F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Denniksen Ron on saanut virallisesti potkut... tai no, virallisesti jättänyt toimitusjohtajan virkansa McLarenilla. 35-vuotinen ura supertallin ja legendatehtaan palveluksessa tuli päätökseensä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Taitaa toinen kerta riittää sitten Ronille. Kerran tulikin jo takaisin kun Martin Whitmarsh jätti tehtävänsä ja tätä ennen oli myös Ron ollut puikoissa. Tosin tuolloinkin välillä tuntui, että paluu oli oikeastaan pakkorako kun ei ketään muuta selvää johtajaa McLarenille löytynyt ja Whitmarsh oli ollut Ronin oheishenkilöstön merkkihenkilö ja tavallaan seuraajaksi muutenkin kasvatettu henkilö jo noin vuodesta 1994 asti enemmän tai vähemmän vähän samaan tapaan kuin Ferrarilla oli ollut Jean Todtin ja Stefano Domenicalin suhteen noin suurin piirtein vuodesta 1994 asti enemmän tai vähemmän.

Erona tosin Whitmarsh tuli McLarenin kokelaaksi 1989 vuoden lopussa ja vakituisena aloitti Phoenixissa 1990 kun taas Domenicali tuli Ferrarille kokelaaksi ja vakituiseksi vuoden 1992 aikana.

Ronin oma johtajuus syyskuusta 1980 aina syyskuuhun 1982 asti oli tosin enemmän tai vähemmän jaettua johtajuutta Teddy Mayerin ja Tyler Alexanderin kanssa. Enemmänkin McLarenin täytenä tallipäällikkönä varsinainen johtajuus alkoi vasta 1983.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Taitaa toinen kerta riittää sitten Ronille. Kerran tulikin jo takaisin kun Martin Whitmarsh jätti tehtävänsä ja tätä ennen oli myös Ron ollut puikoissa.
Kyse ei ole tällä kertaa pelkästään roolin jättämisestä F1-tallissa vaan koko McLaren-konsernissa. Paluuta talliin tai muuhun liiketoimintaan ei hyvin pitkälti tule olemaan enää tämän jälkeen. Hän jää toistaiseksi ainoastaan konsernin hallitukseen ollessaan yksi suuromistajista, mutta sekin tulee varmasti muuttumaan jossain vaiheessa. Linkkaamassani artikkelissa Dennis pohtikin jo McLarenin jälkeistä elämää ja uusia uria.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Lukaisin nopeasti Mclarenin tiedotteen. Siinä puhuttiin, ettei Dennis ole enää toimitusjohtaja. Liekö hallituksen puheenjohtajuus myös katkaistu?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Surullinen juttu. Lepää rauhassa tohtori Hintsa. :(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ainakin isompi marssi kyllä. Hintsa oli omalla tavallaan toki uranuurtaja, vaikkakin ehkä muuten yksi hienon, tärkeän ja arvokkaan koneiston osa jonka varsinaiset uranuurtajat ovatkin sitten jo astetta legendaarisempia henkilöitä ja toinen näistä eli oppipoika lähti jo neljä vuotta sitten pois keskuudestamme ja hänen oppi-isänsä onkin sitten vielä hengissä. Kuinka kauan niin eihän sitä sitten koskaan tiedä.:dunno:

Myös legendaarinen tai ainakin yksi legendaarisimmista moottorijohtajista F1:nkin puolella eli itse BMW:n Paul Rosche on myös menehtynyt.:(

Vajaa kaksi vuorokautta sitten vaikka eilen tieto hänenkin poismenostaan tuli ilmi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
RIP Paul Rosche. BMW:n moottoriguru, yhtiössä vuosina 1957-1999 työskennellyt saksalainen Paul Rosche on menehtynyt keuhkosyöpään 82-vuotiaana. Rosche erikoistui kisamoottoreihin, joilla BMW menestyi niin F1, kuin silloisessa F2 luokassakin, sekä vakio ja rata-autojen kilpailuissa. Roschella oli merkittävä rooli Brabhamin 80-luvun alun menestyksessä ja F1-sarjan kaikkien aikojen tehokkaimman moottorin suunnittelussa. Nelson Piquet ajoi mestariksi vuonna 1983 BMW:n 1,5 litran turbomoottorin vauhdittamalla Brabhamilla. Testipenkissä ei päästy kuin 1280 hv:n lukuihin, mutta Rosche itse arveli koneessa olleen ainakin 1400 hevosvoimaa.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
RIP Paul Rosche. BMW:n moottoriguru, yhtiössä vuosina 1957-1999 työskennellyt saksalainen Paul Rosche on menehtynyt keuhkosyöpään 82-vuotiaana. Rosche erikoistui kisamoottoreihin, joilla BMW menestyi niin F1, kuin silloisessa F2 luokassakin, sekä vakio ja rata-autojen kilpailuissa. Roschella oli merkittävä rooli Brabhamin 80-luvun alun menestyksessä ja F1-sarjan kaikkien aikojen tehokkaimman moottorin suunnittelussa. Nelson Piquet ajoi mestariksi vuonna 1983 BMW:n 1,5 litran turbomoottorin vauhdittamalla Brabhamilla. Testipenkissä ei päästy kuin 1280 hv:n lukuihin, mutta Rosche itse arveli koneessa olleen ainakin 1400 hevosvoimaa.
Aika moista legendaa moiset luvut
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Monen merkin kohdallahan puhuttiin aikoinaan n.1500 hepasta, varsinkin aika-ajotrimmissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Monen merkin kohdallahan puhuttiin aikoinaan n.1500 hepasta, varsinkin aika-ajotrimmissä.
Näin on vaikka olihan niissä tietenkin nk. Tappokytkimen kautta tapahtunut ohitusohjelma hetkellisesti mahdollista toteuttaa kisatehoissakin ja kisamoottorilla joskin huikea konerikko tai sitten yksinkertainen polttoaineen liikakulutus esti kokeilemasta sen tempun yritystä.

Kovin virallinen ja kiistaton turboaikakauden säännöllinen kisakoneteholukema nimenomaan vanhemmasta turboajasta puhuttaessa oli myöskin juurikin Benentton-BMW B186:n eli nk. Lentävän Tiikerin 1014 hevosvoimaa vuonna 1986 eli 30 vuotta sitten. Sittemmin tulivatkin jo Pop-Offit lajiin vuosiksi 1987 ja 1988. Ehkä dramaattisin suhteellinen ero oli Williamsin vuoden 1986 ja 1987 autoissa.

Vuoden 1986 automalli eli FW11 jaksoi kehittää korkeintaan 1400 hevosvoimaa Hondan moottorilla juurikin täysillä ahtopaineilla, muuten hetkellisesti simuloimalla Tappokytkimen ohitusohjelmaa tai yleisesti aika-ajotehoilla kisatehojen jäädessä juuri ja juuri noin vajaaseen tuhanteen tai myös ehkä joissain vuosikertojen taustatiedoissa noin tuhanteen hevosvoimaan.

Vuoden 1987 FW11B Williamsilla jaksoi vuorostaan olla 4 barin rajoitustehoillaan korkeintaan 850 hevosvoimaa kehittänyt automalli ja kisassa sitten ilman kikkailuja tai muita kokeiluja tehoja irtosi sitten selvästi tuotakin vähemmän.

Vuoden 1983 aikaan vuorostaan raportoidut luvut olivat johtuvia keskimäärin nk. Kranaattimoottoreiden teholukemista, erikoistehokkaasta nk. Rakettipolttoaineesta tai muusta hyvin vastaavasta polttoaineinen kemikaaliseoslaadusta ja kuten todettua vuosien 1982-1983 testipenkkien dynamoluvut eivät olleet vielä aivan täysin tarkkoja tai pikemmin tarkempia ja parempia tehoja ei vain kyetty mittaamaan aivan täysin varmasti.

Paljoa sitä parempia tai tarkempia ne eivät myöskään olleet vuonna 1986 kun F1 alkoi vihdoin ja viimein aloittaa nk. Tietokoneistumisen aikakautensa lajissa. Toisaalta ne kuitenkin olivat jo vuosina 1986-1988 tarkempia kuin ikinä sitä ennen olivat olleetkaan.

Että ei ne nyt ihan legendaa ole kuin on todettuakin ja kerrottuakin tietoa olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös