Ennen Watkins Gleniä 1978 syyskuun lopulla samana vuonna Riccardo Patresea tosiaan kuultiin, syytettiin ja tuomittiin yhden kilpailun kilpailukieltoon vaikka erityisesti James Hunt olisi halunnut koko kuljettajalisenssin elinajaksi pois Patreselta, Niki Lauda olisi kiukun ollessa korkeimmillaan halunnut Patresen myös vuodelle 1979 asti ulottuvaan kilpailukieltoon kun taas Emerson Fittipaldi ehdotti kahta kisaa kilpailukieltoa ja vuoden 1979 alun mittaista nk. Tarkkailujaksoa jossa Patrese tietenkin olisi saanut ajaa jonka jälkeen sitten Patreselle voitiin antaa armahdus tai pysyvä kilpailukielto riittävän kovasta ja tuhoisasta teosta radalla.
Mario Andretti ajoi lähtökohtaisesti vain kotikisan ajaksi ulottuvaa kilpailukieltoa ja useita vakavia keskusteluja italialaisen ratakäytöksestä koska meno ei voinut jatkua niin kuin oli jatkunut.
Tuon ajan F1:n Virallisen Kuljettajien Ratatarkkailijan ja Kisatarkastaja Chris Hockleyn todistajalausuntojen mukaisesti Patresen kilpailukieltoon Itä-Yhdysvaltain Grand Prixissä 1978 vaikuttivat seuraavien kisojen syytteet tuomariston päätöksellä:
Rio de Janeiro 1978: Brasilian Grand Prixissä Riccardo Patrese osui ja kolaroi törkeästi John Watsonin kanssa kilpailun kolmannella kierroksella. Osui Watsoniin kisan aikana uudemmankin kerran haitaten merkittävästi Watsonin kisaa. Kävi kaksi kertaa varikkokäynnillä. Oli 10:s kilpailussa.
Kyalami 1978: Etelä-Afrikan Grand Prixissä Riccardo Patrese esteli merkittävän kuohuttavasti paalupaikkamies Niki Laudaa Virallisten Harjoitusten ja Vapaiden Harjoitusten aikana ja myös kolaroi tämän kanssa. Kolaroi myös itse Virallisessa Harjoituksessa ilman toista osapuolta. Kilpailussa ajoi paremmin murtuen kyyneliin varikolla kun kisa päättyi keskeytykseen.
Paradoksina myöhempään käytökseen verrattuna James Hunt hehkutti Patresen kilpailusuoritusta ja sanoi panevansa hänet merkille tulevaisuudessa. Hunt ei myöskään ymmärtänyt Niki Laudan jo tuolloin Patreselle sanottuja mielipahan asioita.
Long Beach 1978: Länsi-Yhdysvaltain Grand Prixissä Riccardo Patrese esteli jälleen, mutta vähemmän kun yleisesti ottaen oli tehnyt siihen asti. Tuomaristo pani merkille kehityksen, mutta kolarointi kisassa ei miellyttänyt tuomaristoa. Selvisi kuitenkin kuudenneksi ja oli ainakin merkittävästi estelemättä muita joskin Emerson Fittipaldi koki tulleen kohdelluksi väärin kun sanottiin, että Patrese ei ollut aiheuttanut ongelmia kisassa.
Monaco 1978: Kolaroi tuomaristoa ärsyttävästi kaksi kertaa Virallisissa Harjoituksissa ja Monacon Aika-ajonkarsinnassa. Ensimmäisellä kerralla Riccardo Patrese sanoi syyn olleen jarruvian mitä tuomaristo piti valehteluna sille kun ACM:n Päätarkastaja ei löytänyt tarkastuksessa merkkejä menneistä jarruista ennen ulosajoa ja minkä jälkeen tuomaristo uhkasi Patresea sakoilla ja tulevaisuuden lisärangaistuksilla.
Toisella kerralla Patrese selvisi rangaistuksetta vain myöntämällä syyn olleen hänen. Muussa tapauksessa tuomaristo olisi langettanut hänelle kilpailukieltoa tuomariston halventamisesta. Jälleen Patrese oli vähän estellyt myös Niki Laudaa. Didier Pironin kanssa Patrese osui oman kilpailunmittaisen kaksintaistelun aikana monta kertaa, mutta lopulta auton vauriot eivät olleet molemmilla suuria. Pironin mielestä Patrese esteli häntä useimmiten läpi kilpailun.
Zolder 1978: Belgian Grand Prixissä Riccardo Patrese kolaroi James Huntin kanssa ja tämä oli sytyke Huntin kriittiselle asenteelle Patresea kohtaan. Kolari tapahtui kisan lähdössä. Tuomaristo pani merkille myös Huntin rähjäämisen sille kolarin jälkeen ja yleisen siivottoman käytöksen myöhemmin rata-alueella. Suomen Keijo Rosbergin todettiin rauhoittaneen Huntin rähjäystilannetta.
Tuomaristo pani merkille Huntin heti keskeytyksen jälkeen tapahtuneen alkoholin kanssa lipittelyn mikä oli myös syy Huntin rähjäämiseen tuomaristolle ja Marlboron pomojen kengille tapahtuneen oksentelun. Patrese itse ajoi parhaimmillaan neljäntenä ennen kuin kolarissa Huntin kanssa vaurioitunut ripustus petti ja mies keskeytti.
Myöhemmin tuomaristo katsoi Patresea lieventäväksi seikaksi sen, että juuri Carlos Reutemann aiheutti koko kolarin vaihteenmenon empimisen takia kun Jody Scheckter joutui väistämään osuen Niki Laudaan, siitä sitten Lauda keskeytti ja samaan kolariin ajautuivat sitten myös Patrese ja Hunt.
Jarama 1978: Jälleen estelyä lukuisia kertoja läpi Espanjan Grand Prixin viikonlopun ja tällä kertaa Patrese oli punainen vaate Emerson Fittipaldille. Patrese kuitenkin kisassa tuomariston mielestä käyttäytyi paremmin kuin mitä siihen asti. Patrese ajoi viidentenä kunnes keskeytti moottoririkkoon. Tuomaristoa kuitenkin ihmetytti Patresen päätös ajaa hajoavalla autolla kilpaa vaikka mittarit olivat jo olleet pitkään punaisella. Toisaalta tuomaristo ei myöskään ymmärtänyt antaa teknisen vian liputusmääräystä Patreselle.
Anderstorp 1978: Patresen osalta tuhoisa viikonloppu sillä tästä Ruotsin Grand Prixistä eteenpäin Patrese oli kilpailukieltoaan ajatellen merkitty mies. Esteli viikonlopun aikana Mario Andrettia, Ronnie Petersonia, Niki Laudaa, James Huntia, Emerson Fittipaldia ja myös Alan Jonesia. Kilpailun aikana John Watson keskeytti koska Patrese oli osunut aiemmin häneen, ei ollut antanut hänelle tilaa ensin kisatilanteessa ja myöhemmin Anderstorpin tuomaristoa ihmetyttäneen vaihteenvaihto-ongelman takia Watson oli joutunut väistämään Patresea ajaen ulos ja keskeyttäen.
Jonesin kanssa Patrese kolaroi ja Jones keskeytti Watsonin tapaan samaan paikkaan auton takaosa vioittuneena. Lopulta kisassa Patrese ajoi muutoin paremmin joskin kisan lopputaistelussa estelyä oli ilmassa ja palkinnoille tultaessa tästä eivät ruotsalaisfanit pitäneet. Myöhemmin Patrese oli tulla pahoinpidellyksi juopuneiden ruostalaisfanien toimesta ja ilman Ronnie Petersonin toimia. Toisaalta Ronnin muusta Patreseen kohditumisesta raivoamisesta on vain todettava, että Ronni oli raivonnut aika samalla tavalla myös Gilles Villeneuvelle aiemmin saman vuoden alkupuolella.
Paul Ricard 1978: Patresen Ranskan Grand Prixin viikonloppuun ei tällä kertaa mahtunut juurikaan estelyä. Kuitenkin itse kisassa oli sattunut ongelmia hieman Mario Andrettin kanssa ja lisäksi tuomaristoa ihmetytti Patresen autoon liittyvät tekniset puutteet. Patrese oli kahdeksas kisassa epätasapainoisen auton täristämisen kanssa jolle myöhemmin ei löydetty järkevää syytä ja joka oli jatkunut suurimman osan kilpailua.
Brands Hatch 1978: Jälleen Englannin Grand Prixissä Patresesta vaikutti jopa tulevan herrasmies vaikkakin James Hunt ilmaisi tyytymättömyytensä Patresen otteisiin Virallisissa Harjoituksissa. Myöskään itse kisassa Patrese ei radalla harvinaisesti vuoden 1978 tilanteet ottaen tehnyt mitään väärää. Ikävä kyllä syyte koskikin varikkokäytöstä. Patrese oli ajanut rikkonaisella autollaan toiselta sijalta varikolle kun liian rajun vauhdin takia rengasrikosta tulikin koko auton vanteen murtanut keskeytys ja vain onni esti pahemmalta varikko-onnettomuudelta.
Osuma varikon seinään ja autosta lentäneet osat ja kappaleet aiheuttivaat vaaraa kilpailun tuomariston tarkkailijajäsenille ja myös herra Hockleylle joka oli saada lentäneestä ripustuksen ja renkaan osista päähänsä mikä olisi ollut kuolettavaa siinä tilanteessa. Tuomariston mielestä myös Arrowsin auton takajousitus oli jälkikäteen puutteellinen mikä saattoi myös johtaa koko keskeytykseen tai se olisi voinut johtaa myöhemmässä vaiheessa kisaa ilman rengasrikkoakin.
Hockenheim 1978: Saksan Liittotasavallan Grand Prixissä Patrese ajoi kisan aikana ulos radalta ja esteli jälleen kilpailuviikonlopun aikana lukuisia kuljettajia. Hunt, Lauda, Andretti, Fittipaldi, Watson, Reutemann, Scheckter, Jones ja useat muut kuljettajat valittivat tuomaristolle kisan jälkeen Patresen ratakäytöksestä niin kisan aikana kuin sen jälkeen. Tämän kilpailun syyte oli yksi koventava syytös juurikin Patresen kilpailukieltoa kohtaan.
Tämän kilpailun osalta jopa Suomen Keijo Rosberg joutui Patresen estelemäksi ja italialaisen osuma kertaalleen suomalaisen autoon aika pahassakin paikassa rataa kovassa nopeudessa sapetti Kekeä todella pahasti kilpailuviikonlopun aikana. Myöhemmin Keken sanojenkin mukaan tämä oli yksi harvoja ellei ehkä ainoa kerta koko kaudella 1978 jolloin Patrese ihan todella käyttäytyi huonosti radalla ja ainakin juuri häntä kohtaan. Patrese oli yhdeksäs ja tuomaristo joutui ensimmäistä kertaa todella sitten Monacon jälkeen uhkailemaan italialaista kilpailukiellon mahdollisuudella.