F1 Televisiointi muissa maissa

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Ja onhan Edwards ollut aika pitkään virallisten kausikoosteidenkin äänenä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Aiemmin viime vuoden lopulla tarkoitukseni oli laittaa saksankielisen alueen formulalähettäjien eli RTL:n ja ORF:n katsojalukuja, mutta tuolloin ne jäivät laittamatta kiireiden takia.

Sama tilanne oli myös vuoden alkupuolella.

Siten katsojaluvut laitetaan nyt viime vuodelta ennen tämän kauden alkua seuraavissa viesteissä.

Tämä viesti koskee tietenkin loppuvuoden kisoja alkaen Nürburgringin erikoisen nimen eli Eifel Grand Prixin alla ajeltulta kilpailulta aina kauden päätökseen Abu Dhabiin asti.

Mikäli ORF:n kisojen katsojaluvut eivät mahdu niin ne menevät sitten seuraavaan viestiin.

Tässä ne tulevat:

Tässä siis katsojaluvut RTL:n osalta Red Bull Ringiltä Monzaan asti ja seuraavassa viestissä sitten ORF:n osuus samoista kisoista:

F1:n Katsojaluvut Saksan RTL:llä ja Itävallan ORF:llä Syksyllä ja Talvella 2020

RTL:n Katsojaluvut Nürburgringiltä, Portimaosta, Imolasta, Istanbulista, Sakhirista, Sakhir Grand Prixistä/Sakhirin Tuplasta ja Yas Marinasta

Nürburgring: 4,10 miljoonaa katsojaa (Katsojaluvut olivat masentavia Nürburgringin kilpailun paluussa kalenteriin Saksassa. Sekaannusta tietysti läpi kauden aiheutti kisan nimikiista ratayhtiöiden välillä Nürburgringin ja Hockenheimin suhteen. Siten ajettiin sitten Eifel Grand Prixin nimellä Saksan Grand Prix. Edellisen kerran nk. Nyrrellä ajettaessa vuonna 2013 RTL:n kisaa seurasi 5,36 miljoonaa katsojaa. Parin vuoden takainen ja tietenkin ajankohdassa edeltävän vuoden takainen Hockenheimin kilpailukin oli parempi 5,37 miljoonalla katsojalla. Itse asiassa kaikkea vastaan nk. Nyrren paluukisa oli vähiten katsotuin Saksan oman maan maaperällä kilpailu sitten vuoden 1992 Hockenheimin kisan ja vähiten katsotuin Nürburgringin kilpailu sitten vuoden 1984 Euroopan Grand Prixin tuolloisella Nürburgringillä! Toisin sanoen silloin tällöin tämän kisan katsojaluku voitti vain yhtä silloin tälloin olleen 1980-luvun nk. Nyrren tai Hockenheimin kisan Saksassa ja tietenkin vuosien 1989-1992 välillä olleet Hockenheimin osakilpailut katsojaluvuissa. Jopa välillä huonoina pidetyt vuosien 1993-1994 Hockenheimin kisat katsojaluvuiltaan menivät tämän kisan ohi. Kun vertailuun historiaan unohtaa niin muutoin viime kauden omassa mittakaavassa tämä kisa oli toki katsotuin RTL:llä sitten Silverstonen ja Sochin kisan joten sitä taustaa vasten kisan katsojaluvut olivat menetteleviä.)

Portimao: 4,02 miljoonaa katsojaa (Myös Algarven nimellä tunnetulla Portugalin Grand Prixin paluukisan uudella radalla sen kilpailulle ei juuri Saksassa edelleenkään katsojia pyörinyt. Lukema tuntui kyllä hyvältä itsensä viime kauden mukaisella tavalla, mutta oli silti vähiten katsotuin Portugalin Grand Prix Saksassa sitten vuoden 1994 ja Michael Schumacherin kilpailukieltokisan. Lähimmät muut vastineet olivat vuoden 1990 Estorilin kisa 5,21 miljoonalla katsojalla ja vuoden 1995 Estorilin kisa 5,77 miljoonalla katsojalla joiden ohi ehkä viime vuoden kisa olisi vähän paremmalla onnella voinut mennä tai sitten ei. Mahdollisesti Estorilissa ajaminen olisi voinut tehdä parempaa katsojaluvuille kun olisi ollut historiallisempaa pohjaa tai sitten ei. Edelleen melkoisen kova pettymys ja etenkin kun edeltävän kisankaan katsojalukuun ei ylletty. Tämä kisa oli 500:s raportoitu kisa tiettävästi Heiko Wasserille ja Kai Ebelille RTL:n kanavilla. Voi kyllä myös olla, että luku olisi hieman väärin. Tuolloin tosin sitä vain hehkutettiin kovin. Samoihin aikoihin RTL:n piti luopua lähetyksistä Saksassa vastoin sopimuskauttaan kokonaan, mutta lopulta näillä näkymin tänä vuonna nähdään jokunen kappale lisää yksittäiskisoina.)

Imola: 3,58 miljoonaa katsojaa (Erikoisella Emilia-Romagnan Grand Prixin nimellä ajettu aiemman San Marinon Grand Prixin tapaan Italian Imolan paluukisa ei edelleenkään jaksanut paljonkaan kiinnostaa osin Sebastian Vettelin ahdingonkaan vuoksi saksalaisia. Aiemmin hehkutettiin tasan 4 miljoonaa katsojaa, mutta lopulta katsojaluku oli jälleen yksi kauden heikoimpia eli 3,58 miljoonaa katsojaa. Samalla tämä oli vähiten katsotuin Imolan radalla ajettu kilpailu Saksassa RTL:llä sitten vuoden 1994 jolloin oli 3,87 miljoonaa katsojaa synkän historiallisena päivänä. Viime vuoden Imola voitti vain vuosien 1992 ja 1993 Imolan kisat joilla oli 2 miljoonaa katsojaa ja 2,53 miljoonaa katsojaa. Muita melko huonoja Imolan kisoja Saksassa aikanaan olivat vuoden 1989 ja 1995 Imolan kisat 5 miljoonalla katsojalla kun molemmat kisat keräsivät saman verran katsojia. Sen jälkeen ja osin ennen sitäkin katsojaluvut Imolassa olivat aina hyvin korkeat Saksassa.)

Istanbul: 3,55 miljoonaa katsojaa (Turkin Grand Prixin paluukisaan Istanbulin radalle hehkutettiin alustavasti RTL:lle 4 miljoonaa katsojaa, mutta lopulta katsojaluvut olivat vain 3,55 miljoonaa katsojaa. Se oli vastoin kritiikkiään vähiten katsotuimman Istanbulin kisan sijaan Saksassa toiseksi vähiten katsotuin kisa. Tätä kisaa vähemmän katsottiin vain vuoden 2009 Istabulin kisaa 3,10 miljoonalla katsojalla ja vähän paremmin katsottiin vuoden 2010 Istanbulin kisaa jolla oli 4,2 miljoonaa katsojaa. Edellisen kerran eli vuonna 2011 Istanbulin kisaa seurasi RTL:llä 5,17 miljoonaa katsojaa ja sen onkin edelleen kolmanneksi eniten katsotuin Istanbulin kisa Saksassa edellään vain vuosien 2005 ja 2006 Turkin Grand Prixit. Edelleen katsojaluvut pysyivät huonoina.)

Sakhir: 4,13 miljoonaa katsojaa (Tämä kilpailu ei tosiaan kerännyt hirvittävästi katsojia. Ennakkoon toki hehkutettiin jopa 5 miljoonaa katsojaa kun olihan Romain Grosjeanin hengenvaarallinen kolarikin, mutta lopulta ei ollut niin paljoa katsojia. Vähän enemmän sentään oli kuin huonoimmaksi mainittu 3,83 miljoonaa katsojaa, mutta ei paljon. Vähiten katsotuin Sakhirin kisa Saksassa sitten vuoden 2016 Sakhirin 4,44 miljoonan katsojan kisan ja toiseksi huonoin kaikkiaan kun tätä huonompi Sakhirin kisa oli vain vuonna 2005 jolloin vain 2 miljoonaa katsojaa jaksoi kisaa seurata. Ei lyönyt edes ajankohdan edeltävää vuotta eli vuoden 2019 kisakatsojalukua sen ollessa 4,82 miljoonaa katsojaa.)

Sakhir Tupla: 4,42 miljoonaa katsojaa (Tämä kisa Sergio Perezin uran ensivoittokisana keräsi ruutujen äärelle jonkin verran enemmän tosiaan katsojia Saksassa, mutta edelleen vuoden viimeinen tuplakisakaan ei kasvattanut katsojamääriä kovinkaan suuriksi. Yllä jo mainitun tapaan tämä kiilasi varsinaisen Sakhirin kisan edelle, mutta oli edelleen huonoin sitten vuoden 2016 ja molemmat olivat viime vuonna parempia kisoista puhuen ainoastaan vuotta 2005 vasten peilaten. Tämä oli melko hyvä RTL:n oman huonon vuoden mittakaavalla, mutta ei ollut edes paras kisa kaudella parhaimman katsojaluvun jäädessä Hungaroringin kisaan 4,49 miljoonalla katsojalla.)

Yas Marina: 3,51 miljoonaa katsojaa (RTL:n yhtämittaisten lähetysten päätöskisa viime kauden ja melkein 30 vuoden mittaisen ajan päätteeksi alkaen vuodesta 1991 keräsi kaikkien aikojen toiseksi huonoimman Yas Marinan kisan katsojaluvun kun huonompi oli vain ajankohtaan nähden edeltävän vuoden kisa tuolloisella 3,26 miljoonalla katsojalla. Paljoa muuta sanottavaa ei ollut vaikkakin lähtökohtaisen mukavia katsojamuistoja nähtiinkin taipaleen päätteeksi niin tuolta ajalta kuin myös osin ennen vuotta 1991 olleessa muistokokoelmaohjelmassa RTL:n kisoista alkaen tietysti vuodelta 1984, mutta pääosin keskityttiin tietenkin vuosiin 1991-2020 ja varsinkin juuri Michael Schumacherin tai Sebastian Vettelin vuosiin. Myös Mick Schumacherin mietteitäkin kuultiin lähetyksessä.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Ja tässä vielä viime viestistä pois jääneet Itävallan ORF:n katsojaluvut viime vuoden lopulta:

ORF:n Katsojaluvut Nürburgringiltä, Portimaosta, Imolasta, Istanbulista, Sakhirista, Sakhir Grand Prixistä/Sakhirin Tuplasta ja Yas Marinasta

Nürburgring: 602 000 katsojaa (Kauden periaatteessa toiseen nk. Kotikisaan nähden ORF:llä oli omaa kauttaan vasten hyvät katsojaluvut. Parempia toki kuin esimerkiksi Sochista, mutta eivät edes parin vuoden takaisen tai ajankohdassa tuolloin tietenkin edeltävän vuoden Hockenheimin kisan tasoisia kun tuolloinen Hockenheim keräsi 679 000 katsojaa. Toisaalta historiallisesti puhuttuna Nürburgringin kisaluvut Itävallassa eivät vertailukelpoisesti siihen tai Hockenheimiin nähden olleet erityisen huonoja. Yleensä jopa melko hyviä ja vuoden 2013 kisan 432 000 katsojan katsojalukuun nähden viime vuoden nk. Nyrren kisa tosiaan oli parempi Itävallassa.)

Portimao: 496 000 katsojaa (Tällä kisalla oli alustavasti vain 484 000 katsojaa ennen kuin luvut tarkentuivat hieman paremmiksi. Ikävä kyllä uusi Portimaon rata ei houkutellut Itävallassa ruutujen äärelle niin paljon yleisöä kuin mitä toivottiin. Miljoonakisaakin hehkutettiin, mutta se varmaankin olisi saattanut kenties tulla ehkä enintään vain Estorilissa kisan pitämällä.

Etenkin kun siitä kisasta Itävallassa aikanaan pidettiin äärettömän paljon. Edellinen kisa eli vuoden 1996 Estorilin kisa keräsi 812 000 katsojaa, vuonna 1995 707 000 katsojaa ja vuonna 1994 989 000 katsojaa. Ennen vuotta 1994 vuonna 1993 tai sitä aiemmin ainakin ORF:llä Estorilin kisa yleensä oli nk. Miljoonakisa joskin vielä tarkempia katsojatietoja pitää saada haltuun sitä ennen. Lähtökohtaisesti ainakin vanhempina aikoinsa se todella oli katsottu kisa siinä missä ei ollut viime vuonna ainakaan vielä paluunsa alla. Siten katsojaluku oli ainakin pieni pettymys parannustakin vasten.)

Imola: 484 000 katsojaa (Verraten hyvät katsojaluvut olivat Italian Imolan paluukilpailulla erikoisen nimen eli Emilia-Romagnan Grand Prixin nimen alla, mutta silti huonoimmat sitten edellisen kerran Imolan radalla eli vuoden 2006 San Marinon Grand Prixin jolloin oli 400 000 katsojaa. Toisaalta tämä ei ollut huonoin katsojaluku kun vuosina 2005 ja 2003 näin esimerkiksi oli myös vuotta 2006 paremmat, mutta viime vuotta huonommat katsojaluvut Imolasta puhuen.)

Istanbul: 524 000 katsojaa (Katsojaluku kuulostaa pieneltä, mutta siitä huolimatta tämä kisa oli ORF:llä toiseksi katsotuin Turkin Grand Prix sitten vuoden 2007 550 000 katsojan! Istanbulin kisa ei tosiaan Itävallassa ole juuri koskaan kerännyt kummoisesti katsojia ja viime kerrallakin eli 2011 Istanbulin kisaa ORF:llä seurasi vain 250 000 katsojaa sen myös ollessakin edelleen vähiten katsotuin Istanbulin kisa Itävallassa näihin päiviin asti.)

Sakhir: 690 000 katsojaa (Pelkällä alustavalla katsojaluvullaan eli 578 000 katsojalla se olisi ollut kolmanneksi katsotuin Sakhirin kisa koskaan Itävallassa, mutta lopullisella katsojaluvullaan eli 690 000 katsojalla se oli edelleen kolmanneksi katsotuin Sakhirin kisa koskaan Itävallassa. Tätä enemmän on katsottu ORF:llä vain ihan ensimmäistä Sakhirin kisaa vuonna 2004 silloisella 737 000 katsojalla ja vuonna 2007 kun tähän asti parhaiten seuratuinta kisaa Sakhirista katsoi Itävallassa 746 000 katsojaa. Romain Grosjeanin hengenvaarallinen kolari herätti paljon huomiota Itävallassakin. Harmittavasti ORF:n kanavapomojen kannalta ei ihan miljoonakisaksi tästä ollut pääsemään huolimatta toki hehkutuksista ja kun tosiaan edes hetken verrankin tapahtumia Grosjeanin kolareiden jälkeenkin vilkaisseidenkin määrä oli Itävallan tasolle huomattavankin korkea. Tämä oli tapahtuma-aikaan myös kauden toiseksi katsotuin kisa Itävallassa ja oli lopulta kolmanneksi katsotuin kisa kaudella un Red Bull Ringin Tuplalla oli marginaalisesti enemmän katsojia eli 691 000 katsojaa.)

Sakhir Tupla: 710 000 katsojaa (Huolimatta ORF:n kanavapomojen kehuista hieman väärin kisan ollessa muka kaikkien aikojen katsotuin Sakhirin kisa se tosiaan ihan vähän ehti kiilata varsinaisen Sakhirin kisan edelle katsojaluvullaan. Samalla tämä oli vuoden katsotuin kisa Itävallassa siinä vaiheessa ja lopulta oli myös kauden katsotuin kilpailu pudottaen Red Bull Ringin Tuplan kakkostilalle sen 691 000 katsojalla. Sergio Perezin ensivoittoa parempia katsojalukuja Sakhirissa kerättiin ORF:n osalta vain vuonna 2004 ja 2007. Jälleen edes hetken verrankin tällä kertaa yllättäviä Perezin voitonjuhlia Itävallasta puhuen seurasi maan omalle tasolle huomattavankin korkea määrä.)

Yas Marina: 643 000 katsojaa (ORF:llä tämäkin kisa oli melko hyvin katsottu kisa Arabiemiraattien kilpailuksi. Tietenkään se ei ollut vuoden 2016 Yas Marinan kisan veroinen kun tuolloinhan Nico Rosbergin mestaruuden varmistumista siellä katsoi 1,044 miljoonaa katsojaa, mutta ei se myöskään vuoden 2013 katastrofaalinen 216 000 katsojan kisakaan ollut. Voitti myös ajankohtaansa edeltävän kilpailun eli parin vuoden takaisen kilpailun jota seurasi 487 000 katsojaa. ORF on jakamassa lähetysoikeudet Servus TV:n kanssa Itävallassa joten sekin tuo oman mielenkiintonsa asiaan ennen pitkää.)

Seuraavassa viestissä käydään läpi vielä Italian Imolan erikoiskisan eli Emilia-Romagnan Grand Prixin katsaus jälkikäteen ja niiden jälkeen onkin sitten viime vuoden katsojalukujen laiton aika koronakauden osalta!

PS. Lisätty unohtuneen Portimaon/Algarven katsojaluvut Portugalin Grand Prixin osalta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Italian Imolan paluu erikoiskilpailuna eli Emilia-Romagnan Grand Prixin nimen alla ei tuntunut olevan fiksu veto.

Vieläkin karmeampaa tuntui olevan RAI:n kyvyttömyys saada edes yhtä ainoaa Italian omalla maaperällä ajettavaa kisaa televisioitavaksi kauteen edes kerran ilmaiskisana kauteen laajemman näkyvyysalueen televisiokanavalle.

Lopulta oikeudet meni jälleen pienelle TV8-kanavalle Italiassa ja se näkyi katsojaluvuissa.

Alustavillakin luvuillaan eli 2,679435 miljoonalla katsojalla olisi lyöty ainoastaan vain Monzan kisa vuodelta 1992, mutta ei olisi ylletty edes Imolan kisaan silloisena San Marinon Grand Prixinä vuonna 1992 jota seurasi 3,99 miljoonaa katsojaa.

Lopulta toteutuneet katsojaluvut löivät huonoudessaan vain tämän vuoden Monzan jolla onkin kunnia sitten pitää vähiten katsotuinta Italian Grand Prixiä tai Italian maaperällä ajettua F1-kilpailua katsojalukuineen ainakin aikaväliltä 1990-2020 puhuttaessa mikäli ei sitten jo yleensäkin.

Toscanan erikoiskilpailullekin Mugellosta tämän vuoden erikoiskilpailu Imolasta hävisi.

Toteutunut katsojaluku oli täten TV8-kanavalla vaivaiset 1,835 miljoonaa katsojaa.

Se siten oli huonompi katsojaluvultaan kuin vuonna 1992 Monza oli ollut RAI:llä silloisella 2,15 miljoonalla katsojalla.

Vähäistä on siis ollut kiinnostus Italiassa eikä ihme kun Ferrarillakin menee huonosti, mutta jopa Ferrarin huonosti menemisenkin ajan ymmärtäen tilanne on järkyttävä tai ainakin edes pysäyttävä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Viime vuoden katsojalukuja tulee nyt Saksan RTL:n osalta.

Kanava tunnetusti päätti jatkaa viime vuonna formuloiden lähettämistä lopulta huolimatta ajoittain erittäin voimakkaistakin vetäytymispuheista huolimatta.

Tänä vuonna sopimusta piti jatkaa loppuun asti eli tälle vuodelle, mutta toteutuneiden lukemien pohjalta päätettiin vetäytyä koronakauden lyhyydenkin tuomista vaikeuksista huolimatta viime vuonna ensin kokonaan näyttämästä formuloita ja lopulta siirryttiin näyttämään vain yksittäiskilpailuja tälle vuodelle ja RTL:n tälle vuodelle kaavaillun yhtämittaisen 30-vuotisen yksinoikeusaikakauden kunniaksi muiden kisojen siirtyessä Saksassa maksukanaville.

Mainosvoitto-osuudet RTL:llä olivat valmiiksi raskaasti tappiolliset pari vuotta sitten ja viime vuonna tilanne pahentui lopullisesti liian suureksi.

Sebastian Vettel oli puheissa alkuun vielä kerran niin kovin iskussa, mutta lopulta oli kuin varjo entisestään ja ainoastaan Ferrarin oma muukin ahdinko tällä kaudella lievensi edes jonkin verran karmeaa Vettelin tilannetta saksalaisen lopulta pettymyksellisesti viimeisellä Ferrari-kaudella.

Lopulta tai ei ainakaan näillä näkymin koskaan Vettel ei kykene olemaan Michael Schumacherin tapaan myös Ferrarilla maailmanmestari.

Lopulta ei edes kertaakaan milloin miehestä on tuntunut tulleen eräänlainen saksalainen vastine Michele Alboretolle tavallaan siinä kun epäonnea ja yleensäkin kaikkea käsittelee.

Mitä nyt Alboretoon verrattuna ajoittain hyvinkin vastenmielisenä, lapsellisena ja pikkumaisena siinä missä Alboreto itse Ferrari-urallaan mestaruusasiansa menetettyään järkevöityi ja sekin on paljon sanottu kun ei Alboretokaan tosiaan ihan aina niin nöyrähkö isäntä ollut urallaan.

Hyvänä puolena nähtiin tosin loppukaudesta Vettelin yleinen piristyminen tuoden saksalaiselle sentään Ferrari-uran viimeisen palkinnon Istanbulista kolmostilalla.

Vauhti ei vain riittänyt joskin Vettelin jäädessä talliin ainakin vielä yhdeksi vuodeksi Ferrarin auton mahdollisesti parantuessa olisi voinut vielä ehkä löytyä jotakin miehelle.

Tai sitten ei, mutta ei nuori Charles Leclerc myöskään aina hehkutuksesta huolimatta todellakaan aina vakuuttanut Ferrarin ratissa ja osumia tuli ajoittain tarpeettomastikin turhaan. Lisäksi Ferrarin auto vain oli vuosia 2018 ja 2019 peilaten erittäin huono ja huonoin Ferrari viime vuodella oli sitten vuoden 2009.

Ja niitä huonompia olivat ainoastaan vain vuodet 1991-1993 ja 1980 automalleina sinänsä Ferrarilla vuoden 1973 jälkeen puhuen.

RTL:n katsojaluvut näyttävät vuoden 2020 osalta kaiken jälkeen seuraavaksi tältä ja lasken lisäksi hieman myös muita katsojalukuja niillä määrillä millä kanava tai lehdistö itse ensin joitakin kisoja hehkutti Saksassa ja miltä kokonaisluvut ja keskimäärät olisivat niillä näyttäneet:

Red Bull Ring: 4,48 miljoonaa katsojaa

Red Bull Ring Tupla: 3,52 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 4,49 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 4,28 miljoonaa katsojaa

Silverstone Tupla: 4,17 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 3,91 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 4,06 miljoonaa katsojaa

Monza: 4,06 miljoonaa katsojaa

Mugello: 3,93 miljoonaa katsojaa

Sochi: 3,47 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 4,10 miljoonaa katsojaa

Portimao: 4,02 miljoonaa katsojaa

Imola: 3,58 miljoonaa katsojaa

Istanbul: 3,55 miljoonaa katsojaa

Sakhir: 4,13 miljoonaa katsojaa

Sakhir Tupla: 4,42 miljoonaa katsojaa

Yas Marina: 3,51 miljoonaa katsojaa

Katsotuin kilpailu Saksassa 2020: Unkarin Grand Prix Hungaroringillä 4,49 miljoonalla katsojalla

Vähiten katsotuin kilpailu Saksassa 2020: Venäjän Grand Prix Sochissa 3,47 miljoonalla katsojalla

Katsojien kokonaismäärä Saksassa 2020: 67,68 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Saksassa 17 kilpailun kaudella yksittäistä osakilpailua kohti 2020: 3,98117647 miljoonaa katsojaa

Luvut ovat RTL:n edelleen huonoimpia niin kokonaismäärän kuin keskiarvonkin suhteen joskin huonompia on toki todella historiallisesti alaspäin mentäessä. Ei tosin enää paljoa mitenkään tätä huonommin. Lähinnä vuodet 1993-1994 kun tällä kertaa viime vuoden katsojaluvut olivat huonompia kuin vuonna 2016 paljon kritisoidut katsojaluvut tai myös vuoden 1992 katsojaluvut kun tuolloin eli vuonna 1992 näin esimerkkinä oli tasan 4 miljoonaa katsojaa keskimäärin kauden kisoja kohti RTL:llä.

Kokonaiskatsojaluvuista menetettiin noin 16,47 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvosta meni noin 25 966 katsojaa pois edelliseen vuoteen nähden eli sillekin hävittiin.

Ilman muuta korona vaikutti kisojen määrään ja katsojalukuihin, mutta silti katsojalukujen menetys oli suurta siinä missä katsojakeskiarvossa ihme kyllä vähäistä.

Pari vuotta sitten olleen vuoden katsojakeskiarvossa pysyttiin tai oltiin välillä jopa parempia kuin mitä tuolloin, mutta tuolloin tosin ajettiin enemmän kilpailuja ja vähänkin lyhyemmällä kaudella se olisi ollut heittämällä katsotumpi kausi kuin mitä viime vuoden tynkäkausi oli. Katsojakeskiarvossakin se olisi ollut parempi sellaisenaan 17 kisan kautena ajettuna teoriassa melkein miljoona katsojaa eli 968 824 katsojan verran parempi.

Vuoteen 2009 eli viimeiseen 17 kisan kauteen tätä ennen sitä verratessa sillä oli 88,57 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvo oli 5,21 miljoonaa katsojaa.

Ja sellaiseen historiallisempaan kauteen eli vuoteen 1995 verratessa samalla määrällä kilpailuja vuonna 1995 oli 95,71 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvo oli 5,63 miljoonaa katsojaa.

Katsojamäärät eivät nousisi paljon kehuttavammaksi edes 16 kilpailun kaudella kun tuolloin katsojakeskiarvo olisi ollut 4,23 miljoonaa katsojaa ja ainoastaan vain vuosi 1992 olisi voitettu noilla katsojaluvuilla jo mainittujen vuosien 1993-1994 lisäksi.

Harmittavasti paljon olleiden valitusten valossa siinä, että nykyään kisoja on liikaa niin katsojaluvut eivät ainakaan Saksassa parantuneet edes vähäisemmällä määriä kilpailuja kauteen.

Kerrankin myös enemmällä määrällä kisoja tämän kauden katsojalukuinnolla olisi vain jääty viettämään kaikkien aikojen huonointa katsojalukuvuotta Saksaan.

18 kilpailun keskimääräisellä kaudella olisi juuri ja juuri voitettu vielä vuosi 1994 huonoudessa ja 19 kilpailun keskimääräisellä kaudella olisi juuri ja juuri voitettu vuosi 1993 huonoudessa katsojakeskiarvon osalta.

20 kilpailun kaudella teoriassa ajettaessa kausikeskiarvo olisi ollut 3,384 miljoonaa katsojaa ja 21 kilpailun kaudella 3,22285714 miljoonaa katsojaa ja niillä olisikin sitten nähty vuosien 1989-2020 ajan huonoin saksalainen formulakausi katsojakiinnostuksessa.

Etenkin kun vuonna 1993 ei edes 3,55 miljoonan katsojan katsojakeskiarvollakaan oltu ihan niin sellaisenaan pohjalukemissa toki ilman muuta muutamasta hyvinkin karmeasta katsojaluvun kisasta huolimatta.

Tänä vuonna mikäli joidenkin kisojen alustavat katsojaluvut olisi laskettu mukaan niin niillä RTL:llä katsojien kokonaismäärä Saksassa olisi ollut 72,7 miljoonaa katsojaa ja keskimäärin katsojia Saksassa noilla lukemin 17 kilpailun kaudella olisi ollut 4,27647059 miljoonaa katsojaa. Niilläkin se olisi ollut huonoin 17 kilpailun kausi Saksassa vuosina 1989-2020. Paljoa paremmaksi katsojaluvut eivät olisi tulleet mikäli Mugellon hurjimmat katsojahuhut 5-6 miljoonasta katsojasta olisivatkin pitäneet paikkansa kun tuolloin kokonaiskatsojaluku olisi ollut 73,3-74,3 miljoonaa katsojaa ja keskimäärin katsojia Saksassa noilla lukemin 17 kilpailun kaudella olisi ollut 4,31176471-4,37058824 miljoonaa katsojaa.

Nuo luvut olisivatkin olleet parempia kun Mugellon suurten katsojalukuhuhujen kisan lisäksi alustavista katsojaluvuista muutoin sellaisenaan paras olisi ollut Red Bull Ringin kauden avauskisa 5,15 miljoonalla katsojalla.

Ihan niin hyvin ei mennyt Saksassa tänä vuonna.

Silti pitkin tätäkin vuotta tätä vuotta manailtiin sen olevan saksalaisen TV-seurannan yksi kautta aikain huonoimpia kausia ja ilman kertaakaan yli 5 miljoonan katsojan menemisiä olisi saattanut tulla se vähiten seuratuin saksalainen F1-kausi 30 vuoteen tai sen ylikin.

Kuten lopulta sellaisenaan tulikin tai melkein oli tulla.

Ensi vuodelle jää paljon parannettavaa saksalaisittain.

Katsojaluvut katsauksineen menevät tosin harvemmaksi joidenkin yksittäiskisojen ollessa poikkeuksia kaudella loppujen siirtyessä maksukanaville.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Viime vuonna Itävallan ORF:llä oli ainakin tyydyttävän hyvät katsojaluvut ellei erinomaiset katsojaluvutkin tavallaan.

Ne olisivat olleet vielä joitakin vuosia sitten nykypäivänä jopa erinomaiset, mutta kun valitettavasti viime vuosina Itävallassakin palattiin jälleen miljoonakisoihin katsojaluvuista puhuttaessa niin niihin verratessa ORF:n katsojaluvut kyllä valitettavasti romahtivat niihin nähden kuluneena viime kaudella.

Tosin viime vuoteen nähden ne ilman muuta kasvoivat keskiarvoisesti ainakin kun kaikkiaan 9 kertaa saatiin ainakin 600 000 katsojaa tai sen yli silloin kun miljoonakilpailut katsojissa eivät olleet mahdollisia.

Parhaimmillaan mentiin yli 700 000 katsojan.

Toki eivät ne katsojaluvut edelleenkään silti liian huonoja ole ja nykypäivän muistaen ne voisivat olla paljon, paljon huonompiakin kuin mitä ovat.

Viime vuonna itse asiassa ne ovat tietenkin kasvu-uralla parin vuoden takaisen viitoittamalla tiellä ja Saksan RTL:stä poiketen mikään ei edes viittaa yllättävään katsojaromahdukseen ja jälleen hyvä niin etenkin näin nykypäivänä!:alppu:

Koronakausikin vaikutti katsojalukemiin ja ehkäpä hieman ilman niitä vähän paremmin tuloksin katsojaluvut olisivat voineet olla paremmalla onnella ainakin jonkin verran toteutunutta paremmat.

Tässä vuoden 2020 ORF:n katsojaluvut Itävallasta:

Red Bull Ring: 609 000 katsojaa

Red Bull Ring Tupla: 691 000 katsojaa

Hungaroring: 641 000 katsojaa

Silverstone: 550 000 katsojaa

Silverstone Tupla: 563 000 katsojaa

Barcelona: 538 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 642 000 katsojaa

Monza: 665 000 katsojaa

Mugello: 533 000 katsojaa

Sochi: 483 000 katsojaa

Nürburgring: 602 000 katsojaa

Portimao: 496 000 katsojaa

Imola: 484 000 katsojaa

Istanbul: 524 000 katsojaa

Sakhir: 690 000 katsojaa

Sakhir Tupla: 710 000 katsojaa

Yas Marina: 643 000 katsojaa

Vähiten katsojia Itävallassa 2020: Sochi 483 000 katsojaa

Eniten katsojia Itävallassa 2020: Sakhir Tupla 710 000 katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Itävallassa 2020: 10,064 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Itävallassa kilpailua kohti 2020: 592 000 katsojaa

Katsojien kokonaismäärästä Itävallassa putosi 1,157 miljoonan katsojan verran edelliseen vuoteen nähden ja katsojakeskiarvo nousi 57 667 katsojalla. Toki miljoonakisoin mikäli niitä olisi edes se yksikin kappale niin katsojaluvut kohoaisivat selvästikin paremmiksi kuin mitä niitä ilman.

Ilman miljoonan katsojan ylittäneitä kilpailuja tämän vuoden katsojalukujen kokonaismäärä olisi myös ollut jo parempi mikäli kilpailuja ajettaisiin kaudessa vähemmän tai enemmän.

Etenkin koronan vähentäessä noinkin monta kilpailua kauteen se ei vain voinut olla näkymättä kausikatsauksessa!

Toki lähivuosien miljoonakisoja sisältäneen kauden tai kausien yli tämän vuoden katsojien kokonaiskeskimäärällä olisi menty vain jos kaudessa ajettaisiin vanhempien aikojen tapaan vain 16 osakilpailua kauteen. Muussa tapauksessa 17-20 osakilpailua käsittävillä kausilla olisi oltu joka tapauksessa viime vuotta huonompia tai vaihtoehtoisesti sitä parempi jonkin verran ellei kenties melko suurestikin tasaisuudestaan johtuen viime kaudella.

Toisaalta 16 kisan kaudella mentäisiin yli 700 000 katsojan keskiarvon parin kauden takaisilla lukemilla.

Viime vuoden lukemilla 16 kisan kaudella katsojalukujen keskiarvo olisi ollut 629 000 katsojaa eli niillä sinällään olisi voitettu pidempi kausi, mutta muutoin jälleen enimmäkseen hävitty.

Viime vuoden katsojalukuja parin vuoden takaiseen kuin vertaa niin tuolloin ORF:llä oli monta tasaisemman vahvaa kisaa siinä missä viime vuoden kisoissa uudet kisat eivät keränneet odotettuja määriä katsojalukemia ja sekään ei voinut olla näkymättä.

Parin vuoden takaisella kaudella rasitteena olivat tosin myös kaukokisat jotka eivät liian liikoja yleensä katsojia kerää.

Vuoteen 2009 eli viimeiseen 17 kisan kauteen ennen koronakautta kun vertaa niin tuolloin ORF:llä oli 6,239 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvo oli 367 000 katsojaa.

Sellaiseen vähän historiallisimpiin kausiin eli vuosiin 1995 ja 1997 verratessa vuosina 1995 ja 1997 ORF:llä oli ensimmäisenä vuonna 10,781 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvo oli 634 176 katsojaa ja ORF:llä oli toisena vuonna 10,76 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvo oli 632 941 katsojaa.

Vähän uudempina 2000-luvun vuosina eli vuosina 2000-2002 ja vuonna 2007 kokonaiskatsojaluvut olivat noina vuosina 11,478 miljoonaa katsojaa, 11,135 miljoonaa katsojaa, 9,996 miljoonaa katsojaa ja 10,847 miljoonaa katsojaa. Vuosina 2000-2002 ja vuonna 2007 katsojakeskiarvot olivat noina vuosina 675 177 katsojaa, 655 000 katsojaa, 588 000 katsojaa ja 638 059 katsojaa.

Noita taustoja vasten viime vuosi löi siten vain siis vuodet 2009 ja 2002 omassa kisamäärässään suunnatulla mittakaavalla.

Täytyy kuitenkin muistaa, että vuosina 1995, 1997, 2000 ja 2001 oli kuitenkin myös nk. Miljoonakisoja katsojaluvuissa lisäämässä niiden suuruusluokkaa joten sekin ei voinut olla vaikuttamatta niihin.

Vuoden 2001 Montrealin kisan jälkeen Itävallassa yleensäkään seuraavaa nk. Miljoonakisaa formuloissa ei nähty ennen Interlagosia 2012.

Viimeinen suurempi nk. Miljoonakisa Itävallassa vuoteen 2021 mennessä on ollut vuonna 2017 Red Bull Ring tuolloin 1,5 miljoonalla katsojalla ja viimeinen nk. Miljoonakisa ylipäänsä vuoteen 2021 mnnessä on ollut vuonna 2017 Interlagos tuolloin 1,2 miljoonalla katsojalla.

Mikäli alustavilla katsojaluvuilla olisi viime vuonna kaikki mennyt kuten sanottiin tai hehkutettiin niin tuolloin katsojaluvut ORF:llä ilman miljoonakisojen mahdollisuutta olisivat olleet 10,16 miljoonaa katsojaa ja katsojakeskiarvo olisi ollut 597 647 katsojaa ja 16 kisan oletetulla kaudella katsojakeskiarvo olisi ollut tasan 635 000 katsojaa.

Toteutunein luvuin yksi ainoa miljoonakisa vaikkapa Red Bull Ringin Tuplasta tai Mugellosta olisi nostanut jo melkein viime vuoden kantaan kiinni 11,064 miljoonalla katsojalla ja 650 824 katsojan katsojakeskiarvolla ja kahdella miljoonakisalla vaikka molemmista olisi ollut jo 12,064 miljoonaa katsojaa ja 709 647 katsojan katsojakeskiarvolla.

Niillä olisikin sitten menty edellisen vuoden katsojalukujen ohi mitä ei tapahtunut.

ORF:n osalta jatko näyttää hyvältä ja tilanne olisi mitä parhain mikäli vain miljoonan katsojan tai sen yli meneviä kisoja saataisiin kauteen edes se yksi ja mielellään tietenkin aina useampikin.

Seuraava kausi on ilman koronan aiheuttamia muutoksia näillä näkymin ennätyspitkä eli 23 kisaa tai varmaankin yhdellä-kahdella mahdollisella perumisella sen 21-22 kisaa pitkä kausi.

Etenkin kun sen 1-2 kisaa voi hyvinkin peruuntua tiettyjen maiden liian kovan koronaan liittyvän matkustuslainsäädännön takia.

ORF myös tänä vuonna jakaa kisansa Servus TV:n kanssa ainakin näillä näkymin.

Saa nähdä myös, että miten se tulee vaikuttamaan katsojalukuihin.

Tilanteen mukaan se voi vaikuttaa huonontavasti, mutta hyvällä tavalla kenties myös parantavastikin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Laitan tähän seuraavaksi vuosien 1989-2020 Saksan F1-seurannan osalta puhuttaessa huomioita eri kausien kausipuoliskoista kun kyseessä ovat katsojaluvut.

Toisin sanoen siis laitan eri vuosien kausipuoliskojen keskiarvot ja vertailut siitä, että kumpaan kausipuoliskoon saksalaiskatsojien huomio keskimäärin kiinnittyi eniten ja miten niitä seurattiin.

Parittomista kisavuosien luvuista puhuttaessa laitan esimerkiksi keskiarvoja vaikkapa 1995 ja 1997 ja 2000-2002 ja 2007 ja 2009 ja 2020 tyyliin 8-9 kisan perusteella ja 2005 ja 2010-2011 ja 2013-2015 9-10 kisan perusteella puoliskoista puhuttaessa ja aiemmin ainoan poikkeuksen eli vuoden 2016 ja vuoden 2018 osalta lisäksi nyt myös 10-11 kisan perusteella lasketaan kausipuoliskoista puhuttaessa vuoden 2019 saksalaiskatsojien huomio samalla tavalla.

Laitan ne siis nyt tähän alle:

1989 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1989 Ensimmäinen puolisko: 6,7125 miljoonaa katsojaa

1989 Toinen puolisko: 4,2875 miljoonaa katsojaa

1990 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1990 Ensimmäinen puolisko: 5,67875 miljoonaa katsojaa

1990 Toinen puolisko: 4,32125 miljoonaa katsojaa

1991 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1991 Ensimmäinen puolisko: 4,65625 miljoonaa katsojaa

1991 Toinen puolisko: 4,34375 miljoonaa katsojaa

1992 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1992 Ensimmäinen puolisko: 4,125 miljoonaa katsojaa

1992 Toinen puolisko: 3,875 miljoonaa katsojaa

1993 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1993 Ensimmäinen puolisko: 3,39 miljoonaa katsojaa

1993 Toinen puolisko: 3,71 miljoonaa katsojaa

1994 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1994 Ensimmäinen puolisko: 2,97125 miljoonaa katsojaa

1994 Toinen puolisko: 4,50875 miljoonaa katsojaa

1995 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuolikoilta

1995 Ensimmäinen puolisko: 5,8775 miljoonaa katsojaa-6,02888889 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella laskentatavasta riippuen

1995 Toinen puolisko: 5,18125 miljoonaa katsojaa-5,41 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

1996 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1996 Ensimmäinen puolisko: 6,4725 miljoonaa katsojaa

1996 Toinen puolisko: 6,3275 miljoonaa katsojaa

1997 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1997 Ensimmäinen puolisko: 6,65125 miljoonaa katsojaa-6,69 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

1997 Toinen puolisko: 9,26125 miljoonaa katsojaa-9,01 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

1998 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1998 Ensimmäinen puolisko: 8,99875 miljoonaa katsojaa

1998 Toinen puolisko: 9,38125 miljoonaa katsojaa

1999 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

1999 Ensimmäinen puolisko: 9,805 miljoonaa katsojaa

1999 Toinen puolisko: 8,015 miljoonaa katsojaa

2000 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2000 Ensimmäinen puolisko: 10,2725 miljoonaa katsojaa-10,2011111 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2000 Toinen puolisko: 9,4975 miljoonaa katsojaa-9,51222222 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2001 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2001 Ensimmäinen puolisko: 9,89875 miljoonaa katsojaa-10,5766667 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2001 Toinen puolisko: 10,28625 miljoonaa katsojaa-10,9211111 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2002 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2002 Ensimmäinen puolisko: 10,1575 miljoonaa katsojaa-10,2666667 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2002 Toinen puolisko: 8,255 miljoonaa katsojaa-8,57555556 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2003 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2003 Ensimmäinen puolisko: 8,2275 miljoonaa katsojaa

2003 Toinen puolisko: 9,71125 miljoonaa katsojaa

2004 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2004 Ensimmäinen puolisko: 8,79222222 miljoonaa katsojaa

2004 Toinen puolisko: 8,22777778 miljoonaa katsojaa

2005 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2005 Ensimmäinen puolisko: 7,22222222 miljoonaa katsojaa-7,28 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2005 Toinen puolisko: 6,56222222 miljoonaa katsojaa-6,686 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2006 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2006 Ensimmäinen puolisko: 7,35555556 miljoonaa katsojaa

2006 Toinen puolisko: 7,88444444 miljoonaa katsojaa

2007 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2007 Ensimmäinen puolisko: 5,1125875 miljoonaa katsojaa-5,26674444 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2007 Toinen puolisko: 5,905 miljoonaa katsojaa-5,97111111 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2008 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2008 Ensimmäinen puolisko: 5,05555556 miljoonaa katsojaa

2008 Toinen puolisko: 5,22444444 miljoonaa katsojaa

2009 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2009 Ensimmäinen puolisko: 4,95625 miljoonaa katsojaa-5,37777778 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2009 Toinen puolisko: 5,02125 miljoonaa katsojaa-5,43555556 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2010 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2010 Ensimmäinen puolisko: 6,58222222 miljoonaa katsojaa-6,494 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2010 Toinen puolisko: 6,06333333 miljoonaa katsojaa-6,027 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2011 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2011 Ensimmäinen puolisko: 5,92333333 miljoonaa katsojaa-6,11 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2011 Toinen puolisko: 5,75111111 miljoonaa katsojaa-5,955 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2012 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2012 Ensimmäinen puolisko: 5,461 miljoonaa katsojaa

2012 Toinen puolisko: 5,699 miljoonaa katsojaa

2013 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2013 Ensimmäinen puolisko: 5,40777778 miljoonaa katsojaa-5,425 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2013 Toinen puolisko: 4,99888889 miljoonaa katsojaa-5,057 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2014 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2014 Ensimmäinen puolisko: 4,22444444 miljoonaa katsojaa-4,285 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2014 Toinen puolisko: 4,44555556 miljoonaa katsojaa-4,484 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2015 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2015 Ensimmäinen puolisko: 4,12444444 miljoonaa katsojaa-4,176 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2015 Toinen puolisko: 4,18555556 miljoonaa katsojaa-4,231 miljoonaa katsojaa 9-10 kisan perusteella

2016 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2016 Ensimmäinen puolisko: 4,143 miljoonaa katsojaa-4,18636364 miljoonaa katsojaa 10-11 kisan perusteella

2016 Toinen puolisko: 4,866 miljoonaa katsojaa-4,84363636 miljoonaa katsojaa 10-11 kisan perusteella

2017 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2017 Ensimmäinen puolisko: 4,535 miljoonaa katsojaa

2017 Toinen puolisko: 4,191 miljoonaa katsojaa

2018 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2018 Ensimmäinen puolisko: 4,544 miljoonaa katsojaa-4,68727273 miljoonaa katsojaa 10-11 kisan perusteella

2018 Toinen puolisko: 4,296 miljoonaa katsojaa-4,46181818 miljoonaa katsojaa 10-11 kisan perusteella

2019 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2019 Ensimmäinen puolisko: 3,823 miljoonaa katsojaa-3,96363636 miljoonaa katsojaa 10-11 kisan perusteella

2019 Toinen puolisko: 4,055 miljoonaa katsojaa-4,17454545 miljoonaa katsojaa 10-11 kisan perusteella

2020 Katsojalukujen Keskiarvot kausipuoliskoilta

2020 Ensimmäinen puolisko: 4,12125 miljoonaa katsojaa-4,1 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

2020 Toinen puolisko: 3,8475 miljoonaa katsojaa-3,85666667 miljoonaa katsojaa 8-9 kisan perusteella

Vähiten seuratuin Ensimmäinen puolisko: 1994 Ensimmäinen puolisko

Vähiten seuratuin Toinen puolisko: 1993 Toinen puolisko

Eniten seuratuin Ensimmäinen puolisko: 2000-2002 Ensimmäinen puolisko riippuen siitä miten kisojen katsojalukuja halutaan laskea ja tulkita ja muutoin 2001 Ensimmäinen puolisko aivan suurimman keskiarvonsa osalta

Eniten seuratuin Toinen puolisko: 2001 Toinen puolisko

Eniten seurantaa Ensimmäisellä puoliskolla kautta: Vuosina 1989-1992, 1995-1996, 1999-2000, 2002, 2004-2005, 2010-2011, 2013, 2017-2018 ja 2020 saksalaisten formulaseuranta tuntui keskimäärin keskittyvän kauden ensimmäisen puoliskon kilpailuihin

Eniten seurantaa Toisella puoliskolla kautta: Vuosina 1993-1994, 1997-1998, 2001, 2003, 2006-2009, 2012, 2014-2016 ja 2019 saksalaisten formulaseuranta tuntui keskimäärin keskittyvän kauden toisen puoliskon kilpailuihin
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Tänä vuonna aiemmin RTL tosiaan Saksassa sopi neljän kisan näyttämisestä vuosittain eli yhteensä kaksivuotisen sopimuksen turvin enintään 8 kisaa vuosina 2021-2022.

Muutoin kisat Saksassakin pyörivät maksukanavilla kun RTL ei enää halunnut näyttää sopimuksensa viimeistä kautta sitten millään sellaisenaan.

RTL:n tämän vuoden kisat ovat siis seuraavat:

Imola

Barcelona

Monza

Interlagos

Täten vain noista kisoista tulee katsojaluvullista kerrontaa tämän ja ensi vuoden aikana ilman ihmeitä.

Korona voi tosin vielä vaikuttaa varsinkin tänä vuonna siihen, että mitkä neljä kisaa oletettavasti RTL aikoo näyttää.

Lähinnä tosin varmaankin vain Interlagosin kisa voi vielä vaihtua johonkin toiseen kisaan vaikka ei Monzakaan poissa ole kuvioista vaihtona johonkin toiseen kisaan.

Etenkin kun on niin kauan niihinkin vielä aikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Itävallassa tosiaan pitkin talvea ja kevättä kehiteltiin TV-sopimusta alkavaksi kaudeksi.

Etenkin nyt kun ORF ja jakaa lähetykset Servus TV:n kanssa.

ORF:n lähetyksistä ainakin katsojaluvut löytyvät ja mikäli vain onnea on niin ehkä myös Servus TV:nkin osalta.

Kyseinen kanava kun on tietääkseni pienemmän näkyvyysalueen kanava ja siten siitä ei ole välttämättä saatavilla samaa katsojalukujen tietoa kuin mitä ORF:ltä on.

Pitkän sovittelun jälkeen ORF näyttää tosiaan pienen enemmistön turvin 12 kisaa kun taas Servus TV näyttää 11 kisaa joista yhden se on jo näyttänyt tietenkin kauden avauksen osalta Sakhirista.

Jaettujen kisojen sopimus kestää vuosien 2021-2023 välisen ajan.

Muutoin ilman jaettua sopimusta ORF olisi joko luopunut sopimuksesta tai jatkanut enää yhden vuoden eli tämän kauden aiemman sopimuksen pohjalta.

Koronakin voi vielä muuttaa lähetystilannetta mikäli kisoja peruuntuu vaikka sen 1-2 kappaletta kuten voi vielä peruuntua muun muassa liian tiukkojen matkustusrajoitusten takia.

Interlagosin tilanne näin esimerkiksi on aika huono ja voi hyvinkin tulla perutuksi ja vaihtua johonkin muuhun kisaan kaudella ja näin voi tietysti edellisen viestin RTL:n tilanteen pohjalta vaihtua Monzakin.

ORF:n lähetykset tälle kaudelle ovat seuraavat Ernst Hausleitnerin selostamana ja Alexander 'Alex' Wurzin kommentoimana:

Imola

Barcelona

Baku

Red Bull Ring

Silverstone

Spa-Francorchamps

Monza

Sochi

Suzuka

Austin

Interlagos

Abu Dhabi

Loppukauden kisat tosiaan ovat epävarmoja näytettäväksi koronankin pohjalta, mutta onneksi niihin tietenkin on vielä erittäinkin paljon aikaa jäljellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Saksankielisen alueen kanavien eli Saksan RTL:n ja Itävallan ORF:n katsojalukuja jälleen erikoisesta Emilia-Romagnan Grand Prixistä Italian Imolasta tulee tähän viestiin:

RTL:n Katsojaluvut Imola 2021

Imola: 4,16 miljoonaa katsojaa (Ei edes harvemmat kisojen televisiointimäärät tunnu innostavan saksalaisia ruutujen äärelle formuloista puhuen. Tosin ei Sebastian Vettelilläkään mene hyvin joten sekin vaikuttanee asiaan. Viime vuosi voitettiin, mutta historiallisella tasolla ollaan aika alakantissa.)

Ja sitten vielä Itävallan ORF:n katsojaluvut:

ORF:n Katsojaluvut Imola 2021

Imola: 772 000 katsojaa (Aiemmin virheellinen katsojahuippu olisi ollut 827 000 katsojaa ja se olisi ollut melko kova Imolan kisaksi. Tämäkin on jo kyllä kova lukema Imolan osalta katsojille, mutta ei tietenkään pärjää historiallisimmille Imolan kisoille. Muun muassa osin voittaa kyllä vaikkapa Imolan kisat vuosien 1997-1998 katsojaluvuissa mitaten, mutta ei esimerkiksi vuoden 1996 Imolaa. Viime vuoden melkoisen heikon kisan itävaltalaisittain voittaa kylläkin reilusti.)

Seuraavaan kisaan eli Portugalin Portimaon kisaan ei voi tehdä katsojalukututkimusta, mutta Espanjan Barcelonaan voi tehdä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
1950-luvulla aiemmin, pitkä aika sitten kirjoitetun Monacon 1959 tapaan lähetystekniikka kamerakuvauksineen ei ollut helppoa.

Silverstonessa 1952 oli Monacon 1959 tapaan lähetys kuvattu vain kolmella kameralla.

Kamerat kuvasivat alkujaan suunnitellun Pohjoiskatsomon mutkien sijaan enimmäkseen eteläpuolelta rataa.

Tosin jopa 25 metriä korkeat nk. Kameratornit jalustimineen sijaitsivat Chapelin, Stowen ja Clubin Mutkissa.

TV-lähetystä oli terästetty 11:sta kappaleella radiointilähetystä terävöittämään tarkoitetuilla äänitehostimilla jotka yhdistettiin osin samaan kytkentäverkkoon radan kovaäänisten kanssa niiden paikan ollessa lähtösuoralla ja muutama kappale oli käytössä myös perinteisempiä raskaita kameroita johon oli yhdistetty tuon ajan televisiointiin tarkoitettuja nk. Telephoto-tekniikkaa hyödyntäneitä erikoislinssejä.

Tuokin tekniikka alkujaan osin ranskalaisten ja italialaisten kehittämänä vanhentui kyllä kelvottomaan luokkaan 1960-luvulla tai 1970-luvulla, mutta kelpasi kuitenkin aikansa ympäristössä enemmän kuin hyvin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Silverstone 1953 oli myös samanlainen kuvaukseltaan kuin vuosi 1952 oli ollut samalla radalla tai vuoden 1959 Monaco oli ollut.

Kolmella kameralla kun toteutettiin lähetys.

Sijoittelu vuoteen 1952 verraten tosin oli toinen.

Silverstonessa 1953 kamerat oli sijoitettu lähtösuoran päätteeksi Copse-mutkaan, pienelle sillalle Farmin Suoralla juuri ennen silloista Woodcote-mutkaa ennen maalia ja Stowe-mutkaan.

Edellisvuoden kankeudesta ja latteudesta oli valitettu joten nyt nk. Kameratornit jalustimineen sijoitettiin jopa 40 metrin korkeuteen tuomaan korkeuseroa, parantamaan näkyvyyttä ja luomaan liikkuvuutta kameroille paremmin.

Huimin erikoiskuvaustapa tuosta kisasta kisakamerojen ulkopuolella oli varmaankin BBC:n Midlandsin TV-yksikön ja Alexandran Palatsista hankittujen helikopterien ottamat harvat kamerakuvat.

Alexandran Palatsin helikopterilla kun lennätettiin kisapaikalle itse selostajakin eli Raymond Baxter!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Saksankielisen alueen kanavien eli Saksan RTL:n ja Itävallan ORF:n katsojalukuja Espanjan Grand Prixistä Barcelonasta tulee tähän viestiin:

RTL:n Katsojaluvut Barcelona 2021

Barcelona: 2,5 miljoonaa katsojaa (Ei edes harvemmat kisojen televisiointimäärät tunnu innostavan saksalaisia ruutujen äärelle formuloista puhuen. Tosin ei Sebastian Vettelilläkään mene hyvin joten sekin vaikuttanee asiaan. Kilpailun katsojaluvut olivat huonoja. Historiallisella tasolla voitettiin vain vuoden 1992 2 miljoonan katsojan ja vuoden 1994 1,87 miljoonan katsojan kisa. Muuna huonona esimerkkinä toimikoot vuoden 1993 kisan 2,54 miljoonaa katsojaa, 2007 kisan 2,55 miljoonaa katsojaa ja vuoden 1995 kisan 3,16 miljoonaa katsojaa niiden ollessa parempia. Viime vuoden kisankin katsojaluku 3,91 miljoonalla katsojalla oli parempi.)

Ja sitten vielä Itävallan ORF:n katsojaluvut:

ORF:n Katsojaluvut Barcelona 2021

Barcelona: 570 000 katsojaa (Ei erityisen korkea lukema Barcelonan osalta katsojille, mutta ei nyt niin huonokaan. Muun muassa osin voittaa kyllä useimmat Barcelonan kisat, mutta ei esimerkiksi vuoden 2007 Barcelonaa vuosista 1994 ja 1998 nyt puhumattakaan. Viime vuoden kisan itävaltalaisittain voittaa kylläkin, mutta ei esimerkiksi parin vuoden takaista kisaa itävaltalaisittain. Tälläkin katsojaluvulla on tosiaan parempi kuin esimerkiksi yksikään Barcelonan kisa vuosina 2014-2018 oli Itävallassa.)

Seuraavaan kisaan eli Monacon kisaan ei voi tehdä katsojalukututkimusta tai Saksan RTL:n osalta muutenkaan ennen syksyä ja Monzaa, mutta Azerbaidzhanin Bakuun voi tehdä Itävallan ORF:ltä viimeistään mikäli ei Servus TV:n katsojalukuja löydy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Pitkästä aikaa osin muutenkin laitan tähän toikkiin juttua jonkun tietyn maan historiallisista TV-lähetyksistä.

Tällä erää vuoron saa Kreikka jonka televisiossa formuloita on ollut näillä näkymin vuodesta 1974 lähtien.

Välillä enemmänkin lähetyksiä on voinut tulla, mutta enimmäkseen hyvin harvoin etenkin vuosina 1974-1983 välisenä aikana jolle löytyi varmempaa tietoa aiemmin.

Satunnaisesti olen maininnut toki joistakin Kreikan television yksittäisistä TV-lähetyksistä esimerkiksi vuosille 1985-1986 osana esimerkiksi FOCA:n pakettisopimuksia jolloin joistakin kisoista puhuen esimerkiksi Kreikan television nimi oli kyllä papereissa mainittu, mutta ei esimerkiksi Suomen Yleisradio tai myöhempinä vuosina Kolmostelevisio jotka sitten kumminkin harrastivat yllätyslähetyksiä Suomessa kaikkiaan melkoisestikin silloin kieltämättä erikoisina vanhempina päivinä.

Tosin hyvin harvatkin lähetysmäärät olivat kuitenkin aina tai melkein aina suoria lähetyksiä ja muutoin kokonaisia jälkilähetyksiä.

Kreikassa noina päivinä näkyi tietysti ERT eli käytännössä paikallinen nk. YLE ja sotilasjuntan kilpaileva kanava YENED mikä sekin lakkautui vuonna 1982 jolloin sen jäämistöstä tehtiin sittemmin ERT2 eli Kreikan yleisradioyhtiön kakkoskanava.

Tässä kuitenkin lähetykset Kreikasta vuosilta 1974-1983 kun jokunen yksittäiskappale lähetyksenä on epävarma ja ne mainitaan loppuun useimmiten yhtä-kahta tai kenties kolmea tapausta huomioimatta:

F1-lähetykset Kreikassa 1974-1983

1974

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä tiettävästi ensimmäisenä koskaan Kreikan Televisiossa.

1975

Monaco: Tämä oli tiettävästi suora lähetys ERT:llä, mutta mahdollisesti myös vain kooste noin 50 minuutin mittaisena.

1976

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Monza: Tämä oli suora lähetys ERT:llä ja ensimmäinen kisa lähtökohtaisesti suuremmalla varmuudella jonain muuna kilpailuna kuin Monacona Kreikan Televisiossa.

1977

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Zolder: Tämä on kiintoisa tapaus kun tätä kisaa ainakin tarjottiin Kreikan Televisioon näytettäväksi Belgian Television, Eurovision ja silloisen F1CA:n eli tulevan FOCA:n toimesta, mutta sen eri lähetysmuoto on tuntematon. Se näyttää kuitenkin tiettävästi tulleen yllätyslähetyksenä jolloin tämä on ollut suora viime hetken lähetys tai sitten kooste kisapäivän yöllä päivän viimeisenä ohjelmana. Miltä kanavalta se on tullut niin sekin on epävarma, mutta todennäköisemmin ERT:ltä kuin kilpailevalta YENED-kanavalta.

Monza: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

1978

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Zolder: Viimeinkin tämä kisa tuli näytetyksi Kreikassa ja tuolloin heti tietenkin suorana lähetyksenä. Lisäksi ensi kerran varmuudella kanava oli muu kuin ERT eli sotilasjuntan kanava YENED näytti tämän kilpailun.

Paul Ricard: Tämä oli suora lähetys YENED:llä.

Brands Hatch: Tämä oli pääosin kerrotusti suora lähetys YENED:llä. Tosin välillä tätä on väitetty sanotusti vain kokonaiseksi jälkilähetykseksi Kreikassa tietenkin YENED:in näyttämänä. Tämä ilman ihmeen kaupalla tulleita ylimäärälähetyksiä mahdollisesti oli lähtökohtaisesti todeten viimeinen YENED:in näyttämä F1-kisa Kreikassa kun tämän jälkeen muut lähetykset tulivat ERT:ltä.

Monza: Tämä oli suora lähetys ERT:llä tämän kilpailun saadessa myös lisää lähetysaikaa varsin mittavasti johtuen kilpailun kieltämättä dramaattisista kolareista tulimyrskyineen ja lähtöviivytyksistä.

1979

Jarama: Tämä tuli ERT:ltä, mutta tämä oli ensi kertaa Kreikan Televisiossa selkeän ilmoitetustikin lähetyksenä vain kooste 45 minuutin mittaisena kun kaiken kaikkiaan Kreikan television harvat formulalähetykset kauteen yleisesti ottaen olivat aina suoria tai kokonaisia jälkilähetyksiä.

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Zandvoort: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Monza: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

1980

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Imola: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

1981

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

1982

Imola: Tämä oli suora lähetys ERT:llä kuuluen täten esimerkiksi 32 suoran TV-maan listaan FOCA:n toimesta.

Zolder: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Monaco: Tämä oli suora lähetys ERT:llä.

Brands Hatch: Tämä oli suora lähetys ERT:llä, mutta kahdessa osassa paikallisten TV-uutisten takia milloin viimeisten 20 minuutin jälkeen kilpailusta nähtiin uutistauolla jäämättä jääneiden kierrosten kooste itse lähetyksen loppuun.

1983

Monaco: Tämä on kyllä tiettävästi tullut kyllä Kreikassa suorana lähetyksenä, mutta välillä siitä sanottiin riittäneen jotain hässäkkää jolloin lähetys olisi sittenkin saattanut olla Kreikassa kerrankin vain kooste senkin ollessa kiirelähetyksenä hankittu Yhdysvaltain ABC:n lähetyksestä sitten kreikaksi väännettynä. Lisäksi ERT:ltä tiettävästi mikäli tämä tosiaan näkyi Kreikassa niin oli hieman Suomen YLE:n 1986 Monacon lähetyksen tyyliin jäänyt FOCA:n papereista nimet alle laittamatta jolloin sitten siitäkin riitti sanomista lajin päättäjien ja miksi sitten ei myöskin ehkä Bernienkin toimistolla. Kanava lähetykselle on tuntematon eli se on voinut olla ERT1 tai ERT2 joista todennäköisimmin varmaankin ERT1.

Spa-Francorchamps: Tämä tuli ERT1:ssä kokonaisena jälkilähetyksenä Kreikassa.

Tällä hetkellä epävarmoja lähetyksiä Kreikan Television suhteen on ainakin Zolder 1975, Long Beach 1978 sensaatiomaisena yölähetyksenä mikäli näin on käynyt ja tietenkin Las Vegas 1982 tietenkin Keke Rosbergin mestaruuden ratkaisukisana kun näistä ensimmäistä ja viimeistä tyrkytettiin Kreikan ERT:lle erittäinkin paljon. Mikäli esimerkiksi Las Vegasia 1982 ei olisi näytetty Kreikassa niin se olisi ollut yksi Euroopan harvoja maita näin menetellen.

Kreikan TV:n suhteen myös vuoden 1981 kesäkauden kisoista Dijon-Prenoisin ja Zandvoortin välisen ajan suhteen puhuen on kenties saattanut yksi kisa tulla siltä välin puhuen kun niistä on tiettävästi tullut lähetys kertaalleen ja paljon ainakin on ollut huhuja niistä.

Todennäköisin kisa lienee ollut melko paljon FOCA:n toimesta kaupattu Silverstone 1981. Sitä näytettiin esimerkiksi Tanskan DR:llä ja muutaman pienemmän Euroopan maan TV-kisana kun noissa pienemmissä ei normaalisti kiinnostusta ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Pitkästä aikaa osin muutenkin laitan tähän toikkiin juttua jonkun tietyn maan historiallisista TV-lähetyksistä.

Tällä erää vuoron saa jälleen Kreikka jonka televisiossa formuloita on ollut näillä näkymin vuodesta 1974 lähtien eli 50 vuoden ajan.

Välillä enemmänkin lähetyksiä on voinut tulla, mutta enimmäkseen hyvin harvoin etenkin vuosina 1974-1983 välisenä aikana jolle löytyi varmempaa tietoa aiemmin.

Aiemmin tänä vuonna löytyi viimein myös vuosille 1984-1990 varmennettua tietoa Kreikan Television lähettämistä F1-kisoista kun noina vuosina niitä viimein alkoi tulla vähän enemmän.

Tosin hyvin harvatkin lähetysmäärät olivat kuitenkin aina tai melkein aina suoria lähetyksiä ja muutoin kokonaisia jälkilähetyksiä vuosien 1974-1990 väliseltä ajalta kokonaisesti niistä puhuen.

Eroa täten siis oli verrattuna muun muassa jossain määrin ihan Suomen Yleisradionkin linjaan.

Vuodeksi 1987 ERT:llä eli Kreikan Televisiolla oli uudelleen nimeäminen jolloin kanavanimet muuttuivat ERT:stä ET:ksi, vuodeksi 1988 sen vuoden loppuun tulikin jo kolmas normaali valtakunnallinen kanava eli ET3 ja vuosien 1988-1990 välisenä aikana Kreikkaan tuli kokonainen nippu uusia eurooppalaisia tai ulkomaisia kanavia niiden oltua aiemmin vain nk. Taivaskanavia jos oikein sellaisiakaan eikä niitä oikein ilman todella pitkän kantaman kaapeleita tai satelliittilähettimiä voinut seurata melkein mitenkään.

Niistä nk. Taivaskanavista merkittävin formuloiden kannalta kuten Suomessakin oli Eurosport. Kreikassa toki muutoin autourheilua televisioitiin ennen pitkää melko paljonkin tai oli historiallisesti televisioitu. Tärkein sellaisista oli vähemmän yllättäen Akropolis-ralli jonka selostaja selosti myös F1-kisojakin Kreikassa.

Seuraavaan viestiin tulee tarkempi yhteenveto lähinnä vuosien 1984-1990 lähetyksistä kun vuosien 1974-1983 lähetykset kerroin jo viimeksi enkä nyt taida lisätä tekstimäärän pituutta tällä erää niillä tiedoilla toistona.

Laitan tiedot ja mahdolliset lisätiedot asiaan kuin ehdin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Kreikassa vuosina 1984-1990 näytettyjen F1-kisojen kerronta on vuorossa tähän viestiin. Nyt kun kerrankin aikaa on näin kesäpäiväksi leppoisasti tehtäväksi asti.

Edellisviestin kerronnan mukaisesti mahdolliset laajemmat kerronnat tulevat tarpeen mukaan tähän viestiin.

Kun etenkin vuosina 1987-1990 Kreikassa olivat F1-kulttuurin tai TV-lähetyksiin liitettävien asioiden suhteen vähän enemmän lisäystä tuovia toisin kuin aiemmin ja tietenkin kun Kreikassakin alkoi niin moni muukin kanava näkymään.

Tässä lähetykset Kreikasta puhuen vaikka ikävä kyllä vuosien 1974-1983 ajan lähetyksiin verraten nyt on sen tusinan verran vähän päälle myös epävarmoja lähetyksiä kuten lähtökohtaisen varmoja lähetyksiä joille kuitenkin löytyi vain ikävä kyllä isompana tekijänä merkintä FOCA:n TV-lähetyspaperimerkintä ja peruuntuneita kisojakin oli jokunen kappale tosiaan tällä nyt tulevalla aikavälillä hieman yllättäenkin aika usein:

F1-lähetykset Kreikassa 1984-1990

1984

Imola: Tämä oli suora lähetys ERT1:ssä.

Monaco: Tämän piti olla suora lähetys ERT1:ssä, mutta tietenkin tunnetuin seurauksin punainen lippu päätti kisan jolloin lähetysaika kaikkiaan jäi lyhyemmäksi kuin miten asioiden tietenkin piti mennä.

Brands Hatch: Tämä oli suora lähetys ERT1:ssä. Tässäkin kisassa oli punaisia lippuja jolloin tässä nähtiin nk. Yhteisaikakilpailu ja se sitten tarkoitti lisää lähetysaikaa ohjelmalle tavallista pidempään.

Estoril: Tämä oli suora lähetys ERT1:ssä. Maailmanmestaruuden ratkaisevan kilpailun nimissä lähetysaikaa Niki Laudan maailmanmestaruusjuhlien myötä saattoi olla jonkin aikaa enemmän kuin miten muuten olisi ollut lähetettävissä.

Kauden aikana peruuntui Dijon-Prenoisin kisa eli Ranskan Grand Prix Kreikan Televisiosta puhuen.

1985

Imola: Tämä tietääkseni kyllä lähetettiin Kreikassa suorana lähetyksenä kun tietenkin ERT kuului FOCA:n TV-maalistaan mukaan.

Monaco: Tämä tietääkseni kyllä lähetettiin Kreikassa suorana lähetyksenä kun tietenkin ERT kuului FOCA:n TV-maalistaan mukaan.

Kauden aikana peruuntui Brands Hatchin kisa eli Euroopan Grand Prix Kreikan Televisiosta puhuen.

1986

Jerez: Tämä tietääkseni kyllä lähetettiin Kreikassa suorana lähetyksenä kun tietenkin ERT kuului FOCA:n TV-maalistaan mukaan.

Imola: Tämä tietääkseni kyllä lähetettiin Kreikassa suorana lähetyksenä kun tietenkin ERT kuului FOCA:n TV-maalistaan mukaan.

Monaco: Tämä tietääkseni kyllä lähetettiin Kreikassa suorana lähetyksenä kun tietenkin ERT kuului FOCA:n TV-maalistaan mukaan. Kreikan Televisiosta puhuen lähetys saattoi jossain määrin olla kuitenkin yllättäen ilmoitettuna tullut kuvaruudusta kun tiettävästi näyttämisestä riideltiin viime hetkeen asti FOCA:n kanssa.

Hungaroring: Ymmärtääkseni ERT kuului tämän kisan lähettäjiin ja tämä on vähän harmittavampi kysymysmerkki ainakin osin, että oliko todella näin. Alustavasti oli kyllä suora lähetys tiedossa, mutta mahdollisesti kisa saatettiin perua mikäli FOCA:n kanssa tuli kiistaa liikaa. Mikäli peruttiin tai ei vain syystä kuten toisestakaan näytetty niin Kreikka olisi ollut todella harvoja Euroopan maita missä ei ensimmäistä nk. Itäblokissa ja tietenkin Unkarissa ajettua F1-kisaa olisi näytetty.

Kauden aikana peruuntuivat Paul Ricardin ja Hockenheimin kisat eli Ranskan Grand Prix ja Saksan Grand Prix Kreikan Televisiosta puhuen.

1987

Imola: Tiettävästi ERT näytti kyllä tämän kisan Kreikassa suorana lähetyksenä. Miltä kanavalta ja miten niin se on kieltämättä epäselvää ja osin kai siksikin kun Kreikan Televisiolla oli pienenä perinteenä aina tapana näyttää vuodesta riippuen Monzan tai Imolan kisa Italian maaperältä puhuen yhdessä tietenkin esimerkiksi Monacon kanssa.

Monaco: Tiettävästi ERT näytti kyllä tämän kisan Kreikassa suorana lähetyksenä. Miltä kanavalta ja miten niin se on kieltämättä epäselvää. Yllä oleva kerrottu juttu Imolan tai Monzan suhteen pitää paikkansa Kreikan televisiosta koskien tuolloisena perinteenä koskien myös Monacoa periaatteessa vuosittain.

Hungaroring: Tiettävästi ERT näytti kyllä tämän kisan Kreikassa suorana lähetyksenä. Miltä kanavalta ja miten niin se on kieltämättä epäselvää. Mikäli jostain käsittämättömästä syystä se ei olisi näin tehnyt niin tämän vuoden jälkeen Kreikassa Unkarin Grand Prix alettiin syystä tai toisesta aina näyttää televisiosta myös vuosittain vaikka joitakin muita kisoja ei olisikaan näytetty.

Estoril: Tämä oli suora lähetys ERT1:ssä. Tässä kisassa oli kaksi lähtöä ennen pitkää punaisten lippujen takia kilpailun alkuvaiheessa. Mikäli peruutuksia syystä tai toisesta oli Kreikan televisiossa enemmänkin kauden aikana niin tämä oli ainoa täysin varmasti sinänsä muilla tapaa näytetty kilpailu kaudella.

Kauden aikana peruuntuivat Silvesrstonen ja Hockenheimin kisat eli Englannin Grand Prix ja Saksan Grand Prix Kreikan Televisiosta puhuen.

1988

Silverstone: Vuoden 1987 eli silloisen edellisvuoden virheensä korjaten tavallaan tämä kisa nähtiin kyllä Kreikassa ET1:ssä. Tosin hyvin pitkästä aikaa vain joko kokonaisena jälkilähetyksenä tai sitäkin harvinaisemmin koosteena. Lisäksi kyseinen kisa nähtiin Kreikassa poikkeuksellisesti yöllä päivän viimeisenä ohjelmana joten tämäkin kieltämättä oli erikoinen näyttö sitten heidän suunnallaan.

Hungaroring: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin selostajana Aristoteles Aris Stathakis. Tämä kyseinen herra oli myös muun muassa Akropolis-rallien selostaja ajallaan.

Spa-Francorchamps: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Monza: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Kauden aikana peruuntuivat Paul Ricardin, Hockenheimin ja Adelaiden kisat eli Ranskan Grand Prix, Saksan Grand Prix ja Australian Grand Prix Kreikan Televisiosta puhuen.

1989

Imola: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin selostajana Aristoteles Aris Stathakis.

Monaco: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Paul Ricard: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET2:ssa suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin. ET2:n erikoislähetys tai suora lähetys omana ohjelmanaan kisan alun punaisten lippujen saattelemana saattoi olla ensimmäinen ja muutoin ainakin yksi ensimmäisistä Kreikassa kakkoskanavalla näytetyistä F1-kisoista koskaan.

Silverstone: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Hockenheim: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin. Tämä tietääkseni oli ensimmäinen kerta kun Kreikan Televisio viitsi lähettää Saksasta ajettavan osakilpailun.

Hungaroring: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin selostajana Aristoteles Aris Stathakis.

Spa-Francorchamps: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Monza: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET2:ssa suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Estoril: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Jerez: Tämä lähetys kyllä nähtiin ET1:ssä suorana lähetyksenä omana ohjelmanaan tai erikoisena muun urheilun seassa tulleena erikoislähetyksenä vähän eräiden muiden nk. Itäblokin formulalähettäjämaiden tyyliin.

Varsinaisesti enää ei Kreikan Television suhteen puhuen kauden aikana varsinaisesti peruuntunut mitään ilmoitettua kilpailua, mutta käytännössä Kanadan Grand Prix eli Montreal tiettävästi peruttiin.

1990

Imola: Tämä kisa näytettiin kyllä suorana lähetyksenä ET1:ssä Kreikassa, mutta tiettävästi melko viime hetkellä eikä oikein isommin ei ollut lisätietoa asioista tilanteeseen päättymisestä.

Monaco: Tämä kisa näytettiin kyllä suorana lähetyksenä ET1:ssä Kreikassa, mutta tiettävästi melko viime hetkellä eikä oikein isommin ei ollut lisätietoa asioista tilanteeseen päättymisestä.

Estoril: Tämä nähtiin kyllä Kreikassa suorana lähetyksenä ET1:ssä. Kisa päättyi ennen aikojaan kun kisaa olisi ollut mahdolliseen uuteen lähtöön jäljellä 10 kierroksen verran ja tuomaristo päätti tästä huolimatta lopettaa kilpailun täysin pistein myönnettynä.

Jerez: Tämä nähtiin kyllä Kreikassa suorana lähetyksenä ET1:ssä.

Nämä siis olivat kilpailut Kreikassa vuosiksi 1984-1990.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Viime viestiin tämä edelliseen viestiin kuuluva pidempi osuus ei mahtunut joten tulkoon se vielä kerran Kreikan F1-lähetyksiä koskien tähän alle vuosien 1984-1990 suhteen puhuen:

Vuodelle 1990 lähtökohtaisen alustavasti mielenkiintoista oli se, että FOCA:n TV-maalistoissa Kreikan ja Suomen osalta puhuen muun muassa YLE:n lähetysvalinnat olivat yllättävänkin samoja niiden sitten tietysti muuttuessa puolin toisin etenkin Kreikassa.

Tällä hetkellä epävarmoja lähetyksiä Kreikan Television suhteen on vähän harmittavankin monta aikavälille 1984-1990.

Sen 14 kappaletta niitä siis on eli Kyalami 1984, Österreichring/Neue Zeltweg 1987, Imola 1988, Monaco 1988, mutta näistä varsinkin Imola 1988 ja Monaco 1988 ovat aika todennäköisesti mielestäni näytetty muotoon tai toiseen Kreikassa ja etenkin ajatuksellakin Monacon 1988 näyttämättömyys Kreikassa olisi ollut sensaatio kun yleensä kisa nähtiin Kreikassa käytännössä joka vuosi vaikka mitään muuta kisaa ei olisi halunnut Kreikan Televisio vuoteen ajatuksellakaan näyttää, Rio de Janeiro 1989, Montreal 1989 vaikkakin huhuissa oli vahvasti peruminen kyseessä kun kaukokisa ja kun ei oikein ollut järkevää lähetyspaikkaa kisalle, Montreal 1990, Mexico City 1990, Silverstone 1990, Hockenheim 1990, Hungaroring 1990, Spa-Francorchamps 1990, Monza 1990 ja Suzuka 1990.

Mahdollisesti enintään yksi vielä eli 15:sta kenties epävarma lähetys vielä olisi ollut F1:n silloinen 500:s kisa eli vuoden 1990 Australian Grand Prix Adelaidesta lajin juhlakilpailuna.

Sen jääminen Kreikan Television suhteen ulos olisi ollut melkoinen poikkeus kun lajin juhlakilpailu yleensä nähtiin käytännössä siihen mennessä ympäri maailmaa. Etenkin myös sellaisissakin maissa jotka eivät yleensä näyttäneet F1-kisoja lainkaan. Vuoden 1989 tapaan vuodeksi 1990 jatkui jälleen niin Suzukaan kuin Adelaideen Senna-Prost-kohut ja tämäkin oli huomiota herättävä juttu yleensä.

Toki ilman muuta Eurosport näytti Kreikassa nuokin kohukisat, mutta näyttikö enemmän maan virallisemmat kansallisemmat lähettäjät niin se on toinen juttu se.

Vuosina 1989-1990 kuitenkin Kreikassa F1-kisojen seuranta parani selvästi. Ainoa kisa mikä ehkä jäi esimerkiksi Euroopan kauden kisoista pois vuonna 1990 oli vain Ranskan Grand Prix Paul Ricardista kun kerta kaikkiaan F1-lähetykselle ei ollut paikkaa Jalkapallon MM 1990:n huipennuksen päätöspäiväksi. Siitäkin kieltämättä sellaisenaan tuli vähän sanomista Bernien toimistolta ET:n suuntaan. Mahdollisesti tosin hyvin yksittäisenä kilpailuna kenties ANT1 on saattanut tuon kisan lähettää Kreikassa, mutta paha sanoa.

Ainakin juuri tähän hätään, että oliko näin?

Jossakin kohtaa toivottavasti löytyisi uusia maita historialtaan lähetyksineen kerrottavaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Portugalin Grand Prixin 1984 kohdalla puhuen 40 vuotta sitten se oli monella tapaa historiallinen tapahtuma omalla tavallaan tietenkin 21.10.1984 Estorilissa ajettuna.

Estorilin kisaan suorana silloisesti pitkästä aikaa palanneen Portugalin Grand Prixin suorien lähetysten TV-maiden nk. FOCA-listaan nimensä löysi lähtökohtaisesti vähintäänkin 40 maata ja kenties lopullisesti ellen muutoin ole jo tätä ennen maininnut vuosia aiemmin niin lopullinen lähettäjämaiden määrä saattoi olla paljon suurempikin kuin vain 40:n maan mittainen joukko seuraamassa Portugalin paluuta F1-kartalle.

40:n vähintään suoran TV-lähetyksen takaavien maiden TV-lähettäjien joukossa allekirjoituksissa mukana oli niin tuttua Englannin BBC:tä, Länsi-Saksan ARD:tä, Espanjan TVE:tä kuin myös Italian RAI:tä.

Myös Ranskan TF1 ja etenkin Itävallan ORF olivat itsestäänselvyydet tuossa joukossa.

Kamppailivathan Niki Lauda ja Alain Prost mestaruudesta!

Ikävä kyllä Suomen Yleisradio ei vain edes maailmanmestaruuden ratkaisun ollessa kyseessä löytänyt nimeään nk. FOCA-listaan mitä suoriin lähetyksiin tuli.

Lopulta nimi kyllä YLE:ltä löytyi FOCA:n papereistakin, mutta ikävä kyllä pienempien maiden koostepakettijoukosta.

YLE:n TV2-kanava näytti kisan sittemmin uransa viimeisen F1-kisan selostaneen Matti Lammin voimin.

Estorilin kisassa järjestäjällä oli RTP:n eli Portugalin Television suhteen käytössä 14 kappaletta nk. Nopean Toiminnan Automaattikameroita tietenkin siihen lisäten vielä normaalin varikkosuoran/lähtösuoran vastaavan päälle, pari kappaletta nk. Nopean Toiminnan Tekniikka-autoa huoltotoiminnan takuuta varten, pari kappaletta elintärkeitä nk. Ulkolähetysautoja joista FOCA:n vaatimusten jälkeen tehtiin tilapäisesti paljon tehokkaampia johtuen tavallista suuremmasta TV-katsojamaiden joukosta.

Suomen YLE kuten kerrottua kuului yhteen muista pienempien maiden koostepakettijoukosta mitä ilmeisimmin Euroopan osastopuolelle, mutta Estorilin kisa vuonna 1984 Portugalissa ajettuna ja MM-kilvan ratkaisuna houkutteli myös runsasjoukkoista pienempien maiden porukkaa niin espanjankielisistä kuin portugalin kielisistä alueista niitä koskien.

Siksi koostepaketteja tarjottiin myös espanjankielisille ja portugalinkielisille alueille ja täten nk. Ulkolähetysautot muunnettiin tuottamaan samanaikaista kuvaselostusta, käännös, leikkaus ja käsittelytuotantoa niin portugaliksi kuin espanjaksi.

Pitkälti niin RTP:n kuin TVE:n eli Espanjan Television välisestä sopimuksesta kuin myös ennen kaikkea tavallista laajemman portugalinkielisen ja espanjankielisen yleisön palvelemiseksi ympäri maailmaa!

Lisäksi kun RTP:llä eikä vähän murheellisesti FOCA:llakaan ollut sillä kertaa poikkeuksellisesti käytössään riittävästi nk. Nopean Toiminnan Helikoptereita TV-kuvausta varten niin helikoptereista puhuen niitä lainattiin Estorilin 1984 kisan suhteen myös ainakin yksi kappale Portugalin Ilmavoimilta vajausta täydentämään.

Força Aérea eli Portugalin Ilmavoimat suostuivat kieltämättä erikoisen pyynnön nimissä silti lainattuna ainakin yhden helikoptereista käyttöön antamaan.

Toki historiallisesti puhuen helikopterilainaukset niin ilmavoimilta kuin armeijalta eivät olleet outoja, mutta vuoteen 1984 mennessä näin normaalisti puhuen kiitos lajin parantuneiden televisiokäytäntöjen ei normaalisti ollut enää juuri tarvetta ulkopuolisiin hankintoihin, lainauksiin tai tarpeisiin.

Viimeinen historiallinen asia mitä yritettiin saada kunnolla ensi kertaa F1-kisoihin oli tietysti seuraava juttu:

Incar-kameraa yritettiin silloin saada kisa-autoihin ja hallitsevuuden suhteen puolustava, väistyvä maailmanmestari Nelson Piquet oli tehdä historiaa olemalla ensimmäinen kuljettaja jonka autossa yleinen ja ennen kaikkea selvään F1-kisan kansainväliseen kuvayhteyteen olisi päässyt incar-kameran kuvakin.

Ikävä kyllä Piquetin Brabhamissa vastaava ei toiminut kuten ei muissakaan talleissa autoineen ja joissakin muissa talleissa oli myös vähän vastustusta incar-kameran asentamisen suhteen kisoista puhuen.

Lopulta oli jäljellä enää yksi ehdokas jonka autoon ei vielä ollut laitettu tai yritetty laittaa ohjaamokameraa:

Manfred Winkelhock ajoi tuon kauden päätösviikonlopun Brabhamilla kun Fabin veljekset Teo ja Corrado olivat isänsä hautajaisissa. Ikävä kyllä incar-kamera oikutteli aikansa yksiselitteisesti liikaa ja vaikka vaihtoehtona yritettiin vielä sitä, että kansainvälisestä kuvayhteysyrityksestä olisi luovuttu niin sekin nähtiin mahdottomana ennen pitkää.

Mahdollinen kunnon incar-kamera-ajo olisi suoritettu järjestämällä hanke FOCA:n omien vastaavien kamerajärjestelmien voimin siitä sittemmin jakaen kunnon kuva-aineisto erikseen kansainvälisen kuvayhteyde nk. Näkymättömyyden jälkeen erillislevityksellä FOCA:n toimesta sitten kisan jälkeen joskus vuoden 1984 lopulla yleiskäyttöön tai erikseen vaikkapa promootiokuvia ajatellen vuotta 1985 maistiaisena niin Bernien määräyksellä ei sitten Winkelhockin autoon laitettu lopulta edes FOCA:n nk. Sisäisen Käytön Kameraa kun aika järjestelmän toimimisen varmistamiseen loppui kesken.

Haave incar-kameroiden käyttämisestä jäi elämään suuremminkin ja vihdoin ja viimein kisalähetykseen 1985 Saksan Grand Prixiin Nürburgringille Renault ja Francois Hesnault pääsivät ihan kansainväliseen kisakuvaan olemaan incar-kameran hallussa pitäjiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15038
Vuoden 1996 viimeiseen Portugalin Grand Prixiin hetkeen eli Estorilissa silloin 22.9.1996 oli jo yllättävän normaali F1-kilpailu mitä nyt ehkä ainoana Estorilin F1-kisojen historiassa sanalla sanoen yhtä ainoan kerran kisa oli tylsä tai ainakin lähimpänä koskaan tylsän määritelmää.

Etenkin kun tylsiä ja mielenkiinnottomia Estorilin kisoja ei vuosina 1984-1995 ollut näkynyt sitä ennen kertaakaan tai ne olivat olleet erittäin, erittäin harvinaisia sellaisia edes ollakaan ajatuksena.

Estorilin kisa 1996 oli tavanomaisesti F1-kisana lähes ympäri maailman suorana televisioitu tapahtuma ja Suomessa kisan näytti suorana lähetyksenä tietenkin MTV3.

Estorilin suhteen tietysti vuodeksi 1996 hommana niitä pyöritti FOM, FOG ja FOPA periaatteessa samana yhtiönä kuin näitä kolmea edeltänyt selvästi kuuluisampi ainakin vähänkin perinteisimmille lajiseuraajille eli FOCA.

Estorilin 1996 kisan suhteen vähän oli erityistä televisiokerrottavaa.

Tietenkin kisajärjestäjillä ja Portugalin RTP:llä televisioinnin suhteen oli paljon pienempää yksityiskohtaa listattavaksi asti ja eteenpäin vuoden 1984 Estorilin ensikisasta oli menty vauhdilla:

Oli 4 kappaletta elintärkeitä nk. Ulkolähetysautoja, kaksi kappaletta pelkästään koko TV-tuotannon yleiskuvan, alkuvaiheen ja keskivaiheen käsittelyyn tarkoitettuja nk. Käsittely- ja Leikkausautoja, yksi kappale elintärkeään satelliittilähetysten kuvankohentamiseen ja raakamateriaalien käsittelyyn tarkoitettuja nk. Studiomoduulilinja-autoja oli käytössä tietenkin entisen FOCA:n perillisten vastaavien lisäksi ja muun muassa 3 kappaletta nk. Jälkituotantoautoja muuhun TV-tuotannon jälkeisiin velvoitteisiin.

RTP sai yhdessä kisajärjestäjien kanssa paljon kiitosta vaikka sen suhde Bernien kanssa oli vuodesta 1984 lähtien vuoteen 1996 mennessä etenkin alkanut ikävä kyllä jossain määrin ja huonoimmillaan jo aika pahastikin heikentyä.

Etenkin kun Bernie nosti F1-kisan TV-oikeuksien hintalappua mikäli ei vuosittain niin lähes vuosittain ja kun lisäksi vähitellen niin EU kuin tupakanvastaisuus alkoivat ahdistaa F1-puolen rahapäättäjiä ja siinä sivussa FIA:kin omalla tavallaan joutui välikädeksi kiistoihin.

Ainoa asia ja mistä kuitenkin todella RTP:tä ja kisajärjestäjiä Estorilissa 1996 mahdollisesti kritisoitiin isommin saattoi olla tämä seikka:

Estorilissa 1996 TV-lähetyksen suhteen ajoittain ohjaus huolimatta FOCA:n perillisten tarkkailusta ja komennosta huolimatta oli pulassa!

Yksi syy näillä näkymin oli huono tai ainakin selvästi muita tuon vuoden formulalähettäjien isäntävastaavia nähden yhtä ainakin lähtökohtaisesti yhtä selvästi vähäisempi nk. Nopean Toiminnan Automaattikameroiden määrä kisaan.

Estorilissa 1996 nk. Nopean Toiminnan Automaattikameroita oli kisaan käytössä 31 kappaletta lisättynä tietenkin varikkosuoran/lähtösuoran vastaavalla päälle.

Ja ilman muuta incar-kamerat olivat autoissa ja varajärjestelmiäkin oli kaikissa autoissa pilvin pimein siihen mennessä ja noina aikoina oli käytössä myös jo monen eri kuvakulmankin kameroita.

Sittemmin vuoden 1996 Portugalin Grand Prix jäi hetkeen viimeiseksi kisaksi Portugaliin ja Estorilissa se onkin pysynyt viimeisenä näihin päiviin kun vuosina 1997-1999 Portugalin Grand Prixiin riitti hyvin, hyvin monta tunnettua sotkua joista lähimpänä kisaa sellaisenaan vielä kerran olisi ollut vähemmän yllättäen vuoden 1997 Portugalin Grand Prix sittemmin viimein ajamatta jääneenä kun sehän olisi ollut vuoden 1997, ehdoton viimeinen kisa kauden kalenterissa mikäli tunnettu kohutilanne Jerezin kisan jälkeisinä hetkinä ja silloisina lähipäivinä ja viikkoina olisi saatu selväksi kaiken jälkeen.
.
 
Ylös