F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Red Bull ehdottaa F1-moottoreihin kaksoisturboa

Red Bull -talli esitteli perjantaina ehdotuksensa F1-moottorista, joka hänen mukaansa ratkaisisi monta kritiikkiä saanutta ongelmakohtaa.

– Mitä jos ottaisimme V6-moottorista pois kaikki hybridiromut, tekisimme siitä kaksoisturbon ja unohtaisimme rajoitukset polttoaineenvirtauksessa.
Saisimme metelin takaisin ja helposti yli 800 hevosvoimaa, Marko listaa.

Kaksoisturbossa moottorissa on kaksi peräkkäistä turboahdinta, joista toinen toimii matalilla ja toinen tulee mukaan suuremmilla kierrosluvuilla.
Teknologia säästää myös polttoainetta.

Markon mukaan muutos tekisi moottoreista huomattavasti nykyistä halvempia. Esimerkiksi asiakastalleille moottori maksaisi enää kahdeksan miljoonaa euroa,
mikä on kymmenen miljoonaa vähemmän kuin nykymoottorin kohdalla.
- MTV Sport

Käytännössä voimme vain nähdä tästä unta. Kaksoisturbolla varmaan moottorin hyötysuhde paranisi ja ehkä polttoainevirtaamaankaan ei tarvitsisi koskea,
kunhan luovutaan naurettavasta kokonaismäärän säätelystä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Red Bull ehdottaa F1-moottoreihin kaksoisturboa



- MTV Sport

Käytännössä voimme vain nähdä tästä unta. Kaksoisturbolla varmaan moottorin hyötysuhde paranisi ja ehkä polttoainevirtaamaankaan ei tarvitsisi koskea,
kunhan luovutaan naurettavasta kokonaismäärän säätelystä.
Miten hyötysuhde voisi parantua tuplaturbolla, kun "hybridiromut" otetaan pois? Ei paranisi nykyisestä. Tuplaturbon tarkoitus olisi eritoten lieventää turboviivettä kun hybridivehkeet poistettaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Miten hyötysuhde voisi parantua tuplaturbolla, kun "hybridiromut" otetaan pois? Ei paranisi nykyisestä. Tuplaturbon tarkoitus olisi eritoten lieventää turboviivettä kun hybridivehkeet poistettaisiin.
Mikähän tuossakin on takana?
Käsittääkseni sitä voidaan pitää faktana (totuutena), etä Renault ja Mercedes lähtisivät Fykkösistä, jos palattaisiin kivikautiseen tekniikkaan. Veikkaan, että erityisesti Mercedes korostaa juuri tuota polttoainetaloudellisuutta, vaikka sillä ei nyt ole mitään tekemistä siviiliautojen kanssa.
Hämärä muistikuva, että Red Bull olisi ollut kiinnostunut oman moottorin kehittämisestä. Olisikohan tuossa takana, se, että ajattelevat tuollaisen myllyn olevan huomattavasti halvempi ja helpompi tehdä. Niin kuin varmaan onkin. Ehkä ostaisivat Renaultin moottorituotannon ja lähtisivät siitä kehittämään.
Tai sitten Mercedeksen voimalähde on niin ylivoimainen, että muut tajuavat, että menee vuosia ennen kuin saavat sen kiinni suorituskyvyssä.
Ja, kun Mersu on voittanut muutaman mestaruuden putkeen, voivatkin ihan hyvin lopettaa koko touhun.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288777804960.html Ja tulikohan herra häkkiselle mieleen, että Alonsosta halutaan eroon koska se on huono tiimipelaaja? Ja ennen kaikkea itse halusi lähteä. Win win tilanne.
Häkkinen kiisti IS:lle kohulausuntonsa: "En ole antanut haastattelua"

Mika Häkkinen vakuuttaa Ilta-Sanomille, ettei ole antanut Motosport-lehdelle Kimi Räikköstä kritisoivaa haastattelua.

Häkkinen luonnehti italialaislehdelle Räikkösen kautta katasrofiksi ja kyseenalaisti Ferrarin suomalaiskuskin motivaation.

- Olen erittäin pettynyt, että nimeäni on käytetty törkeällä tavalla väärin. En ole antanut kyseiselle italialaistoimittajalle minkäänlaista haastattelua, Häkkinen jyrähtää Ilta-Sanomille.
Että näin taas tällä kertaa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6243
Hahha ja ihan hauskaa sinänsä, että iltapaskan toimittaja haukkuu F1 maailmanmesteita ja mestaritallia luusereiksi :D Hmmmmmmm iltapaskan toimituksesta on just hyvä huutaa tuommosta :D
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Hahha ja ihan hauskaa sinänsä, että iltapaskan toimittaja haukkuu F1 maailmanmesteita ja mestaritallia luusereiksi :D Hmmmmmmm iltapaskan toimituksesta on just hyvä huutaa tuommosta :D
Iltapaska ja Aittoniemi, siinä jos jossain on luuserit löytäneet toisensa. Takuu varmaa paskaa.

Mikähän tuossakin on takana?
Käsittääkseni sitä voidaan pitää faktana (totuutena), etä Renault ja Mercedes lähtisivät Fykkösistä, jos palattaisiin kivikautiseen tekniikkaan.
Relluhan nimenomaan tekee siviiliautoihin pieniä tuplaturbomoottoreita, eiköhän Marko ihan niistä ole ideansa saanut ja siitä että ovat moottoripuolella ykkösissä niin pahasti Mersusta jäljessä että sääntömuutokset olisivat etu heille.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Van Garde-juttu vaikuttaa aika oudolta, varmaan aika harvoin tuollaista tapahtunut.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Relluhan nimenomaan tekee siviiliautoihin pieniä tuplaturbomoottoreita, eiköhän Marko ihan niistä ole ideansa saanut ja siitä että ovat moottoripuolella ykkösissä niin pahasti Mersusta jäljessä että sääntömuutokset olisivat etu heille.
Relluhan nimenomaan uhkasi lähteä, jos ykkösiin ei tule ympäristöysätvällisempää tekniikkaa. Nyt ajetaan yhtä lujaa kuin viime vuonna, mutta polttoainetta kuluu kolmasosa vähemmän. Veikkaan, että tuota rajaa kiristetään vielä lisää tulevaisuudessa. mitä pahaa tuossa on.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Miten hyötysuhde voisi parantua tuplaturbolla, kun "hybridiromut" otetaan pois? Ei paranisi nykyisestä. Tuplaturbon tarkoitus olisi eritoten lieventää turboviivettä kun hybridivehkeet poistettaisiin.
Nykyiseen 1,6l turbohybridiin kaksoisturbo? Mitään pois ottamatta. Olis ainakin vääntöä ja tehoa.Jos ei muuta. :D
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nykyiseen 1,6l turbohybridiin kaksoisturbo? Mitään pois ottamatta. Olis ainakin vääntöä ja tehoa.Jos ei muuta. :D
Sama olis jo nykyisellä paketilla, jos polttoainerajoitukset poitettaisiin. Saman vaatisi tuplaturboviritys, jos tehoja halutaan lisätä. Ei kait tuplaturbo nykyiseen järjestelmään lisäyksenä toisi mitään lisäarvoa?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Bildi olisi sanonut ettei Mattucci enää jatkossa olisi päällikkö?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5183
Relluhan nimenomaan uhkasi lähteä, jos ykkösiin ei tule ympäristöysätvällisempää tekniikkaa. Nyt ajetaan yhtä lujaa kuin viime vuonna, mutta polttoainetta kuluu kolmasosa vähemmän. Veikkaan, että tuota rajaa kiristetään vielä lisää tulevaisuudessa. mitä pahaa tuossa on.
Ei sitä ainakaan ihan heti voida kiristää, koska moottorit on suunniteltu tietylle bensamäärälle. Jos nykyisestä aikataulusta pidetään kaikista valituksista huolimatta kiinni, niin seuraava moottoriuudistus oli kai ajoitettu kauteen 2020. Hybriditeknologia on kuitenkin se, millä seuraavat vuodet jatketaan, koska sillä on useimpien moottorivalmistajien tuki. Horner voi itkeä mitä haluaa, mutta Renault'lla on muitakin intressejä kuin saada Red Bull takaisin kärkeen hinnalla millä hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Suosittelen formuloiden uudeksi voimanlähteeksi sähkömoottoria.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa ajoradalle asennettaisiin sähkömagneettikenttä. Magneettisen levitaation ansiosta autot leijuisivat ilmassa, joka mahdollistaisi renkaista luopumisen. Samalla tallit pääsisivät eroon rengashuolista, jotka ovat piinanneet niitä siitä lähtien, kun renkaat keksittiin. Toisaalta ratkaisu olisi erittäin kallis ja vaatisi jopa uusien ratojen rakentamista. Ongelmallisena pidän myös, että siitä lähtien autoja voisi olla korkeintaan muutama radalla, koska jokaisella autolla pitäisi olla oma rata.

Toinen hivenen käytännöllisempi ratkaisu olisi myös muuttaa autot sähköisiksi. Tässä tapauksessa ratojen yläpuolelle, noin 20 metrin korkeuteen, asennettaisiin ajolankoja tai paremmin sanottuna ajolankaverkko koko ajoradan leveydelle. Autot saisivat sähköä katolle asennetun virroittimen avulla. Suurin muutos olisi polttomoottorillisen tekniikan muuttuminen sähköiseksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös