F1 Televisiointi muissa maissa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Venezuelassa F1:llä ei juuri perinteitä ollut ennen 80-luvun alkua. Television alkutaival oli yhtä hankalaa. Vuonna 1977 kuitenkin Venezuelan tv-kanavista RCTV eli Radio Caracasin Televisio lähetti kuitenkin maan ensimmäisen suoran f1-kisan lähetyksen Yhdysvaltain Long Beachista.

Osin koko tilanne oli mahdollinen CBS:n suostuessa maksamaan osan televisiokanavan kisan siirtokorvausmaksusta mediapomo Pierre Ugeauxille. Sekaannusta aiheutti myös alkuperäisen kilpailun siirtokorvausmaksun kieltäminen Venevisionilta joka oli ja on edelleen toinen Venezuelan kilpaileva televisioyhtiö.

1970-luvulla monet Etelä-Amerikan maat saattoivat toisinaan ostaa tiettyjä Pohjois-Amerikan kilpailuja suurilta televisiokanavilta hyvään hintaan. Suurin osa maista näytti koosteita, mutta toisinaan myös suoriakin kisoja ostettiin ja erityisesti mikäli hintaan sisältyi usean eri maan saman hintaluokan pakettimaksuja.

Pierre Ugeauxin lyhyellä valtakaudella f1:n mediapomona alettiin vasta oppia markkinoimaan f1:siä myös sellaisiinkin maihin minne ei tavallisesti kysyntää ollut.

Kyseisen kilpailun jälkeen Venezuelassa oli pitkään hiljaista f1:n osalta. Moottoripyörien RR-ajoja Venezuelan televisio näytti varsin paljon. 80-luvun alussa vuosina 1982-1984 tuli kilpailuja suorien lähetysten ja koosteiden muodossa varsin paljon.

Vuoden 1984 jälkeen Venezuelassa oli pitkä tauko lähetyksissä ja vasta Juan Pablo Montoya toi jälleen vähän mielenkiintoa Venezuelaankin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuosina 1976 ja 1977 Itävallan radio lähetti Ruotsin kilpailuista suoran radiolähetyksen. Vuonna 1976 syy johtui ORF:n varsinaisen tv-lähetyksen myöhästymisestä ja vuonna 1977 taas ORF ei kyennyt maksamaan suoran lähetyksen vaatimaa maksua minkä takia radiossa lähettäminen oli halvempaa.

Vuonna 1976 SVT:n vaatima siirtokorvausmaksu muille tv-yhtiöille kisan näyttämisestä oli varsin korkea minkä takia kilpailu nähtiin suorana varsin harvassa maassa ja lisäksi vain vajaat 20 maata lähetti kilpailun koosteena.

Suurin osa kyseisestä kisan näyttäneistä maista lähetti sen vain 3 minuutin mittaisena pätkälähetyksenä maidensa televisiokanavilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Eurosportin arvioitiin maksavan vuoden 1996 aikana lähetyksistään melkein 100 miljoonaa markkaa. Tämä oli eräs syy siihen miksi seuraavana vuonna ei uusittu sopimusta Bernien firmojen kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ruotsissa näytettiin 70-luvun edetessä paljon f1-kisoja suorina lähetyksinä ja jonkin verran myös koosteitakin. Tarkemmat tutkimukset Ruotsin tv:n lähettämistä kilpailuista 70-luvulta ovat vielä kesken, mutta tässä joitakin kilpailuja joita lähetettiin suorina vuosien varrella:

1971: Monaco, Silverstone, Nürburgring ja Monza.

1972: Jarama, Monaco, Clermont-Ferrand, Brands Hatch, Nürburgring ja Österreichring.

1973: Zolder, Monaco, Anderstorp, Silverstone, Zandvoort ja Österreichring.

1974: Monaco, Anderstorp, Zandvoort, Brands Hatch, Österreichring ja Monza.

1975: Monaco, Anderstorp, Nürburgring, Österreichring ja Monza.

Ruotsin tv:n puolelta puhuttaessa osa kilpailuista tuli myös legendaarisissa Sportsöndageissa joissa f1:n asema ei ollut hirveän korkealla ainakaan vielä vuosikymmenen alussa. Formulat saattoivat joutua antamaan tilaa muun muassa tennikselle, uinnille tai yleisurheilulle.

Kansan vastustus urheilupomojen menettelyistä yhdessä Ronnie Petersonin menestyksen kanssa saivat SVT:n pomot taipumaan ja näyttämään kisoja jokseenkin haluttomasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ruotsin kisoista puhuttaessa vuosi vuodelta myös suomalaisten kisaturismi uuteen jännittävään Anderstorpiin nousi nousemistaan. Ensimmäiseen kilpailuun vuonna 1973 juuri kukaan ei vaivautunut, mutta jo Leo Kinnusen yrittäessä formuloihin 1974 Anderstorpissa 800 formulajännäriä oli osunut paikan päälle.

Vuoden 1975 Anderstorpia hehkutettiin lehdissä Niki Laudan onnistuneena ajona ja YLE:n selostustiimin ja Juha Jokisen lisäksi paikan päällä oli siinä vaiheessa täpötäynnä sinikeltaista väriä tunnustaneeseen yleisöön soluttautunut myös 1000 sinivalkoista kannattajaa. Ikävä kyllä he joutuivat pettymään kun suomalaisia ei kisassa ajanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1991 ei Ruotsissa f1:siä juurikaan katseltu vaikkakin loppupelissä SVT lähetti kanavillaan suhteellisen hyvin kilpailuja huolimatta Johanssonin uran loppusuorasta näin jälkikäteen. Johansson itse oli kuitenkin vielä vuoden 1991 jälkeenkin f1:n ajajahuhuissa vielä kausille 1992-1993.

Tallipaikkaa ei vain koskaan löytynyt ja viime kädessä kyse oli maksukuskiksi ryhtymisestä paljonkin mikä oli ja ei ollut ongelma Stefan Johanssonista puhuttaessa.

Televisiointirintamalla SVT piti päänsä lähetyksistä vaikka TV3 tarjosi huomattavasti korkeampaa summaa formulalähetyksistä yhdessä TV4:n kanssa.

Tässä kuitenkin SVT:n lähettämiä kisoja vuodelta 1991:

Phoenix: Lähetettiin SVT1:n suorana lähetyksenä.

Interlagos: Lähetettiin SVT2:n suorana lähetyksenä.

Imola: Alunperin kilpailu piti lähettää suorana, mutta Johanssonin puuttuminen kilpailusta sai SVT1:n muuttamaan kilpailun koosteeksi. Kooste esitettiin SVT1:ssä klo 17-18.

Monaco: Ei lähetetty.

Montreal: Näytettiin suorana lähetyksenä SVT1:ssä Johanssonin paluun myötä.

Mexico City: Näytettiin suorana lähetyksenä SVT2:ssa.

Magny-Cours: Näytettiin suorana lähetyksenä SVT1:ssä.

Silverstone: Näytettiin suorana lähetyksenä SVT2:ssa.

Hockenheim: Ei näytetty kun Johansson oli mennyt pois. Loppukauden kilpailujen osalta näin tarkempien tutkimusten yhteydessä jälkikäteen SVT lähettikin varsin paljon kisoja.

Hungaroring: Näytettiin SVT1:n koosteena klo 17-18.

Spa-Francorchamps: Näytettiin SVT1:llä suorana lähetyksenä Sportsöndagin pääohjelmana.

Monza: Näytettiin SVT1:llä suorana lähetyksenä Sportsöndagin pääohjelmana.

Estoril: Näytettiin SVT1:llä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan.

Barcelona: Näytettiin SVT1:llä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan.

Suzuka: Näytettiin SVT1:llä kokonaisena jälkilähetyksenä klo 12-14.

Adelaide: Ei näytetty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuosi 1992 jäi Ruotsin tv-historiassa viimeiseksi kaudeksi jolloin SVT näytti kilpailuja toistaiseksi. Selostajina kaudella toimivat alustavasti Artur Ringart ja Stefan Johansson SVT1:n puolella ja SVT2:n puolella toimivat Jan Svanlund ja Stanley Dickens. Pahoittelut aiemmasta Svenlundista.:D

Ikävä kyllä alustavat suunnitelmat muuttuivat kauden aikana ja lopulta STV1 näytti kaikki kilpailut. Suurinta osaa kaudesta ei näytetty, mutta hyvänä puolena lähetykset olivat usein suoria.

Tässä listaa kisoista:

Kyalami: Näytettiin suorana lähetyksenä SVT1:llä Sportsöndagissa selostajina Artur Ringart ja Stefan Johansson.

Mexico City: Ei näytetty.

Interlagos: Ei näytetty.

Barcelona: Näytettiin suorana lähetyksenä SVT1:llä omana ohjelmanaan selostajina Artur Ringart ja Stefan Johansson.

Imola: Aluksi kilpailun piti tulla koostelähetyksenä SVT2:n puolella klo 17-18, mutta lopulta kisa muutettiin suoraksi lähetykseksi alkavaksi klo 13.50-16.25 olleeseen ohjelmablokkiin SVT1:n puolelle. Selostuskin meni aivan uusiksi.

Kilpailun selostivat yllättäen sittemmin enemmän nimeä SVT:n Indycar-lähetyksissä itsestään tehneet Jan Svanlund ja Stanley Dickens.

Monaco: Kilpailun piti tulla SVT1:n puolella tai SVT2:n puolella kokonaisena jälkikäteen. Ikävä kyllä lopulta Monacon dokumenttisekoilun myötä SVT näytti kisan SVT1:n puolella koosteena klo 17.30-18.30 selostajina Artur Ringart ja Stefan Johansson.

Montreal: Ei näytetty.

Magny-Cours: Ei näytetty.

Silverstone: Ei näytetty.

Hockenheim: Ei näytetty.

Hungaroring: Ei näytetty.

Spa-Francorchamps: Michael Schumacherin ensivoiton selosti yksinään suorassa lähetyksessä Artur Ringart SVT1:llä.

Monza: Alunperin kisan piti tulla koosteena SVT2:lla ja sittemmin kokonaisena jälkilähetyksenä SVT1:llä selostajina Jan Svanlund ja Stanley Dickens. Lopulta ohjelma tuli Sportsöndagissa suorana lähetyksenä SVT1:llä ja selostajana toimi yksinään Artur Ringart.

Estoril: Ei näytetty.

Suzuka: Ei näytetty.

Adelaide: Ei näytetty.

Monza vuosimallia 1992 jäi siis SVT:n viimeiseksi lähettämäksi f1-kisaksi Ruotsissa monien vuosikymmenten ja muutaman kokonaan lähettämättömän vuoden jälkeen. TV4 osti seuraavaksi kaudeksi itselleen kilpailut ja osin myös Artur Ringartin selostuspalvelut.

Tosin se seikka ei silti Ringartia selostamasta myös Indycaria mihin Ruotsin kanavat alkoivat panostaa jo kaudella 1992, mutta todella paljon vuosina 1993 ja 1994. Myös vuosina 1995 ja 1996 Indycaria näkyi Ruotsin kanavilla, mutta vähemmän kuin aiemmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuosina 1976-1978 Ruotsin SVT:ssä jatkui f1-kisojen lähettäminen usein suorana. Jokseenkin kausia 1976-1977 leimasi Ruotsissa SVT:n mainosvastaisuus Englannin ja joidenkin muiden f1-maiden tapaan ja ne vaikuttivat ainakin suorien lähetysten määrään.

Noina vuosina myös Ruotsin radio jatkoi vuosien 1973-1975 tapaan suorien radiokisojen välittämistä.

Vuonna 1978 kisoja tulikin eniten kauteen suorina ja ehkä jopa koko kausi tuli suorana Ruotsissakin. Osin SVT:n pomoja painostettiin voimakkaammin kuin koskaan suorien lähetysten osalta ja lisäksi Ronnikin palasi jo Lotukselle.

Tutkimukset sen osalta ovat vielä kesken, mutta Monzan onnettomuuden jälkeen ainakin SVT kieltäytyi näyttämästä enää kilpailuja. Laitetaan tähän joitakin vuosina 1976-1978 mahdollisesti suorana tulleita lähetyksiä:

1976: Kyalami, Monaco, Anderstorp, Zandvoort, Monza ja Fuji. Radion puolelta suorana tuli ainakin Zolder ja mahdollisesti Brands Hatch.

1977: Interlagos, Kyalami, Long Beach, Monaco, Zolder, Anderstorp, Silverstone, Österreichring, Zandvoort, Monza ja Fuji. Radion puolelta kaukokisat ja Watkins Glen tulivat suorina ja mahdollisesti myös tv:n puolella. Mahdollisesti myös Silverstone tuli vain radiosta suorana. Buenos Airesin kilpailu tuli SVT:n puolella mustavalkoisena värimaksun oikutteluista johtuen.


1978: Interlagos, Kyalami, Long Beach, Monaco, Jarama, Anderstorp, Paul Ricard, Brands Hatch, Österreichring, Zandvoort ja Monza. Mahdollisesti alkukauden kisoista tuli myös Buenos Airesin kilpailu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1978 olikin ruotsalaisittain kaikkien aikojen f1-kausi ja kaudesta 1979 piti ainakin tulla lähtökohtaisesti jopa vielä parempi kausi. Televisiointi oli silloin Ruotsissa parasta kuin koskaan aiemmin huolimatta tv-pomojen vastustuksesta ja kansakin jännitti Ronnien puolesta parin vaisumman vuoden jälkeen.

Ikävä kyllä Ronnie oli kaudella kakkoskuskina ja muutaman Colin Chapmanin järjestämän härskin tempun jälkeen mitta oli täysi ja sopimus McLarenin kanssa kaudesta 1979 tehty jo hyvissä ajoin.

Ennen Zandvoortin ja Monzan kilpailuja jopa vähiten katsojia kerännyt kilpailu oli saanut miljoonaluvut ylleen. Zandvoortia jännitti jo päälle 3 miljoonaa katsojaa ja Monzassa katsojaluvut menivät ennätykseen. 4-5 miljoonaa tv-katsojaa todistivat kamalaa tragediaa suorassa lähetyksessä ja saivat siten elinikäisen trauman itselleen.

Käytännössä puoli Ruotsia katsoi onnettomuuden ja suri Petersonia onnettomuuden jälkiseurausten myötä. Ronnien menetys oli kansallisen tason murhe ja Suomessakin kirjoitettiin tavallista laajemmin hetken aikaa f1:stä ja sen onnettomuuksista.
 

Kyde

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
117
Terve,

Löytyisköhän keltään tietoa, mitä kautta Kiinassa voisi seurata Monacon aika-ajoja ja kilpailua? CCTV5 on nähtävästi joskus näyttänyt, mutta googlettamalla ei oikeen tahdo ymmärrettäviä ohjelmatietoja löytyä? Vipbox näyttäisi hetkellä toimivan, mutta kovinkaan varmoina ei nettiyhteyksiä täälläpäin voi pitää...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Entä mitenhän Kanadan GP mahtaa näkyä Italiassa parin viikon päästä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1985 Tsekkoslovakian ja Unkarin televisiokanavat ryhtyivät lähettämään yllättävänkin monta kilpailua kokonaisina jälkikäteen. Ainakin Imola, Monaco ja kauden päättävä Australian kilpailu näkyivät molempien maiden televisioissa kokonaisina jälkikäteen.

Sen vastapainoksi muista kilpailuista ei juuri koosteita kummempia lähetyksiä tullut kaudelta. Adelaiden kilpailu lähetettiin suorana 43 maahaan ja lisäksi Suomessa kilpailu näkyi ilman nimeä FOCA:n papereissa.:rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1985 myös kilpailujen aika-ajojen televisiointi alkoi maailmalla ottaa askelia kohti nykyaikaa. Monacon, Belgian ja Italian televisio etenkin lähettivät omien kilpailujensa lisäksi myös muutaman muunkin Euroopan maassa ajettujen kilpailujen aika-ajoja suorina lähetyksinä.

Useimmiten aika-ajot olivat kuitenkin vielä televisioituja koosteita ja silloinkin vain lauantain osalta. Suorat lähetykset myös koskivat ratkaisevia lauantaipäiviä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1993 TV4 osti formula 1-oikeudet Ruotsissa SVT:ltä, mutta alku ei juuri SVT:tä parempi ollut ja kaikkia osakilpailuja ei näytetty kauden aikana. Alkukauden kolme ensimmäistä osakilpailua jäivät myös näyttämättä kun kanava kiisteli SVT:n kanssa tv-oikeuksista ja myöhemmin keskikaudella TV4 piti Italian liigan jalkapallomatseja parempana satsauksena. Loppukaudella Suzukan ja Adelaiden kilpailuja ei kaukokisoina muuten vain näytetty.

Lähetykset alkoivat siis San Marinon Imolasta. Kauden aikana kilpailuja selostivat Artur Ringart, Peter (Peppe) Eng ja Eje Elgh. Tässä kilpailuja mitä TV4 näytti kauden aikana:

Kyalami: Ei näytetty.

Interlagos: Ei näytetty.

Donington: Ei näytetty.

Imola: Nähtiin suorana lähetyksenä klo 14-16 Ruotsin aikaa eli 15-17 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh.

Barcelona: Nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh.

Monaco: Nähtiin suorana lähetyksenä klo 15.25-17.30 Ruotsin aikaa eli klo 16.25-18.30 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh.

Montreal: Ei näytetty.

Magny-Cours: Ei näytetty.

Silverstone: Ei näytetty.

Hockenheim: Ei näytetty.

Hungaroring: Nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-17.45 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-18.45 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh.

Spa-Francorchamps: Nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Ringart oli selostamassa Vancouverin Indycar-kilpailua SVT2:lla Stanley Dickensin kanssa.

Monza: Nähtiin suorana lähetyksenä klo 14.50-16.45 Ruotsin aikaa eli klo 15.50-17.45 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh.

Estoril: Nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh.

Suzuka: Ei näytetty.

Adelaide Ei näytetty.

Pääsääntöisesti vuonna 1993 TV4 jätti joitakin kilpailuja näyttämättä ja kaikki näytetyt kilpailut Monzaa lukuunottamatta olivat suoria lähetyksiä mikä oli sinällään hyvä puoli ja pieni ihme. Ruotsalaisia kun ei f1:ssä ollut ja sellaisia ei muutenkaan vielä silloin ollut tulossa. Tosin Kenny Bräck oli ruotsalaisten paras toivo sillä hetkellä ja saihan mies myös testata Williamsia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1994 TV4 jatkoi Ruotsissa kilpailujen lähettämistä, mutta edelleenkään kaikkia kilpailuja ei näytetty. Lisäksi joitakin lähetyksiä tuli jälkilähetyksinä tai niitä mokattiin muuten vain kauden aikana. Kilpailuja selostivat enimmäkseen Artur Ringart ja Eje Elgh, mutta myös Peter Eng selosti kilpailuja kauden aikana.

Tässä listaa kilpailuista:

Interlagos: Ei näytetty.

Aida: Kilpailu näytettiin jälkilähetyksenä Ruotsissa klo 14.10-15.55 eli klo 15.10-16.55 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Raportointia varikolla jatkoi Peter Eng.

Imola: Murheellinen viikonloppu nähtiin Ruotsissa suorana lähetyksenä klo 13.55-16.30 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.30 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Mahdollisesti lähetyksessä mukana oli myös useimmiten kauden aikana varsinaisesti selostanut Artur Ringart.

Sennan kolarin jälkeen kilpailulähetys Ruotsissa päin saatettiin myös katkaista onnettomuuden vakavuuden takia ja Suomessakin jouduttiin ottamaan MTV3:lla ylimääräinen mainoskatko Keke Rosbergin vaativien käsimerkkien takia ja siten Matti Kyllönen käyttikin osuvaa vertauskuvaa. Eihän niiden puiden välistä kukaan näe mitään.

Rosberg yrittikin vaatia lähetyksen keskeyttämistä, mutta Maikkari ei kuitenkaan taipunut sanoistaan kauden ajalla.

Monaco: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 15.25-17.30 Ruotsin aikaa eli klo 16.25-18.30 selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikolta raportoi Peter Eng.

Barcelona: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-17.30 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-18.30 Suomen aikaa. Lähetyksellä oli ylimääräistä aikaa myös sen takia, että kilpailun lisäksi TV4:llä oli myös kisan jälkeen formulastudio jossa selostajien eli Artur Ringartin, Peter Engin ja Eje Elghin lisäksi mukana lähetyksessä olivat myös Leif Olsson ja Sven Melander.

Studiossa keskusteltiin lähinnä f1:n viimeaikaisista onnettomuuksista ja lajia koettelevista radikaaleista sääntömuutoksista.

Montreal: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikolta raportoi Peter Eng.

Magny-Cours: Ei näytetty.

Silverstone: Ei näytetty.

Hockenheim: Ei näytetty.

Hungaroring: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikolta raportoi Peter Eng.

Spa-Francorchamps: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Artur Ringart toimi harvinaisesti varikkotoimittajana sillä kertaa.

Monza: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 14.55-17 Ruotsin aikaa eli klo 15.55-18 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajaksi vaihtui jälleen Peter Eng.

Estoril: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä loppuosalta klo 14.50-15.45 Ruotsin aikaa eli klo 15.50-16.45 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Kilpailun ensimmäiset 55 minuuttia jäivät näyttämättä kun TV4 näytti dokumenttiohjelmia kilpailun aikaan ja Portugaliin siirryttiin vain kilpailun loppuosalle.

Eli alunperin kilpailun piti näkyä suorana lähetyksenä klo 13.55-16.45 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.45 Suomen aikaa. TV4 ei näyttänyt edes uusintaa kilpailusta tai sen alkuosasta jälkikäteen. Varikkotoimittajana kilpailussa jatkoi Peter Eng.

Jerez: Ei näytetty.

Suzuka: Kilpailu nähtiin jälkikäteen klo 13-14.50 Ruotsin aikaa eli klo 14-15.50 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Peter Eng.

Adelaide: Kilpailu nähtiin jälkikäteen klo 14.15-16.05 Ruotsin aikaa eli klo 15.15-17.05 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Peter Eng.

Näyttämättömistäkin kilpailuista TV4 kuitenkin raportoi urheilukatsauksissaan joita tuli klo 19.45-20:n aikoihin Ruotsissa. Se oli pientä edistystä verrattuna viime vuoteen jolloin kanavan urheilu-uutisissa ei näyttämättömistä kilpailuista mainittu mitään.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1995 TV4 jatkoi f1-lähetysten näyttämistä Ruotsissa. Lähetykset olivat ensimmäistä kertaa suoria lähetyksiä koko kauden mitalta kanavalla. Selostajina kauden kilpailuissa toimivat vaihtelevasti Artur Ringart ja Peter Eng. Eje Elgh oli kommentaattorina ja varikkotoimittajana kaikissa kisoissa paikan päällä oli Otto Sturesson joka myös selosti Ranskan osakilpailun kaudella kun Ringart ja Eng eivät päässeet paikalle selostamaan.

Tässä lähetyksiä:

Interlagos: Näytettiin suorana lähetyksenä ja lisäksi vielä jälkikäteen uusintana klo 23.25-1.25 Ruotsin aikaa eli klo 00.25-2.25 Suomen aikaa Peter Engin ja Eje Elghin selostuksella.

Buenos Aires: Näytettiin suorana lähetyksenä ja uusittiin jälkikäteen klo 23.25-1.35 Ruotsin aikaa eli klo 00.25-2.35 Suomen aikaa Artur Ringartin ja Eje Elghin selostuksella.

Imola: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa Peter Eng ja Eje Elghin selostuksella.

Barcelona: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.05 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.05 Suomen aikaa Artur Ringartin ja Eje Elghin selostuksella.

Monaco: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 15.25-17.40 Ruotsin aikaa eli klo 16.25-18.40 selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh.

Montreal: Näytettiin suorana lähetyksenä ja uusittiin myöhemmin klo 00.05-2.05 Ruotsin aikaa eli klo 1.05-3.05 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh.

Magny-Cours: Näytettiin suorana lähetyksenä ja uusittiin myöhemmin 30 minuutin mittaisena koosteena melkein heti kilpailun jälkeen klo 17.10-17.40 Ruotsin aikaa eli klo 18.10-18.40 Suomen aikaa selostajina Otto Sturesson ja Eje Elgh.

Silverstone: Näytettiin suorana lähetyksenä ja uusittiin myöhemmin 30 minuutin mittaisena koosteena melkein heti kilpailun jälkeen klo 17.10-17.40 Ruotsin aikaa eli klo 18.10-18.40 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh.

Hockenheim: Näytettiin suorana lähetyksenä ja uusittiin myöhemmin 30 minuutin mittaisena koosteena klo 17.40-18.10 Ruotsin aikaa eli klo 18.40-19.10 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh.

Hungaroring: Näytettiin suorana lähetyksenä ja uusittiin melkein heti kilpailun jälkeen 30 minuutin mittaisena koosteena klo 16.35-17.05 Ruotsin aikaa eli klo 17.35-18.05 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh.

Spa-Francorchamps: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh.

Monza: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 14.55-17 Ruotsin aikaa eli klo 15.55-18 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh.

Estoril: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh.

Nürburgring: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh.

Aida: Näytettiin suorana lähetyksenä varhain aamulla ja uusittiin klo 14-14.30 Ruotsin aikaa ja klo 15-15.30 Suomen aikaa puolen tunnin mittaisena koosteena selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh.

Suzuka: Näytettiin suorana lähetyksenä varhain aamulla ja uusittiin klo 14-14.30 Ruotsin aikaa ja klo 15-15.30 Suomen aikaa puolen tunnin mittaisena koosteena selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh.

Adelaide: Näytettiin suorana lähetyksenä varhain aamulla ja uusittiin klo 14-14.30 Ruotsin aikaa ja klo 15-15.30 Suomen aikaa puolen tunnin mittaisena koosteena selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1996 TV4 jatkoi Ruotsissa f1-kisojen lähetyksiä ja selostajina suurimmassa osassa kauden kilpailuja jatkoivat jälleen Artur Ringart ja Eje Elgh. Myös Peter Eng oli selostamassa usein kilpailuja.

Muutamassa kilpailussa selostajana oli myös useimmiten varikkotoimittajana Per Sundinin kanssa kauden kilpailuissa toiminut Tony Mendes. Myös Niva Westlin ja Mats Petterson toimivat varikkotoimittajina kauden aikana yksittäisissä kilpailuissa. Varikkotoimittajista Mendes sai myös selostaa alkukauden kilpailuja.

Tässä kilpailuja:

Melbourne: Näytettiin suorana lähetyksenä varhain aamulla ja iltapäivällä kilpailusta näytettiin koostelähetys klo 13.55-14.25 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-15.25 Suomen aikaa. Tony Mendes selosti yksinään kilpailun.

Interlagos: Näytettiin suorana lähetyksenä ja kilpailusta näytettiin myös uusintakooste klo 23.25-23.55 Ruotsin aikaa eli klo 00.25-00.55 Suomen aikaa selostajana Tony Mendes.

Mendes selosti kilpailun jälleen yksinään vaikka kilpailun piti alun perin selostaa kaksikko Artur Ringart-Eje Elgh. No vahinko otettiin seuraavana vuonna sitten takaisin Ringartin hassutteluiden myötä.:D

Buenos Aires: Näytettiin suorana lähetyksenä ja kilpailusta näytettiin myös uusintakooste klo 23.15-23.45 Ruotsin aikaa eli klo 00.15-00.45 Suomen aikaa. Kilpailun selostivat Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Tony Mendes.

Nürburgring: Näytettiin suorana lähetyksenä ja kilpailusta näytettiin heti sen päätyttyä puolen tunnin mittainen koostelähetys klo 17-17.30 Ruotsin aikaa eli klo 18-18.30 Suomen aikaa. Selostajat kilpailussa olivat jälleen Artur Ringart ja Eje Elgh ja varikolta raportoi Tony Mendes.

Imola: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-15.55 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-16.55 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikolta raportoi Per Sundin.

Monaco: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 14.25-17 Ruotsin aikaa eli klo 15.25-18 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikolta raportoi Tony Mendes.

Barcelona: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-15.55 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-16.55 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikolta raportoi Niva Westlin.

Montreal: Näytettiin suorana lähetyksenä ja myöhemmin illalla uusintakoosteena klo 22.55-23.25 Ruotsin aikaa eli klo 23.55-00.25 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikolta raportoi Tony Mendes.

Magny-Cours: Näytettiin suorana lähetyksenä ja heti kilpailun jälkeen kilpailusta nähtiin uusintakooste klo 16.25-16.55 Ruotsin aikaa eli klo 17.25-17.55 Suomen aikaa selostajina Eje Elgh ja Tony Mendes. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Silverstone: Näytettiin suorana lähetyksenä ja heti kilpailun jälkeen nähtiin uusintakooste klo 16.40-17.10 Ruotsin aikaa eli klo 17.40-18.10 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Hockenheim: Näytettiin suorana lähetyksenä ja heti kilpailun jälkeen kilpailusta nähtiin uusintakooste klo 17.20-17.50 Ruotsin aikaa eli klo 18.20-18.50 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Tony Mendes. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Hungaroring: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-15.55 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-16.55 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Tony Mendes.

Spa-Francorchamps: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-15.55 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-16.55 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Mats Pettersson.

Monza: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-15.50 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-16.50 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Estoril: Näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi yllättäen Artur Ringart.

Suzuka: Näytettiin suorana lähetyksenä varhain aamulla ja uusintakooste nähtiin klo 15.30-16 Ruotsin aikaa ja 16.30-17 Suomen aikaa iltapäivällä. Kilpailun selostivat Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Tony Mendes.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1997 TV4 jatkoi Ruotsissa jälleen kauden lähetyksiään ja Artur Ringart ja Eje Elgh pysyivät jälleen vahvasti mukana kauden lähetyksissä. Kauden aikana myös Peter Eng selosti kilpailuja ja enimmäkseen varikkotoimittajana toiminut Per Sundin selosti kauden avauskilpailun Melbournesta. Muina varikkotoimittajina paikan päällä kauden aikana toimivat Mats Pettersson, Tony Mendes ja Jan Scherman.

Tässä kilpailuja:

Melbourne: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä varhain aamulla ja myöhemmin uusittiin klo 14.40-16.30 Ruotsin aikaa eli klo 15.40-17.30 Suomen aikaa selostajana Per Sundin.

Interlagos: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä ja uusittiin illalla klo 23.15-23.45 Ruotsin aikaa eli klo 00.15-00.45 Suomen aikaa puolen tunnin mittaisena koosteena. Selostajina toimivat Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Ringartilla huumoritilanteita ja väärinarvauksia lähetyksen aikana riitti ja mies onnistui sekoittamaan kilpailun aikana Rubensin ja Jan Magnussenin keskenään.

Buenos Aires: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä ja uusittiin illalla klo 23.15-23.45 Ruotsin aikaa eli klo 00.15-00.45 Suomen aikaa puolen tunnin mittaisena koosteena. Selostajina toimivat Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Imola: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Jan Scherman.

Monaco: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 14.25-16.30 Ruotsin aikaa eli klo 15.25-17.30 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Barcelona: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Mats Pettersson.

Montreal: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä ja myöhemmin illalla kilpailun jälkeen näytettiin koosteuusinta klo 23.15-23.45 Ruotsin aikaa eli klo 00.15-00.45 Suomen aikaa. Kilpailun selostivat Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Magny-Cours: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä ja myöhemmin koosteuusintana klo 18-18.30 Ruotsin aikaa eli klo 19-19.30 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Tony Mendes.

Silverstone: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä ja myöhemmin koosteuusintana klo 19-19.30 Ruotsin aikaa eli klo 20-20.30 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Hockenheim: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä ja myöhemmin koosteuusintana klo 18-18.30 Ruotsin aikaa eli klo 19-19.30 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Tony Mendes.

Hungaroring: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Spa-Francorchamps: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Mats Pettersson.

Monza: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

A1-Ring: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.30 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.30 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart, Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Nürburgring: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin. Nürburgringillä Häkkinen otti paalupaikan ja vaikka Häkkisen voitonmahdollisuuksia sinällään pidettiin hyvänä niin Eng toimi lähetyksen pahanilmanlintuna ennustaen Häkkisen jossain välin keskeyttävän ja niin myös kävikin.

Suzuka: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä varhain aamulla ja uusittiin klo 13.50-14.20 Ruotsin aikaa eli klo 14.50-15.20 Suomen aikaa 30 minuutin mittaisena koosteena selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Jerez: Kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.30 Ruotsin aikaa ja klo 14.55-17.30 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin. Mika Häkkisen ensimmäinen voitto vaikutti myös ruotsalaisiin selostajiin ja Häkkisen voitosta oltiin ruotsalaisen kuljettajan puutteessa varsin onnellisia. Tosin ei ehkä ihan niin onnellisia kuin Maikkarin selostamossa, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1998 TV4 jatkoi Ruotsissa jälleen kilpailujen lähettämistä. Artur Ringart ja Eje Elgh selostivat kilpailuja enimmäkseen kaudella. Myös Peter Eng selosti muutaman kilpailun ja Björn Andersson silloin kun Ringart ja Eng olivat muissa tehtävissä. Varikkotoimittajista jatkoi ensin säännöllisesti Per Sundin, mutta loppukaudesta Tony Mendes oli enemmän mukana varikolla. Yksittäisiä varikkotoimittajia olivat Imolassa Per Berg ja Monacossa Eva Swartz

Tässä lähetyksiä:

Melbourne: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä ja lisäksi kilpailu uusittiin iltapäivällä klo 14.25-16.30 Ruotsin aikaa eli klo 15.25-17.30 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Interlagos: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä ja lisäksi kilpailu uusittiin myöhään yöllä klo 1.40-2.10 Ruotsin aikaa eli klo 2.40-3.10 Suomen aikaa koosteena selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Buenos Aires: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä ja lisäksi kilpailu uusittiin myöhään yöllä klo 23.35-00.05 Ruotsin aikaa eli klo 00.35-1.05 Suomen aikaa koosteena selostajina Peter Eng ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Imola: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Per Sundinin sijaan Per Berg.

Barcelona: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.15 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.15 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Tony Mendes.

Monaco: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 14.25-16.30 Ruotsin aikaa eli klo 15.25-17.30 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Varikkotoimittajana toimi Eva Swartz.

Montreal: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä ja lisäksi myös klo 23.30-00.00 Ruotsin aikaa eli klo 00.30-1.00 uusintakoosteena Peter Engin ja Eje Elghin selostamana. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Magny-Cours: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa. Selostajina toimivat Artur Ringartin tai Peter Engin ja Eje Elghin sijaan yllättäen Björn Andersson ja Eje Elgh. Ringart ja Eng olivat selostamassa jalkapallon MM-kisoja. Varikkotoimittajana toimi Per Sundin.

Silverstone: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 14.55-17.00 Ruotsin aikaa eli klo 15.55-18.00 Suomen aikaa. Selostajina jatkoivat vieläkin Björn Andersson ja Eje Elgh. Ringart ja Eng olivat vieläkin jalkapallon MM-kisoissa kiinni. Varikkotoimittajana toimi Tony Mendes.

A1-Ring: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa. Selostajaksi Eje Elghin rinnalle palasi Artur Ringart ja varikkotoimittajana jatkoi Tony Mendes.

Nostalgiasyistä Ringartilla huumorinkukka kukki jälleen lähetyksessä ja muutaman kerran ratapaikaksi tulikin Österreichring ja kerran Zeltweg lähetykseen.:D

Hockenheim: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.10 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.10 Suomen aikaa. Artur Ringartin ollessa taas estynyt selostamasta kilpailua hänen paikkansa selostamossa otti Björn Andersson ja kommentaattorina jatkoi työtään Eje Elgh. Tony Mendes jatkoi varikkotoimittajana.

Hungaroring: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.10 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.10 Suomen aikaa. Artur Ringart ja Eje Elgh toimivat selostajina ja Tony Mendes jatkoi varikkotoimittajana.

Spa-Francorchamps: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.20 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.20 Suomen aikaa. Kilpailun osalta joukkokolari kisan alussa jonkin verran pidensi lähetystä, mutta ei mitenkään hirvittävästi.

Artur Ringartin ollessa jälleen estynyt hänen paikkansa selostamossa otti Björn Andersson ja kommentaattorina toimi Eje Elgh. Varikkotoimittajana jatkoi Tony Mendes.

Monza: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Artur Ringart ja Eje Elgh. Tony Mendes toimi varikkotoimittajana.

Nürburgring: Kilpailu näytettiin suorana lähetyksenä klo 13.55-16.00 Ruotsin aikaa eli klo 14.55-17.00 Suomen aikaa selostajina Björn Andersson ja Eje Elgh. Artur Ringart oli jälleen muissa tehtävissä kilpailun aikaan ja Tony Mendes vuorostaan jatkoi tuttuun tapaansa varikkotoimittajan hommia.

Suzuka: Mika Häkkisen maailmanmestaruuden ratkaissut kilpailu jännitti Ruotsissakin niin paljon, että kilpailu nähtiin suorana lähetyksenä klo 4.55-7.00 Ruotsin aikaa eli Suomen aikaa klo 5.55-8.00 Artur Ringartin ja Eje Elghin selostamana. Kilpailu myös uusittiin kokonaisena jälkilähetyksenä klo 11.55-13.50 Ruotsin aikaa eli klo 12.55-14.50 Suomen aikaa.

Tony Mendes oli varikkotoimittajana Häkkisen mestaruuden ratkaisukilpailussa. TV4:n kilpailuja eivät ruotsalaiset yleensä katsoneet kauden aikana mitenkään erityisen paljon, mutta Häkkisen maailmanmestaruus noteerattiin korkealle myös Ruotsissa ja kilpailua katsottiin varsin paljon suhteessa ajankohtaan nähden.

Etenkin kun ruotsalaisilla ei edelleenkään ollut kuljettajaa mukana sarjassa. Häkkisen maailmanmestaruus oli ensimmäinen Pohjoismaalaisen kuljettajan saavuttama sitten Keke Rosbergin ja vuoden 1982 maailmanmestaruuden. Artur Ringart ja Eje Elgh myös onnittelivat omalla tavallaan selostamossa hieman hillitymmin kuin mitä ymmärrettävästi Maikkarilla...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös