F1 Televisiointi muissa maissa

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
989
Itävallan ORF 1: Tämä sopimus kestää vuodet 2016 - ?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sitä kanavaa on ollutkin mukava seurata kun selostus on yleensä pelannut jopa paremmin kuin Saksan television kanavilla viime vuosina. Saa vain nähdä, että tekeekö enää Heinz Prüller kuuluisaa Monacon vierailuaan. Viime vuonna tosiaan teki 50-vuotisuransa juhlan kunniaksi yhden kisan eli juurikin Monacon ajaksi paluun sinänsä selostamoon. Ja vaikka ei palaisikaan niin Ernst Hausleitner ainakin Alex Wurzin kanssa selostaessaan ja jopa ilmankin kommentaattoreita on ollut todella pirteän oloinen selostaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englannissa jälleen kerran Channel 4 teki hyvää tulosta kanavan osalta päätöksellään lähettää formuloita joskin itse yleisöä eivät formulat kiinnostaneet. Channel 4:n katsojaluku Shanghaista oli huonoin sitten 2005 vuoden Shanghain ja yleisesti ottaen tämän kerran katsojaluvut olivat huonoimmat 10 vuoteen. 2,11 miljoonaa katsojaa seurasi kilpailua.

Edellinen näin huono kilpailu eli juurikin täsmälleen aikavälillä 2006-2016 10 vuotta sitten Englannissa katsojalukujen osalta oli 2006 Monzan kilpailu jota seurasi ITV:llä vain 1,86 miljoonaa katsojaa.

Katsojahuippu tämän kertaisella Kiinan Grand Prixillä Englannissa oli 2,94 miljoonaa katsojaa mikä myös oli heikoin katsojahuippu lähetykselle sitten Italian Grand Prixin 2006 jolloin hädin tuskin korkeimmillaankaan 2 miljoonaa katsojaa enempää seurasi kyseistä kilpailua Englannissa. Tosin katsojalukujen heikkoutta ei paljon voi puolustella, mutta lähetysajan lisäksi myös kilpailun näkyminen vain pitkänä koosteena osana muuta lähetysosuutta saattoi vaikuttaa paljon asiaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Välillä aikanaan 1980-luvun lopulla ja tiettyyn rajaan asti 1990-luvun alussa Saksassa ja Suomessa F1:n pitkien koosteiden tai kokonaisten jälkilähetysten lähetyskaavat menivät yllättävänkin samalla tavalla.

Muun muassa Kolmostelevision pitkissä jälkilähetyksissä teknisesti puhuttaessa varsinaista näytettyä ajoaikaa taisi olla korkeintaan vuosina 1987-1992 noin 70 minuuttia ja lisäksi mainoksia oli aina jonkin verran jotka söivät ajonäyttöaikaa suurimmillaan jopa 20 minuuttia vaikka yleensä toki vähemmänkin.

Toisaalta taas Kolmostelevision kisoissa kierrosten häviäminen mainostauoilla olivat väistämättä aina 1-2 kierrosta, mutta normi oli 2-4 kierrosta ja joskus jopa yli 6 kierrostakin.

Suorilla kisoilla oli tietenkin suoraa kuvaa sen verran mitä lähetysaikaa ja ajoaikaa kilpailulle oli laskettu ja mainoksiakin oli toki enemmän. RTL:n puolella taas mahdollisten kokonaisten jälkilähetysten kaava oli yleensä noin puolitoista tuntia ajoajan näyttöä 2 tunnin kilpailulle ja korkeintaan puolella tunnilla mainoksia 1-2 todella pitkään mainosblokkiin laitettuna.

RTL:llä vuorostaan kokonaiset jälkilähetykset puolentoista tunnin kilpailulle olivat suurin piirtein vaihtelevasti 50-70 minuuttia varsinaista ajoaikaa sisältäviä lopun mennessä joko useaan lyhyeen mainosblokkiin tai vaihtoehtoisesti kilpailusta riippuen kolmeen pitkään mainososuuteen siinä missä Kolmostelevisiolla Suomessa mainostauot olivat yleensä paljon pikaisempia.

Ja joskus Kolmostelevision F1-kisoissa mainoksille mentiin huomattavasti aikaisemmin tai huomattavasti myöhemminkin kuten esimerkiksi Meksikon 1991 kilpailussa tilanteen muututtua lähtöyritysten aikana.

Keskimäärin kierrosten näyttämättä jätettävyys oli Kolmostelevision F1-lähetyksissä 3 kierroksen luokkaa kanavan näyttöhistoriassa. RTL:n kilpailuissa vuorostaan tuntui olevan erityinen ongelma aikanaan näyttää pitkissä koostekisoissa uskomattoman paljon mainoksia. Sen sijaan huomattavimmat erot tulivat Kolmostelevision koostekisojen osalta suhteessa RTL:n vastaaviin.

RTL:n koosteet olivat aikanaan kilpailuista huomattavan hyvin tehtyjä ja tiiviitä paketteja joiden aikana ei paljon mainoksia ollut ja ajoaikaa riitti. Ja mainoksia oli tuolloin todella vähän. Sen sijaan Kolmostelevision koostekisoilla tuntui olevan toisinaan helkkaristi mainoksia jopa aikakauteen nähden ja siinä ei paljon tunnin koosteesta ajoaikaa nähtäväksi.

Olisikohan ollut huonoimmissa kisoissa vain 20 minuuttia varsinaista ajonäyttöä lopun mennessä mainokset pois laskien joko lähtöihin, ensimmäiseen kierroksiin, maaliintuloihin ja palkintokorokejuhliin unohtamatta tietenkään pitkähkön oloisia tuon ajan F1-tunnareita ja CreaVideon tunnuksia lähetyksen lopuksi.

Toki yleensä tilanne ei ollut näin huono vaan koski lähinnä Kolmosen vähän myöhempiä kilpailuja alkuaikojen jälkeen kuitenkin ennen vuotta 1991. Sittemmin Kolmosella kisakoosteetkin olivat YLE:n vastaavien tapaan yleensä hyvin leikattuja, tiiviitä paketteja RTL:n koosteiden tapaan poikkeuksia unohtamatta ja tietenkin kilpailujen ajopaikalla ajoajan kanssa oli paljon merkitystä kotimaisissa 1980-luvun koostekisoissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Saksassa RTL:n katsojaluvut jatkavat laskuaan edelleen ja samalla tavalla homma tuntuu olevan selostuksen osalta erittäin väsynyttä nykyään. Maksupuolellakin innostus tuntuu olevan laskusuunnassa päin Saksassa hyvistä asiantuntijakommentaattoreistakin huolimatta. Shanghain osakilpailua katsoi Saksassa RTL:n puolella 3,2 miljoonaa katsojaa mikä oli varsin vähän muutamaan viime vuoteen verrattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tällä kertaa RTL:n kanavilla Vappupäivänä ajettua Venäjän Grand Prixiä seurasi Saksassa 4,45 miljoonaa katsojaa mikä on toki paras katsojaluku Venäjän Grand Prixin osalta tähän asti kun on ajettu kilpailu vuosina 2014-2016. Ja aivan juuri ja juuri paras katsojaluku on myös koko vuodenkin mittapuulla kun on ajettu neljä osakilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 2007 Saksassa RTL:n katsojaluvut romahtivat aiempiin vuosiin verrattuna kun Michael Schumacher oli silloisen tiedon, olettamuksen ja käsityksen mukaan lopettanut uransa.

Laitankin tähän vuoden 1995 jälkeen tuolloisesti ajateltuna huonoimman vuoden katsojaluvut Saksan RTL:n osalta:

Melbourne: 2,4807 miljoonaa katsojaa

Sepang: 5 miljoonaa katsojaa

Sakhir: 5 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 2,55 miljoonaa katsojaa

Monaco: 6,51 miljoonaa katsojaa

Montreal: 6,24 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 6,73 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 6,39 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 6,5 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 8,01 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 6,1 miljoonaa katsojaa

Istanbul: 4,63 miljoonaa katsojaa

Monza: 5,59 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 6 miljoonaa katsojaa

Fuji: 2,18 miljoonaa katsojaa

Shanghai: 3,63 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 11,10 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Interlagos 11,10 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu: Fuji 2,18 miljoonaa katsojaa

Katsojia kaikkiaan Saksassa 17 kilpailun kautta kohti: 94,6407 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa yksittäistä kilpailua kohti: 5,5671 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 2002 Saksassa RTL:n luvut olivat äärimmäisen korkeita ja vaikka ne jäivät harmittavasti hieman alun perin uudeksi ennätykseksi ennakoidusta keskiarvosta niin silti ne olivat huippuluokkaa.

Michael Schumacherin ylivoima lajissa huipentui vuonna 2002 niin suureksi, että sääntömuutoksia lajiin tuli välittömästi jo seuraavalle kaudelle ja kisojen tylsyyskin oli kovinta luokkaa pitkään aikaan ja ehkä jopa suurinta koko lajin historiassa tai ainakin itse Schumin valtakaudella.

Jopa vuonna 2003 ja sittemmin jo vuosina 2005 ja 2006 Fernando Alonson murtaessa Schumin valtakauden oli jo edes jotakin yritystä Schumin ollessa parhaimmillaankin vallan haastamisesta puhuttaessa.

Toki ennen vuotta 2002 vuosina 2000 ja 2001 haaste oli ollut Schumin valtakautta kohtaan melko kovaa joskin Häkkisen Mikan selvä tason putoaminen jo ennen vuoden 2000 aivan loppua ja selvästi vuoden 2001 puolella nosti David Coulthardin odottamattomaan olotilaan eli mestaruustaisteluun josta valitettavasti toteutuneesta historiasta johtuen skotista ei ollut, mutta toisaalta Ferrarin ylivoima ja ennen kaikkea Schumin oma ylivoima oli äärimmäistä niinä vuosina kun Schumacher ajeli voitosta voittoon ja mestaruudesta mestaruuteen.

Saksassa kuitenkin kilpailut olivat ennätyksellisen paljon seurattuja jääden vain vähän vuodesta 2001 jolloin keskimäärin Saksassa yksittäistäkin kilpailua kaudella seurasi 10,44 miljoonaa katsojaa ja laitan siitä tähän alle kyseisen vuoden katsojalukuja eli tässä vuoden 2002 RTL:n katsojalukuja Saksasta:

Melbourne: 2,60 miljoonaa katsojaa

Sepang: 10,01 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 10,13 miljoonaa katsojaa

Imola: 12,65 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 11,86 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 10,44 miljoonaa katsojaa

Monaco: 11,54 miljoonaa katsojaa

Montreal: 12,03 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 11,14 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 10,5 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 10,29 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 9,02 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 8 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 8,5 miljoonaa katsojaa

Monza: 7,86 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 8,36 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 3,51 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Imola 12,65 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu: Melbourne 2,60 miljoonaa katsojaa

Katsojia kaikkiaan Saksassa 17 kilpailun kautta kohti: 158,44 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa yksittäisen kilpailun osalta: 9,32 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 2000 RTL:n osalta toteutui unelma katsojaluvuista Schumacherin voittaessa ensimmäisen Ferrarilla ajetun maailmanmestaruutensa. Keskimäärin melkein 10 miljoonaa katsojaa katsoi Saksassa yksittäistä Grand Prix-kilpailua kyseisenä vuonna. Lopulta keskimääräinen katsojaluku jäi hieman pienemmäksi 10 miljoonasta, mutta vuonna 2001 sen ennustettiin ilman muuta rikkoutuvan kuten kävikin. Ja selvää oli, että katsojaennätys meni toki muutoin selvästi uusiksi.

Vuonna 2000 Michael Schumacher aloitti Ferrarilla myös pitkäaikaisen valtakautensa vaikka aivan aluksi toivottiin sitä, että Mika Häkkinen toipuisi mestaruustappiostaan ja haastaisi vuonna 2001 Schumacherin jälleen uudestaan ja voittaisi maailmanmestaruuden vielä ainakin kerran urallaan koska tuolloin vuoden 2000 lopulla Häkkisen tiedettiin varmasti ajavan vielä vuoden 2001, melkein 90 % varmuudella myös vuoden 2002 ja 70 % varmuudella myös vuoden 2003 F1:ssä.

Vuoden 2004 osalta vielä noin 50 % uskoi Häkkisen tuolloin jatkavan urallaan edellyttäen, että McLaren vain pysyisi kärkijoukossa. Vuoden 2004 jälkeen siitä eteenpäin taas Häkkisen sanottiin tuolloin vahvasti jo lopettavan uransa koska 40 vuoden ikä lähestyi. Ja olihan hän jo kaksinkertainen maailmanmestari. Siten käytännössä vuoden 2005 jälkeen juuri kukaan ei uskonut vuoden 2000 lopulla, että Häkkinen jatkaisi uraansa vielä vuonna 2006 tai 2007 joka oli ollut saksalaislehdissä kyselyn kohteena.

Suurin piirtein samoihin vuosiin oltiin laskettu myös Michael Schumacherin uran loppuvan silloisella ennakoinnilla ellei sitten alkaisi odottamattoman pitkä mestaruuksien putki.

Ferrarille mestaruus oli ensimmäinen kuljettajapuolella sitten vuoden 1979 sen jälkeen kun vuosina 1982, 1983 ja 1985 käytännössä myös vuoden 1984 mestaruustaisto oli McLarenin järkyttävän ylivoiman takia hävitty ja myös vuonna 1981 turboauton vaikeudet olivat yksi syy menestymättömyyteen ainakaan mestaruustaistelusta puhuttaessa.

Tallipuolella edellinen mestaruus oli tullut vuonna 1983 ja vuonna 1985 oltiin hävitty Australian Adelaidessa jonka jälkeen oltiin vuoteen 1990 asti jotenkin odotettu edes reaalista uudelleen haastamista vakavasti tallimestaruudesta ja sen jälkeen aina vuoteen 2000 saakka eli yhteensä 17 vuotta oli kulunut kun tallimestaruus viimein tuli.

Vuoden 2000 Melbournen osalta katsoin katsojaluvun aikanaan vuoden verran väärin joten korjaan sen tähän alle uuteen viestiin.

Tässä kuitenkin vuoden 2000 katsojalukuja Saksasta RTL:n osalta:

Melbourne: 9,97 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 14 miljoonaa katsojaa

Imola: 11,58 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 9 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 4,19 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 11,91 miljoonaa katsojaa

Monaco: 11,06 miljoonaa katsojaa

Montreal: 10,47 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 9,63 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 4,13 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 10,22 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 9,9 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 11,05 miljoonaa katsojaa

Monza: 11,53 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 13,09 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 8,52 miljoonaa katsojaa

Sepang: 7,54 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Interlagos 14 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu: A1-Ring 4,13 miljoonaa katsojaa

Katsojia kaikkiaan Saksassa 17 kilpailun kautta kohti: 167,79 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa yksittäisen kilpailun osalta: 9,87 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1999 oli Saksassa RTL:n katsojalukujen osalta jälleen lähes kaikkien aikojen katsotuimpia kausia keskiarvoltaan. Aivan vuoden 1998 katsojakeskiarvoon ei päästy.

Harmittavasti katsojaluvuissa jäätiin keskiarvollisesti vähän alle 9 miljoonan katsojan siinä missä vuonna 1998 ylitettiin kerralla 8 miljoonan ja 9 miljoonan katsojan katsojakeskiarvo. Tosin vuonna 1998 ja 1999 jäätiin selvästi alle 10 miljoonan katsojan keskiarvon vaikka välillä ehkä hieman paremmalla onnella jo noina vuosina se olisi voinut rikkoutua.

Vuoden 1999 aikana oltiin äärimmäisen innostuneita Saksassa vuoden 1998 niukasti Schumin häviämän mestaruuden johdosta ja monet odottivat Schumin sen saavuttavan juuri sinä vuonna ja Ferrarin oletettiin saavan ainakin edes tallimestaruuden.

Pitkälti vuoden 1999 parhaimmat katsojaluvut saattoivat jäädä saavuttamatta Michael Schumacherin loukkaantumisen vuoksi, mutta toisaalta taas odottamattoman hyvin menestyi kaudella 1999 Heinz-Harald Frentzen ja Ralf Schumacher oli myös kehittymässä parempaan suuntaan ja pikkuhiljaa tuolloisten odotusten ja näkemysten mukaan kehittymässä veljensä menestystyön jatkajaksi.

Toisaalta taas Ralfilla oli kuitenkin tuohon aikaan ja siitä eteenpäin muutaman vuoden ajan joitakin yliyrityksiä ja muutenkin vaikeuksia ratin takana jolloin syitä tähän käytökseen arveltiin aina kuljettajan huonosta asenteesta muita kilpailijoita kohtaan, yksinkertaista auton ohjausvaurioalttiutta, näön heikkenemistä siten, että Ralf olisi tarvinnut pian silmälasit ajamiseen tai pahimmillaan jopa syvyysnäön menetystä.

Toisaalta näistä kaikkein viimeinen vaihtoehto oli äärettömän epätodennäköinen sinänsä ja se ei olisi voinut olla kerta kaikkiaan sinänsä näkymättä ennen pitkää.

Ja ura olisi loppunut reilusti ennen aikojaan kuin mitä lopulta loppui osin vain muun motivaation loppumisen ja ehkä taskujenkin tultua täyteen hieman liian äkisti. Ja kaikkein parhaimmat huippuvuodet olivat muutenkin menneet velipojan menestyksen varjossa. Toisaalta kunnioitus oli veljeksillä silti hyvin suurta ja parhaimmillaan 'Schumi Zwei' oli aivan yhtä nopea uransa parhaimmissa kisoissaan kuten itse varsinainen Schumikin.

Kaikkein parhainta tietysti olisi ollut nähdä veljekset aivan samalla kalustolla liikenteessä samassa tallissa. Valitettavasti se jäi näkemättä. Kun ura loppui Ralfilta niin periaatteessa ilman liiallista Toytotan hinta-ahneutta ja muita tekijöitä ehkä radan ulkopuolellakin ajovuosia olisi ollut vielä reilustikin jäljellä. Etenkin kun ottaa huomioon sen miten Michael palasi takaisinkin lajiin välivuodet vietettyään.

Tässä kuitenkin vuoden 1999 RTL:n katsojaluvut jotka olivat silti aikanaan erittäinkin korkeita kaikin puolin ja sinänsä äärimmäisen seurattujakin kilpailuja jopa vielä Schumin loukkaantumisen aiheuttaman poisjäänninkin jälkeen:

Melbourne: 5,74 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 13,69 miljoonaa katsojaa

Imola: 10 miljoonaa katsojaa

Monaco: 10 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 8,78 miljoonaa katsojaa

Montreal: 11,5 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 10,23 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 8,5 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 6 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 8,95 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 9,8 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 8 miljoonaa katsojaa

Monza: 6,5 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 11,53 miljoonaa katsojaa

Sepang: 7 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 6,34 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Interlagos 13,69 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu: Melbourne 5,74 miljoonaa katsojaa

Katsojia kaikkiaan Saksassa 16 kilpailun kautta kohti: 142,56 miljoonaa katsojaa

Katsojia keskimäärin Saksassa yksittäisen osakilpailun osalta: 8,91 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1998 Saksassa RTL:n televisiokatsojaluvut saavuttivat uuden silloisen ennätyksen varsinkin keskiarvossa mitattuna. 8 miljoonan ja 9 miljoonan katsojan keskiarvo meni samalla kertaa komeasti rikki.

Vain oikeastaan selvät varhaisten kaukokisojen selvä tai melkein selvä katsomatta jättäminen, Ranskan kilpailun aikaiset Jalkapallon MM-kilpailut ja muutama muu satunnaisen harmittava pieni seikka johon muun muassa kuului erään Mika Häkkisen dominointi radoilla aiheutti tietenkin hieman mielenkiinnon laskua.

Parhaimmillaan 10 miljoonan katsojan keskiarvo olisi mennyt heittämällä rikki, mutta vaikka RTL:n pomot ja johtajat uskoivat Suzukan eli mestaruuden ratkaisevan kilpailun katsojalukujen nousevan vähintään 10 miljoonan katsojan lähettyville ja parhaimmillaan 15-25 miljoonan katsojan suuruiseksi niin Saksassa valittiin lamaannuksen tie ja oltiin katsomatta kilpailua lähimainkaan niin paljon kuin uskottiin koska usko Schumin mestaruuteen tietyllä tavalla oli enteilevänkin heikko toisin kuin esimerkiksi vuonna 1994 Adelaidessa tai 1997 Jerezissä oli ollut joten myös katsojamäärät jäivät huomattavasti ennakoitua pienemmiksi.

Se oli kova isku RTL:n pomoille joskin toki lohdutuspalkinnoksi ainakin katsojia kanava kyllä keräsi sillä edelleenkin se oli Saksassa katsotuin ohjelma niin varhain aamusta kuin milloin Suzukan kilpailu vain ajettiin sinä vuonna.

Vuonna 1998 RTL:n F1-kisoista peräti 11 kilpailua kauden 16 kilpailusta keräsi 10 miljoonaa katsojaa ja sekin oli jo sinänsä uusi ennätys ja enemmän kuin monena muuna formulavuonna oli ollutkaan tai tulisi välttämättä olemaan sen jälkeen joskin myöhempinä vuosina vuoden 1998 jälkeen heittelyä katsojaluvuissa ei tullut aivan yhtä levottomasti kuin mitä sinänsä vielä tuli vuonna 1998.

Joka tapauksessa tässä kuitenkin katsojalukuja vuodelta 1998 RTL:n osalta Saksassa:

Melbourne: 2,33 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 10,25 miljoonaa katsojaa

Buenos Aires: 11,59 miljoonaa katsojaa

Imola: 10 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 10 miljoonaa katsojaa

Monaco: 10 miljoonaa katsojaa

Montreal: 12,06 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 5,76 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 10 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 10 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 9,53 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 8 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 10 miljoonaa katsojaa

Monza: 10 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 12,66 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 4,86 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Nürburgring 12,66 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu: Melbourne 2,33 miljoonaa katsojaa

Katsojia kaikkiaan Saksassa 16 kilpailun kautta kohti: 147,04 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa yksittäisen kilpailun osalta: 9,19 miljoonaa katsojaa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englannissa vappuna ajettu Venäjän Grand Prix oli jälleen varsin alakanttiin itsessään katsottu kilpailu. Jopa erittäinkin alakanttiin. 1,94 miljoonan katsojan keskikatsojamäärällä ja 2,41 miljoonan katsojan katsojahuipulla katsojaluvut Channel 4:n kisalähetyksessä romahtivat viime vuosien BBC:n vastaaviinkin lähetyksiin nähden.

Toki erilainen aikapaikka kalenterissa ja kilpailun näyttäminen koosteena vaikutti asiaan, mutta silti tämän kerran katsojaluvut Englannissa olivat huonoimmat samaan aikaan ajettavista kilpailuista sitten viime vuoden Abu Dhabin kilpailun ja normaalilla katsojamäärällä mitaten ilman katsojahuippua melkein jo huonompi kuin Monza 2006 jota ei silloisella ITV:llä seurannut kuin 1,86 miljoonaa katsojaa.

Katsojahuippu Sochin osakilpailussa oli myös huonompi kuin paljon moitittu Shanghain osakilpailun vastaava katsojahuippu 2,94 miljoonalla katsojalla. Ja tavallinenkin katsojamäärä keskikatsojamäärän osalta oli parempi 2,11 miljoonalla katsojalla. Samalla Sochin aika-ajo oli vähiten katsotuin aika-ajo Englannissa sitten vuoden 2008 Euroopan Grand Prixin viikonlopun joka ajettiin tuolloin Valenciassa.

Sochin aika-ajoa seurasi 1,44 miljoonaa katsojaa ja Valenciaa aikanaan hieman yli 1,5 miljoonaa katsojaa. Tämä siis Euroopassa ajettujen kilpailujen aika-ajoista puhuttaessa koska viime vuoden Meksikon aika-ajoa seurasi vain 1,26 miljoonaa katsojaa. Ja Suzukan 2005 aika-ajoa Englannissa seurasi vain miljoona katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Saksassa RTL:n puolella tämän vuoden Espanjan Grand Prix Barcelonasta osoittautui niukasti tämän vuoden katsotuimmaksi osakilpailuksi 4,57 miljoonan katsojan katsojaluvullaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englannissa vuorostaan tämän kertainen Espanjan Grand Prix oli jälleen Channel 4:n osalta äärimmäisen paljon katsottu, mutta ei kovinkaan katsottu aiempaan lähettäjään BBC:n tilanteeseen verrattuna.

2,49 miljoonan katsojan keskikatsojamäärällä ja 3,6 miljoonan katsojan katsojahuipulla kisa on tämän kauden toistaiseksi olevalla mittapuulla varsin katsottu, mutta jälleen erittäin huonosti katsottu historiallista näkökantaa peilaten. Tämä kilpailu oli vähiten katsotuin Espanjan Grand Prix Englannissa sitten vuoden 2006.

Ja vaikka kilpailua ja sen katsojalukuja voisikin kehua niin aika-ajon katsojaluvut olivat alhaisimpia aikoihin.

1,31 miljoonan katsojan keskikatsojamäärällä ja 2,16 miljoonan katsojan katsojahuipulla Espanjan Grand Prixin aika-ajot Englannissa olivat vähiten katsotuimmat aika-ajot sitten vuoden 2006 Espanjan Grand Prixin aika-ajon ja Venäjän Grand Prixin tämän kauden aika-ajon tapaan jopa huonommat kuin vuoden 2008 Valenciassa ajetun Euroopan Grand Prixin aika-ajon katsojaluvut.

Katsojahuipulla mitattuna katsojahuippu on matalin Englannissa sitten vuoden 2009 Espanjan Grand Prixin aika-ajojen. Toisaalta taas tämän kauden Kiinan kilpailuviikonlopun vastaavaan verrattuna Espanjan Grand Prix keräsi muuten lähetyksiltään kuitenkin kaikkiaan melko hyvät katsojaluvut. Siltikin jo Sochin tämän kauden todella vähäisiin katsojalukuihin nähden ei olisi ihme jos jossakin tämän kauden kilpailussa mentäisiin jo melkein alle miljoonan katsojan katsojaluvuissa Englannissa siihen nähden mitä tulee aika-ajoihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1992 RTL:n katsojaluvut Saksassa olivat totisesti sinänsä erittäin huonoja nykypäivään verrattuna tai ainakin olisivat olleet vielä muutama vuosi sitten. Nykyään ne eivät sitten enää olekaan niin paljoa. Jotkut kilpailut olivat tuon ajan tuttuun saksalaiseen formulan seuraamisen tyyliin äärimmäisen vaihtelevia ja heitteleviä kilpailusta kilpailuun äärilukujen ja normaalimpien kisalukujen osalta katsojaluvuissa.

Kaikkiaan Michael Schumacherin ajaminen kuninkuusluokassa ei herättänyt huomiota paljonkaan joskin alkukaudesta kilpailut keräsivät ensin katsojalukuja vain muiden suosittujen ohjelmien takia lisäksi suotuisan lähetysajan vuoksi ja muutoin vasta Schumacherin ensivoitto Belgian Spa-Francorchampsissa toi jälleen paljon katsojalukuja RTL:n kanaville.

Silti katsojaluvut jatkoivat tuolloin syöksyään kohti kaikkien aikojen pohjaansa vaikkakin kahden viimeisen kilpailun katsojalukujen tippuminen pohjalukemiin johtui pitkälti varmastikin lähinnä kaukomailla ajettavuutensa takia. Aiemmin kaudella vähäinen kiinnostus Saksassa saattoi johtua myös Nigel Mansellin ja Williamsin voittokulusta lajissa.

Joka tapauksessa lupaavaa kehitystä Saksan F1-katsojaluvuista oli havaittavissa. Tuolloin elintärkeää pohjaa tulevalle formulahuumalle Saksassa loi myös ennen kaikkea Saksan sen ajan nuorten ja lasten innostuminen lajista sen ajan aikuisten pienistä katsojaluvuista huolimattakin.

Tässä kuitenkin itse katsojalukuja vuodelta 1992 RTL:n osalta:

Kyalami: 9,7 miljoonaa katsojaa

Mexico City: 9,45 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 2 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 2 miljoonaa katsojaa

Imola: 2 miljoonaa katsojaa

Monaco: 4 miljoonaa katsojaa

Montreal: 1,85 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 2 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 2 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 1,99 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 2 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 2,5 miljoonaa katsojaa

Monza: 9 miljoonaa katsojaa

Estoril: 9,8 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 1,76 miljoonaa katsojaa

Adelaide: 1,95 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Estoril 9,8 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu: Suzuka 1,76 miljoonaa katsojaa

Katsojia kaikkiaan Saksassa 16 kilpailun kautta kohti: 64 miljoonaa katsojaa

Katsojia keskimäärin yksittäistä kilpailua kohti Saksassa: 4 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1993 Saksassa oli Michael Schumacherin edellisenä vuonna saavuttamasta uransa ensimmäisestä voitosta huolimatta hyvin vähäistä formulaseurantaa.

Itse asiassa vuonna 1993 Saksassa RTL:n katsojaluvut olivat kaikkien aikojen heikoimmat vertailussa kaikkia nykypäiväisiä F1-kausia vastaan ja ainakin heikoin niistä kausista jolloin RTL on toiminut yksinoikeudella F1:n lähettäjänä.

Ilmeisesti edelleen luulo siitä, että lahjakkuudestaan huolimatta Schumacherista ei tulisi satunnaisvoittajaa kummempaa voittajaa ja lisäksi vielä Williamsin ylivoima lajissa tällä kertaa Alain Prostin muodossa tuntui painavan katsojalukuja vain entistäkin alemmas jolloin ne saavuttivatkin pohjalukunsa Saksassa.

Toisaalta jälleen kerran Saksassa F1:n katsojat olivat tuolloin ensi sijassa lapsia ja nuoria mikä toi entisestään lajia lähemmäs ja ennen kaikkea auttoi luomaan pohjaa tulevalle Schumi-ilmiölle Saksassa huolimatta siitä, että sen ajan aikuiset tai työikäiset saksalaiset eivät juuri Schumacherin ajoja seuranneet muuta kuin satunnaisesti tai jos mitään muuta urheilua ei vain tullut televisiosta juuri silloin kuin he halusivat televisiota katsoa.

Aivan muutamaa yksittäistä kilpailua lukuun ottamatta kaikkien kisojen katsojaluvut olivat todella, todella huonoja vuonna 1993 Saksassa ja ilman paria-kolmea todella paljon katsojia kerännyttä kilpailua katsojaluvut olisivat olleet vielä toteutuneitakin katsojalukuja huonommat Saksassa. Vaikka Schumacher voittikin Portugalin Estorilissa uransa toisen osakilpailuvoiton niin Suzukan ja Adelaiden katsojaluvut Japanissa ja Australiassa painoivat katsojaluvut muutoin jälleen alas.

Kyalamin äärimmäisen suurta katsojalukua selittää osin vuoden 1993 suuri odotusarvo mitä Saksassa sinänsä koettiin aivan alkukaudesta kun luultiin Michael Schumacherin ja Benettonin alkavan menestyä toden teolla ja koska jälleen kerran yleisö pikemminkin Saksassa odotti muita suositumpia ohjelmia jotka olivat alkamassa heti formuloiden jälkeen jolloin osa yleisöstä päätti niitä odotellessa seurata formuloitakin.

Sen jälkeen ennen keskikauden kisoja ja jopa niissäkin Hockenheimin kilpailua huomioimatta oli paljon toivomisen varaa.

Tässä kuitenkin vuoden 1993 RTL:n katsojalukuja Saksasta:

Kyalami: 9,34 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 2,51 miljoonaa katsojaa

Donington: 2,52 miljoonaa katsojaa

Imola: 2,53 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 2,54 miljoonaa katsojaa

Monaco: 2,55 miljoonaa katsojaa

Montreal: 2,56 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 2,57 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 3 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 4,80 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 2,5 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 3 miljoonaa katsojaa

Monza: 2,58 miljoonaa katsojaa

Estoril: 8,5 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 2,5 miljoonaa katsojaa

Adelaide: 2,8 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Kyalami 9,34 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuimmat kilpailut: Suzuka ja Hungaroring 2,5 miljoonalla katsojalla

Katsojia kaikkiaan Saksassa 16 kilpailun kautta kohti: 56,8 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäistä kilpailua kohti Saksassa: 3,55 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1995 Saksassa elettiin kaikkien aikojen hienointa F1-kautta sinänsä. Michael Schumacher oli onnistunut edeltävänä vuonna eli 1994 saavuttamaan maailmanmestaruuden.

Ihme kyllä huolimatta jopa maailmanmestaruudesta jossain määrin tuntui edelleen siltä, että Saksassa ei oikein tunnuttu ymmärtävän Schumacherin mestaruuspotentiaalia tai yleensä sitä missä asemassa Schumacher oli.

Benettonilla Schumacher oli parhaimmillaan kulkenut voitosta voittoon vuonna 1994 ja edelleen vielä 1995 Schumacher kulki ainakin aivan parhaimmillaan voitosta voittoon melkein yhtä suvereeniin tapaan kuin vuonna 1994.

Siltikään se ei näkynyt katsojaluvuissa minään todella suurina katsojalukuina. Esimerkiksi yksikään kilpailu ei vuonna 1995 ylittänyt myöhemmin vielä sitäkin enemmän yllättäneen Schumacherin ensimmäisen Ferrari-vuoden eli vuoden 1996 tapaan Saksassa 10 miljoonan katsojan rajaa.

Tuleviin vuosiin verrattuna 1995 oli melkoisen vähänkin seurattu, mutta silti sinä vuonna monet saksalaiset alkoivat todella katsoa Schumacherin ajoja lajissa ja keskiarvo oli RTL:n yksinoikeusvuosista siihen asti paras. Keskimäärin kilpailutkaan eivät heitelleet liian rajusti katsojaluvuiltaan kilpailusta toiseen tai olleet liian vähäisiä tasaisessa liikkeessä.

Edellisen kerran 5 miljoonan katsojan tai sen yli mennyt katsojien kokonaiskeskiarvo kautta kohti oli koettu Saksassa vuosina 1989 ja 1990, mutta tuolloin kilpailut olivat jaettu Saksassa usean eri kanavan kesken jolloin katsojalukujen kokonaismäärä koostui eri kanavien yhteisistä katsojaluvuista ja niiden yhteenlasketusta loppumäärästä.

Vuonna 1991 RTL oli ottanut lähetykset yksinoikeudella jokaiseen kilpailuun ja sillä saralla mitaten pelkästään 5 miljoonan katsojan kokonaiskeskiarvo meni rikki. Vuonna 1995 ilman aivan loppukauden kaukomaiden kilpailua ja aivan erityisen huonoa, vain 1,5 miljoonaa katsojaa kerännyttä TI Circuit Aidan radan kilpailua katsojaluvuissa mitaten olisi voitu ylittää 6 miljoonan katsojan kokonaiskeskiarvokin.

1,5 miljoonaa katsojaa kerännyt Tyynenmeren Grand Prix 1995 on ainakin vuosien 1992-2015 mittakaavalla vähiten katsotuin kilpailu Saksassa RTL:n lähettämistä kisoista.

Paremmalla Euroopan kisakaudella jopa 7 miljoonaakin katsojaa olisi kokonaiskeskiarvossa mitaten mennyt rikki. Kuitenkin muutamaan tulevaan vuoteen nähden katsojaluvut Saksassa olivat yllättävänkin konservatiivisia, mutta silti erittäin tasaisia.

Syyskuusta 1995 eteenpäin käytännössä juuri milloinkaan siitä eteenpäin ilman kaukomaiden kilpailuja ja niitä huomioimatta ei yksikään F1-kilpailu pudonnut vuosikausiin normaalisti katsojaluvuiltaan alle 5 miljoonaan katsojaan.

Eniten katsotuimmat kilpailut vuonna 1995 Saksassa olivat aivan alkuvuoden kilpailut Brasilian Interlagosista ja paluun MM-kalenteriin tehneen Argentiinan Buenos Airesista. Saksalla oli jälleen yhteistä Suomen kanssa siinä, että molempien maiden katsotuimmat kilpailut vuonna 1995 osuivat näihin kahteen kilpailuun.

Erona tosin oli se, että Suomen MTV3:n katsotuin kisa vuonna 1995 oli Interlagos ja Saksan RTL:n katsotuin kisa oli Buenos Aires. Molemmissa maissa alkoi olla halua katsoa kilpailua ja ne alkoivat kerätä erittäin paljon yleisöä. Etenkin Suomessa missä ensimmäistä kertaa alettiin puhua maailmanennätysluokasta siihen mitä tuli katsojalukuihin.

Saksassa oltiin vielä vuonna 1995 kaikkeen menestykseenkin nähden yllättävänkin pidättyväisiä ja välillä Schumacherin tunnuttiin haluavan jopa enemmän ajavan Ferraria kuin pysyvän Benettonilla mikä olisi myös ollut vaihtoehto, mutta lopulta Schumacher meni kuin menikin Ferrarille.

RTL:n pomoille Schumacherin ajot olivat erinomaiseen aikaan tulleita sillä tv-oikeuksien hinnat olivat jo tuolloin erittäin suuret RTL:n kaltaiselle kanavalle.

Vaikka 1995 olisi F1-kautena ainakin RTL:n pomojen mielestä jättänytkin toivomisen varaa niin huolimatta hieman alle 100 miljoonan katsojan kokonaismäärän jäämisestä kilpailuja ajettiin kuitenkin 17 muutaman pitkän aikaa olleen 16 kilpailun sijaan niin siinä mielessä yhdellä kilpailulla kaudessa vähemmän oltaisiin oltu jo erittäin lähellä 6 miljoonan katsojan kokonaiskeskiarvon rikkomista.

Lisäksi vuodesta 1995 eteenpäin aina vuoteen 2013 saakka F1-kaudella Saksassa oli keskimäärin kokonaisestikin vähintään 5 miljoonaa katsojaa tai sitä enemmän vähintään kautta kohti yksittäisen osakilpailun toimiessa mittarina. Vasta vuonna 2014 jäätiin alle 5 miljoonan katsojan kokonaiskeskiarvon.

Laitan tähän siis vuoden 1995 RTL:n katsojaluvut Saksasta.

Tässä ne tulevat:

Interlagos: 8 miljoonaa katsojaa

Buenos Aires: 8,36 miljoonaa katsojaa

Imola: 5 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 3,16 miljoonaa katsojaa

Monaco: 6,5 miljoonaa katsojaa

Montreal: 5 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 5 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 6 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 7,24 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 6,2 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 7,8 miljoonaa katsojaa

Monza: 5,51 miljoonaa katsojaa

Estoril: 5,77 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 6,12 miljoonaa katsojaa

TI Circuit Aida: 1,5 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 5 miljoonaa katsojaa

Adelaide: 3,55 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu: Buenos Aires 8,36 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu: TI Circuit Aida 1,5 miljoonaa katsojaa

Katsojia kaikkiaan Saksassa 17 kilpailun kautta kohti: 95,71 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa yksittäistä osakilpailua kohti: 5,63 miljoonaa katsojaa
 

KaukoS

Casino Expertti
Liittynyt
23.5.2016
Viestit
1
Sijainti
Helsinki
Thaimaassa

Thaimaassa joutuu katsomaan Sporttibaarissa, kun ei omat kanavat näytä ja joskus jos näyttää niin TH selostuksella :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Se ei ole ollutkaan kovin yleistä Thaimaassa tuo formuloiden lähettäminen...

Kuitenkin Monacon Grand Prix oli Englannissa kaikkiaan jälleen varsin samanlainen katsojaluvuiltaan kuin muutkin tämän kauden kilpailut keskimäärin. Channel 4 kerää omia ennätyskatsojalukujaan ja kanavapaikkojen mainosennätysten rikkomisiaan, mutta itse katsojaluvut jättävät kiinnostuksessa toivomisen varaa. Kilpailu oli keskiarvoltaan ja huippuluvultaan toki katsotumpi kuin Espanjan Grand Prix tällä erää.

Valitettavasti 2,78 miljoonan katsojaluvulla se on ollut huonoin Monacon Grand Prix katsojaluvuiltaan sitten vuoden 2006 Monacon Grand Prixin. 3,77 miljoonan katsojan katsojahuippukin on melko hyvän tuntuinen, mutta silti huonompi kuin monena muuna vuonna on ollutkaan. Näillä mittapuilla tämän vuoden Bahrainin Grand Prix pysyy siis edelleen katsotuimpana kilpailuna Englannista puhuttaessa.

Aika-ajot Monacosta olivat Englannissa vuorostaan myös erittäin huonosti katsottuja. 1,3 miljoonan katsojan keskikatsojamäärällä ja 1,65 miljoonan katsojan katsojahuipulla mitaten olivat myös huonoimmat Monacon Grand Prixin aika-ajot katsojaluvuiltaan sitten Monacon Grand Prixin 2006. Katsojahuippu oli matalampi myös Espanjan Grand Prixiin ja sen aika-ajoihin verrattuna tältä vuodelta. Montrealin kilpailu Kanadasta tulee melko todennäköisesti jättämään valtavia aukkoja katsojalukuihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän kauden Monacon Grand Prix meni RTL:n katsotuimmaksi osakilpailuksi heittämällä ohi muista kilpailuviikonlopuista ja samalla siitä tuli katsotuin Monacon Grand Prix sitten vuoden 2013 ja muutenkin katsotuin kilpailu ylipäänsä muunkaan osakilpailun osalta sitten vuoden 2013. Tämän vuoden Monacon Grand Prix keräsi RTL:n puolella 5,81 miljoonaa katsojaa.

Seuraava kilpailu Kanadasta ei välttämä ole aikapaikan osalta paras mahdollinen koska tarjolla on saksalaisittain valitettavasti muuta urheiluakin jalkapallon muodossa ja mikäli aivan välttämättä kilpailu tulisi katsotummaksi tai ainakin samalle viivalle katsojaluvuissa jalkapallon kanssa niin katsojahuipun pitäisi siinä tapauksessa osua lähtöön tai ensimmäiselle tunnille kilpailusta.
 
Ylös