F1:ssä käytettävien kilpailurangaistusten historiaa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Silverstonessa 1997 David Coulthard sai 5000 dollarin sakon aika-ajon aikana ajetusta varikkoylinopeudesta. Norberto Fontanan ylinopeudesta tehty syyte hylättiin, mutta Fontanalle tuli hylkäystuomio punnitsemattomuuden vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Mika Häkkinen diskattiin aikanaan laittoman polttoaineen käytöstä Belgiassa 1997 ja lisäksi Häkkinen sai 33 000 dollaria sakkoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
1997 A1-Ringin radalla Itävallassa Michael Schumacher sai 10 sekunnin stop-gon keltaisilla lipuilla ohittamisesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuoden 1997 aikana oli tullut pieni nippu kilpailukiellon uhan alaisia syytteitä seuraaville kuljettajille jossakin välissä kautta:

Jacques Villeneuve

Michael Schumacher

Heinz-Harald Frentzen

Johnny Herbert

Rubens Barrichello

Ukyo Katayama

Kaikki nämä kuljettajat syyllistyivät kauden aikana lievimmillään pienestä ylinopeudesta vakavimmillaan aina lajin päättäjien arvosteluun saakka. Tuomariston yleisin kanta-asiakas heidän edessään oli Max Mosleyn kanssa jatkuvasti kauden aikana uhitellut Jacques Villeneuve ja vähiten tuomariston puheilla tästä joukosta kävi Katayama ja silloinkin vain kerran Katayamalle annettiin todella vakava rangaistuksen uhka vaarallisesta ajamisesta keltaisilla lipuilla ja hylättiin toinen syyte kauden aikana Katayamaa vastaan oletetusta kilvan-ajosta ja turva-auton ohittamisesta keltaisilla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9188
Jotenkin sellainen mielikuva, että Damon Hill olisi myös kuulunut edellämainittuun ryhmään hänen kolaroituaan Imolassa Nakanon kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuonna 1998 Magny-Coursissa Eddie Irvine ja Damon Hill järjestivät pienen kolarishown keskenään minkä jälkeen tuomaristolla oli kisassa mietittävää. Kun mitään isompia rangaistuksia ei Irvinelle annettu niin Hill tietenkin hermostui ja ajajien omassa yhdistyksessä asiasta keskusteltiin vilkkaasti. David Coulthardin mielestä Irvine oli syyllistynyt neljässä aiemmassakin osakilpailussa estelyyn ja se sai hänen mukaansa riittää.

Ikävä kyllä ajajat äänestivät keskenään niin, että lopulta sen ja tuomariston suosituksen perusteella Irvinelle ei annettu rangaistuksia. Irvine olisi voinut saada pahimmillaan kaikki syytteet mukaanluettuna jopa yhden kisan ehdottoman kilpailukiellon ja vielä yhden ylimääräisen kilpailun ajaksi ehdollisen kilpailukiellon jonka rikkomisesta olisi langennut kolme kilpailua lisää ehdotonta kilpailukieltoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Kauden 1994 Estorilin viikonloppuna Eddie Irvine kolaroi Damon Hillin kanssa perjantain aika-ajossa. Siitä seurauksena oli lopulta tuomariston pitkän neuvottelun jälkeen päätös jopa kilpailukiellosta. Kilpailukielto muuttui lopulta varoitukseksi. Osin tähän päätökseen vaikuttivat Eddie Jordanin ja Max Mosleyn vetoomukset. Samalla yhdestäkin Eddie Irvinen aiheuttamasta kolarista kaudella 1994 olisi tämän jälkeen tullut kilpailukielto ja jopa superlisenssin menetys määräajaksi tai koko loppukaudeksi 1994. Tämän asian käsitteli myöhemmin myös Mosley itse ja kuljettaja joutui vakuuttamaan, että uusia tilanteita ei tapahdu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuoden 1978 Watkins Glenin muistojen kirjoitusta hieman mukaillen ja antaen tilaa sitten siinä muille sen kisan muistoille keskityn tässä toikissa ja viestissä vuoden 1978 ehkä erikoisimpaan ja kuohuttavimpaan minkään tyyppiseen rangaistukseen:

Kyse oli Riccardo Patresen kilpailukiellosta tai osallistumisluvan eväämisestä riippuen siitä, että mikä tapauksessa tulkittiin kilpailukielloksi vai oliko kyse hieman Christian Dannerin Monacon 1987 tapaan yksinkertainen kilpailuviikonlopulta ulos sulkeminen ja sitä kautta tapahtunut osallistumisoikeudettomuus.

Patresen osalta vuosi 1978 oli ollut hieno vuosi, mutta myös levoton.

Patresen kilpailukielto tai osallistumisoikeudettomuus Watkins Glenissä 1978 ei suinkaan johtunut vain ja ainoastaan pelkästään Monzan 1978 tapahtumista vaan näyttöä oli kaiken kaikkiaan paljon ennen tätäkin niin paljon, että yhden kisan ajaksi ajot olivat ohi ja olisi ehkä voinut olla vielä enemmänkin ja jopa vuoden 1979 puolelle asti olisi voitu antaa seuraamuksia.

Syytteitä Patreselle oli totta vieköön kertynyt melkomoinen nippu vaikkakin lähinnä James Huntin, Niki Laudan, Mario Andrettin ja Emerson Fittipaldin muodostaman nelikon aiheuttama tuomariston painostaminen kilpailusta vetäytymisen uhalla aiheuttivat lopulta koko katkeran medianäytelmän. Monet muutkin kilpailijat syyttivät Patresen tempuista ja näihin kuului myös Suomen Keijo Rosberg josta kohta tietenkin lisää.

Toisaalta jo noin vuotta myöhemmin melkein kaikki olivat antaneet Patreselle anteeksi Monzan 1978 tapahtumat paitsi tuolloin jossain määrin vieläkin erittäin vihaiset ruotsalaiset Ronnie Petersonin fanit, italialaiset tuomioistuimet jotka ajoivat syyttäjänvirastoineen päivineen niin kuolemantuottamuksen kuin tapon syytteitäkin ja tietenkin James Hunt. Huntin viha kesti jopa byrokraattisia Italian tuomioistuimia, syyttäjänvirastoja ja jopa ruotsalaiskannattajista puhuttaessa oikeastaan niitä fanaatikkojakin pidempään kun puhuttiin Riccardo Patresesta.

Koko loppuelämän.:frown:

Seuraavassa viestissä käyn tosiaan läpi tuon Patresen kilpailukieltoon vaikuttaneen syytenipun eri kauden kisoista kun pelkään, että ne eivät taida mahtua tähän viestiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Ennen Watkins Gleniä 1978 syyskuun lopulla samana vuonna Riccardo Patresea tosiaan kuultiin, syytettiin ja tuomittiin yhden kilpailun kilpailukieltoon vaikka erityisesti James Hunt olisi halunnut koko kuljettajalisenssin elinajaksi pois Patreselta, Niki Lauda olisi kiukun ollessa korkeimmillaan halunnut Patresen myös vuodelle 1979 asti ulottuvaan kilpailukieltoon kun taas Emerson Fittipaldi ehdotti kahta kisaa kilpailukieltoa ja vuoden 1979 alun mittaista nk. Tarkkailujaksoa jossa Patrese tietenkin olisi saanut ajaa jonka jälkeen sitten Patreselle voitiin antaa armahdus tai pysyvä kilpailukielto riittävän kovasta ja tuhoisasta teosta radalla.

Mario Andretti ajoi lähtökohtaisesti vain kotikisan ajaksi ulottuvaa kilpailukieltoa ja useita vakavia keskusteluja italialaisen ratakäytöksestä koska meno ei voinut jatkua niin kuin oli jatkunut.

Tuon ajan F1:n Virallisen Kuljettajien Ratatarkkailijan ja Kisatarkastaja Chris Hockleyn todistajalausuntojen mukaisesti Patresen kilpailukieltoon Itä-Yhdysvaltain Grand Prixissä 1978 vaikuttivat seuraavien kisojen syytteet tuomariston päätöksellä:

Rio de Janeiro 1978: Brasilian Grand Prixissä Riccardo Patrese osui ja kolaroi törkeästi John Watsonin kanssa kilpailun kolmannella kierroksella. Osui Watsoniin kisan aikana uudemmankin kerran haitaten merkittävästi Watsonin kisaa. Kävi kaksi kertaa varikkokäynnillä. Oli 10:s kilpailussa.

Kyalami 1978: Etelä-Afrikan Grand Prixissä Riccardo Patrese esteli merkittävän kuohuttavasti paalupaikkamies Niki Laudaa Virallisten Harjoitusten ja Vapaiden Harjoitusten aikana ja myös kolaroi tämän kanssa. Kolaroi myös itse Virallisessa Harjoituksessa ilman toista osapuolta. Kilpailussa ajoi paremmin murtuen kyyneliin varikolla kun kisa päättyi keskeytykseen.

Paradoksina myöhempään käytökseen verrattuna James Hunt hehkutti Patresen kilpailusuoritusta ja sanoi panevansa hänet merkille tulevaisuudessa. Hunt ei myöskään ymmärtänyt Niki Laudan jo tuolloin Patreselle sanottuja mielipahan asioita.

Long Beach 1978: Länsi-Yhdysvaltain Grand Prixissä Riccardo Patrese esteli jälleen, mutta vähemmän kun yleisesti ottaen oli tehnyt siihen asti. Tuomaristo pani merkille kehityksen, mutta kolarointi kisassa ei miellyttänyt tuomaristoa. Selvisi kuitenkin kuudenneksi ja oli ainakin merkittävästi estelemättä muita joskin Emerson Fittipaldi koki tulleen kohdelluksi väärin kun sanottiin, että Patrese ei ollut aiheuttanut ongelmia kisassa.

Monaco 1978: Kolaroi tuomaristoa ärsyttävästi kaksi kertaa Virallisissa Harjoituksissa ja Monacon Aika-ajonkarsinnassa. Ensimmäisellä kerralla Riccardo Patrese sanoi syyn olleen jarruvian mitä tuomaristo piti valehteluna sille kun ACM:n Päätarkastaja ei löytänyt tarkastuksessa merkkejä menneistä jarruista ennen ulosajoa ja minkä jälkeen tuomaristo uhkasi Patresea sakoilla ja tulevaisuuden lisärangaistuksilla.

Toisella kerralla Patrese selvisi rangaistuksetta vain myöntämällä syyn olleen hänen. Muussa tapauksessa tuomaristo olisi langettanut hänelle kilpailukieltoa tuomariston halventamisesta. Jälleen Patrese oli vähän estellyt myös Niki Laudaa. Didier Pironin kanssa Patrese osui oman kilpailunmittaisen kaksintaistelun aikana monta kertaa, mutta lopulta auton vauriot eivät olleet molemmilla suuria. Pironin mielestä Patrese esteli häntä useimmiten läpi kilpailun.

Zolder 1978: Belgian Grand Prixissä Riccardo Patrese kolaroi James Huntin kanssa ja tämä oli sytyke Huntin kriittiselle asenteelle Patresea kohtaan. Kolari tapahtui kisan lähdössä. Tuomaristo pani merkille myös Huntin rähjäämisen sille kolarin jälkeen ja yleisen siivottoman käytöksen myöhemmin rata-alueella. Suomen Keijo Rosbergin todettiin rauhoittaneen Huntin rähjäystilannetta.

Tuomaristo pani merkille Huntin heti keskeytyksen jälkeen tapahtuneen alkoholin kanssa lipittelyn mikä oli myös syy Huntin rähjäämiseen tuomaristolle ja Marlboron pomojen kengille tapahtuneen oksentelun. Patrese itse ajoi parhaimmillaan neljäntenä ennen kuin kolarissa Huntin kanssa vaurioitunut ripustus petti ja mies keskeytti.

Myöhemmin tuomaristo katsoi Patresea lieventäväksi seikaksi sen, että juuri Carlos Reutemann aiheutti koko kolarin vaihteenmenon empimisen takia kun Jody Scheckter joutui väistämään osuen Niki Laudaan, siitä sitten Lauda keskeytti ja samaan kolariin ajautuivat sitten myös Patrese ja Hunt.

Jarama 1978: Jälleen estelyä lukuisia kertoja läpi Espanjan Grand Prixin viikonlopun ja tällä kertaa Patrese oli punainen vaate Emerson Fittipaldille. Patrese kuitenkin kisassa tuomariston mielestä käyttäytyi paremmin kuin mitä siihen asti. Patrese ajoi viidentenä kunnes keskeytti moottoririkkoon. Tuomaristoa kuitenkin ihmetytti Patresen päätös ajaa hajoavalla autolla kilpaa vaikka mittarit olivat jo olleet pitkään punaisella. Toisaalta tuomaristo ei myöskään ymmärtänyt antaa teknisen vian liputusmääräystä Patreselle.

Anderstorp 1978: Patresen osalta tuhoisa viikonloppu sillä tästä Ruotsin Grand Prixistä eteenpäin Patrese oli kilpailukieltoaan ajatellen merkitty mies. Esteli viikonlopun aikana Mario Andrettia, Ronnie Petersonia, Niki Laudaa, James Huntia, Emerson Fittipaldia ja myös Alan Jonesia. Kilpailun aikana John Watson keskeytti koska Patrese oli osunut aiemmin häneen, ei ollut antanut hänelle tilaa ensin kisatilanteessa ja myöhemmin Anderstorpin tuomaristoa ihmetyttäneen vaihteenvaihto-ongelman takia Watson oli joutunut väistämään Patresea ajaen ulos ja keskeyttäen.

Jonesin kanssa Patrese kolaroi ja Jones keskeytti Watsonin tapaan samaan paikkaan auton takaosa vioittuneena. Lopulta kisassa Patrese ajoi muutoin paremmin joskin kisan lopputaistelussa estelyä oli ilmassa ja palkinnoille tultaessa tästä eivät ruotsalaisfanit pitäneet. Myöhemmin Patrese oli tulla pahoinpidellyksi juopuneiden ruostalaisfanien toimesta ja ilman Ronnie Petersonin toimia. Toisaalta Ronnin muusta Patreseen kohditumisesta raivoamisesta on vain todettava, että Ronni oli raivonnut aika samalla tavalla myös Gilles Villeneuvelle aiemmin saman vuoden alkupuolella.

Paul Ricard 1978: Patresen Ranskan Grand Prixin viikonloppuun ei tällä kertaa mahtunut juurikaan estelyä. Kuitenkin itse kisassa oli sattunut ongelmia hieman Mario Andrettin kanssa ja lisäksi tuomaristoa ihmetytti Patresen autoon liittyvät tekniset puutteet. Patrese oli kahdeksas kisassa epätasapainoisen auton täristämisen kanssa jolle myöhemmin ei löydetty järkevää syytä ja joka oli jatkunut suurimman osan kilpailua.

Brands Hatch 1978: Jälleen Englannin Grand Prixissä Patresesta vaikutti jopa tulevan herrasmies vaikkakin James Hunt ilmaisi tyytymättömyytensä Patresen otteisiin Virallisissa Harjoituksissa. Myöskään itse kisassa Patrese ei radalla harvinaisesti vuoden 1978 tilanteet ottaen tehnyt mitään väärää. Ikävä kyllä syyte koskikin varikkokäytöstä. Patrese oli ajanut rikkonaisella autollaan toiselta sijalta varikolle kun liian rajun vauhdin takia rengasrikosta tulikin koko auton vanteen murtanut keskeytys ja vain onni esti pahemmalta varikko-onnettomuudelta.

Osuma varikon seinään ja autosta lentäneet osat ja kappaleet aiheuttivaat vaaraa kilpailun tuomariston tarkkailijajäsenille ja myös herra Hockleylle joka oli saada lentäneestä ripustuksen ja renkaan osista päähänsä mikä olisi ollut kuolettavaa siinä tilanteessa. Tuomariston mielestä myös Arrowsin auton takajousitus oli jälkikäteen puutteellinen mikä saattoi myös johtaa koko keskeytykseen tai se olisi voinut johtaa myöhemmässä vaiheessa kisaa ilman rengasrikkoakin.

Hockenheim 1978: Saksan Liittotasavallan Grand Prixissä Patrese ajoi kisan aikana ulos radalta ja esteli jälleen kilpailuviikonlopun aikana lukuisia kuljettajia. Hunt, Lauda, Andretti, Fittipaldi, Watson, Reutemann, Scheckter, Jones ja useat muut kuljettajat valittivat tuomaristolle kisan jälkeen Patresen ratakäytöksestä niin kisan aikana kuin sen jälkeen. Tämän kilpailun syyte oli yksi koventava syytös juurikin Patresen kilpailukieltoa kohtaan.

Tämän kilpailun osalta jopa Suomen Keijo Rosberg joutui Patresen estelemäksi ja italialaisen osuma kertaalleen suomalaisen autoon aika pahassakin paikassa rataa kovassa nopeudessa sapetti Kekeä todella pahasti kilpailuviikonlopun aikana. Myöhemmin Keken sanojenkin mukaan tämä oli yksi harvoja ellei ehkä ainoa kerta koko kaudella 1978 jolloin Patrese ihan todella käyttäytyi huonosti radalla ja ainakin juuri häntä kohtaan. Patrese oli yhdeksäs ja tuomaristo joutui ensimmäistä kertaa todella sitten Monacon jälkeen uhkailemaan italialaista kilpailukiellon mahdollisuudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Laitan vielä loput tuosta vuoden 1978 Riccardo Patresen kilpailukieltoon johtaneesta syytemäärästä eri osakilpailujen osalta kun ne eivät mahtuneet yhteen viestiin:

Österreichring 1978: Itävallan Grand Prixissä Patresella oli uusi A1-automalli käytössä. Ikävä kyllä osui silläkin Didier Pironiin Vapaissa Harjoituksissa ja Virallisissa Harjoituksissa. Esteli jälleen muun muassa James Huntia vaikkakin poikkeuksellisesti vain Huntin itsensä mielestä kun tuomaristo ei nähnyt vikaa Patresessa ainakaan sillä kertaa. Ennen punaista lippua Patresen ei havaittu syyllistyneen mihinkään vaaralliseen tekoon radalla.

Punaisen lipun jälkeen toisessa lähdössä tapahtui sitten Patresen sen kerran rikkeet. John Watson ei saanut vaihdetta kunnolla päälle ja vaikka kaikki muut pääsivät ohi niin Patrese ja Harald Ertl eivät jolloin tapahtui taas pahoja kolareita. Tuomaristo näki jostakin syystä jälleen Patresen syyllisenä vaikkakin tuomariston asenteen vaikuttivat lähinnä Warm-Upin Patresen törttöilyt enemmän todennäköisesti kuin kilpailun toisen lähdön asiat.

Tosin tuomaristo silti ajoi Patreselle osin Hockenheiminkin pohjalta kilpailukieltoa, mutta lopulta Watsonin ja Ertlin vapauttavat lausunnot estivät sen seikan. Tämäkin kilpailu oli kuitenkin muun viikonlopun takia kilpailukieltoa puoltava seikka.

Zandvoort 1978: Hollannin Grand Prixissä Patrese esteli jälleen muita läpi viikonlopun joista pahiten taas Huntia ja myös Ronnie Petersonia. Myös Didier Pironi joutui ongelmiin italialaisen kanssa. Kilpailussa kolaroi Pironin kanssa ja nyt osa ajajista, mukana myös James Hunt, halusivat Patreselle ensi kerran todella kilpailukieltoa tuleviin kisoihin. Tuomaristo oli myöntymäisillään tähän kunnes Patresen pelasti asiassa tasan kaksi asiaa:

Ensiksi koko kolarin aiheutti oikeammin Hans-Joachim Stuck ja Stuckin ottaessa syyn niskoilleen kävi myös ilmi, että Patrese ei vain mitenkään olisi voinut väistää Pironia siinä kohtaa rataa missä Patrese osui Pironiin. Tämä kilpailu oli tästä huolimatta myös kilpailukiellon puolesta puhunut seikka kun otettiin myös kokonaisviikonlopun kuva huomioon.

Kaiken päätteeksi tuomaristo joutui varoittamaan Patresea ja kilpailukiellon mahdollisuus oli siitä eteenpäin koko ajan olemassa ja liian todellinen.

Monzassa sitten kävikin kuten kävi jolloin kilpailukielto jouduttiin antamaan vaikkakin se tuntui tapahtuvan osin vain merkittävän painostuksen, James Huntin järkyttävän raivoamisen ja Mario Andrettin kisasta vetäytymisen takia kuin ehkä ihan vielä siinäkään juuri Patresen itsensä takia ja kun aina oli löytynyt syitä hieman muistakin.

Kun Patresen muuta syytekantaa Monzaan 1978 miettii niin kuitenkin jo vuoden 1979 alussa ennen kisakautta Patrese sai pitää kuljettajalisenssinsä ja hänet oli erillisesti vapautettu syytteistä FISA:n ja FIA:n tuomioistuimissa juurikin kilpa-autoilullisten seikkojen pohjalta, mutta ei kuitenkaan vieläkään Italian oikeuslaitosten tai syyttäjänvirastojen ajamista syytteistä. Lopullisesti täyden syyttömyyden Riccardo Patrese sai Ronnie Petersoniin kohdistuneista kuolemantuottamuksen tai tapon syytteistä vasta marraskuussa 1981 siihen mitä tuli Italian viranomaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuoden 1988 Rio de Janeirossa tietysti Ayrton Senna tunnetusti diskattiin mustalla lipulla ulos kilpailusta.

Mielenkiintoisesti samassa kilpailussa myös Ivan Capelli olisi hylätty ainakin lähtökohtaisesti.

Hän kun oli tiettävästi mekaanikkojen laittomasti korjattavassa autossa tietenkin väärässä kohtaa lähtöruudukkoa kun tekninen vika tapahtui tuomariston mielessä ja siihen päälle vielä lähti sitten erikseen muun sallitun ajan jälkeen Sennan tapaan syytteen mukaan vara-autolla.

Toisin kun Senna niin Capelli tunnetusti keskeytti moottorin ylikuumentumiseen jolloin syytteet hylättiin ja Capellin suhteen päälle tuli lähinnä vain varoitus kuten myös hänen varikkomiehistölleen sama ja sakkouhka seuraavaan kisaan mikäli he eivät osaisi korjata autoa määrätyllä ajalla vain määrätyssä paikassa.

Capellin kisa-autossa kun oli ongelmia vesivuodon suhteen kun putkihan siinä oli mennyt kolmesta paikkaa pilalle.

Eddie Cheever sai kilpailuviikonloppuna tuomaristolta 5000 dollarin sakon kun oli myös ollut pieniä vaikeuksia päästä ilmoitetussa turvallisuusajassa silloisin säännöin ulos autosta ja kun oli heittänyt vähän laittomasti huonon Virallisen Harjoituksen jälkeen rattia päin autoa ja valittanut vielä erikseen tuomariston arvovaltaisesta 'päätöksestä'.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuoden 1988 Imolassa Osella-tallin yksi syy joutua ulos suljetuksi koko viikonlopulta ja samoin päättäen Nicola Larinin kisaviikonlopun paikalliskisasta huolimatta oli sinänsä erikoinen:

Vuosien 1987-1988 välillä oli jälleen tehty F1-säännöissä oman aikansa tiukennuksia melko merkittävästikin.

Yksi lievemmän päänkin sääntö olisi pitänyt Enzo Osellan ja kumppanien muistaa eli autoissa täytyi olla jalkatilaa enemmän ja samoin erinäiset välirungon runkovahvuudet olisi pitänyt päivittää paremmaksi.

Kustannuksista johtuen Osella-talli yritti käyttää vielä alkuvuodesta 1988 vuoden 1987 auton välirungon runkokatteena materiaaleja joiden olisi pitänyt tietenkin vahvempia kuin vuotta aiemmin.

Tätä ongelmaa oli epäilty jo Riossa, mutta ei voitu silloin todistaa.

Imolassa voitiin ja kisaviikonloppu oli ohi ja jälleen tuli paljon uhkauksia jatkosulkemisistakin kuten sakoistakin mikäli ei F1-autoa laillisemmaksi tai edes sääntöjen puitteisiin asti saada.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuoden 1988 Imolassa Rene Arnoux oli kohumies paikallaan:

Viikonloppuna hänellä tuntui aiemmin olevan vähän ongelmia katsoa peileihinsä ja ryhtyä estelemään toisia kuskeja silloin tällöin.

Ligierin auto oli kelvoton ja varmasti sapetti, mutta Arnoux osui kilpailuviikonloppuna perjantaina Alain Prostiin torpaten tämän ulos radalta ja vaikeuttaen ranskalaisen tähtikuskiksi ja ilmiöksi nousseen pienen miehen viikonloppua.

Vanhoilla kiistakumppaneilla oli tulla tappelukin ennen kuin sitten Prost kykeni rauhoittumaan. Silti tunteenpurkausta selviteltiin tuomariston edessä kunnes lopulta toivottiin, että tapaus ei isommin toistuisi.

Ihan näin pahoin vuonna 1988 ei enää toistunutkaan, mutta Arnoux toki vanhemmilla päivillään oli välillä pahakin riesa toisille kuskeille.

Ja Ron Dennisin mielestä jo tuolloin kun Arnoux esitti kovin väliin pitämätöntä käytöstä isommin niin olisi ansainnut saada sakon ellei ehkä ehdollisen kilpailukiellonkin kovennettuna sittemmin mikäli se olisi jatkunut!

Muuten viikonloppuna viimeisen ruudun mies eli EuroBrunin Stefano Modena oltiin aluksi hylätä ja sulkea viikonlopulta auton punnitukseen liittyvän rikkeen vuoksi.

Lopulta rike hylättiin ja hän sai osallistua kisaan kun ilmeni, että FIA:n punnitustarkastajat olivat kutsuneet hänet yleensäkin väärään aikaan ja toiselle kuskille varattuun punnitusvuoroon! Pieniä punnitusongelmia oli myös Oscar Larraurilla, mutta siinä ei ollut kyse punnitustarkastajan virheestä vaan punnituslaitteiston virheistä.

Eikä paljon väliä lopulta ollut kun Larrauri karsiutui muutenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Monacossa 1988 Bernd Schneider karsiutui kisasta tunnetusti.

Osin sitä on toisinaan moitittu ajajan viaksi, mutta tärkeää oli/olisi ollut tietää myös Monacon tuomariston rooli asiaan:

ACM:n tuomarit kun hylkäsivät Schneiderin parhaat ajat perjantailta joilla olisi oltu ruudukossa ja antoivat varoituksen koko viikonlopulta ulos sulkemisella mikäli rike olisi tiettävästi toistunut.

Tuomaristoa ei miellyttänyt myöskään asiasta tehty protesti Zakspeedin osalta mitä ei hyväksytty.

Itse hylkäyksen syy oli teknisten tarkastajien ja etenkin itsepäisten tuomariston mielestä auton liian ylisuuri ilmanottoaukko ja muutama muukin putkistoon liittyvä erikoisuus.

Muutaman muun teknisen asiantuntijan mielestä erinäiset putkistoerikoisuudet kulkivat eri ajoituksistaan huolimatta sääntöjen sallimissa rajoissa.

Tästäkin lausunnosta huolimatta ACM:n tuomarit eivät armoa tunteneet Schneideria kohtaan ja näin hän sitten oli ulkona kisasta.

Sittemmin Zakspeed-talli joutuikin pienentämään ilmanottoaukkojaan kauden automallissaan välttyäkseen jatkovaikeuksilta.

Etenkin kun vielä Piecarlo Ghinzani oltiin myös hylätä ja sulkea Monacon viikonlopulta, mutta hän sai erillisen lisätarkistuksen jälkeen sittenkin vielä osallistua normaalisti kisaan!

Myöhemmin ACM:n tuomariston mielestä kauden 1988 lopulla kun asiaa vielä erikseen muutoin puitiin niin hylkäykseen vaikutti myös muissa tarkastuksissa tulleet viitteet laittomuuksista Riossa ja Imolassa samana vuonna.

Schneiderin kohu ei ollut ainoa viikonloppuna, mutta sellaisenaan useimmiten kuitenkin ehkä 'syyttömin' tai 'viattomin' kun ottaa huomioon Andrea de Cesariksen ja Rialin saman viikonlopun ja Stefano Modenan ja EuroBrunin kohun myös samalta viikonlopulta.

Modena kun hylättiin melko selvästikin ja suljettiin viikonloppuna pitkälti sen vuoksi kun ei viitsinyt mennä punnitukseen kesken nopean kierrosyrityksen!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuoden 1988 Meksikon kisaviikonloppuna jälleen EuroBrun ja Stefano Modena kohahduttivat kun mies autoineen tallista hylättiin ja suljettiin ulos muulta viikonlopulta kun tällä erää takasiiveke oli laiton tuomariston mielestä.

Erikoista kyllä Colonin Gabriele Tarquinia epäiltiin samasta rikkeestä, mutta sittemmin hän sai kuitenkin luvan erillisten jälkitarkastusten jälkeen osallistua.

Tosin välillä tuostakin asiasta puitiin vuoden 1988 teknisissä jälkikeskusteluissa paljonkin erinäisiä seikkoja, mutta lajin koko Johtavan Päätuomarin eli John Corsmitin mukaan Tarquinin auto todella oli Mexico Cityyn 1988 laillinen.

Tietenkin yhtenä herra Corsmitin työpöydällä olleista vuoden 1988 puitteista tai teknisistä valituksista puhuen onneksi vähimpänä.

Ja onneksi vielä silloin kun ei vielä ollut muuan Ayrton Senna 'hämmentämässä' ja luomassa omaa marttyyri-showtaan ihan vielä silloin ihan isoimpien tuomareiden suuntaan vaikka maine toki kohutähtenä tiedettiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Detroitissa 1988 nähtiin niin loukkaantumisia kuin myös muitakin kohutapahtumia.

Kohutapahtumiin olivat liittyä Derek Warwick ja Andrea de Cesaris.

Pitkälti siksi kun viikonlopun Virallisissa Harjoituksissa oli kolari ja Warwick oli kovin suuttunut.

Pitkälti myös siksi kun de Cesaris sitten kolaroi hänet kesken nopean kierroksen yrityksen ulos radalta ja Warwick oli tietysti vieläkin jossain määrin kipeänä Montrealin osuman jäljiltä!

Warwickille meni ilmat pihalle osumasta ja vähän tätä myöhemmin Rialin varikkopilttuulle mentäessä oli de Cesarikselta sitten mennä hampaat kun Warwickilla oli vähän rajummin tulossa käsittelyä italialaiselle!

Onneksi kuitenkin tilanteeseen puututtiin ennen kuin käsikähmästä ihan todella oli tulla isompi tappelu.

Tuomaristo ei tykännyt esityksestä ja rangaistuksia oli luvassa ennen kuin sitten taas osattiin rauhoittua, mutta molemmat saivat kuitenkin varoituksen ja uhkasakon mikäli tapaus toistuisi.

Ja tietysti mikäli ihan tappeluksi asti tilanne olisi mennyt niin sitten kilpailukielto uhattiin antaa molemmille kun lajin mainetta ei haluttu loata.

Tapauksen käsittelyssä kun olivat muun muassa mukana FOCA:n Alan Woolward ja sitäkin tärkeämmin vähemmän yllättäen itse Bernie Ecclestone joten siinä oli sitten puimista ja pahoittelua puolin ja toisin kuskien kesken.

Toisaalta viikonloppuna de Cesaris oli myös ainakin kerran syytön eri osumiin kun sen kestäessä kertaalleen ainakin Philippe Alliot kolaroi hänet myös omalta nopeimmalta kierrosyritykseltään. Siinä tosin Alliot reilusti otti vian omaan piikkiin eikä mitään kohua tarvinnut syntyä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Vuoden 1988 Paul Ricardin kisaan Piercarlo Ghinzani olisi hyvinkin voinut päästä mukaan kun jossain määrin kerrankin Zakspeed-tallin auto tuntui kulkevan sinänsä toki melko huonoksi sen tietäen.

Ikävä kyllä lauantain Vapaiden Harjoitusten yhteydessä Ghinzani ei mennyt punnitukseen ja siten hänet hylättiin ja suljettiin lopuksi viikonlopuksi sen ulkopuolelle.
 
Ylös