole nopein eikä haastavin, joidenkin mielestä sen ei edes tarvitse olla. Alussa se oli Euroopan mestaruussarja + Indianapolis, mutta CSI:n puolustukseksi täytyy todeta ettei kuljettajien MM-titteliä ollut heidän alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoituskaan ajaa pelkästään International Formula A-tyypin autolla eli formula ykkösellä. Ymmärtääkseni heillä oli melko samanlainen "visio" kuin minullakin. Kuljettajien maailmanmestarin tarvitsisi kohdata hieman enemmän haasteita kuin F1 tarjoaa.
Itse asiassa mielenkiintoisesti FIA GT saattaa saada MM-"mandaatin" vuonna 2010.
Itse toivon todella että ACO ja ALMS lähentyisivät enemmän toisiaan ja perustaisivat oman kestävyysajojen MM-sarjan. Panoz ja Scott Atherton ovat luoneet jotain mahtavaa, jolla olisi suuret markkinat Amerikan ulkopuolella. FIA on nyt heikko ja tarvitsisi lisää kapuloita rattaisiin autonvalmistajilta, joita F1 tai FIA:n GT ei voisi kiinnostaa pätkän vertaa :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
CARTer sanoi:
Urheiluautofanina muistanet kuitenkin, ettei WSC:ssä jaettu kuljettajien mestaruuksia ennen vuotta 1981 eli vuosi Rion konferenssin jälkeen...
No nyt en muistanut, mutta tiesin tämän ainakin joskus aiemmin...

Maan suurin formulakilpailu tänä päivänä ei ole F1, ei lähelläkään. Nyt Ecclestone suunnittelee häipyvänsä Melbournesta.
Oli sen verran kiinnostava väite... löysin wikipedian kautta tämän linkin, ihan faktaa lukuina:

http://www.austadiums.com/sport/results.php?sid=8

F1 GP Melbourne 2007: Crowd: 105,000, Total Crowd (4 days): 301,000
F1 GP Melbourne 2006: Crowd: 103,000, Total Crowd (4 days): 301,500
F1 GP Melbourne 2005: Crowd: 118,200, Total Crowd (4 days): 369,900
V8 Supercars Bathurst 2006: Crowd: 62,841, Total Crowd (4 days): 193,647
Champ Car Queensland/Surfers Paradise 2005: Crowd: 105,297, Total Crowd (4 days): 316,459


Uudempia ei noista löytynyt. V8 Supercars ja Champ Car on samana viikonloppuna Queenslandissa, mutta tolla sivulla ei ole eritelty. Telkkarin katsojaluvuista en sitten tiedä.

(Näyttää muuten Australia olevan taas lankulla: #1, #2, #3. Tosin ei todellakaan suosion takia, vaan "Muumio" tahtoo edelleen iltakisaa, mutta järjestäjät ei suostu. Pisteet kuitenkin Muumiolle rehellisyydestä; sanoo ainakin suoraan kyseessä olevan rahan.)

CART ei edes ehtinyt vaatimaan MM-arvoa - joka sille kyllä olisi kuulunut, koska yksi oman mantereen ulkopuolinen kilpailu kerran riitti F1:llekin 50-luvulla
Musta on turha sotkea tähän sitä mitä 50-luvulla riitti MM-arvoon. Silloin nykymuotoinen moottoriurheilu oli vasta syntymässä alkumuotoonsa. Tällaista kaikenkattavaa MM-sarjaa, joka nyt kuulostaa hieman utopialta, olisi korkeintaan voitu visioida vielä silloin.

Eli lopuksi sopiikin kysyä mikä tekee F1:stä MM-arvoisen?
Historia? Vaikka olisikin "kepulipeliä" harrastettu "kilpailijoita" vastaan, niin hommat on menneet näin eikä voi mitään. Jos ei olisi F1, niin olisi joku muu sarja yli muiden. Eikä se mielestäni ole se MM-arvo sinällään, vaan Formula 1 -nimi, jonka arvostus taas tulee historiasta. Aivan sama vaikka ajettaisiin polkuautoilla, niin ison yleisön silmissä se olisi silti ykkönen koska se on Formula 1 (vähän näin kärjistetysti). Jos itse haluaisin jotain muuttaa, niin sen että Nascarin tilalta amerikassa oltaisiin alettu kääntyä myös oikealle.

Itse en ole F1-vastainen, vaikka henkilökohtaisesti mielenkiinto kohdistuu tällä hetkellä muuhun, mutta en ymmärrä mitä yrität saavuttaa tällä jatkuvalla provosoivalla hyökkäämisellä F1:stä kohtaan. :dunno:

Itse toivon todella että ACO ja ALMS lähentyisivät enemmän toisiaan ja perustaisivat oman kestävyysajojen MM-sarjan. Panoz ja Scott Atherton ovat luoneet jotain mahtavaa, jolla olisi suuret markkinat Amerikan ulkopuolella. FIA on nyt heikko ja tarvitsisi lisää kapuloita rattaisiin autonvalmistajilta, joita F1 tai FIA:n GT ei voisi kiinnostaa pätkän vertaa :D
Märkä iltapäiväuni, mutta ei ole tapahtumassa niin kauan kuin ACO ja IMSA eivät pääse yhteisymmärrykseen edes luokkien minimipainoista. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös