F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Renault ei ole kopioimassa Mersun turbo/ers-h layouttia ajanpuutteen vuoksi. Ferrari on taas aloittanut työnsä aiemmin ja ilmeisesti on kopioimassa Mersulta. Sekä Ferrarille että Renautille maksimi 48% muutos moottorissa ei ole ongelma vaan liian vähäinen aika. Ferrari on aloittanut 2015 moottorin kehityksen ilmeisesti vasta heinäkuussa ja Renault vielä myöhemmin elokuussa.

Siis miten on mahdollista, että olis noin myöhään? Onko Renaultin ja Ferrarin resurssit todellakin niin pienet etteivät ole aiemmin pystyneet.

Tässä aiheesta saksaksi:
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/technik-details-zur-motor-aufholjagd-ferrari-und-renault-fehlt-die-zeit-8912004.html

Google-käännös englanniksi:
https://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/technik-details-zur-motor-aufholjagd-ferrari-und-renault-fehlt-die-zeit-8912004.html&edit-text=
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5153
Ongelmahan taisi olla siinä, että Ferrarilla ja Renault'lla piti kiirettä kauden 2014 moottoreiden optimoimisen kanssa. Renault'lla ainakin saatiin mun muistini mukaan vasta kesällä ns. täydet tehot käyttöön.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ongelmahan taisi olla siinä, että Ferrarilla ja Renault'lla piti kiirettä kauden 2014 moottoreiden optimoimisen kanssa. Renault'lla ainakin saatiin mun muistini mukaan vasta kesällä ns. täydet tehot käyttöön.
Eli pienet resurssit. Alkukaudestahan oli juttua kuinka Mercedeksellä olisi ollut kolminkertainen määrä ihmisiä tekemässä moottoria tälle kaudelle Ferrariin tai Renaultiin verrattuna. Mersu oli yhtä aikaa kehittänyt useampaa eri moottoriverisota ja valinneet niistä parhaan kaudelle 2014. Ei siis ole ihme miksi Mersulla on parempi moottori.

Ferrarilla ja Renaultilla ihmiset ovat ilmeisesti joutuneet käyttämään liikaa aikaa 2014 version jatkokehitykseen. Olisivat hankkineet lisää väkeä, jotta voitaisiin tehdä kahta projektia yhtä aikaa. Miten Ferrarilla ja Renaultilla edes voidaan kuvitella että Mersua saataisiin kiinni ihan hetkessä, jos aikataulu on näin myöhäinen. Ferrari tais potkia epäonnistuneita tyyppejä moottoripuolelta ulos ja ottaa uusia tilalle. Miksi eivät antaneet vanhojen kehittää omaa tuotostansa edelleen ja laitaneet uusia tyyppejä uuden moottorin kimppuun.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Siihen nähden miten Renault suoriutui kaudenalustesteissä, kisakausi meni hyvin. Kolme voittoa sentään.

Sen verran vaikea alkukausi verotti, että "rankkumoottoreita" joutui useampi ottamaan käyttöön loppukaudesta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5153
Eli pienet resurssit. Alkukaudestahan oli juttua kuinka Mercedeksellä olisi ollut kolminkertainen määrä ihmisiä tekemässä moottoria tälle kaudelle Ferrariin tai Renaultiin verrattuna. Mersu oli yhtä aikaa kehittänyt useampaa eri moottoriverisota ja valinneet niistä parhaan kaudelle 2014. Ei siis ole ihme miksi Mersulla on parempi moottori.

Ferrarilla ja Renaultilla ihmiset ovat ilmeisesti joutuneet käyttämään liikaa aikaa 2014 version jatkokehitykseen. Olisivat hankkineet lisää väkeä, jotta voitaisiin tehdä kahta projektia yhtä aikaa. Miten Ferrarilla ja Renaultilla edes voidaan kuvitella että Mersua saataisiin kiinni ihan hetkessä, jos aikataulu on näin myöhäinen. Ferrari tais potkia epäonnistuneita tyyppejä moottoripuolelta ulos ja ottaa uusia tilalle. Miksi eivät antaneet vanhojen kehittää omaa tuotostansa edelleen ja laitaneet uusia tyyppejä uuden moottorin kimppuun.
Kulujen karsiminenhan on ollut kantava idea koko moottorijäädytyksessä. Ei kai Ferraria ja Rellua voi silloin säästämisestä syyttää. Renault ei mun ymmärtääkseni ole edes kovin isolla budjetilla liikenteessä. Mersun väitetty taktiikka jopa kolmen erilaisen version työstämisestä yhdenaikaisesti on muutenkin hyvin poikkeuksellista. Heillä on varmasti jotain käyttöä noille ylimääräisille moottoriosaston jannuille, koska olisi tyhmää palkata lisää väkeä suunnittelemaan moottoreita yhdeksi kaudeksi ja sitten potkia heidät pois. Tässä lajissa täytyy osata ajatella myös lajin ulkopuolelle näissä asioissa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1291
Mersun väitetty taktiikka jopa kolmen erilaisen version työstämisestä yhdenaikaisesti on muutenkin hyvin poikkeuksellista. Heillä on varmasti jotain käyttöä noille ylimääräisille moottoriosaston jannuille, koska olisi tyhmää palkata lisää väkeä suunnittelemaan moottoreita yhdeksi kaudeksi ja sitten potkia heidät pois.
Daimler on iso firma ja erilaisia moottoriurheilujuttujakin löytyy. Lisäksi kyllä pätevälle moottori-inssille töitä löytynee AMG:n siviilimottipuoleltakin.

Sinällään tuo Renaultin tilllitys ei ole uutta. Muistelisin, että joitakin vuosia sitten saivat jonkun erikoisoikeuden kehittää myllyä kesken kauden, kun olivat altavastaajia.
Nyt tuollainen pikkukehittäminen ei riitä vaan, kuten edellä todettu, töitä ja protoja joutuu tekemän oikein urakalla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mersu tosiaan käyttää aggressiivisesti niin teknisesti kuin imagollisesti F1-puolta siviiliautopuolella.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eli pienet resurssit. Alkukaudestahan oli juttua kuinka Mercedeksellä olisi ollut kolminkertainen määrä ihmisiä tekemässä moottoria tälle kaudelle Ferrariin tai Renaultiin verrattuna. Mersu oli yhtä aikaa kehittänyt useampaa eri moottoriverisota ja valinneet niistä parhaan kaudelle 2014. Ei siis ole ihme miksi Mersulla on parempi moottori.

Ferrarilla ja Renaultilla ihmiset ovat ilmeisesti joutuneet käyttämään liikaa aikaa 2014 version jatkokehitykseen. Olisivat hankkineet lisää väkeä, jotta voitaisiin tehdä kahta projektia yhtä aikaa. Miten Ferrarilla ja Renaultilla edes voidaan kuvitella että Mersua saataisiin kiinni ihan hetkessä, jos aikataulu on näin myöhäinen. Ferrari tais potkia epäonnistuneita tyyppejä moottoripuolelta ulos ja ottaa uusia tilalle. Miksi eivät antaneet vanhojen kehittää omaa tuotostansa edelleen ja laitaneet uusia tyyppejä uuden moottorin kimppuun.
Niin, resurssithan ovat kaikilla rajattomat. Oma moka kun eivät kehittäneet kolmea moottoria rinnakkain, laittaneet 100 miljoonaa tms. lisää moottoreihin.. :rolleyes:
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
"Oikeasti olimme parempia, he vain käyttivät enemmän rahaa"
Terveisin hitaammat tiimit aina.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin, resurssithan ovat kaikilla rajattomat. Oma moka kun eivät kehittäneet kolmea moottoria rinnakkain, laittaneet 100 miljoonaa tms. lisää moottoreihin.. :rolleyes:
Niin? Jos Hondra pistää pattinsa kehittämiseen 100 milkkiä ja Alonson palkkaan 45 milkkiä. Pitäisikö heitä haukkua siitä ja voivotella kun Caterhamilla kuski ei saa muuta kuin maksamisen ilon tallipaikastaan?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5153
Vähän niin kuin isot tallit yrittäisivät olla sanomatta, että he tarvitsevat budjettikaton ollakseen kilpailukykyisiä. ;) Mersun vastarinnan moottorimuutoksia kohtaan ymmärtää entistäkin paremmin, jos he todellakin ovat saavuttaneet valta-asemansa tylysti käyttämällä rahaa muita enemmän. Vaikkei se nyt varmasti olekaan niin mustavalkoista, että Ferrari ja Red Bull (Renault) olisivat voineet vain käyttää enemmän rahaa ja tulla siten paremmiksi, niin pidän silti hieman säälittävänä, että nämä isot tallit nyt haluavat avata sääntöjä pelin tasoittamiseksi, koska heillä ei ollut varaa pärjätä kilpavarustelussa. Mersuhan ei tietenkään voi kerta toisensa jälkeen käyttää yhtä suuria summia etulyöntiasemansa säilyttämiseksi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niin? Jos Hondra pistää pattinsa kehittämiseen 100 milkkiä ja Alonson palkkaan 45 milkkiä. Pitäisikö heitä haukkua siitä ja voivotella kun Caterhamilla kuski ei saa muuta kuin maksamisen ilon tallipaikastaan?
Ei tietenkään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kostea rata ja noin hyvä pito kuitenkin. Mikäs mainos oli takasiivessä? Ei ole aiemmin ollutko -kö?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Red Bullin tehtaalta viikko sitten varastetuista noin 60 pokaalista pari kymmentä on löytynyt järven pohjasta Englannista 120 kilometrin päässä Milton Keysistä. Aiemmassa uutisessa mainittiin osan pokaaleista olleen kopioita kuskien, lähinnä Vettelin kisojen voittopokaaleista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös