F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Itsekin noin sen näkisin. 90 sekkaa niin lyhyt aika, ettei hitaimman eliminointikellonlyömällä enää odotella kierroksellaan olevia maalilinjalle, vaan hitaimmalle mukanaolevalle sillä hetkellä lopetetaan ajan juoksuttaminen Eli listan viimeisen aika-ajovetoa ei edes hylätä, kun sitä ei ole ehditty suorittaakaan valmiiksi ajan puitteissa.
90 sekuntia on niin lyhyt aika, että useilla radoilla ei siinä ajassa ehdi ajaa kierrosta läpi eli esimerkiksi Spassa toinen putoaja on käytännössä selvillä samalla hetkellä kuin ensimmäinen putoaja selviää, koska toiseksi viimeisellä sijalla olevalla ei enää olisi riittävästi aikaa yrittää parantaa aikaansa ennen seuraavan 90 sekunnin päättymistä.

Jos aika-ajot todella ajetaan niin kuin sinä sanot siitä on siis pahimmillaan tuloksena vakava ongelma ja siksi aika-ajoihin voitaisiin joutua tekemään muutos pahimmillaan jo ensimmäisen kisan jälkeen.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
90 sekuntia on niin lyhyt aika, että useilla radoilla ei siinä ajassa ehdi ajaa kierrosta läpi eli esimerkiksi Spassa toinen putoaja on käytännössä selvillä samalla hetkellä kuin ensimmäinen putoaja selviää, koska toiseksi viimeisellä sijalla olevalla ei enää olisi riittävästi aikaa yrittää parantaa aikaansa ennen seuraavan 90 sekunnin päättymistä.

Jos aika-ajot todella ajetaan niin kuin sinä sanot siitä on siis pahimmillaan tuloksena vakava ongelma ja siksi aika-ajoihin voitaisiin joutua tekemään muutos pahimmillaan jo ensimmäisen kisan jälkeen.
Hä, eli ensimmäinen putoaja on selvillä samaan aikaan kuin toinen, joka on selvillä samaan aikaan kuin kolmas, joka on selvillä samaan aikaan kuin neljäs jne, eli kaikki putoajat ovat selvillä samaan aikaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Voihan se toiseksi viimeinen olla jo kierroksella ja ehtiä parantamaan aikaansa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Isoin ongelmahan tässä systeemissä varmaan tulee renkaiden kanssa. Homma voisi toimia jotenkin, jos kaikki pystyisivät vetämään koko aika-ajon ajan täysillä, mutta renkaista vaan taitaa olla jo ensimmäisen nopean vedon jälkeen paras pito menetetty.

Lisäksi tietty ruutugrafiikat pitäisi saada jotenkin sellaiseen kuntoon, että katsojalla olisi mahdollisuus pysyä edes suunnilleen kärryillä tapahtumista..
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minullakin on hieman ristiriitaiset fiilikset tästä uudesta systeemistä. Sinänsä tämä uudistus on ihan ok, mutta se on vain hieman liian monimutkainen. Jos itse saisin päättää, semmoinen systeemi voisi olla ihan mielenkiintoinen missä ensin ajetaan 10 minuuttia normaalisti, ja sitten kahden minuutin välein alkaa loppupäästä kuskit tippumaan yksi kerrallaan. Selkeä ja yksinkertainen. Pikkuhiljaa autojen määrä vähenisi kunnes jäljellä olisi enää ihan muutama kuljettaja ketkä vääntäisivät jo sitten paalusta. Viimeisten muutamien kuljettajien välinen pudotusaika voisi olla vaikka hieman enemmänkin, vaikka esim. viimeisten viiden kuljettajan välillä olisi kolme tai neljä minuuttia. Tämän systeemin huono puoli olisi se, että jos vaikka puolessa välissä aika-ajoa alkaisi satamaan, niin sittenhän aika-ajot olisivat melkein siinä. Mutta eihän tämäkään tuntunut olevan kellekkään ongelma silloin aikoinaan kun ajettin yksinkertaisesti se yksi tunti.

Tässä ehdotetussa uudistuksessahan idea varmastikkin on se, että halutaan pitää nuo kolme vaihetta sen takia jos kelit muuttuu niin kuskit joutuvat silti edelleen ajamaan, mikä on sekin ihan hyvä asia. Mutta sitten taas, miksi nykyistä toimivaa konseptia pitäisi lähteä sotkemaan ja ennen kaikkea monimutkaistamaan.

Hamilton on mielestäni ihan oikeassa siinäkin että sen sijaan että tehdään uudistuksia autoihin niin voitaisiin sallita niiden olevan vain kevyempiä. Kyllä ne tallit varmasti noista nykyisistäkin autoista kaapisi kiloja vielä pois jos se olisi kannattavaa.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Tämä uusi aika-ajosysteemi vaikuttaa järkyttävän huonolta idealta. Se ikiaikainen 1h, 12 kierrosta-systeemi oli minusta paras. Taas tällaista keinotekoista viihteellisyyttä yritetään pumpata lisää tähänkin lajiin.

Vuoden 2017 muutokset autoihin sen sijaan vaikuttavat minusta pääpiirteissään hyviltä. Viimeinkin autot levenevät taas vuoden 1997 tasolle. 1997 säännöt voisi minun puolestani vaikka palauttaa kokonaisuudessan :)
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ensinnäkin taustaideasta muuttaa aika-ajoa. Entisessä aika-ajoformaatissahan ei sinänsä ollut mitään vikaa. Tarkoitushan tässä varmasti on se, että aika-ajoon tulee enemmän muuttujia, mikä sekoittaa pakkaa ja yllätyksiä tapahtuu joka suuntaan. Todennäköisesti nyt nähdään siis yllätyksellisempiä lähtöruudukoita, jolloin saadaan kiinnostavampia kilpailuita. Kilpailujen yllätyksettömyyshän on isompi ongelma.
Itse olen aina pitänyt formuloita urheiluna. Yllätykset ovat tietenkin yksi urheilun suola, mutta formuloissa on jo aika pitkään yritetty luoda näitä yllätyksiä keinotekoisesti. Tai jos ei luoda niin edesauttaa niiden syntymistä. Ja siinä mennään mun mielestä metsään. Kauemmas ja kauemmas urheilusta ja kohti pelkkää viihdettä. Ei tämä aika-ajo uudistus ole mikään radikaali muutos, vaan yksi askel lisää kehityksessä missä urheilullisuutta pikkuhiljaa uhrataan viihteen alttarilla. En tykkää.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Itse olen aina pitänyt formuloita urheiluna. Yllätykset ovat tietenkin yksi urheilun suola, mutta formuloissa on jo aika pitkään yritetty luoda näitä yllätyksiä keinotekoisesti. Tai jos ei luoda niin edesauttaa niiden syntymistä. Ja siinä mennään mun mielestä metsään. Kauemmas ja kauemmas urheilusta ja kohti pelkkää viihdettä. Ei tämä aika-ajo uudistus ole mikään radikaali muutos, vaan yksi askel lisää kehityksessä missä urheilullisuutta pikkuhiljaa uhrataan viihteen alttarilla. En tykkää.
Juurikin näin
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Miten määrittelette keinotekoisuuden? Omasta mielestä tämä aikaballastisysteemi olisi todella keinotekoista ja pyllistämistä urheilulle, mutta en ymmärrä miten virheettömyyden korostaminen on sitä. Tai jos Formuloissa moniuloitteisena lajina taktinen hereilläolo merkitsee enemmän, niin miten se on keinotekoista?

Mielellään kuulisin myös, että mikä ominaisuus ja uhkakuva erityisesti hiertää tai mietityttää? Ja mitkä olisivat omat ratkaisut kilpailujen mielenkiinnon nostamiseksi?
 

Erektio Erkki

Member
Liittynyt
18.2.2016
Viestit
21
Miten määrittelette keinotekoisuuden? Omasta mielestä tämä aikaballastisysteemi olisi todella keinotekoista ja pyllistämistä urheilulle, mutta en ymmärrä miten virheettömyyden korostaminen on sitä. Tai jos Formuloissa moniuloitteisena lajina taktinen hereilläolo merkitsee enemmän, niin miten se on keinotekoista?

Mielellään kuulisin myös, että mikä ominaisuus ja uhkakuva erityisesti hiertää tai mietityttää? Ja mitkä olisivat omat ratkaisut kilpailujen mielenkiinnon nostamiseksi?
Mielestäni aika-ajon tarkoitus olisi selvittää nopein kuljettaja puhtaasti ajamalla. Kevyt auto, uudet renkaat vaikka x3 per aika-ajo. Ongelma ei ole ikinä ollut se että aika-ajon päätyttyä kärjessä on samat ukot kisasta toiseen, näin on lähes aina ollut. Keinotekoiseksi homma menee kun yritetään tehdä aika-ajosta niin sekavaa ettei siitä tavallinen katsoja ymmärrä yhtään mitään ja sitten toivotaan että mersu kuljettaja tai joku muu kärkimies mokaa.

Jos haluttaan ihan oikeasti ratkaista nopein kuski niin näissä aikaisemmissa järjestelmissä ei ole ollut mitään vikaa. Oli se sitten 1h 12 kierrosta, jokainen ajaa yhden kierroksen tai sitten tämä viimekautinen pudotus aika-ajo. Kyllä ennenkin on tullut yllätyksellisiä lähtöjärjestyksiä milloin sateen tai jonkun teknisen vian vuoksi. En minä ainakaan halua että yritetään väkisin joka kilpailuun saada pakka sekaisin aika-ajossa, sillä tuolla uudella järjestelmällä ei mitään muuta tarkoitusta ole.

Ongelmat on jossain aivan muualla kuin aika-ajossa ja jos tuo on parasta mitä tuo komissio pystyy tekemään viihdearvon parantamiseksi niin ei hyvää päivää.

Katsokaa ja hiljentykää. Täysin vastaavaa dominointia Williamssilta kuin Mersulta nyt mutta tuota voisi katsoa vaikka kellon ympäri. Yksinkertainen on kaunista.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Miten määrittelette keinotekoisuuden? Omasta mielestä tämä aikaballastisysteemi olisi todella keinotekoista ja pyllistämistä urheilulle, mutta en ymmärrä miten virheettömyyden korostaminen on sitä. Tai jos Formuloissa moniuloitteisena lajina taktinen hereilläolo merkitsee enemmän, niin miten se on keinotekoista?

Mielellään kuulisin myös, että mikä ominaisuus ja uhkakuva erityisesti hiertää tai mietityttää? Ja mitkä olisivat omat ratkaisut kilpailujen mielenkiinnon nostamiseksi?
Samaa mieltä. Eihän tuossa muuta kuin kiristetään nykyistä systeemiä vielä entistä armottomammaksi. Yllätysputoamisia tulee, mutta pitkässä juoksussa uusi systeemi ei ratkaise mitään. Jos jollain tallilla tai kuskilla ei homma luonnistu, niin syy löytyy peilistä tai muurilta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Samaa mieltä. Eihän tuossa muuta kuin kiristetään nykyistä systeemiä vielä entistä armottomammaksi. Yllätysputoamisia tulee, mutta pitkässä juoksussa uusi systeemi ei ratkaise mitään. Jos jollain tallilla tai kuskilla ei homma luonnistu, niin syy löytyy peilistä tai muurilta.
Adhd-viihde on nykyaikaa. Kun ei osata tehdä lajista oikeasti viihdyttävää, siitä tehdään "hektistä", jotta katsojat eivät tajua katsovansa paskaa. Aika-ajomuutoksessa on kyse samanlaisesta asiasta kuin jos snookerpöydälle laitettaisiin kaksi kiveä (valkoista palloa) ja kumpikin pelaaja yrittäisi yhtä aikaa pussittaa palloja. Lisäksi tämä eliminaatiovaihe korostanee entistä enemmän toimivaa tallin taktiikkasuunnittelua ja kommunikointia kuskin ja varikkoseinän välillä, mitä taas toisaalta on haluttu vähentää aiemmilla radiokeskustelua koskevilla rajoituksilla. Tai mahdollisesti käy vain niin, ettei mikään oikeastaan muutu, koska hitaat autot ovat edelleen hitaita ja nopeat nopeita ja kaiken säästelyn vuoksi kisataktiikka on reilusti paria aika-ajossa voitettua ruutua tärkeämpi.

Uskon vahvasti, että joko systeemi poistetaan ennen kauden päättymistä tai sitten viimeisissä kisoissa meno ei enää eroa mitenkään aiemmasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
TV viihteellistyy ja kilpailu kasvaa, ja urheilu muuttuu sen mukana. Onhan tämä nähty vaikka hiihdossa, jonka olisi luullut olevan sieltä perinteikkäämmästä päästä. F1 on ollut kaupallista vähintään siitä lähtien, kun Bernie teki siitä bisneksen ja ymmärsi alkaa laskuttaa TV-oikeuksista. Sen jälkeen kyse ei minulle ole enää ollut urheilusta, vaan moottoriurheiluviihteestä. Paino sanalla viihde, koska se - siis katsojat ja raha - ovat määräävä tekijä. Kun turvallisuusaspekti saatiin jokseenkin kuntoon, fokus siirtyi viihteellisyyteen.

En usko, että uusi aika-ajo muuttaa mitään olennaisesti tulosten kannalta - paitsi satunnaisesti, mitä tapahtui ennenkin, mutta aika-ajon seuraamiseen syntyy useampia kulminaatiopisteitä. Tavoite on tietenkin se, että katsojat olisivat herkeämättömämmin kanavalla. Itsekin olen viime kausina katsonut aika-ajoista usein vain sessioiden viisi viimeistä minuuttia, koska sitä edeltävä on ollut lähinnä odottelua. Saa nähdä muuttaako uudistus katsomiskäyttäytymistäni.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Uusi aika-ajoformaatti on jo nyt vastatuulessa eikä sitä ainakaan Ecclestonen mukaan tulla näkemään Australiassa. Laitteistoa ei ehditä päivittää ajan tasalle, joten uudenlainen ajanotto ei ole mahdollista. Uuteen formaattiin siirtyminen voisi tapahtua Espanjan GP:ssä eli toukokuun puolessa välissä.

Bernie Ecclestone has admitted that the new ‘elimination-style’ qualifying format, which passed through both the F1 Strategy Group and the F1 Commission this week, will not happen in Melbourne, because his technical team cannot prepare the software and graphics in time.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Jos F1 yrittää olla jonkunlaista vakavasti otettavaa urheilua niin ei se ainakaan onnistu sääntöjä jatkuvasti muuttelemalla. Missä muussa perinteisessä lajissa joka vuosi muutellaan kaikkea mahdollista viihdyttävyyden lisäämiseksi? Teknisten sääntöjen hienosäätö silloin tällöin on toki ok mutta muuten muutokset saisi olla minimaalisia. Nimenomaan jatkuvuus ja perinteet luovat lajille sen arvostuksen, ei muovinen päälleliimattu viihde.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Ajatellaanko näitä asioita ollenkaan loppuun siellä päättävissä elimissä?
Aika monta kertaa jotain uusia sääntömuutoksia tuodaan ja sanotaan, että "Tulee voimaan samantien" ja parin päivän päästä onkin jo kilpailu ja kaikki on vähän ihmeissään, että mitäs tässä nyt saa ja ei saa tehdä enää.

Kesken kauden jos tälläistä tuodaan, niin on kyllä varsinaista puuhastelua. Eiköhän me vielä loppukaudesta muuteta pistesysteemejäkin, jos mestaruustaistelu näyttää jo karanneen, jotta saadaan väkisin värinää touhuun.
Jos vaikka Hamilton johtaa sarjaa 50 pisteellä ennen viimeisiä kilpailuita, niin tehdään sitten sääntö, jossa MM-kärki saa sekunnin aikasakon jokaisesta ajetusta kierroksestaan, joka lisätään sitten loppuaikaan. DRAAMAA!!!
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
On loppujen lopuksi sen verran pieni muutos, että en itse osaa sen takia nostattaa verenpainetta. Verrattuna ehdotettuihin mitali-pistelaskuihin tai menestyspaino/aikarangaistuksiin (jotka todellakin olisivat hyvä syy lopettaa seuraaminen kokonaan), tämä on mielestäni vain harmiton kokeilu. En yllätty jos seuraavalla kaudella palataan vanhaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Missä muussa perinteisessä lajissa joka vuosi muutellaan kaikkea mahdollista viihdyttävyyden lisäämiseksi
F1 muistuttaa enemmän ja enemmän Monster Jam -tyylistä showtapahtumaa, josta vakavahenkinen urheilu on kaukana. Formula 3 on ainoa mieleen tuleva formulasarja, jossa ei ole DRS:ää, käänteisiä lähtöjärjestyksiä ja mariokart-sääntöjä. Formula E, GP3 ja GP2 ovat jo täynnä viihdearvoa nostattavia teennäisyyksiä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
F1 muistuttaa enemmän ja enemmän Monster Jam -tyylistä showtapahtumaa, josta vakavahenkinen urheilu on kaukana. Formula 3 on ainoa mieleen tuleva formulasarja, jossa ei ole DRS:ää, käänteisiä lähtöjärjestyksiä ja mariokart-sääntöjä. Formula E, GP3 ja GP2 ovat jo täynnä viihdearvoa nostattavia teennäisyyksiä.
Formula E:n puolustukseksi sen ei ole tarkoituskaan olla täysin vakavamielinen kilpasarja. Tekniikka on hyvin kokeellista ja aika kaukana oikeasta kilpailukäyttöön sopivasta kalustosta. Autot kulkevat suorallakin hitaasti ja akku kestää hyvin lyhyen aikaa ja siksi varikkokäynnillä joudutaan vaihtamaan kokonaan autosta toiseen, kun akkujen lataaminen ei ole sama asia kuin bensan pumppaaminen tankkiin. Samalla on päätetty kerätä huomiota ja kokeilla somen hyödyntämistä markkinoinnissa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös