F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei minun omasta mielestäni Ericsson ole ollut niin huono kuin mitä on puhuttu miehen olevan. Sen sijaan hän omasta mielestäni oli kyllä yksi huonoimpia debyyttivuoden ajaneita kuljettajia jopa lukemattomien näkemieni debytoivien kuljettajien joukosta puhuttaessa. Siitäkin hän pystyi nousemaan eroon vaikkakin kovaan hintaan ja aivan liian pitkään opeteltuaan. Tämä siis oli kun mies ajoi Caterhamilla ja vasta sen vuoden Singaporen kisan jälkeen mies alkoi ajamaan kuin lajiin kuuluva kaveri. Ainakin sinänsä.

Max Chilton taas vuorostaan sitten on jo aivan omassa luokassaan huonoustasossa ja sitä kaveria huonompiakin on vielä melkoinen joukko. En tosin puhu nyt niistä kuljettajista ihan vain tilansäästön ja sille sopivan toisen toikin nimissäkin.:frank:

Sitä ennen oli myös melko paljon parjattu ja sittemmin melko näyttäväkin Giedo van der Garde jonka debyyttivuosi oli myös todella huono ennen sen vuoden Silverstonea jonka jälkeen hän pystyi ajamaan jo edes siten kuin lajiin sopisi kuulua. Giedo otti myös erittäin näyttäviä lähtöjä usein ennen väistämätöntä putoamista takariveihin sinä vuonna. Ja on nykyään sittemmin lajista ulkona ja todennäköisesti pysyykin kun Hollannissa on nykyään lähinnä ainoa todella selvä suosikki eli Max Verstappen.:rolleyes:

Ericssonin osalta ja hänestä puhuttaessa ainakin hän kykeni tuomaan Sauberillekin pisteitä viime vuonna ja kaiken kaikkiaan viidessäkin kilpailussa eikä vain pelkästään Australiassa tai aivan välttämättä edes puhtaalla tuurillakaan vaikka Sauber oli jo viime vuonna todella huono yleiseltä vauhtitasoltaan ja tämän vuoden asioista lienee turhaa puhua.

Ellei sitten tietysti halua puhua p:tä tai muuten vain ei ruotsalaismiehestä tykkää niin sitten mikäpä siinä, mutta tänä vuonna Sauber on ollut melkein yhtä huono kuin Caterham tai lukemattomat takavuosien huonon luokan tallit joihin verrattuna Caterham tai Sauber nykytilassaan olisivat olleet melkoisia ammattilaistalleja.

Ericssonilla toki on vielä jossain määrin oppimista edessään malttamattomuuden kanssa toisinaan vaikka ei kyllä Felipe Nasriakaan voi aina viilipytyksi sanoa. Tietysti onhan vielä sekin ikävä puoli, että Ericsson on vielä ainakin tiettävästi vieläpä maksukuljettajakin. Aika moni vain alkaa sarjan nykytilassa olla maksukuljettaja ja tosiaan ainakin viime vuoden pistesijoillaan jo osoitti kuuluvansa lajiin, mutta jatko tietenkin on vielä auki ja kyllä kehitystä pitää tapahtua 1-3 vuoden sisällä nykyhetkestä jos meinaa lajissa pysyä. Tai sitten pitää vaihtaa toiseen sarjaan tai yrittää paremmasta tallista paikkaa rahalla.

Ja mikäli vielä Nasrista puhutaan niin viime vuonna tietysti lajin toinen ja ensi vuodesta eteenpäin ainoa Felipe saavutti tietysti enemmän pisteitä kuin ruotsalainen, mutta Nasrilla on kuitenkin ollut välillä todella paljon malttamattomuutta toisten kuljettajien estelyn lisäksi ja mies tuntuu kärsivän jopa enemmän Sauberin nykyongelmista kuin mitä Ericsson. Molemmilla kuitenkin on paikkansa lajissa. Nasrilla sitten tietysti vielä pari vuotta nuorempana on vielä aikaa kehittyä ja lisäksi onhan hän ajanut vuoden vähemmän kuin Ericsson.
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Supertriplaa, 25 kisaa kaudessa, lisää sponsoreita, VR-lasit jokaiselle päähän ja viimeisetkin FTA-lähetykset maksullisiksi - näistä syntyy uusi uljas, amerikkalainen F1...

Motorsport.com -
Liberty boss says gambling could boost F1's future income


Liberty Media CEO Greg Maffei says that race sanction fees, broadcast rights and sponsorship can all contribute to increased revenues for the F1 Group, and stresses that the biggest source of growth will be from digital exploitation.

Maffei has even earmarked gambling as a potential source of income that has yet to be tapped by the sport.


While new F1 chairman Chase Carey will be working hands-on with Bernie Ecclestone on the day-to-day running of the sport, Maffei will play a key overseeing role and will provide a link between the sport and the company's other business.

On Thursday, he gave the most detailed insight yet into what direction Liberty's management is planning to take.

"Opportunities to grow the business, I think there are a bunch," he said. "Starting with broadcast revenue, the largest source of revenue.

"Chase Carey is pretty experienced, hard to think of a better guy who's had the opportunity to manage sports properties or media properties, and the intersection of the two.

"I think there's an opportunity to grow that broadcast stream. Much of it comes from moving potentially from free-to-air to competitive pay services, that's for example what happened in the UK, when BSkyB recently bought the rights."

Maffei was keen to point out that F1 can do much more to exploit official sponsorship deals, citing the small size of Ecclestone's sponsorship staff.

"I think we have 17 sponsors, and we have three people working in sponsorship in F1. In contrast at Major League Baseball, a business we have some familiarity with through the [Atlanta] Braves, there are 75 sponsors, just in the US.

"So I think there's an opportunity to grow, invest in the sponsorship organisation, and grow sponsors."

Bigger calendar

Maffei hinted that the current calendar could be expanded beyond 21 events, but also suggested that "more attractive" venues may be chosen in the future to better compliment the needs of broadcasters and sponsors.


"We're sitting on 21 venues, I think there's an opportunity to potentially grow that over time, particularly while we've maximised some of those venue opportunities with relatively high venue fees, I think there's an opportunity to grow in the number of venues and venues that are potentially more attractive to longer term broadcast revenues and sponsorship revenues.

"The obvious optionality case is to some degree Asia in the short term, potentially Latin America, and longer term North America, and particularly the US, where we really are well under-viewed, under-monetised, under-everything.

"I don't think that gets solved in a week, but I think that's an interesting long-term opportunity."

Expanding on the potential for new races in the USA, he said: "You think about places where it would have natural appeal - I would argue Miami, Las Vegas are very interesting places for the long term. But that isn't going to get solved in a week.

"I'd like to hope that being Americans – Chase, Liberty – that we can help with that process. I don't think as I said this is a quick fix, but for the longer term it's a large, untapped market with upsides."
Digital key

Inevitably Maffei stressed that digital would play a big role in all three main revenue streams.

"Something that intersects all of these is less than 1 percent of the revenues are from digital, they really have no organised digital effort. I think there are lot of things that can be done around gaming, VR [Virtual Reality] and AR [Augmented Reality].


"There's an enormous amount of video feed and data that we have about the races that we are already capturing that we are not in any way processing incrementally for the dedicated fan, or opportunities around things like gambling.

"Outside the United States there is a huge gambling opportunity in the sport, none of which we capitalise on.


"I think there are a bunch of ways in which digital can play through this, from a service to augmenting other things to providing data that are interesting that we are not capitalising on, that I think will be a part of the future growth."

He added: "Part of that is much more direct to consumer, D2C kind of experiences. How that augments, and how we work that in with traditional broadcasters, needs to be worked through. But I think that there's a lot of material to work with there."
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Supertriplaa, 25 kisaa kaudessa, lisää sponsoreita, VR-lasit jokaiselle päähän ja viimeisetkin FTA-lähetykset maksullisiksi - näistä syntyy uusi uljas, amerikkalainen F1...

Motorsport.com -
Liberty boss says gambling could boost F1's future income
25 kisaa kaudessa alkaa olla jo liikaa. Ainakin ilman, että joku muu kisa putoaisi pois. Tämän hetken aivan korkeintaan 21 kisaa kauteen menee vielä vaikka välillä tässäkin on jaksamista toisinaan kuten myös 20 kisan kalenterissa. Nykyinen meno on kuin CART-sarjasta konsanaan ja se vielä menisikin, mutta jos menee oikeasti 25:een ja puhumattakaan jopa senkin yli niin menee jo NASCAR-puolelle. Tuo sponsoripuoli vähän ihmetyttää.

Tuo ilmeisesti tarkoittaa niitä sarjan päärahoittajan jälkeen seuraavaksi merkittävimpiä lajisponsoreita joita on jo mukana? Ovat kyllä nuokin kutistuneet aika paljon huippuvuosista mitä F1:ssä oli. Tosin sponsoripuolen toimintaosuuden pyörittäminen kolmella henkilöllä on tosin ollut joustavuutta kun ottaa huomioon aikaisempien vuosikymmenten vastaavat aina noin vuoteen 2005 asti jolloin lajin sponsoripuolien vastaavia oli useita kymmeniä ja jopa useita satoja henkilöitä parhaimmillaan.

Ja heilläkin oli usein omat ylemmät ja alemmat päällikkönsä osastojohtajineen, työnjohtajineen, markkinointijohtajineen tai filiaalipuolta vastaavaan osuustoimintaan viittaavine johtoineen ja koko sitä orkesteria pystyssä piti ainakin hyvin kauan Bernien Oikea Käsi eli Paddy McNally joka on nyt ollut muutaman vuoden ajan eläkkeellä. Ja McNally vuorostaan tämän aseman peri omalta oppi-isältään ja Pierre Ugeuxin Oikealta Kädeltä eli Patrick Duffelerilta joka myös oli oppi-poikansa eli McNallyn kanssa kilpailijakin. McNally oli hyvin pitkään välillä jopa oletettu Bernien aseman perijäkin ja kaveri ei totisesti ollut mikään poliittisen orkesterin tai sotilassoittokunnan pikkupilli tai torvikaan...

Tämä nk. Virtuaalinen Todellisuus on kyllä mielenkiintoinen askel kohti todellista kehittymistä sellaiseksi mitä lähinnä tieteiselokuvissa tai nk. Kuu-ukkojen elokuvissa on kuvattu.

Toivottavasti vapaiden kanavien rajoituksia ei vain tule merkittävästi lisää koska ne ovat jo nytkin kireät ja maksukanavien omat kannattavuudet ovat olleet oikeastaan kaikkialla todella huonoja sinänsä vaikka ilmeisesti riittävän rahan tullessa tilille suuret toimijat voivat uhrautuakin toiminnan nimissä, mutta pienet tai keskisuuret toimijat maittain eivät ennen pitkää. Vaihtoehtoiseen verkkomediaan siirtyminen tai sen roolin kasvattaminen ei välttämättä ole huono asia riippuen toteutuksesta.

Tuo herra Careyn ja Ecclestonen tilanne on ilmeisesti vähän samanlainen ratkaisu vallan suhteen kuin oli aikanaan vuosina 1978-1982 Kreivi von Metternichin ja Balestren välinen menettely silloisen lajijohtajuuden suhteen vaikkakin sinänsä sitä soppaa oli silloin tietenkin vielä Bernie hämmentämässä.

Tuolloinhan Kreivi oli Kunniapresidentti ja oikein viime kädessä sinänsä lajin ylin päättäjä vaikkakin hänen asemansa oli hyvin nimellinen ja seremoniallinen verrattuna Balestren ja Ecclestonen pyörittämään reaaliseen valtaan lajissa sen jälkeen kun Pierre Ugeux lähti pois Bernien tieltä lajista vuoden 1977 jälkeen vaikkakin vielä vuosina 1978-1980 ajoittain Ugeux arvosteli Bernien ratkaisuja lajin toiminnan suhteen silloin tällöin.

Ja näin mietteiden lopuksi Bernien Edeltäjän Ugeuxin pojanpoika Sebastien Ugeux (Tai joissakin kirjoituksissa myös Sebastian.) täyttää viikon kuluttua sitten lähteistä riippuen 48 vuotta tai nuorimmillaan kaveri joka tapauksessa täyttää 46 vuotta.

Sebastien Ugeux oli aikanaan yksi lupaavimpia kavereita nousemaan jopa aina kuninkuusluokkaan asti vaikkakin lopulta avoimien formuloiden puolella ura jäi noin vuoden 1993-1994 talvikaudella Formula Fordeihin ja F3-sarjan eri kokeiluihin. Pitkälti sponsoripulan takia. Sittemmin on ajanut Belgian eri urheiluautojen luokissa, mutta erityisesti ProCar-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Minä en millään jaksa uskoa tallien suostuvan kisakalenterin laajentamiseen 25 kisaa käsittäväksi, koska se lisäisi kuluja entisestään ja lyhentäisi kausien välille jäävää aikaa vähintään kuukaudella.

Joku voisi kertoa Liberty Medialle sen, että siinä missä Nascaria ajetaan yhdessä maanosassa ajetaan F1-sarjaa viidessä maanosassa ja siksi Nascarista poiketen F1-sarjassa ei voi koko kautta viedä läpi yksi kisa per viikko tahdilla.

Liberty Median CEO unohtaa kaavailuissaan tyystin sen, että ensimmäisenä on ratkaistava itse lajia riivaavat ongelmat kuten tulonjaon epätasaisuus, liian korkeiksi nousseet kulut, tuomarilinjan poukkoilu ja mestaruustaistelun latistava yhden tallin dominointi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin, miksi sitä ajetaan viidessä maanosassa. Lajista kiinnostuneet asuu Euroopassa, Brasiliassa ja Japanissa raakasti karrikoiden. Bernie ahneuksissaan vienyt kisojaan arabi-diktatuureihin ja paikkoihin, joihin ei edes tule yleisöä. Ei sillä että nykyisillä hinnoilla tulisi Euroopankaan kisoihin, mutta lajia kuitenkin seurataan täällä muuten paljon enämpi. Veikkaan ettei tämän palstan kirjoittajista käy kisoissa kuin ihan muutama kymmenen. Jos sitäkään. Vuosittain.

25 kisaa, joista Australia, Japani, Malesia, Brasilia ja USA saisi kisat, loput euroopassa kesäaikana. Onpa haasteellista. Kulutkin laskisivat kun ei tarvitse autoja kuskata ympäri vinkuintiaa tai Saharaa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Eikös FIAn "maailmanmestaruussarjan" määritelmiin kuulu että sarjaa pitää ajaa vähintään kolmessa tai neljässä maanosassa? Korjatkaa toki jos olen käsittänyt väärin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Eikös FIAn "maailmanmestaruussarjan" määritelmiin kuulu että sarjaa pitää ajaa vähintään kolmessa tai neljässä maanosassa? Korjatkaa toki jos olen käsittänyt väärin.
Australia, Aasia, Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Etelä-Amerikka täyttävät tämän vaatimuksen
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
130
25 kisaa, joista Australia, Japani, Malesia, Brasilia ja USA saisi kisat, loput euroopassa kesäaikana. Onpa haasteellista. Kulutkin laskisivat kun ei tarvitse autoja kuskata ympäri vinkuintiaa tai Saharaa.
Luitko tuosta haastattelusta, mihin toimintaa halutaan suunnata "Asia in the short term, potentially Latin America, and longer term North America", eli kaikkialle muualle kuin Eurooppaan. Eli pari kisaa lisää Usa:han, yksi Aasiaan ja yksi Latinalaiseen-Amerikkaan, kasassa 25 kisaa ja kuinka paljon kulut laskivat?

Tosin ei tuo nyt törkeäastikään kuluja lisäisi, kun kisat rytmitetään nätisti, eli esim. Meksiko-Brasilia- joku kolmas kisa, sitten vaikka Pohjois-Amerikan kiertue (Usa + Kanada) ja Kiinan tms. kisan kylkeen toinen jossain muualla Aasiassa.
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Minä en millään jaksa uskoa tallien suostuvan kisakalenterin laajentamiseen 25 kisaa käsittäväksi, koska se lisäisi kuluja entisestään ja lyhentäisi kausien välille jäävää aikaa vähintään kuukaudella.

FOM maksoi tallien lentorahdit ainakin vielä vuonna 2014. Ja rahtikustannukset olivat ainakin maikkarin (2014) mukaan noin miljoonan euron verran. Pointti tässä on se, ettei tallit tuota uudistusta välttämättä ala vastustamaan.

Lähde: http://m.mtv.fi/sport/f1/f1-fakta/artikkeli/formulafakta-f1-kaluston-kuljetus-mantereelta-toiselle/3677560
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5718
FOM maksoi tallien lentorahdit ainakin vielä vuonna 2014. Ja rahtikustannukset olivat ainakin maikkarin (2014) mukaan noin miljoonan euron verran. Pointti tässä on se, ettei tallit tuota uudistusta välttämättä ala vastustamaan.

Lähde: http://m.mtv.fi/sport/f1/f1-fakta/artikkeli/formulafakta-f1-kaluston-kuljetus-mantereelta-toiselle/3677560
Ovat ne ainakin ennen muodollisesti vastustaneet kalenterin laajentamista. Tai siis kommentoineet aina jälkikäteen, että ollaan jo sietokyvyn rajoilla ja että enää ei tarvitsisi venyttää kalenteria. Toisaalta nykyään offseason on hyvin pitkä ja sinä aikana ei tehdä mitään viihdyttävää, koska talvitestejä ei enää ole kuin parin rykäisyn verran ja autot julkaistaan ilman fanfaareja testirupeamien yhteydessä. Rallin MM-sarjaahan on jo jokunen vuosi sitten tuunattu niin, että osakilpailuiden välillä on pitkät tauot mutta uusi kilpakausi alkaa hyvin nopeasti vanhan päätyttyä.

Australia, Aasia, Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Etelä-Amerikka täyttävät tämän vaatimuksen
Ahaa. Luettelit juuri kaikki maanosat paitsi Antarktiksen, jonne lienee turha yrittää viedä formuloita.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Eikös FIAn "maailmanmestaruussarjan" määritelmiin kuulu että sarjaa pitää ajaa vähintään kolmessa tai neljässä maanosassa? Korjatkaa toki jos olen käsittänyt väärin.
FIA on ainakin käsittänyt väärin. Enemmän "maailmanmestaruussarjan" maailmaosaa nakertaa se, että 3/4 kisaajista on Euroopasta, kuin se että Euroopassa ajetaan väkilukuun nähden joku kisa liikaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA on ainakin käsittänyt väärin. Enemmän "maailmanmestaruussarjan" maailmaosaa nakertaa se, että 3/4 kisaajista on Euroopasta, kuin se että Euroopassa ajetaan väkilukuun nähden joku kisa liikaa.
Se nyt vielä puuttuisi, että olisi kuskien suhteen maanosakiintiöt.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös