F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
2015 mestaruus luovutettiin Mersulle jo nyt, joten uskoisin että suurin osa katsojista lopettaa lajin seuraamisen muutaman ensi kauden ensimmäisen kisan jälkeen.
Yhtä kyseenalaisten tiedonlähteiden mukaan Bottas Williamsilla ja Alonso McLaren Hondalla voittaa myös mestaruuden 2015. Kuskeilta itseltään kysyttäessä sen sijaan aika pitkälti jokainen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Päivän selvää, että Mersu haluaa pitää kiinni rajoituksista. Se että Mersua jotenkin rangaistasiin vapauttamalla kehitystä, on kyllä bullsittiä.

Rajoituksiin päädyttiin aikanaan syystä, että haluttiin saada jonkinlaista "säästöä kuria" aikaan. Todellisuudessa tämä on kääntynyt juuri päinvastoin.
Mersun pitäisi muistaa myös se ylivoiman toinenkin puoli eli se, että yhden tallin ylivoima syö katsojalukuja ja ilman katsojia ei ole koko sarjaa, joten Mersulle voisi olla taloudellisessa mielessä enemmän hyötyä joustamisesta kuin jääräpäisestä rajoituksesta kiinnipitämisestä.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Mersun pitäisi muistaa myös se ylivoiman toinenkin puoli eli se, että yhden tallin ylivoima syö katsojalukuja ja ilman katsojia ei ole koko sarjaa, joten Mersulle voisi olla taloudellisessa mielessä enemmän hyötyä joustamisesta kuin jääräpäisestä rajoituksesta kiinnipitämisestä.
Niinpä! Pointit Mersulle siitä että tajusivat satsata todella paljon kehitykseen. Näillä säännöillä tämä takaa ylivoiman vuosiksi? Ongelma vain taitaa olla, että ovat liian ylivoimaisia. Redbullin, Ferrarin, Maclarenin aikakausina, ylivoimaa ja valta-asemaa pyrittiin nakertamaan sääntömuutoksilla. Nyt tätä mahdollisuutta ei ole... ainakin se on reilua Mersua kohtaan...

Kuinkahan suurella todennäköisyydellä kauden 2015 mestari ajaa Mersulla? Lisäpainot eivät kuulu F1:n, mutta ennemin nekin?!
 

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12
Mersun pitäisi muistaa myös se ylivoiman toinenkin puoli eli se, että yhden tallin ylivoima syö katsojalukuja ja ilman katsojia ei ole koko sarjaa, joten Mersulle voisi olla taloudellisessa mielessä enemmän hyötyä joustamisesta kuin jääräpäisestä rajoituksesta kiinnipitämisestä.
Tekee mieli ottaa esimerkiksi Fordin DFV-moottori, jolla Lotus oli ylivoimainen vuonna 1967. Fordilla tajuttiin silloin, että moottori on pakko antaa muidenkin käyttöön, tai koko sarja kuolee. Samanlaista urheiluhenkeä toivoisi nyt Mersultakin. Voi vain olla, ettei Mersu jousta vasta kuin pakon edessä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos olisi kolmosautot käytössä ja Mersu ottaisi jatkuvia kolmoisvoittoja, silloin tuon sarjan suosio vasta nakertuisi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tekee mieli ottaa esimerkiksi Fordin DFV-moottori, jolla Lotus oli ylivoimainen vuonna 1967. Fordilla tajuttiin silloin, että moottori on pakko antaa muidenkin käyttöön, tai koko sarja kuolee. Samanlaista urheiluhenkeä toivoisi nyt Mersultakin. Voi vain olla, ettei Mersu jousta vasta kuin pakon edessä.
Ensi kaudellahan neljä tallia yhdestätoista (tai kymmenestä) niin onhan sitä jaettu muillekin.
 

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12
Ensi kaudellahan neljä tallia yhdestätoista (tai kymmenestä) niin onhan sitä jaettu muillekin.
Joo ei tilanne olekaan ihan identtinen. Mutta vähän urheiluhenkeä, eli joustoa Mersun puolelta olisi ihan tervetullut asia. Ennen Ferrarikin sai sentään vapaasti kehitellä moottoreitaan, vaikka Fordin kone olikin paras ja melkein kaikki tallit siirtyivät sitä käyttämään.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Aika vähän näen assiosiaatiota siinä että 1967 moottorintoimittaja jolla ei ollut omaa tallia, suostui rahaa vastaan antamaan moottoreita usealle tallille, siihen että 2014 parasta työtä tehneen moottorintoimittajan jolla on oma talli, pitäisi todeta että hei unohdetaan sovitut rajoitteet ja ottakaa meidät kiinni.
 

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12
Aika vähän näen assiosiaatiota siinä että 1967 moottorintoimittaja jolla ei ollut omaa tallia, suostui rahaa vastaan antamaan moottoreita usealle tallille, siihen että 2014 parasta työtä tehneen moottorintoimittajan jolla on oma talli, pitäisi todeta että hei unohdetaan sovitut rajoitteet ja ottakaa meidät kiinni.
Enemmänhän silloin Colin Chapmanilta vaadittiin joustoa kuin Fordilta. Fordillahan ei varmaan ollut mitään sitä vastaan, että moottoreita annettiin muidenkin käyttöön. Lotuksella oli yksinoikeus moottoreihin. On siinä sen verran assosiaatiota, että nytkin sarjan edun vuoksi voisivat tahot joustaa. En minäkään odota, että sellaista tapahtuisi, kun ei kerran ole pakko. On kyllä outoa, että tuollainen moottorinkehityksen jäädytys on joskus mennyt läpi. Ilmeisesti kaikki moottorinvalmistajat ajattelivat, että juuri heidän uusi moottorinsa on muita parempi ja sillä saavutetaan pidemmän ajan etu.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Enemmänhän silloin Colin Chapmanilta vaadittiin joustoa kuin Fordilta. Fordillahan ei varmaan ollut mitään sitä vastaan, että moottoreita annettiin muidenkin käyttöön. Lotuksella oli yksinoikeus moottoreihin. On siinä sen verran assosiaatiota, että nytkin sarjan edun vuoksi voisivat tahot joustaa. En minäkään odota, että sellaista tapahtuisi, kun ei kerran ole pakko. On kyllä outoa, että tuollainen moottorinkehityksen jäädytys on joskus mennyt läpi. Ilmeisesti kaikki moottorinvalmistajat ajattelivat, että juuri heidän uusi moottorinsa on muita parempi ja sillä saavutetaan pidemmän ajan etu.
Boldattu toki muuttaa tilanteen laatua paljon. Enpä tiennyt lain.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Enemmänhän silloin Colin Chapmanilta vaadittiin joustoa kuin Fordilta. Fordillahan ei varmaan ollut mitään sitä vastaan, että moottoreita annettiin muidenkin käyttöön. Lotuksella oli yksinoikeus moottoreihin. On siinä sen verran assosiaatiota, että nytkin sarjan edun vuoksi voisivat tahot joustaa. En minäkään odota, että sellaista tapahtuisi, kun ei kerran ole pakko. On kyllä outoa, että tuollainen moottorinkehityksen jäädytys on joskus mennyt läpi. Ilmeisesti kaikki moottorinvalmistajat ajattelivat, että juuri heidän uusi moottorinsa on muita parempi ja sillä saavutetaan pidemmän ajan etu.
Niin tämä minuakin ihmetyttää että se on alunperinkin päätetty näin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei tuo mersukaan mikään ihmeellinen super-auto ollut voimalaitteita lukuunottamatta. Onhan tässä mahdollisuus, että moottorit hieman kuitenkin tasoittuvat ensi kaudelle.
Minusta näytti että nimenomaan auto oli super, motti ei mitenkään suvereenilta näyttänyt. Muutenhan kaikki mersutallit olisivat pärjänneet hyvin. Nyt kuitenkin kaksi huonointa top6-tiimiä oli mersuja. Jos se motti oli super, miten paskan auton McLaren oikein oli rakentanut täksi kaudeksi? :D

Viisi jämätiimiä oli hännillä moottoriasiasta riippumattomista syistä...
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Minusta näytti että nimenomaan auto oli super, motti ei mitenkään suvereenilta näyttänyt. Muutenhan kaikki mersutallit olisivat pärjänneet hyvin. Nyt kuitenkin kaksi huonointa top6-tiimiä oli mersuja. Jos se motti oli super, miten paskan auton McLaren oikein oli rakentanut täksi kaudeksi? :D

Viisi jämätiimiä oli hännillä moottoriasiasta riippumattomista syistä...
Mäkki varmaan susi, mutta eikös se ollut juuri Dennis... joka totes marginaalien olevan niin pieniä, että omasta moottori-integraatiosta saadaan valtava etu?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mäkki varmaan susi, mutta eikös se ollut juuri Dennis... joka totes marginaalien olevan niin pieniä, että omasta moottori-integraatiosta saadaan valtava etu?
Siis nyt ei puhuta siitä, että McLarenin auto olisi ollut vähän kehno. Auto lienee McLarenin koko historian surkein luomus, jos kerta Mersun motti oli super. Tämän kauden McLaren oli susi verrattuna Ferrariinkin, joka oli susi jo itsessään. Mitä termiä tuosta nyt pitäisi käyttää, kun auto on niin surkea, että "moottoriedusta" huolimatta häviävät autolle joka on jo susi? Super susipaska? :D

Edit: Niin, tai se vaihtoehtoinen, todennäköisempi, skenaario on, että Ferrari & Renault -leiri liioittelee moottoritilannetta melko värikkäästi omaksi edukseen..
 
Viimeksi muokattu:

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Mäkki varmaan susi, mutta eikös se ollut juuri Dennis... joka totes marginaalien olevan niin pieniä, että omasta moottori-integraatiosta saadaan valtava etu?
Lienee ainakin puolet totuudesta. Vilpittömästi esim. uskon, että vaikka Hondan kone jäisi tehoiltaan vajaavaiseksi, niin Hondan tehdastallina McLaren pystyy hyödyntämään moottoria paljon paremmin kuin Mersun mottia, koska nyt heillä on pääsy dataan tietotekniikkatermein ihan lähdekoodia myöten. Kehnohkon auton varmaan menneelle kaudelle suunnittelivat, eli ei se selvä tappio Williamsille pelkällä öljyjen toimittajilla selity.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Mäkki varmaan susi, mutta eikös se ollut juuri Dennis... joka totes marginaalien olevan niin pieniä, että omasta moottori-integraatiosta saadaan valtava etu?
Marginaalit on pieniä keskiryhmässä. Ehkei McLaren poistuvana Mercedes asiakkaana saanut kaikkea integraatioetua hyödynnettyä, mutta 60 hv tehohävikki on aika suuri integraatiolla paikattavaksi. Voihan se olla, ettei Honda ole yhtä surkea kuin Ferrari tai Renault. Aika näyttää. Ferrari ja Renault voivat parantaa, jos ovat jotain virheistään oppineet. Honda on vuoden perässä. Onnea Alonsolle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Marginaalit on pieniä keskiryhmässä. Ehkei McLaren poistuvana Mercedes asiakkaana saanut kaikkea integraatioetua hyödynnettyä, mutta 60 hv tehohävikki on aika suuri integraatiolla paikattavaksi. Voihan se olla, ettei Honda ole yhtä surkea kuin Ferrari tai Renault. Aika näyttää. Ferrari ja Renault voivat parantaa, jos ovat jotain virheistään oppineet. Honda on vuoden perässä.
Vuoden perässä? Vaikeahan tuota on sanoa, kun Hondan moottorilla ei ole vielä aikakierroksia ajettu. Järjestelmien kasaaminen autoon sujui näköjään yhtä huonosti kuin muilla talleilla vuosi sitten, mutta ne on luultavasti ratkottu kokonaan varsinaisten talvitestien alkaessa ensi vuonna. Tosin Ferrari ajoi vuosi sitten jo ensimmäisenä testipäivänä liki 40 kierrosta ja Mersu latoi seuraavana tiskiin karvan verran alle 100 – kaikki eivät suinkaan olleet ongelmissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
[URL="http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/mersu-pomo-moottorivalmistajat-eivat-hylkaa-formulasarjaa/4568898"]Mersu-pomo: Moottorivalmistajat eivät hylkää formulasarjaa[/URL]

Hornerin näkökannan mukaan Red Bullin moottoritoimittaja Renault voi kääntää sarjalle selkänsä, mikäli saran kuluja ei saada tehokkaaseen kontrolliin.
- MTV Sport
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös