F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jep ei ne 90-luvun aika-ajot 4. yrityskeroineen olleet mitenkään tylsiä, päinvastoin katsojat pysyivät paremmin tapahtumien mukana kun radalle ensin meni häntäpää sitten keskijoukko ja lopuksi kärki. Kaikki pystyttiin näyttämään katsojille ongelmitta nykyään kysymys on siitä mitä ohjaaja haluaa katsojille lähetykseen poimia (kaukokisat ja Alex Yoong jne.)
Imola 2000 never forget. "Ei perkele!".
 

Erektio Erkki

Member
Liittynyt
18.2.2016
Viestit
21
Itse pidin myös tuota 1h ja 12 kierrosta -aika-ajoa parhaimpana. Hamilton puhui ihan asiaa haukkuessaan tämän nykyisen säätämisen. Nykyään tulee varmaan seurattua lajia vain siitä syystä kun sitä on seurannut ennenkin. Yhteenvetona: radat on paskaa, moottorit on paskaa, äänet on paskaa, säännöt on paskaa... ja tätä voisi jatkaa loputtomiin. Mielestäni jotain Formuloissa kuoli samaan aikaan kun V10 koneet lähtivät, sitten tuli vuosi 2009 josta näkee vieläkin painajaisia. Eikä nämä nykyiset patterivehkeet kiihota senkään vertaa. Homma menee täysin käteen kun katsojia eikä kuljettajia kuunnella ollenkaan.

Milestäni seuraava Sennan sitaatti pitäisi hakata pysyvästi kiveen FIA:n konttorin seinään:

"I came to Europe for the first time to compete outside Brazil as a team-mate for Fullerton, named Fullerton. He was very experienced, and I enjoyed very much driving with him because he was fast, he was consistent, he was for me a very complete driver. And it was pure driving, pure racing. There wasn't any politics then, right? No money involved either so it was real racing and I have that as a very good memory."
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Miten toi aika-ajosääntö käytännössä toteutuu? Pitääkö se kova aika olla kellotettuna tauluun tasan 7:n minuutin kohdalla vai saako silloin olla vielä kierroksella? Ja miten se Hary...siis hitain sieltä eliminoidaan? Jääkö hän sinne jäähdyttelykierrokselle häiriköimään muita vai pitääkö tulla jo samantien varikolle kun homma förbi?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Miten toi aika-ajosääntö käytännössä toteutuu? Pitääkö se kova aika olla kellotettuna tauluun tasan 7:n minuutin kohdalla vai saako silloin olla vielä kierroksella? Ja miten se Hary...siis hitain sieltä eliminoidaan? Jääkö hän sinne jäähdyttelykierrokselle häiriköimään muita vai pitääkö tulla jo samantien varikolle kun homma förbi?
Hyviä huomioita, en voi uskoa että veto jätettaisiin kesken vaan että 7min jälkeen ajetaan "ruutulipulle" ja 1 pois, ajetaan 1.5min ja 1 pois jne...

Kun asiaa miettiin ei tuosta voi seurata mitään muuta kuin täydellinen häslinki josta katsoja ei ota millään selvää, autoja tulee kokoajan "ruutulipulle" ja kukaan ei ole varma sijoituksestaan (koska mm. eri seokset (ja vielä eri talleilla))

Varman päälle ei voi ajatella enää yhtään, pehmeimmät kumit aina alle ja riittää jos riittää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5646
Hyviä huomioita, en voi uskoa että veto jätettaisiin kesken vaan että 7min jälkeen ajetaan "ruutulipulle" ja 1 pois, ajetaan 1.5min ja 1 pois jne...

Kun asiaa miettiin ei tuosta voi seurata mitään muuta kuin täydellinen häslinki josta katsoja ei ota millään selvää, autoja tulee kokoajan "ruutulipulle" ja kukaan ei ole varma sijoituksestaan (koska mm. eri seokset (ja vielä eri talleilla))
Asiahan on yksinkertainen. Kun kello lyö, hitain putoaa. Kun kello uudestaan, joukon hitain putoaa. Ja niin edelleen. Ei siinä ole mitään vaikeaa. Sen takia session alussa juuri on "löysää aikaa", jotta kaikilla olisi mahdollisuus käydä ajamassa ainakin yksi hyvä veto ennen eliminoinnin alkua.

Sekavuus tulee siitä, että väistämättä tulee sellaisia tilanteita, missä tulosten viimeisenä on joku isompi nimi ja hän on vetämässä juuri nopealla kierroksella kärkijoukkoon, mutta kello lyö kesken kierroksen ja hänen aika-ajovetonsa "hylätään", koska hän on tullut eliminoiduksi. Ei hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Virallisilla F1 sivuilla on juttu 2017 säännöistä. Joiden mukaan renkaita levennetään, ja takasiivestä tulee matalampi ja pikkasen leveämpi, kun mitä se nyt on. Sain tuosta myös sen käsityksen, että etusiivestäkin tulee pikkasen leveämpi, kun mitä se nyt on. Eli vielä kamalampi lumikola... Ja osa noista muutoksistahan on ollut jo tiedossa, mutta nyt ainakin tosiaan virallisillakin F1 sivuilla kerrotaan niistä vähän enemmän...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Asiahan on yksinkertainen. Kun kello lyö, hitain putoaa. Kun kello uudestaan, joukon hitain putoaa. Ja niin edelleen. Ei siinä ole mitään vaikeaa. Sen takia session alussa juuri on "löysää aikaa", jotta kaikilla olisi mahdollisuus käydä ajamassa ainakin yksi hyvä veto ennen eliminoinnin alkua.

Sekavuus tulee siitä, että väistämättä tulee sellaisia tilanteita, missä tulosten viimeisenä on joku isompi nimi ja hän on vetämässä juuri nopealla kierroksella kärkijoukkoon, mutta kello lyö kesken kierroksen ja hänen aika-ajovetonsa "hylätään", koska hän on tullut eliminoiduksi. Ei hyvä.
Itsekin noin sen näkisin. 90 sekkaa niin lyhyt aika, ettei hitaimman eliminointikellonlyömällä enää odotella kierroksellaan olevia maalilinjalle, vaan hitaimmalle mukanaolevalle sillä hetkellä lopetetaan ajan juoksuttaminen Eli listan viimeisen aika-ajovetoa ei edes hylätä, kun sitä ei ole ehditty suorittaakaan valmiiksi ajan puitteissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Virallisilla F1 sivuilla on juttu 2017 säännöistä. Joiden mukaan renkaita levennetään, ja takasiivestä tulee matalampi ja pikkasen leveämpi, kun mitä se nyt on. Sain tuosta myös sen käsityksen, että etusiivestäkin tulee pikkasen leveämpi, kun mitä se nyt on. Eli vielä kamalampi lumikola... Ja osa noista muutoksistahan on ollut jo tiedossa, mutta nyt ainakin tosiaan virallisillakin F1 sivuilla kerrotaan niistä vähän enemmän...
Tuossa ihan hyvää juttua, mitä muutokia on näillä näkymin on tulossa: http://www.motorsport.com/f1/news/tech-analysis-what-f1-2017-car-rules-will-actually-look-like-675492/
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Olihan se aikanaan tavallaan aika väsyttävää katsella aika-ajoissa tyhjää rataa ekat puoli tuntia (joku "Minardi" kävi ajan tekemässä). Tuo ongelma vaan olis h*vetin helppo ratkaista sillä, että vähennetään aika puoleen. "12 kierrosta käytettävissä, aikaa 30 minuuttia. Toimikaa!".
Viime ja etenkin edelliskauden kaltaisessa dominointitilanteessa se "Mersu" varmaan kävis siellä 10min kohdalla ajamassa paaluajan, mutta kyllä siellä autoja piisaisi radalla. Ja voishan nuo "Mersun" kuskit keskinäistä vääntöä käydä silti, eli saattaisivat nekin pyöriä mukana.

Tässähän on nyt edelleen kyse lähinnä siitä makuasiasta, että onko tarkoitus ratkaista lähtöjärjestys vai siinä ohessa selvittää kyseisen radan nopein kuski+auto -yhdistelmä. Itse tykkäisin jälkimmäisestä enemmän.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9537
Sijainti
Helsinki
Muutos aika-ajoon on lievä, nyt vaan pudotetaan kuskeja kesken osion eikä sen jälkeen. Itse pidin edeltävästä pudotussysteemistä.
 
Viimeksi muokattu:

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Tuntuu, että aika-ajouudistuksesta käytävä keskustelu on nyt perustunut pitkälti tunneperäiseen lyttäämiseen ja haukkumiseen. Koitettaisiinko seuraavaksi pohtia perustelluin argumentein hyviä ja huonoja puolia?

Ensinnäkin taustaideasta muuttaa aika-ajoa. Entisessä aika-ajoformaatissahan ei sinänsä ollut mitään vikaa. Tarkoitushan tässä varmasti on se, että aika-ajoon tulee enemmän muuttujia, mikä sekoittaa pakkaa ja yllätyksiä tapahtuu joka suuntaan. Todennäköisesti nyt nähdään siis yllätyksellisempiä lähtöruudukoita, jolloin saadaan kiinnostavampia kilpailuita. Kilpailujen yllätyksettömyyshän on isompi ongelma.

Kritiikkiä on nyt tullut siitä, että yhtäkkiä kello tiputtaa hitaimman pois ehkä kesken kierroksen. Onhan kuitenkin aina ennenkin kello mennyt jossakin kohtaa loppuun, ennen piti ehtiä aloittaa kierros ennen kellon loppumista, nyt se pitää ehtiä lopettaa ennen kellon loppumista. Eihän tämä nyt ole ihmeellinen asia? Tallien pitää vain laskea, milloin kierros pitää ehtiä aloittaa. Jos joku myöhästyy pari sekuntia, niin ihan omaan piikkin se menee eikä järjestelmän, kuten ennenkin.

Sitten on puhuttu järjestelmän sekavuudesta. Toki edellinen oli yksinkertaisempi, mutta tässä vain pyörii kaksi kelloa yhden sijaan. Koko session kello, ja kello seuraavaan tiputukseen. Ja aina kun tiputuskello menee loppuun, se alkaa käymään uudestaan seuraavan sijoituksen kohdalla. Toki tämä on tärkeää toteuttaa oikein TV-grafiikassa, mutta ei tämän nyt pitäisi mitään tähtitiedettä olla.

Yksi kritiikin aihe on hitaammat edessä ratkaisevilla nopeilla kierroksilla. Tämä elementtihän on ollut olemassa aina, mutta toki korostuu tässä formaatissa. Kuitenkin osion alussa on reilusti aikaa suorittaa se yksi kierros ja etsiä hyvä väli radalta. Sehän on olennainen taito sekä kuskilta että tiimiltä löytää radalta se hyvä paikka ajaa kierros. Ensimmäisen osion alussa on 7 minuuttia aikaa päästä 21 parhaan joukkoon, 10 minuuttia aikaa päästä 19 parhaan joukkoon ja 13 minuuttia aikaa päästä 17 parhaan joukkoon. Ja koko ajan autoja on radalla vähemmän. Eli kyllä sitä aikaa edelleen on ihan riittävästi, mutta ylimääräisiin virheisiin ei juuri ole varaa, mikä onkin tämän formaatin tarkoitus. Ennenhän sessioden lopussa oli siis enemmän autoja radalla kuin tässä formaatissa. Ja aina ennenkin nopeiden kierrosten jälkeen autot joutuvat jäähdyttelemään sen sisäänmenokierroksen, joten ei siinä ole mitään ihmeellistä että ne pudonneet autot ajavat hitaasti pois radalta.

Sen lisäksi, että halutaan luoda yllätyksen mahdollisuutta, halutaan että tapahtumaa on koko ajan. Entisessä mallissahan kaikki paransivat aina aikaansa session lopussa, joten viimeisen muutaman minuutin katsominen per sessio riitti. Jos voimasuhteet olivat jo tylsänselkeät valmiiksi, itsellä meni aika-ajojen katsominen monesti siihen, että viimeinen muutama minuuttia tuli katseltua, kun ei sessioiden alussa ollut nähtävää. Nyt tapahtumaa on aivan koko ajan ja jännitettävää riittää.

Tämä formaatti pitää nähdä käytännössä, että voi lopullista arviota antaa, mutta suurella mielenkiinnolla odotan.

Tuomariston pitää olla tarkkana estelyiden ja niistä rankaisemisen kanssa. Keltaiset liput ovat ongelma, mutta niin ne ovat olleet ennenkin. Nyt vain enenevässä määrin. Ei tässä siis mitään uusia elementtejä tule, vanhojen merkitys ja vaikutus vain korostuu. Tiimit joutuvat entistä tarkemmin ajoittamaan kierroksensa ja kuskien pitää onnistua jokaisella kierroksella.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Onhan tuon uusitun aika-ajon hyvä puoli tosiaan se, että se sekoittaa pakkaa. Toki se vähentää lajin urheilullista arvoa viihdearvon kustannuksella.

Sirkus siis paranee, kun aina eivät ne nopeimmat autot ole keulilla ja aika-ajoissakin tapahtuu todennäköisemmin yllätyksiä. Varmasti tulee kisoja jolloin vituttaa, kun Ferrari mokaa Kimin ajoituksen radalle, mutta varmasti tulee myös niitä kisoja, kun Mersut jäävät keltaisten lippujen tms. takia pois eturivistä ja moni Mersun antifani on tyytyväinen.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Toki se vähentää lajin urheilullista arvoa viihdearvon kustannuksella.
Vaikka viihdearvo nousee, mielestäni tässä ei kuitenkaan leikitä urheilullisuudella, mitä itse inhoan. Formula ykkösissä menestymiseen vain liittyy monia monia eri seikkoja kuin se puhdas oma nopeus ja nyt korostetaan virheettömyyttä. Kyllä tässäkin formaatissa kaikki on aivan omissa käsissä, mutta virheet korostuvat.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Uudistus ei koskaan mene hyvään suuntaan, jos vanhat ongelmat korostuvat uudistuksessa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tämä aika-ajouudistus on vain savuverho, jonka turvin fokus saadaan pois lajin oikeista ongelmista. Itse asiassa F1-strategiaryhmä ei saa mitään merkittävää aikaan, vaan ainoastaan keksii pinnallisia ja keinotekoisia "uudistuksia", jotka ovat kuin ala-asteelaisten päästä. Tässä muutamia viime vuosien F1-strategiaryhmän työnäytteitä, jotka eivät ole vastauksia mihinkään ongelmaan.

-F1-kuljettajat alkavat ensi kaudella käyttää pysyviä kilpailunumeroita.
-Formula 1 -kauden päätöskisasta kaksinkertaiset pisteet jo kaudella 2014
-Strategiaryhmä siirtää kisastartit kokonaan kuljettajien vastuulle
-välitankkaus tekee paluun

Bernien kanssa olen jopa samaa mieltä: Bernie Ecclestone: Strategiaryhmä lakkautettava
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uudistus ei koskaan mene hyvään suuntaan, jos vanhat ongelmat korostuvat uudistuksessa.
Ainakin ruuhkaongelma ratkaisuhetkillä pienenee.

En sanoisi, että muutkaan vanhat ongelmat korostuvat. Ensinnäkin, kussakin pudotushetkessä vain osa kuljettajista on vaaravyöhykkeessä. Nopeimmat eivät ole radalla ollenkaan, koska ovat jo jatkossa ja hitaimmat ovat jo pudonneet. Session alussa on pieni ruuhkahuippu, mutta ei sen kummempi kuin ennen oli session lopussa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Itse pidin myös tuota 1h ja 12 kierrosta -aika-ajoa parhaimpana. Hamilton puhui ihan asiaa haukkuessaan tämän nykyisen säätämisen. Nykyään tulee varmaan seurattua lajia vain siitä syystä kun sitä on seurannut ennenkin. Yhteenvetona: radat on paskaa, moottorit on paskaa, äänet on paskaa, säännöt on paskaa... ja tätä voisi jatkaa loputtomiin. Mielestäni jotain Formuloissa kuoli samaan aikaan kun V10 koneet lähtivät.
Samat fiilikset kyllä näistä. Liikaa turhia ja huonoja uudistuksia, liian vähän tekoja lajin positiiviseen kehitykseen. On lajissa jotain hyvääkin vielä, ei sitä muuten seuraisi.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Olisivat saaneet tehdä etusiivistä simppelimpiä myös. Tuommoinen jäätävä härpäkekokoelma uusillakin säännöillä (2017) sallittu... brrr...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös