F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Parissa vuodessa saadaan Mersu pudotettua takaisin muiden kuolevaisten joukkoon, kuten RedBullillekin tehtiin. Ties vaikka keksivät jotain jännää moottoristakin vielä keksivät. Ja eiköhän FIA keksi jos ei mikään muu auta, esim. Hondan mukaantulo.

Jotenkin masentavan tuttu kuvio kuitenkin, vaikken mikään ylin mersufani olekaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Parissa vuodessa saadaan Mersu pudotettua takaisin muiden kuolevaisten joukkoon, kuten RedBullillekin tehtiin. Ties vaikka keksivät jotain jännää moottoristakin vielä keksivät. Ja eiköhän FIA keksi jos ei mikään muu auta, esim. Hondan mukaantulo.

Jotenkin masentavan tuttu kuvio kuitenkin, vaikken mikään ylin mersufani olekaan.
Ei Mersun pudottamiseen kärkipaikalta FIA:n apua tarvita, koska historia osoittaa sen, että mikään talli ei ole pystynyt olemaan paras talli viittä kautta pidempään yhtäjaksoisesti.

Jokaiselle tallille tulee hetkiä jolloin he putoavat kärjestä, koska kärjessä pysyminen ikuisesti on sula mahdottomuus ja jos edes Ferrari ja McLaren eivät valtavista resursseistaan ja pitkästä historiastaan huolimatta onnistu jatkuvasti tekemään voittaja-autoja niin ei siihen pysty Mersukaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Juurikin näin. Ja tällä hetkellä Mersu on ainakin hyvää vaihtelua lajin kärjessä jo muutaman vuoden ratoja hallinneeseen Red Bulliin nähden.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
http://www.autosport.com/news/report.php/id/114881?_ga=1.190051435.1199826741.1404825473

FRIC jousitus yhtäkkiä laiton? Toihan on ollut käytössä jo monta kautta. FIAn looginen toiminta ei koskaan jaksa yllättää
http://www.autosport.com/news/report.php/id/114963

McLaren has become the first Formula 1 team to confirm intentions to remove its FRIC suspension system for the German Grand Prix.

The FIA offered to delay a move to get rid of FRIC from F1 until the start of next season, as long as all teams agreed, but hopes of a deal appear to have been dashed.

While a majority of outfits indicated last week they would support a push to keep FRIC in this season, other teams had reservations about doing so.

Without unanimous support, any team that ran with FRIC from the German GP risked being protested by any outfit that did not have it on its car.

Furthermore, the FIA could have notified event stewards that it believed cars running FRIC did not comply with the regulations.

Although the FIA has not published any official information about the status of the FRIC situation ahead of the German GP, McLaren revealed on Monday that it was settled on removing the suspension system from its cars.
Ottaakohan joku riskin? McLarenilla on varaa olla ottamatta, ihan ymmärrettävä päätös heiltä.
Mutta noin muuten aika kyvytöntä FIA:lta etteivät osaa tehdä jämäkkää päätöstä että onko se nyt sitten laiton vai ei. Kukaan tuskin kaipaa protesteja sun muita radan ulkopuolisia härdellejä, joten vaatis vain yhden tiukan linjauksen ja spekuloinnitkin loppuis. No, voihan tämä olla vain lajin markkinointia kun kehitellään tarinoita kisaviikonloppujen välillä...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kelläs muilla se on käytössä tuo systeemi? McLaren ja Mercedes, .... ??
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tämän tapaisista uutisista päätellen kaikilla noilla suurilla talleilla on ja pienemmillä ei :

http://www.suomif1.com/2014/07/f1-jattilaiset-eivat-protestoisi-kiellettavaa-jousitussysteemia-kayttavaa-tallia-pikkutiimit-eri-linjoilla/

" F1:n suurtallit Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren, Lotus ja Williams "
Ainakin Marussialla ja Sauberilla on myös fric, Force Indialla ei. Ei taida olla montaa tallia jolla ei olisi fricciä käytössä tällähetkellä.


Arvatenkin se talli joka eniten kärsii fricin poistamisesta on Ferrari kun ovat muutenkin täysin pihalla jousituksensa kanssa....
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Mersun ylivoimaa yritään karsia. He ovat vieneet järjestelmän pisimmälle. Kyllä vituttaa tää innovaatioiden blokkaus. Miksi insinöörit haluaa edes tuolla työskennellä? Le Mans puolella on enemmän vapauksia. :nope:
Eikö tämä lisää noita innovaatioita? FRIC on keksitty jo eikä sitä voi uudestaan keksiä. Nyt pitää sitten keksiä jotain uutta FRICin tilalle.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja ainoa, jolla se toimii kunnolla on Mercedes?

Kun McLaren oli niin innokas siitä luopumaan.:eek:
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Se mikä minua on hieman hämmästyttänyt tässä FRIC:n kielto asiassa on se että
miten tuollaine systeemi voi olla kielletty yhtäkkiä joka on vastaava
kuin normi kallistuksen vakaaja joita on etu- ja taka-akseleilla. Nekin pitää auton
asentoa aero mielessä vakaampana. ;)

Joten mikä Withingia tässä jurppii kun kesken kauden tehdään uusia sääntö tulkintoja ?

FRIC- systeemillähän yhdistetään etu ja taka iskari yhteen vastaavalla tavalla
kuin entinen vakaaja tanko yhdisti auton oikean ja vasemman puolen yhteen.
Tässähän se vaan tehdään hydraulisesti. Jotta homma olis säädettävä siellä
täytyy olla oma iskunvaimennin jolla sitä pituus suuntaista nyökkimistä
säädetään jotta saadaan paras toiminto jarrutukseen ja kiihdytyksen vetopitoon.

Epämääräisten huhujen mukaan esim. Mersun FRIC olis sellainen että siellä on käytössä
massavaimennin. Siis sellainen iskunvaimennin rakenne joka varsinaisissa iskunvaimentimissa
on ollut jo aikoja sitten kielletty.
Joten tätä kautta FRIC systeemi tuo vaimennukseen takaisin nuo kielletyt massavaimentimet.

Ilmeisesti Mersu on saanut Fricin toimimaan parhaiten juuri tällä tavalla.

Jos tilanne on näin niin ei ihme että FIA ja Whiting on kieltämässä tätä uusinta
FRIC systeemiä ja siinä samalla kaikki FRIC systeemit.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Se mikä minua on hieman hämmästyttänyt tässä FRIC:n kielto asiassa on se että
miten tuollaine systeemi voi olla kielletty yhtäkkiä joka on vastaava
kuin normi kallistuksen vakaaja joita on etu- ja taka-akseleilla. Nekin pitää auton
asentoa aero mielessä vakaampana. ;)
Fricillä voidaan säätää auton asento vauhdin mukaan eli enemmän siipeä hitaassa vauhdissa ja vähemmän kovassa. On aivan päivänselvästi kielletty säännöissä mutta tähän asti siihen ei oltu puututtu......

Fiahan ei ole laitettta nyt kieltämässä mutta sääntörike on sen verran selvä että tallit eivät nähtävästi fricciä enää voi käyttää koska toisen tallin tekemänä protestissa ei pitäisi olla kahta vaihtoehtoa kuin todeta sääntöjenvastaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Ainakin Marussialla ja Sauberilla on myös fric, Force Indialla ei. Ei taida olla montaa tallia jolla ei olisi fricciä käytössä tällähetkellä.


Arvatenkin se talli joka eniten kärsii fricin poistamisesta on Ferrari kun ovat muutenkin täysin pihalla jousituksensa kanssa....
Minä väittäisin Mersun olevan se talli joka kärsii eniten fricin poistamisesta jos he kerran ovat saaneet fricin toimimaan parhaiten, mutta Mersun etumatka muihin talleihin on niin suuri, että fricin poistamisesta huolimatta heidän etumatkaa ei saada kiinni.

Ferrarin kohdalla voi aina toivoa, että fricin poistamisesta olisi yllättäen hyötyä heille vaikkakin se edellyttää sitä, että Ferrarin versio fricistä olisi täysin epäonnistunut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ferrarin kohdalla voi aina toivoa, että fricin poistamisesta olisi yllättäen hyötyä heille vaikkakin se edellyttää sitä, että Ferrarin versio fricistä olisi täysin epäonnistunut.
Olisi kyllä kovin ikävää jos alonso alkaisi voittamaan frisin poiston seurauksena. Mieluummin toivoisi että kimin kokemat ajettavuusongelmat johtuvat juuri tuosta maagisesta asiasta.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Fricillä voidaan säätää auton asento vauhdin mukaan eli enemmän siipeä hitaassa vauhdissa ja vähemmän kovassa. On aivan päivänselvästi kielletty säännöissä mutta tähän asti siihen ei oltu puututtu......
Jos FRIC systeemin toiminta olis tuo niin epäilempä että se olis ollut kielletty
jo aikoja sitten.
Varsinkin jos jousituksen liikkeet on F1 autoissa luokkaa 10mm etupää ja 20mm takapään
osalta niin eipä noilla liikkeillä isoja siipien kulma muutoksi saada aikaiseksi.
Jos FRIC johonkin vaikutaa aero mielessä niin se saattaa parantaa pohjalevyn toimintaa.

Tämä systeemihän estää jarrutuksessa auton keulaa painumasta alas ja perää nousemasta ylös
ja kiihdytyksessä toisin päin, Jolloin auto on jarrutuksissa vakaampi ja kiihdytyksessä
vetopito paranee. Samalla muu vaimennus/jousitus voi olla "pehmeämpi/herkempi" jotta auto
saa helpommin aikaiseksi mekaanista pitoa renkaalle.

Joten aero mielessä tällä systeemillä ehkä saadaan pidettyä pohjalevy paremmin oikeassa
asennossa jotta downforce auton alla olis sama, jarrutuksista ja kiihdytyksista huolimatta.

Mutta palatakseni vielä alkuun niin se että joku tiimeistä saa jonkun systeemin
toimimaan paremmin kuin muut ei voi olla FIA:lle syy sen kieltämiseen.

Jälleen kerran Mersu on tehnyt loistavaa työtä ja sääntöjen puitteissa joten ansaitsee
kärkipaikkansa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tämä systeemihän estää jarrutuksessa auton keulaa painumasta alas ja perää nousemasta ylös
ja kiihdytyksessä toisin päin, Jolloin auto on jarrutuksissa vakaampi ja kiihdytyksessä
vetopito paranee. Samalla muu vaimennus/jousitus voi olla "pehmeämpi/herkempi" jotta auto
saa helpommin aikaiseksi mekaanista pitoa renkaalle.
Se ei ole aktiivinen eli ei se noin voi toimia. Sen sijaan se nostaa perää keulan painuessa ja toistepäin. Näin toimiessa sillä voidaan optimoida sekä pohjalevyn että siipien toiminta kulloiseenkin tilanteeseen.
Tosin kiihdytyksessä ei varmaan perän lasku/keulan nousu ole toivottavaa joten se on jousitusgeometrialla eliminoitu.

Samoin kovassa nopeudessa perän kovemmasta donwforcesta seuraa perän lasku ja keulan nousu joka vähentää auton ns rakea. joka vähentää pohjalevyn ja siipien vastusta.

Aivan puhtaasti ja täysin näillä Fric-systeemeillä optimoidaan aerodynamiikkaa, lähinnä sitä kehiteltäessä oli ongelmana että menetettiin liian paljon mekaanista pitoa sen takia, nyt ainakin mersu on sen ongelman saanut ratkaistua.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Miksi sun piti leikata tallin nimi pois uutisesta? Maikkarilla töissä ja yrität saada niiden paskasivulle lisää klikkauksiaÆ
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös