F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Luulen Ferrarin ja Räikkösen kertoimien olevan hyvin pienet, kun veikataan meneekö Räikkösen aika-ajot pilalle näissä uusissa aika-ajoissa. Ajoituksen tärkeys ja riskit kasvaa -> Kimi ja Ferrari kusee homman.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Ei tarvitse varmaan kovin suuri ennustaja olla, jos veikkaa Räikkösen kärsivän tästä kaikkein eniten. Vanhalla kolmella sessiolla sen hyvän kierroksen kerkesi vielä ajamaan(jos sen sai vain osumaan), mutta nyt oikealla ajotuksella ja jopa tuurilla on vieläkin enemmän merkitystä.

Toki vanha systeemi oli sinänsä "tylsä", että harvemmin mitään kovin dramaattisia putoamisia tapahtui kahdessa ekassa sessiossa ja ainakin moni tuttu sanoi, että seuraa käytännössä vikat puoli tuntia aika-ajosta ja itse kilpailut. Ehkä tällä sitten niitä satunnaisia katsojia saadaan alusta lähtien aika-ajoon.
Silti pitää ihmetellä miksi tätäkin lähdettiin muuttamaan, koska oli ehkä pienin ongelma koko showssa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Hieman epäselvää, mitä tuo "kaksi kuljettajaa lisää viimeisillä puolellatoista minuutilla" Q3:ssa tarkoittaa. Repäistäänkö session kaksi hitainta uudestaan mukaan vai onko tuo vain huonosti käännetty?

Nuo aikaballastit MM-kärjen aikoihin kuulostavat pöljiltä.

Mutta muuten ihan pirteän kuuloinen uudistus. Tuo lähtöjärjestykseen enempi variaatiota, mitä tässä onkin vuosien varrella toivottu.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kaksi lähtöä monen muun luokan tapaan olisi se paras ratkaisu viihteen kannalta. Toiseen kisaan sitten käännetyssä järjestyksessä. Aika-ajolla kikkailu tuntuu turhalta ja teennäiseltä, puhumattakaan jostain aikaballasteista. Ennemmin vaikka lisäpainot autoihin pistetaulukon mukaan.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Mites, jos tulee keltainen lippu? Sinnehän putoat sitten. Naurettava ehdotus, voisi toimia paremmin tehtynä, mutta nyt tulokset ovat ihan tuurista kiinni. Kelle tule ruuhkaa, keltainen pilaa kierroksen jne...
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Tässä kun hetken mutustelee, niin alan vähän lämmetä tälle. Annetaan mahdollisuus ja jos siitä tulee aivan täysi katastrofi, niin eiköhän vanhaan kuitenkin palata parin kilpailun jälkeen.
Tavallaan kyllä kiehtova viritelmä :)

Nuo aikarangaistukset MM-kärjelle on sitten jotain aivan järkyttävää ottaa edes ajatuksen tasolle. Formuloissa on lähes aina joku talli hallinnut jotain aikakautta jonkin aikaa, niin ärsyttävää kun jokaisesta kaudesta yritetään tehdä väkisin näennäisesti tasaisia ihme viritelmillä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lisää vaan härdelliä ja sirkushuvia. Ensin se matka kohti kliimaksia kesti tunnin, sitten vartin ja nyt 1,5 minuuttia. Pakko saada lisää jännitystä, muuten porukka vaihtaa kanavaa.

Mä luulen että aika-ajot eivät ole se ykkösten suurin ongelma.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Hieman epäselvää, mitä tuo "kaksi kuljettajaa lisää viimeisillä puolellatoista minuutilla" Q3:ssa tarkoittaa. Repäistäänkö session kaksi hitainta uudestaan mukaan vai onko tuo vain huonosti käännetty?
Varmaankin tarkoittaa että vikaan puoleentoista minuuttiin putoaa vielä 2 kuljettajaa. Lähtökohtaisesti taas yksi tyhmä ja vaikeaselkoinen sääntö lisää karkoittamaan lajia seuraavia.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Tuntuu todella keinotekoiselta saada kuljettajat ajamaan kokoajan aika-ajossa ja välillä eliminoimalla heidän aiemmat ajat (Q1+Q2+Q3) samalla pudotellen hitaimpia 1,5min välein pois.

Nykyinen järjestelmä on mielestäni hyvä ja jos täytyisi jalostaa niin viimeiseen osioon vaikka top 8 ja ajavat yksitellen edellisen session nopeusjärjestyksestä hitaimmasta aloittaen. Tällöin katsojien fokus olisi nopeimpien kuljettajien kierroksissa yksitellen ja voisi keskittyä etsimään ajovirheitä/vertailemaan suoritusta. Mahdollista luoda esimerkiksi sääntö, että jos sateen uhka on 5min sisällä niin top 8 ajaa Q3 15min vapaasti, jolloin tällainen poikkeustilanne saadaan ns. fair game. Tämä olisi reilu tapa ratkoa paalupaikka ja itse tykkäisin, että voisi seurata kuljettajan kierroksen kerrallaan.

Jos tähän pudotusjärjestelmään halutaan mennä, niin miksi ei pudotella tunnin ajan tasaisin välein kuljettajia pois. Tuntuu keinotekoiselta jakaa vielä kolmeen osioon tämän pudotusjärjestelmän lisäksi. Esimerkiksi 15min kohdalla putoaa ensimmäinen sitten 2min välein hitain. Totta, nopeimpien ei tarvitse ajaa kokoajan, mutta toisaalta olisi mielenkiintoinen kun fokus keskittyisi myös ns. keskikastin kuskeihin jotka kamppailee putoamisesta. Antaa mersujen ja ferrareiden maata pilttuussa jos ei kiinnosta ajella ennen kun lopussa.

Tämä vaan tällainen perus katsojan näkökulma :doubtful:
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Hieman epäselvää, mitä tuo "kaksi kuljettajaa lisää viimeisillä puolellatoista minuutilla" Q3:ssa tarkoittaa. Repäistäänkö session kaksi hitainta uudestaan mukaan vai onko tuo vain huonosti käännetty.
Käännösvirhe. - 2 drivers left in final 1 minute 30 seconds -> 2 kuljettajaa jäljellä viimeisellä puolellatoista minuutilla
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Mites, jos tulee keltainen lippu? Sinnehän putoat sitten. Naurettava ehdotus, voisi toimia paremmin tehtynä, mutta nyt tulokset ovat ihan tuurista kiinni. Kelle tule ruuhkaa, keltainen pilaa kierroksen jne...
Ei tämmöisellä muutoksella haetakaan mitään muuta kuin sekavuutta aika-ajoihin (eli kisaan). Tai siis "jännitystä".

Tuntuu todella keinotekoiselta saada kuljettajat ajamaan kokoajan aika-ajossa ja välillä eliminoimalla heidän aiemmat ajat (Q1+Q2+Q3) samalla pudotellen hitaimpia 1,5min välein pois.
Kuljettajilla on edelleen vain se 1-2 yritystä per sessio, koska renkaat eivät kestä enempää. Eivät he voi ajaa yhtään enempää. Tästä syystä arvelenkin uuden järjestelmän pettävän pahasti, koska näyttää naurettavalta, että ruudulla tikittää kello vaikka ketään ei kiinnosta.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Eli tosiasiassa ajot vähenee. Kärkitallit käyvät Q1 ja Q2 sessioissa ajamassa vain yhden nopean vedon, eikä enää sitä ekaa hitaampaa varmisteluvetoa. Ja häntäpään tallit ajavat myös vain yhden vedon, koska sitten tulee jo noutaja. Ja Q3 session lopussa radalla on vain kaksi Mersua ja ketä kiinnostaa ?

Jos aika-ajoja haluaa uudistaa, niin muuten sama systeemi kuin viime vuonna, mutta täysin vapaa määrä renkaita ja renkaiden kovuusasteita.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Sääntö on tosiaan tehty olettaen, että kaikki autot ovat kokoajan radalla. Tuskin muuttaa aika-ajoa mitenkään. Yllätysputoamisia saattaa tulla euseammin, mutta parhaat sieltä erottuu kuten ennenkin.

Tämmöisiä turhia uudistuksia kyllä saadaan läpi, mutta itse teknisiä muutoksia lykättiin taas eteenpäin. Toivottavasti nyt edes leveämmät renkaat saadaan jo ensi vuodelle.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Tämmöisiä turhia uudistuksia kyllä saadaan läpi, mutta itse teknisiä muutoksia lykättiin taas eteenpäin. Toivottavasti nyt edes leveämmät renkaat saadaan jo ensi vuodelle.
Niinpä. Ainakin jotain muutoksia tulee jo ensi kaudelle. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-tallit-sopuun-autoista-kolme-sekuntia-nopeampia/5754450 Tuskin pelkkien renkaiden avulla vaan lisää tehoa ja aeroa? Hmm. Isoin ja kivoin muutos olisi että kisat voitaisiin ajaa taas täysillä loppuun asti ilman säästelyä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Niinpä. Ainakin jotain muutoksia tulee jo ensi kaudelle. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-tallit-sopuun-autoista-kolme-sekuntia-nopeampia/5754450 Tuskin pelkkien renkaiden avulla vaan lisää tehoa ja aeroa? Hmm. Isoin ja kivoin muutos olisi että kisat voitaisiin ajaa taas täysillä loppuun asti ilman säästelyä.
Bensan 100 kilon säännön löysentämisestä oli ainakin keskusteltu. Suurin muutos aeroon olisi kai isompi diffuusori. Sehän ei ole niin herkkä likaiselle ilmalle, joten saattaisi toimia jos siipiä ei samalla suurenneta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
On tuo kyllä sikäli hankala, että nyt siellä radalla pitää olla mielellään heti ja latoa kilpailukykyinen aika tauluun asap. Tuo ikkuna on niin lyhyt, että yksikin virhe tai pahempi ruuhka voi tiputtaa jatkosta. Ja ruuhkaahan sinne syntyy aivan varmasti, kun kaikki pyrkivät saamaan nopean ajan noinkin lyhyen ikkunan sisään. En nyt vielä dumaa tätä, pitää nähdä käytännössä tuo ensin. Lähinnä ärsyttää se, että tuosta kärryillä pysyminen nykyisillä ruutugrafiikoilla on käytännössä mahdoton homma.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös