Jereziin 1990 mietittiin jälleen erilaisia rangaistuksia tai ainakin niitä oltiin valmiita langettamaan tarpeen mukaan.
Viikonloppuun mahtui monta kohua ja tietysti eniten ajatukset sinänsä olivat Lotuksen äärimmäisen pahoin loukkaantuneen Martin Donnellyn tilanteessa.
Tähtikuskeilla oli omat riitansa ja kohunsa. Alain Prost ärhenteli ensin Bernd Schneiderin kanssa muka oletetusta estelykohusta kuin myös niin tallinsa eli Ferrarin Estorilin jupakasta kuten myös koko loppukaudesta jolloin rivien välistä arvuuteltiin, että tulisiko vielä jokin viime hetken tallivaihto tai jopa sapattivuosi?
Tosin nuo arvuuttelut menivät liian pitkälle sinänsä eikä Prost aikonut kyllä hylätä kaiken jälkeen La Famigliaa noin vain. Ei edes vaikka kiukkua riitti kyllä. Sittemmin Jereziin La Famiglialta tuli Prostia loppuun asti palvovia lausuntoja ja niissä vähemmän yllättäen Nigel Mansell viittä vaille kauden lopussa ja edes hyvin ajatuksellisesti britin jäädessä sittenkin talliin vuodeksi 1991 olisi hänestä tehty vain entistä suuremmin kakkoskuljettaja ranskalaisen 'Professorin' lepyttämiseksi!
Cesare Fioriokin jäi vielä tuolloin jatkamaan olemistaan tallipäällikkönä kohusta huolimatta vaikkakin muuan Claudio Lombardi olisi halunnut jo tuolloin suitsia Prostia käytöksensä suhteen tai hurjimmillaan heittää Prostin kokonaan Ferrarilta pois kun hänkin osin jo jossain määrin alkoi menemään kohti tallipäällikkyyttä!
Vielä tuolloin tosin Lombardilla ei ollut valtuuksia siihen, mutta vuodeksi 1991 tulisi sitten viimein tallipäälliköksi nousseena olemaan loppuvuodesta sitä vuotta.
Lisäksi Lombardi tuki Mansellin asemaa ja piti valitettavana Mansellin hyvin todennäköistä poislähtöä Ferrarilta. Lombardi olisi ollut itse menemään hyvinkin pitkälle Mansellin jäämisen asian suhteen tallissa vuodeksi 1991. Ei ollut tallipäällikkö silloin joten ei Mansell voinut jäädä sinne.
Eikä tietysti brittiä miellyttänyt La Famiglian Fiorion omien pomojen ylilausunnot Prostista tai nyt selvempään kakkoskuskin asemaan joutumisesta vuodeksi 1991 jäädessäkään.
Ayrton Senna vuorostaan jälleen heilutteli paalupaikka-aseman korttia ja riiteli taas lajin päättäjien kanssa vaikka ilman muuta Donnellyn kolari itse asiassa Jerezin viikonlopulle hillitsi tuotakin kohua.
Lajin Johtava Tuomari John Corsmit ei oikein pitänyt siitä ja sanoikin, että ihan joka radalleko kohta pitäisi Ayrtonin sanella lähdettävän ruudun paikka kärjestäkin?
Senna kuitenkin nähtiin varikolla juhlakakun kanssa sen eli paalupaikan ollessa nyt siis uran 50:s.
Se oli siis hänen silloinen 50:s vastaava ja huikeaa oli, että 45:een edeltävään kilpailuun mennessä hän oli ollut 34 kertaa paalupaikalla ja loput 16 aiempaa kertaa olivat tulleet osin hajautetusti joko vielä McLarenilla tai sitten Lotuksella!
Muutenkin McLarenin huippuluokkaisuus kuvasti sitä, että 38 kilpailuun Silverstonesta 1988 lähtien vain kahdesti oli McLaren jäänyt eturivistä tavalla tai toisella ulos sunnuntaina.
Toisin kertoen juuri Silverstoneen 1988 ja Estoriliin silloisessa viime kisassa!
Muutoin puhuen Prostin pelkoja hillitsi huvittavasti se, että Arrowsin Bernd Schneider karsiutui lopulta uransa viimeiseksi jääneessä F1-viikonlopun yrityksessäkin.
Myöhempi David Brabhamin kisaan pääsemättömyyden byrokratiasotku ei koskenut ikävästi Herr Schneideria.
Minardin Paolo Barilla karsiutui taas kerran ja teknisistä ongelmista huolimatta monien mielestä hänen aikansa oli nyt täysi ja sitten arvuuteltiin, että ajaisiko Barillan tilalla viimein ihan luvallinen testikuljettaja eli Marco Apicella vai saisiko edelleen Gianni Morbidelli Ferrarilta lainattuna testikuskina ajaa pari viimeistä kisaa kaudella?
Lotuksen Derek Warwick oli myös vetäytyä välillä kisasta kiitos tallikaverinsa loukkaantumisen, mutta jäi ajamaan ja oli mennä jäännöspisteille ennen kuin oli todella murheellisesti kisan viimeinen keskeyttäjä.
Leyton Housen Ivan Capellin suhteen oli myös teknisen tarkastuksen jännittämistä kun mikäli Capelli olisi suljettu pois kisasta tai muutoin hylätty parhaan ajan osalta niin se olisi johtunut siitä, että Capellin auton ohjaamotilaa epäiltiin liian ahtaaksi!
Sittemmin Leyton House-talli selvisi teknisellä varoituksella ja Capellin auton ohjaamoa varmuuden varalta hieman suurennettiin sunnuntain kisaan.
Välillä olikin huhuja vaikka muutenkin kärsi Capelli terveysongelmia sunnuntaiksi, että oliko sittenkin kuntopuolen keskeytyksen takana sellaisenaan tai sitä pahentamaan nyt ainakin syynä juuri useampaan kertaan kaudella muutenkin puheenaiheena hänen tai muidenkin lajin melko pitkien tai pitkien kuljettajien ongelma eli liian ahdas ohjaamo?
Ei ahtaus ainakaan hyvää tehnyt hänen kramppijalalleen, mutta kyllä yksi muu syyllinen saattoi olla ihan Jerezin ratakin.
Jerezin rata kun oli ylivoimaisesti sarjan hitain keskinopea rata ja sellaisenaan hitain myös normaalina käsitettävistä moottoriradoista.
Toki niin paljon kun herjailtiin välillä niin oli Jerezin rata toki parempi ja nopeampi kuin Hungaroring näin esimerkkinä ja ohittamaankin pystyi välillä hyvinkin vaikka kiitos tähtikuskien valitusten saattoi usein saada kuvan, että muka ei olisi pystynyt!
Jerezin viikonloppu 1990 oli myös viimeinen murheellisessa historiassaan EuroBrun-tallille ja Life-tallille.
Näistä ensimainittu talli kuljettajineen ajoi juuri äärimmäisen surkean kautensa päätteeksi kerrankin verraten huippuluokan Esikarsinnan eli Roberto 'Pupo' Moreno oli päästä aika-ajojen puolelle jääden ulos siis 18 tuhannesosaa jatkosta ja Claudio Langes jäi 1,133 sekuntia jatkoon päässeen Colonin Bertrand Gachotin ajasta ja tallikaveristaan jäi siis 1,115 sekuntia.
Kiitos kroonisen aliajattamaisen ja monien eri teknisten vaikeuksienkin tämä oli pienin ero ajallisesti puhuen koko vuonna verraten Morenoa ja Langesia keskinäisesti!
Life-tallin tilanne kuten myös Bruno Giacomellin uran päätös lopullisesti tuli olemaan surkea yhtä kaikki.
Juddin moottoreillakaan ei ratkaistu sen auton ja tallin kaikkea karmaisevaa ja tunnetunkin hengenvaarallista yleismainetta hitauksineen.
Joskin toki oli nopeampi niinkin kuin mitä oli liian kauan olleella W12-moottorilla varustettuna.
Jälleen kun yön yli kuten varhaisaamunakin oli korjattu Giacomellin autoa ja kun viimein se oli saatu toimimaan niin kaksi kierrosta kesti ennen hajoamista moottori.
Giacomelli oli ulkona jatkosta selvästi eli näin esimerkkinä Esikarsinnan nopeinta eli AGS:n Yannick Dalmasia 20,299 sekuntia hitaampana.
Juuri ennen moottorioikutteluja oltiin toki nopeampia hitaudessaan, mutta tuolloin siis keskellä nopeinta mahdollistakin vauhtia ennen auton hyytymisen alkua olisi oltu kärkipaikkaa eli Dalmasin aikaa sen 12 sekuntia hitaampi.
Eli kärkeen ei asiaa ollut eikä jatkoonkaan vaikka olisihan se aikakirjoissa lopulta merkittynä vähän paremmalta näyttänyt sellainen ero puhdittomuudesta huolimatta.
Etenkin Life-tallin elottomasta autosta käytännössä puhuen.
Gachotista puhuen jälleen huoltamattomat moottorit olivat hänen ja Coloni-tallin kisaan pääsemättömyyden syy enimmäkseen.
Toki loppukauteen 1990 mennessä kun pari tallia lisää jäi pois (Monteverdi tätä edeltäen Onyxin nimellä oli jäänyt pois jo reilusti aiemmin.) niin Esikarsintaa ei tarvinnut enää ajaa ja kaikki pääsi suoraan aika-ajoihin yrittämään kisaan pääsemistä.
Jereziin 1990 viimein siitä puhuen pääsivät ensi kertaa kaudelle molemmat AGS:n kuskit eli Yannick Dalmas ja Gabriele Tarquini autoineen kisaan.
Näistä Dalmas selvisi maaliin siinä missä Tarquini keskeytti.
Mikäli olisi ollut keskeytyksiä vähän enemmän kisan loppupuolella niin Dalmas olisi voinut saada jäännöspisteen ehkä kenties ja Aguri Suzuki Lola-Larroussella olisi saanut sitäkin enemmän sitten pisteitä kun Suzuki tosiaan oli viimeisen pisteen mies Jereziin!
Ferrarilla itsessään meni kisa sitten hienosti Prostin voittaessa ja Mansellin ollessa toinen palkinnoilla.
Kaksoisvoiton yhteydessä ja etenkin Sennan keskeytettyä oli sittenkin vielä MM-kilvan ratkaisu mahdollinen kunnon taistelulla Japanin Suzukan tai vaikka Australian Adelaidenkin suhteen.
Senna ilmoitti olevansa vastaamatta seurauksista mikäli Suzukaan vielä toistuisi osin brasilialaista epämiellyttäneet paalupaikan sijoitusratkaisut radassa Estorilin ja Jerezin tapaan sielläkin.
Kisan muuksi viimeiseksi asiaksi sitä miettien Williamsin Riccardo Patresea epäili niin tuomaripäällikkö Corsmit kuin Lajin Virallinen Lähettäjä Roland Bruynseraede varaslähdöstä kisaan, mutta lopulta tutkinnan jälkeen ei tullut tuomiota.
Minuutin aikasakolla olisi pudottu Patresen suhteen puhuen sinne sijalle 9-10 eli viimeisille sijoille heti jo aiemmin kerrotun ysipaikan mies Dalmasin ja kymppipaikan Arrowsin Michele Alboreton väliin.
Ehkä myös viimeiseksikin kun tilanne oli jälleen erinäisistä kierroksella ohittamisen määrittelyistä riippuva.
Se teko olisi parantanut Japanin Aguri-sanin pistetilannetta ja avannut viimein myös huippukisan sinänsä auton hitauden tasolle Ligierillä ajaneelle Nicola Larinille kauden pistetilin jäännöspisteellä.
Hirveän etäälle ei Larini jäänyt Suzukista maalissa, mutta jäi siis toteutuneestikin seiskapaikalle pisteittä.