F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoiselta formaatilta vaikuttaa, mutta samalla riskialttiilta.

Itsekin olen käytännössä täysin samaa mieltä siitä, että nyt korjataan väärästä asiasta lajia.

Formaattia olisi pitänyt tarkkailla vielä jonkin aikaa ja ottaa sitten vasta pidemmän harkinnan jälkeen mikäli lainkaan.

Pudotusaika-ajon yksi hyvä puoli kuitenkin on se, että formaattia voi aina muuttaa mikäli se epäonnistuu koska nykyinen aika-ajojärjestelmäkin otettiin kesken kauden kun 2000-luvulla oli tosiaan sekoilua aika-ajoista muutaman vuoden ajan sen jälkeen kun luovuttiin yhden kierroksen aika-ajosta. Olisi voinut tämän sijaan laittaa vaikka kahden tai kolmen kierroksen aika-ajon jossa olisi ollut silti edes mahdollisuus korjata virheet ajon suhteen.

Muutoin menee mielenkiintoisimpiin kokeiluihin ainakin lajissa jos ei sitten mitään muuta olisi tuosta mielenpahoitusten lisäksi.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Just kun ehti näyttää et pysytään samassa formaatissa niin ei sitten viimehetkellä kuitenkin päätettiin siirtyä tähän uuteen aika-ajoon. :nope: Nohh... saapi nähdä kaipa toi pitää nähdä onko tuo askel pahempaan vai parempaan.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Pudotusaika-ajon yksi hyvä puoli kuitenkin on se, että formaattia voi aina muuttaa mikäli se epäonnistuu koska nykyinen aika-ajojärjestelmäkin otettiin kesken kauden kun 2000-luvulla oli tosiaan sekoilua aika-ajoista muutaman vuoden ajan sen jälkeen kun luovuttiin yhden kierroksen aika-ajosta. Olisi voinut tämän sijaan laittaa vaikka kahden tai kolmen kierroksen aika-ajon jossa olisi ollut silti edes mahdollisuus korjata virheet ajon suhteen.
Hmm mielenkiintoinen idea! Jokainen ajaisi ensin yhden kierroksen kerrallaan ja sitten kun kuskit käyty läpi niin jokainen saisi ajaa vielä toisen kierroksen samalla tavalla.

Nuo yhden kierroksen aika-ajothan tarjosivat aika mielenkiintoisia lähtöjärjestyksiä monesti.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Yhden kierroksen aika-ajot olivat paikoin erittäin mielenkiintoisia. Ainakin jokaisen kierros nähtiin kokonaan ja kaikki tiesivät, että se on lauantain osiossa kerrasta kiinni. Se, että ne ajettiin eri päivinä, tosin aiheutti suorituskykyyn nähden epärealistista vaihtelua tuloksiin (mm. Verstappenin kärkiaika Minardilla perjantaina märällä Magny-Coursilla). Sellainen järjestely voisi olla mielenkiintoinen, että jokainen ajaa yhden kierroksen ja tämän jälkeen kymmenen parasta saa vielä toisen mahdollisuuden käänteisessä järjestyksessä (tai ei).
 

Erektio Erkki

Member
Liittynyt
18.2.2016
Viestit
21
Käsittämätöntä pelleilyä! Kuinka kukaan voi olla sitä mieltä että tuo uusi aika-ajo on hyvä idea. Olkoon mersut kärjessä vaikka joka viikonloppu jos kerran ovat muita parempaa työtä tehneet. Aivan naurettavaa alkaa väkisin sekoittamaan pakkaa että saadaan 'yllätyksiä' lähtöjärjestykseen. Keittää kyllä itsellä niin pahasti yli koko laji että jää ensimmäistä kertaa kausi katsomatta sitten vuoden 97. En tiedä kuka apina tuota hommaa oikein hoitaa, mutta kilpa-autoilusta ei ole kellään mitään käryä.

Kuten Vettel totesi: 'Minä ymmärrän sattumanvaraisuuden tuoman jännityksen, mutta urheilun pitää pysyä urheiluna, eli nopein kuljettaja on lopussa nopein. Se on ollut dna F1:ssä aina, ja se on sitä alkaen kartingista.'

- Nähdään karting radoilla kesällä! Olen siellä seuraamassa oikeaa kilpa-autoilua.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mun mielestä välitankkaus-kausina aika-ajot oli jännittäviä, koska siinä pystyi bensamäärillä pelaamaan joka taas vaikutti kisataktiikkaan.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Hurrur ja kilipatikilkkaa, kun fian mylly se hölkyttää. Mutta ei hätää nuoriso, aika-ajosäännöstö ehtii muuttua vielä viidesti ennen kauden alkua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Hurrur ja kilipatikilkkaa, kun fian mylly se hölkyttää. Mutta ei hätää nuoriso, aika-ajosäännöstö ehtii muuttua vielä viidesti ennen kauden alkua.
No nyt vaan toivotaan, että Bernie oli aivan vakavissaan ja oikeassa siinä, ettei grafiikoita / ajanottoa saada päivitettyä ensimmäisiin kisoihin. Sehän onkin vasta jännittävää, kun ruudulla ei näytetä infoa tapahtumien kulusta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Mun mielestä välitankkaus-kausina aika-ajot oli jännittäviä, koska siinä pystyi bensamäärillä pelaamaan joka taas vaikutti kisataktiikkaan.
Mua se ainakin häiritsi. Aika-ajot näen mieluummin kevyillä autoilla.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
No nyt vaan toivotaan, että Bernie oli aivan vakavissaan ja oikeassa siinä, ettei grafiikoita / ajanottoa saada päivitettyä ensimmäisiin kisoihin. Sehän onkin vasta jännittävää, kun ruudulla ei näytetä infoa tapahtumien kulusta.
Tai ehtii vaan siihen viralliseen appiin roimasta lisämaksusta. Vähän niinku edellisellä kaudella siis, jolloin kaikissa osioissa ei ruutugrafiikoista järjestys paljastunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ikävä ja surullinen tilanne joskin muutaman viime vuoden ajan ehkä hieman odotettu, mutta ei näin nopeasti tapahtunut asia.

Alanin läheisen ystävän Tom Prycen poismenosta on kulunut tänä päivänä muutenkin 39 vuotta.:frown:

Roebuckin Nigelkin on ollut sairaalassa ja muutama muukin vanhemman polven reportteri on voinut viime aikoina aika huonosti. Saa nähdä, että monikohan lähtee ennen kuin vuosi on kulunut?:dunno:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onkohan Maikkarin juttu oikein?

Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että aika-ajossa päälle kympin sijoittuneilla on mahdollisuus ajaa kisa yhdellä stopilla. Aika-ajossa kymppiin sijoittuneilla, jos nopein aika on tehty superpehmeillä, on pakko tehdä vähintään kaksi pysähdystä. Jos sama juttu on kaikissa kisoissa, saattaa sijat 7-10 olla ei haluttuja lähtöruutuja tietyssä kisoissa, jos saatavilla on sijat 10-12.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-kuskeilta-rengasvalinnat-avauskisaan-raikkonen-ja-bottas-eri-linjoilla/5779144
Rengasvalmistaja tarjosi Australiaan keskikovaa, pehmeätä ja superpehmeätä rengasseosta. Kuskien pitää käyttää superpehmeätä seosta jossain vaiheessa aika-ajon kolmannessa osiossa ja keskikovaa sekä pehmeätä jossain vaiheessa kisaa, mutta muuten kuljettajat saavat valita painotukset itse.
Ei paljoa voi ajella harkoissa keskikovilla ne kuskit joilla on vain yksi setti kyseisiä renkaita.
 
Viimeksi muokattu:

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Lisää naurettavia sääntöjä ja katsojien sekoittamista ennestään. Mihin helvettiin tätä lajia viedään. Ei juma sanon mä.:wall:
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
24.4(h): Unless he has used intermediate or wet-weather tyres during the race, each driver must use at least two different specifications of dry-weather tyres during the race, at least one of which must be a mandatory dry-weather race tyre specification as defined in Article 24.2(b).
Eli ilmeisesti Australiassa softit ja medit on ne pakolliset kisarenkaat (niitä voi olla yksi tai kaksi vaihtoehtoa 24.2(b):n nojalla), mutta ainakin mä tosta tulkitsisin, että yksi setti yhteensä riittää. Ja kahta erilaista on käytettävä, mutta tähän lasketaan myös supersoftit.


Ja viikonloppuun on valittava yhdet softit ja yhdet medit, käytti niitä tai ei.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Eihän tuossa ole enää mitään järkeä kun porukka rupeaa laskemaan sopivaa aika-ajo sijoitusta itselleen että pääsee yhdellä stopilla läpi. Tässähän alkaa tosissaan toivomaan että koko sarja kaatuu ja tulisi kokonaan kilpaileva sarja jossa olisi järki mukana ja ajettaisiin niin lujaa kokoajan kun pystyy.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eli ilmeisesti Australiassa softit ja medit on ne pakolliset kisarenkaat (niitä voi olla yksi tai kaksi vaihtoehtoa 24.2(b):n nojalla), mutta ainakin mä tosta tulkitsisin, että yksi setti yhteensä riittää. Ja kahta erilaista on käytettävä, mutta tähän lasketaan myös supersoftit.


Ja viikonloppuun on valittava yhdet softit ja yhdet medit, käytti niitä tai ei.

Itsekkin ymmärrän sen noin. Eli maikkari jälleen kerran kirjoitti puutaheinää. Tuo onkin paljon parempi kuin Maikkarin väittämä. Nyt on mahdollisuus oikeasti nähdä eri taktiikoita renkaissa, ei vielä Australiassa. Australiassa Manoria lukuunottamatta, näyttäisi kaikilla olevan kisarenkaina superpehmeä ja pehmeä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eihän tuossa ole enää mitään järkeä kun porukka rupeaa laskemaan sopivaa aika-ajo sijoitusta itselleen että pääsee yhdellä stopilla läpi.
Saa olla aika fakiiri jos kesken aika-ajon laskee millä ajalla sijoittuu tietyle sijalle ja vielä ajaa sen ajan minkä tilanne vaatii. Tähänkin mennessä tuottanut haastetta sekin että tietää riittäkö aika jatkoon Q1 ja Q2:ssa. Jos suunniteltu aika-ajokäytäntö tulee käyttöön, se tuskin ainakaan helpottaa laskelmointia. Vaikeaksi on säännöt kyllä tehty sekä yleisölle että kuskeille.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös